Algotezza skrev:Vad gör jag mig skyldig till om jag frågar detta?
Ingen aning, men det jag påpekade handlade om ditt påstående om "orsak utanför livet". Tyckte jag var tydlig, men kanske behöver jag en kommunikationskurs...
Moderator: Moderatorgruppen
Anders H skrev:Algotezza skrev:Vad gör jag mig skyldig till om jag frågar detta?
Ingen aning, men det jag påpekade handlade om ditt påstående om "orsak utanför livet". Tyckte jag var tydlig, men kanske behöver jag en kommunikationskurs...
Euklides skrev:Handlar inte evolutions teorin egentligen om att alla komplexa ting i varlden, kommer ursprungligen fran enklare former. Tror man pa evolutionsteorin, tror man ocksa att den ar allmangiltig. Alltsa kan det inte finnas nagon komplex Gud som inte skapats av evolution. Men da ar Gud inte langre den skapargud, som till viss del lever kvar idag. Alltsa far man valja evolution eller intelligent skapare (Gud).
Anders H skrev:Nej, evolutionsteorin beskriver arternas uppkomst, alltså mångfalden bland livet på jorden, inget annat. Eftersom evolutionsteorin är en förklaring, inte en åskådning (se betydelsen av "vetenskaplig teori"), brukar man säga att man accepterar evolutionsteorin, inte att man tror på den. Det finns andra processer som skapar ordnade strukturer i öppna system (t.ex. inom kosmologin), men det som beskrivs av evolutionsteorin är "bara" biologisk evolution.
J R Auk skrev:Anders H skrev:Hur som helst, om vi vill göra en insats för det generella medvetandet så borde vi gemensamt bemöta den typ av föreställningar som t.ex. Euklides och J R Auk har.
Att du är lite för dum för att förstå ords och meningars betydelse verkar mer och mer uppenbart för mig.
Anders H skrev:Nej, evolutionsteorin beskriver arternas uppkomst, alltså mångfalden bland livet på jorden, inget annat.
Zokrates skrev:Varför arterna har utvecklats som de gjort, eller inte har utvecklats alls på miljontals år, vet vi fortfarande väldigt lite om...
Sceptisk skrev:Det som Dawkins och hans anhängare håller på med är till exempel inget annat än metafysisk naturalism förklätt i vetenskap. Det är en egen sekt som fungerar ungefär likadant som VoF.
Sceptisk skrev:Vilken tro är det som uppenbarligen inte stämmer? Om du menar spaghettimonstret så är jag beredd att hålla med dig. Men annars så skulle jag gärna vilja att du förtydligar lite mer vad du anser vara en osanning.
Är det tanken att det skulle finnas ett högre syfte och en skapare som gör dig särskilt illa till mods eller är det något annat?
Sceptisk skrev:... eftersom då förutsätter man ju att man kan förstå med hjälp av förnuftet.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster