Evolution vs. Kreationism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 31 okt 2008 21:34

J R Auk skrev:1. Jag bygger min tro på vetenskap

Nej, det har jag aldrig sagt. Tvärt om, tro kan betyda olika i olika saker. Man kan tro något och man kan tro på något. Jag bygger min verklighetsuppfattning på vetenskap.
J R Auk skrev:2. Vetenskapen förklarar utveckling men säger inget om skapelse

Nej, absolut inte. Jag säger att vi vet mycket om livets utveckling, eftersom vi har en mycket väldokumenterad teori på ämnet, men när det gäller t.ex. livets uppkomst så vet vi långt ifrån lika mycket. Vi har ingen fungerande teori än.
J R Auk skrev:3. Den som säger att gud har skapat lider av vanföreställningar

Korrekt. Som jag sa, vet vi inte hur livet uppkommit. Alla olika övernaturliga anspråk, inklusive gudshypotesen, är helt grundlösa. Tror man sig veta att gud skapat livet, har man en vanföreställning. Tvärt om, den som tror att tv-apparater har evolverats genom det naturliga urvalet, har också en vanföreställning.

Låt gå för att du missuppfattat mig (även om jag tror att du övertolkar och feltolkar). Vilket ord är det jag är för dum för att förstå, och när har jag sagt att evolutionsteorin förklarar livets uppkomst?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 31 okt 2008 22:13

Hur den strider mot det vi vet om naturen var frågan. Inte hur den strider mot din föreställningsvärd. Sen kan man ju diskutera om din karta eller den vedertagna beskrivningen av verkligheten är mest korrekt, nu synar jag dig på ditt påstående om att evolutionsteorin strider mot det vi vet om naturen. Hur?

Missuppfattar du mig medvetet eller? Sjalvklart menar jag inte att evolutionsteorin skulle strida mot det vi vet om naturen. Den ar snarare en del av det vi vet om naturen.
Mitt pastaende (som jag nog skrivet 3ggr for dig nu):
Inom evolutionsteorin finns det inte plats for en intelligent skapare.

Motsagelse bevis: Eftersom en intelligent skapare maste vara en komplex form och alla komplexa livsformer kan enligt evoltuionsteorin harledas ner till simplare former. Men skapare maste ju finnas innan dessa simpla former skapats. Alltsa har inte han uppkommit genom evoltionen, alltsa skulle evoultionsteorin inte vara sann enligt Darwin sjalv.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 31 okt 2008 22:30

Euklides skrev:Missuppfattar du mig medvetet eller?

Absolut inte! Jag ber om ursäkt! Jag har helt enkelt missförstått dig. Det saknades lite prickar och ringar... Igen, ursäkta.

Euklides skrev:Sjalvklart menar jag inte att evolutionsteorin skulle strida mot det vi vet om naturen. Den ar snarare en del av det vi vet om naturen.
Mitt pastaende (som jag nog skrivet 3ggr for dig nu):
Inom evolutionsteorin finns det inte plats for en intelligent skapare.

Motsagelse bevis: Eftersom en intelligent skapare maste vara en komplex form och alla komplexa livsformer kan enligt evoltuionsteorin harledas ner till simplare former. Men skapare maste ju finnas innan dessa simpla former skapats. Alltsa har inte han uppkommit genom evoltionen, alltsa skulle evoultionsteorin inte vara sann enligt Darwin sjalv.

Helt korrekt. Som jag tror jag påpekade tidigare, de senaste 150 åren har det knappast varit intellektuellt hållbart att tro på skaparhypotesen, vilket är det ID är byggt kring. Just ID rörelsen har bara en 19-årig historia men skaparhypotesen är jättegammal. Och någon teori har man inte lyckats prestera än, men en sammansvärjning avslöjades faktiskt i USA för några år sedan.

Nej, då tror jag att jag förstår dig. Jag förmodar att du säger till annars. Men kontentan får väl ändå vara att magi inte längre ses som en seriös förklaringsmodell.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 31 okt 2008 23:29

Detta ska alltså representera "Religion/andlighet"? Bild

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 31 okt 2008 23:34

JimmyAberg skrev:Detta ska alltså representera "Religion/andlighet"?

Hahaha. Good point. Ämnet togs väl upp i fel forum från början, naturvetenskap hade passat bättre. Men nu handlar det mest om att bevaka falska anklagelser från mr. Smart.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 nov 2008 01:33

Anders H skrev:
J R Auk skrev:1. Jag bygger min tro på vetenskap

Nej, det har jag aldrig sagt. Tvärt om, tro kan betyda olika i olika saker. Man kan tro något och man kan tro på något. Jag bygger min verklighetsuppfattning på vetenskap.
J R Auk skrev:2. Vetenskapen förklarar utveckling men säger inget om skapelse

Nej, absolut inte. Jag säger att vi vet mycket om livets utveckling, eftersom vi har en mycket väldokumenterad teori på ämnet, men när det gäller t.ex. livets uppkomst så vet vi långt ifrån lika mycket. Vi har ingen fungerande teori än.
J R Auk skrev:3. Den som säger att gud har skapat lider av vanföreställningar

Korrekt. Som jag sa, vet vi inte hur livet uppkommit. Alla olika övernaturliga anspråk, inklusive gudshypotesen, är helt grundlösa. Tror man sig veta att gud skapat livet, har man en vanföreställning. Tvärt om, den som tror att tv-apparater har evolverats genom det naturliga urvalet, har också en vanföreställning.

Låt gå för att du missuppfattat mig (även om jag tror att du övertolkar och feltolkar). Vilket ord är det jag är för dum för att förstå, och när har jag sagt att evolutionsteorin förklarar livets uppkomst?

Här skall du syna. Jag antar att du behöver lite pointers.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 nov 2008 22:50

För mycket information för mig att sätta mig in i och styra upp. Tar bort lite saker som väckt anstöt. Inga personangrepp tack. Använd inte tråden mer att diskutera vem som betett sig illa.

/Johan

Jonas Nystrom

pneuma

Inläggav Jonas Nystrom » 06 nov 2008 01:39

Ni kommer ALDRIG att hitta Skaparen. Av samma skäl som ni aldrig kommer att hitta själen. Neurobiologerna letar i hjärnan (rumslig) och psykoanalytikerna i barndomen (timlig) men själen finns inte i kroppen. Det är kroppen som finns i själen. På samma sätt finns inte Skaparen i världen (och står alltså inte att finna där) - det är världen som finns i Skaparen. Som araberna mycket riktigt säger: al Lah'u ak bar! På svenska: Guden ÄR STÖRRE! Större än vad då? You name it. Dina föreställningar om vederbörande, framför allt. Och mina.

Detta betyder givetvis inte att Skaparen inte finns. En sådan föreställning vore helt igenom ovetenskaplig, dvs ogrundad i vetensaplig teori och praxis.

Ljuset - finns det? INGEN HAR NÅGONSIN SETT LJUS. Vad man kan se är belysta föremål. Inte själva ljuset. Det gives alltså inga direkta bevis för ljusets existens. Att därmed förkasta dess existens vore givetvis orimligt. "Något" som vi inte har upplevt direkt, och som vi kallar "ljus", ger upphov till allt vi kan se. Vinden ser vi inte heller - men vi ser trädkronorna som vajar i den och förstår att den finns. På samma sätt kan faktiskt vem som helst förstå att Skaparen finns. Skapelsen finns ju! Det är inget konstigt alls. Det konstiga är snarare att denna tanke inger ett sådant obehag att man slår knut på sig för att avfärda den.
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: pneuma

Inläggav JemyM » 06 nov 2008 10:29

Jonas Nystrom skrev:Det konstiga är snarare att denna tanke inger ett sådant obehag att man slår knut på sig för att avfärda den.

Hinduiska religioner förklarar det samma som de monoteistiska. Det är faktiskt inte så svårt när man bara hittar på. Faktum är att Matrix är en ny idé som vi vet är fiktiv, ändå förklarar den samma problematik lika bra.

Du kan använda exakt samma argument för alla dessa förklaringsmodeller, det finns ingen logik bakom att välja en modell över de övriga. Det är inte heller något fel med att säga att "jag väntar till någon lyckats bevisa något".

Största anledningen till varför du ser detta som en antingen-eller fråga snarare än "jaha, vilken förklaring skall jag välja?" är att du bär en geografisk bias. Du bara råkar vara född i en region där fenomen förklaras med referenser till hebreisk mytologi istället för indisk.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 nov 2008 10:31

Jonas Nystrom skrev:Ni kommer ALDRIG att hitta Skaparen. Av samma skäl som ni aldrig kommer att hitta själen. Neurobiologerna letar i hjärnan (rumslig) och psykoanalytikerna i barndomen (timlig) men själen finns inte i kroppen. Det är kroppen som finns i själen. På samma sätt finns inte Skaparen i världen (och står alltså inte att finna där) - det är världen som finns i Skaparen. Som araberna mycket riktigt säger: al Lah'u ak bar! På svenska: Guden ÄR STÖRRE! Större än vad då? You name it. Dina föreställningar om vederbörande, framför allt. Och mina.

Detta betyder givetvis inte att Skaparen inte finns. En sådan föreställning vore helt igenom ovetenskaplig, dvs ogrundad i vetensaplig teori och praxis.

Ljuset - finns det? INGEN HAR NÅGONSIN SETT LJUS. Vad man kan se är belysta föremål. Inte själva ljuset. Det gives alltså inga direkta bevis för ljusets existens. Att därmed förkasta dess existens vore givetvis orimligt. "Något" som vi inte har upplevt direkt, och som vi kallar "ljus", ger upphov till allt vi kan se. Vinden ser vi inte heller - men vi ser trädkronorna som vajar i den och förstår att den finns. På samma sätt kan faktiskt vem som helst förstå att Skaparen finns. Skapelsen finns ju! Det är inget konstigt alls. Det konstiga är snarare att denna tanke inger ett sådant obehag att man slår knut på sig för att avfärda den.

Vind och ljus är väl en del av det som trots allt finns  i världen. Vindens påverkan på metereologisk utrustning kan vi mäta, liksom hur ljus påverkar det som kan mäta ljus.  Att det finns något i världen vi inte kan detektera själva med våra egna sinnen, bevisar bara att sådant likväl kan finnas i världen.  På vilket sätt bevisar denna analogi att det finns en icke upplevbar skapare utanför världen som skapat världen? Vem väntar sig att uppleva honom om han finns utanför världen? Vi kan inte se ljud men höra det. Vi kan inte se lukter, smaker... Bevisar också det att Gud finns?

Menar du inte ytterst att det faktum att vi inte kan bevisa att Gud finns, bevisar att han finns?

Att du kallar universum/ världen för skapelsen kan ju knappast bevisa att det finns en skapare för det är du som väljer benämningen skapelsen på världen/universum. Är det inte lite fattigt och knappast särskilt övertygande att med hjälp av semantik bevisa Guds existens?

undrar Algotezza som själv tror på Gud men inte på värdet av logiskt-semantiska krumbukter
Algotezza aka Algotezza

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 06 nov 2008 11:39

Jag försöker sannerligen inte bevisa Guds existens! Det vore självmål i ljuset av mitt resonemang. Om al Lah'u ak bar, då är "Lah" även mer "bar" än den logik som försöker bevisa eller motbevisa. Så långt tror jag vi är överens. Men det är lite irriterande när man försöker bevisa Guds ickeexistens med att man "ju inte kan hitta honom nånstans", som om det vore frågan om en nål i en höstack. Vi är snarare som nålen som dividerar om höstackens teoretiska möjlighet att existera. Som människor har vi den fantastiska kapaciteten att sträcka oss utöver oss själva - vi är självtranscenderande och därmed evolverande - och kan därför fatta även det som är större än oss själva. Jättekonstigt egentligen, och att många som funderar över saken håller det för teoretiskt omöjligt är begripligt. Men inte förlåtligt, om man säger så.
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 nov 2008 11:44

Finns en långt mycket bättre och förnuftig förklaring till varför vi inte kan finna någon Gud eller själ - sånt trams finns inte!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 06 nov 2008 11:47

Faktum är att Matrix är en ny idé som vi vet är fiktiv

Faktum må vara att du tror det. Men kan man lite religionshistoria så känner man igen matrixtanken från samtliga gnostiska religioner och världsåskådningar, både kristna och förkristna. Och vi vet INTE att denna tanke är fiktiv. Den som avfärdar möjligheten att veta något om metafysiska sammanhang avfärdar ju samtidigt sin egen möjlighet att vederlägga metafysiska teorier och teser. Och får alltså vara en smula beskedlig. Det måste inte gnostikern, i alla fall inte av detta skäl. han har emellertid desto större orsak att vara beskedlig! Varför? Jo: Gud vill det!

fniss fniss
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 06 nov 2008 11:56

Avantgardet skrev:Finns en långt mycket bättre och förnuftig förklaring till varför vi inte kan finna någon Gud eller själ - sånt trams finns inte!

Och detta vet du??
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 nov 2008 12:10

Jonas Nystrom skrev:
Avantgardet skrev:Finns en långt mycket bättre och förnuftig förklaring till varför vi inte kan finna någon Gud eller själ - sånt trams finns inte!

Och detta vet du??

Att det är en rimligare förklaring? Absolut.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Religion och andlighet"