Samma bokstav
Moderator: Moderatorgruppen
Samma bokstav
En lek där det gäller att bilda en mening med så många ord som möjligt,alla orden ska börja på samma bokstav och får bara förekomma en gång
- Midgårdsormen
* OK, skall jobba på någon meningsfull - här kommer lite trams först:
Tips: Att ha "s" som begynnelsebokstav är tacksamt (bokstaven upptar 90 s av 600 möjliga i SAOL 9, vet dock inte hur det ser ut i SAOL 13):
Som ställföreträdande skalden Snorre Sturlason smått smilande skulle sagt: "särskilt sill, senap samt somalisk småpotatis skall snarast slängas sedan sommarmånaderna/säsongen slutat så sorligt."
Tips: Att ha "s" som begynnelsebokstav är tacksamt (bokstaven upptar 90 s av 600 möjliga i SAOL 9, vet dock inte hur det ser ut i SAOL 13):
Som ställföreträdande skalden Snorre Sturlason smått smilande skulle sagt: "särskilt sill, senap samt somalisk småpotatis skall snarast slängas sedan sommarmånaderna/säsongen slutat så sorligt."
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?
Så svettade svettandes svetsige sunde svetsaren, senilt småtänkandes,
samt sedan seriöst sägandes; "sådan svetslåga som slingrar sig",
samtidigt som solen skinandes spottade solstrålar smekfullt såsom spjutar små,
småleendet stegrade sig smilvägs, sublimt språkande:
"se - sakers skuggor stilla skuggar smutsen, städning skall slopas!"
samt sedan seriöst sägandes; "sådan svetslåga som slingrar sig",
samtidigt som solen skinandes spottade solstrålar smekfullt såsom spjutar små,
småleendet stegrade sig smilvägs, sublimt språkande:
"se - sakers skuggor stilla skuggar smutsen, städning skall slopas!"
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Enögde enstöringen emottog emotsägelsefullt elräkningens efterlängtade exekuterande, eftersom elbolaget erinrade eftertröttligt elabonnenten: erkännande erfordras! - erkännandet ekade evigt efteråt, emedan ekandet ej etablerades empiriskt.
Tänk på att nånstans i världen är denne mening djupt meningsfull.
Tänk på att nånstans i världen är denne mening djupt meningsfull.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
- Midgårdsormen
Ett poetiskt "s", kallat "Somrigt söndags-scenario":
Storlabben (Stercorarius skua)1, som sällan ser salta sjöns safirgnistrande svall skvalpande slicka Sveriges steniga stränder2, styrde - skyhögt svävande, sökandes spigg samt strömming3 - så småningom söderut såsom svaga sunnans släptåg4; samtidigt solens starka strålar stekte, svingelgräset slokade slött, saprofyter - sådana små svampar - sög styva sälgens safter sedan svårgenomträngliga snårens skugga snodde smultronens sken.
Signerat sirliga, slingriga Midgårdsormen.
Fotnoter:
1. Ja, det är det korrekta namnet och nej, jag är inte ornitolog - jag letade avsiktligt upp en fågel med såväl svenskt som latinskt namn på begynnelsebokstaven "s". Lite fuskigt kanske, men idéen var min egen och fan vad det blev bra!!
2. Den är en kustfågel och sällsynt i Sverige, enligt wikipedia.
3. Eventuellt faktafel, vet inte vad den äter för fisk, vet heller inte exakt om dessa fiskar uppehåller sig där fågeln gör.
4. Jag vet att det är motsägelsefullt att den hakar på en vind från söder och samtidigt flyger söderut, ni får tolka det poetiskt. Eller så får det bli ett minuspoäng där. Jag behåller det i vart fall.
Storlabben (Stercorarius skua)1, som sällan ser salta sjöns safirgnistrande svall skvalpande slicka Sveriges steniga stränder2, styrde - skyhögt svävande, sökandes spigg samt strömming3 - så småningom söderut såsom svaga sunnans släptåg4; samtidigt solens starka strålar stekte, svingelgräset slokade slött, saprofyter - sådana små svampar - sög styva sälgens safter sedan svårgenomträngliga snårens skugga snodde smultronens sken.
Signerat sirliga, slingriga Midgårdsormen.
Fotnoter:
1. Ja, det är det korrekta namnet och nej, jag är inte ornitolog - jag letade avsiktligt upp en fågel med såväl svenskt som latinskt namn på begynnelsebokstaven "s". Lite fuskigt kanske, men idéen var min egen och fan vad det blev bra!!
2. Den är en kustfågel och sällsynt i Sverige, enligt wikipedia.
3. Eventuellt faktafel, vet inte vad den äter för fisk, vet heller inte exakt om dessa fiskar uppehåller sig där fågeln gör.
4. Jag vet att det är motsägelsefullt att den hakar på en vind från söder och samtidigt flyger söderut, ni får tolka det poetiskt. Eller så får det bli ett minuspoäng där. Jag behåller det i vart fall.
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara