suchanother skrev:Jag kan bara en blomma, pelargoner, eller vad de nu heter. Har de på balkongräcket varje sommar.
Köper varje sommar några sådana + en säck planteringsjord, kostnad 200 spänn.
Nu senast tänkte jag att jag försöker hålla de vid liv över vintern. Hur gör man? Googlade och fann rådet; ställ de i ett mörkt rum och vattna försiktigt var sjätte vecka. Gjorde detta men knall fall.
Nu har jag börjat fundera på att odla cannabis i förrådet. Fröna kostar 10 styck och det är inte olagligt att ta hem. Sen kan jag tjuvkoppla elen så att räkningen går på huset.
Några tips ang. lampor och fläktar? Inga halogenlampor, jag vill ha äkta vara. Är tacksam för övriga tips med, betalar tillbaka i form av naturvara.
Pelargoner skall ju vissna ner under det mlrka halvåret (utifrån Lunds horisont) men inte dö. På våren knipsar man av så mycket av de gamla torra delarna av plantan att man når den levande delen (med sav och grönt i mitten). Jag sysslar ej med detta pga bruna fingrar, men min fruga gör det, har gjort så flera år md stor framgång. Med hjälp av ett blad kan man klona fram en ny växt. Blomstren står inte särskilt kallt och mörkt hos oss, bara i ett fönster över vintern utan radiator påslagen undertill.
Det är viktigt att prata med blommorna så de inte vissnar. Blommor är så sociala och känsliga. Så här kan du säga till dem: "Vissna nu inte ner helt, din djävul! Vissnar du ner ger jag dej till gammelgeten, din fan!"
Vänligen Algotezza