Vad läser Du just nu?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Kan inte. Har bara en bok utav honom, och den har jag just inte mer än påbörjat (skönlitteraturen har varit lite olyckligt åsidosatt det senaste året i det Avantgardska residenset). Klippte den på Röda Korset för en femma. Kom hem och fascinerades av den i tio minuter, sen hamnade den uppslagen med ryggen uppåt på fåtöljen. Vad jag under dessa tio minuter han erfara ledde tankarna till "The Kristet Utseendes" sångare Jörgen Fahlberg, och hans alltid lika briljanta texter (tänker nu egentligen på de mer lyriska sakerna, och i synnerhet alla sidoprojekten). Underbart bildspråk helt enkelt. Nu har det gått lite drygt en vecka sen dess och inget mer har jag hunnit läsa i den. Hjälper det?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
transversal
-
transversal
Håller just nu på med The Catcher in the Rye av J.D. Salinger. 75 sidor kvar och väl halvvägs igenom, men stör mig på det upprepade språket och den trista slangen. Som förstås speglar på ett bra sätt "Sal", 17 år, men som ändå stör skiten ur mig. Bra skriven bok, inser jag med nått slags objektivt perspektiv, men herregud vad jag inte sympatiserar särskilt mycket med huvudpersonen. Jeje, snart är den slut.
-
transversal
Logos skrev:Italo Calvinos "De osynliga städerna" läser jag nu.
Riktigt egensinnig och vacker prosa. Påminner starkt om Borges. Jag ska definitivt kolla in flera av hans verk.
Har du läst något mer av Calvino? Bygger boken på nån slags stilmässig idé som en del andra av hans böcker? Är lite sugen på Klätterbaronen ...
Är på sluttampen av The Catcher in the Rye nu. Den har hämtat upp sig riktigt bra. Börjar faktiskt gilla huvudpersonen på något besynnerligt sätt. Varför är det så att man ofta avskyr först det man gillar sedan?
transversal skrev:Logos skrev:Italo Calvinos "De osynliga städerna" läser jag nu.
Riktigt egensinnig och vacker prosa. Påminner starkt om Borges. Jag ska definitivt kolla in flera av hans verk.
Har du läst något mer av Calvino? Bygger boken på nån slags stilmässig idé som en del andra av hans böcker? Är lite sugen på Klätterbaronen ...
Är på sluttampen av The Catcher in the Rye nu. Den har hämtat upp sig riktigt bra. Börjar faktiskt gilla huvudpersonen på något besynnerligt sätt. Varför är det så att man ofta avskyr först det man gillar sedan?
Nej det var min första. Men det lär inte bli min sista. Och ja, stilen är det som håller ihop boken.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Avantgardet
Är inne i en period igen (uppenbarligen).
Sedan första april (datum vet jag eftersom Midgårdsormen upplyste mig om att det var första april när vi drog igång med Sartre):
Karel Kosik "Det konkretas dialektik"
Jean-Paul Sartre "Skiss till en känsloteori"
Martin Heidegger "Existence and Being" (dock bara de fyra texterna utav Heidegger, struntade i Walter Brooks inledning - som motsvarar två tredjedelar (sic!) utav boken)
Jacques Derrida "Margins of philosophy"
Charles Taylor "Hegel och det moderna samhället"
G.W.F. Hegel "Inledning till estetiken"
Samt de två böcker jag håller på med just nu, vilka är:
G.W. Leibniz "Valda skrifter"
Gilles Deleuze "Vecket: Leibniz och barocken"
Samt en massa djävla läxor. Fattar inte riktigt hur jag hunnit med allt detta. Tycker det ser så djävla mycket ut, men uppenbarligen har jag hunnit med det. Måste säga att jag fann Heideggers "What is metaphysics?" vara kanske det matnyttigaste jag läst av honom, och att Derrida har några riktigt lysande texter i "Margins of philosophy" (i synnerhet texten om Heidegger och föreläsningen "End of man"). Lite småimpad av en del tankar hos Leibniz också, så här långt, och man måste tillstå att karln föregripit mycket av det som senare utvecklades hos Hegel, men som negligerades av Kant.
Ska dock gira över till lite skönlitteratur, börjar vara smått sugen faktiskt.
Sedan första april (datum vet jag eftersom Midgårdsormen upplyste mig om att det var första april när vi drog igång med Sartre):
Martin Heidegger "Existence and Being" (dock bara de fyra texterna utav Heidegger, struntade i Walter Brooks inledning - som motsvarar två tredjedelar (sic!) utav boken)
Samt en massa djävla läxor. Fattar inte riktigt hur jag hunnit med allt detta. Tycker det ser så djävla mycket ut, men uppenbarligen har jag hunnit med det. Måste säga att jag fann Heideggers "What is metaphysics?" vara kanske det matnyttigaste jag läst av honom, och att Derrida har några riktigt lysande texter i "Margins of philosophy" (i synnerhet texten om Heidegger och föreläsningen "End of man"). Lite småimpad av en del tankar hos Leibniz också, så här långt, och man måste tillstå att karln föregripit mycket av det som senare utvecklades hos Hegel, men som negligerades av Kant.
- Avantgardet
Hade inte för avsikt att imponera på vare sig mig själv eller någon annan, min avsikt var att göra läxor, men det blir som det blir för att uttrycka sig tavtologiskt. Blir lite stressad av det här lästempot, hinner ju inte fylla på bokhyllorna tillräckligt snabbt. Ska se till att grotta ner mig i musiken ett tag så jag hinner få en buffert. 
-
transversal
Avantgardet skrev:Är inne i en period igen (uppenbarligen).
Dude! Du har för mycket fritid!
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Hade inte för avsikt att imponera på vare sig mig själv eller någon annan, min avsikt var att göra läxor, men det blir som det blir för att uttrycka sig tavtologiskt. Blir lite stressad av det här lästempot, hinner ju inte fylla på bokhyllorna tillräckligt snabbt. Ska se till att grotta ner mig i musiken ett tag så jag hinner få en buffert.
Jag är mest imponerad av din förmåga att ha råd med alla böckerna utöver ett aktivt drogmissbruk :) Det vittnar om en ekonomisk planeringsförmåga värdig en ensamstående förälder.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Avantgardet
Eller så att jag går utan att äta på flera dar emellanåt. :wink: Men visst, brukar faktiskt tänka: "låt se, fan, det blir billigare om jag köper en karta dexofen för då äter jag ändå just inget den här dagen". Dock är det ju så att jag inte har råd att röka braj särskilt ofta, men har haft råflyt med att få tag i smärtstillande billigt under ganska lång tid nu. Tycker man ju politikerna borde tänka till om. Är det bättre att folk håller på med tyngre grejer? Nej, de borde försöka se till att hålla nere brajpriserna. Då sjunker också kriminaliteten och våldet i samhället för att ingen orkar lyfta på arslet. Men nu tänker de ju inte till, så jag måste göra det åt dem. Såg på nyheterna att de lagt fram förslag till lagändring i Kalifornien nu, för att kunna få in skatteintäkter på allt brajrökande.
Tanken med att just lägga ut så mycket pengar på böcker som jag ändå gör - och läsandet som sådant - är just - hör och häpna - att hålla nere min drogkonsumtion! Fast sen är det ju så också att jag vuxit upp rejält fattigt. Har aldrig varit så rik som jag är som student. Har förstås ändå fogden efter mig, och lyckats låna upp en massa pengar på kommande studiemedel, men men, på nåt djävla sätt så löser det sig alltid. Ska sanningen fram så har jag ingen planeringsförmåga överhuvudtaget! Det är ren dumflyt att jag lever än!
Har dock en lustig egenhet - brukar räkna på sidantal när jag handlar böcker för att få så mycket som möjligt för pengarna.
Har dock upptäckt att jag kan få ännu mer genom att raida nätantikvariaten också.
Tanken med att just lägga ut så mycket pengar på böcker som jag ändå gör - och läsandet som sådant - är just - hör och häpna - att hålla nere min drogkonsumtion! Fast sen är det ju så också att jag vuxit upp rejält fattigt. Har aldrig varit så rik som jag är som student. Har förstås ändå fogden efter mig, och lyckats låna upp en massa pengar på kommande studiemedel, men men, på nåt djävla sätt så löser det sig alltid. Ska sanningen fram så har jag ingen planeringsförmåga överhuvudtaget! Det är ren dumflyt att jag lever än!
Har dock en lustig egenhet - brukar räkna på sidantal när jag handlar böcker för att få så mycket som möjligt för pengarna.
Återgå till "Kultur - konstarterna"