Varför går det inte bättre för V

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 jun 2009 10:34

Blandar du in Stalin, ja då blev det sju resor värre helt plötsligt.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Re: Varför går det inte bättre för V

Inläggav Pho-ku » 01 jun 2009 13:26

Jensleo skrev:Jag tror för egen del att så många unga människor i dag är individualister att Vänsterpartiets kollektiva-primitiva självmordspolitik inte kommer gå hem hos dem. Samtidigt finns det många ungvänster så den slutsatsen kan diskuteras.

Är det här Avant ser spöket?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2009 14:48

Läs också Kalles inlägg, och begrunda sedan. Jag skulle önska att vi hade en tydlig vänsterröst som förde en sådan linje, men att vänstern gör det är ju inte bara lögn utan rent av magstarkt. Förstår som inte ens vad stalinismen har med vänstern i Sverige att göra, på gott och ont (som sagt). Men det är alltid nåt schablonartat stalinistiskt spöke högern drar fram för att skrämma den småborgerlige svennen. Så djävla löjligt och lågt. Men man kan förvisso inte vänta sig mer, högern och intellekt är direkt oförenliga, så att de är flera årtionden efter i utvecklingen torde inte förvåna någon.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 jun 2009 14:56

Men AV det var ju du som drog fram Stalin.

Att du inte finner någon intellektuell som står mer till höger än vänster beror väl på att din definitionen av intellektuell är väl de som enbart snurrar runt med div vänsterteorier? Det går säkert att snoka upp hur de ”intellektuell” röstar. Om man finner någon bra definition av dem.

Jensleo

Inläggav Jensleo » 01 jun 2009 15:02

Avantgardet skrev:Läs också Kalles inlägg, och begrunda sedan. Jag skulle önska att vi hade en tydlig vänsterröst som förde en sådan linje, men att vänstern gör det är ju inte bara lögn utan rent av magstarkt. Förstår som inte ens vad stalinismen har med vänstern i Sverige att göra, på gott och ont (som sagt). Men det är alltid nåt schablonartat stalinistiskt spöke högern drar fram för att skrämma den småborgerlige svennen. Så djävla löjligt och lågt. Men man kan förvisso inte vänta sig mer, högern och intellekt är direkt oförenliga, så att de är flera årtionden efter i utvecklingen torde inte förvåna någon.

Jag väntar fortfarande på en intellektuell prestation från vänsterhållet, frånvaron är nästan pinsam. Jag förstår i och för sig att du tycker att det är frustrerande att den "demokratiska" vänstern jämförs med totalitära ideologier. Jämförelsen är dock relevant, eftersom Stalin och andra i samma ringhörna och dagens vänster i allt väsentligt fortfarande står på samma moraliskt förkastliga grund. Att vänstern, som du själv illustrerar, blir rasande varje gång man drar upp någon av deras femtioelva misslyckanden är lika naturligt som det intellektuella självbedrägeri som man ägnar sig åt varje dag. Kanske lär sig vänstern av historien en vacker dag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2009 15:15

Kalle, jag artikulerade endast det du redan hade presenterat.

Jensleo, lite nivå tack. Jag bad dig lyfta fram nån intellektuell högerman, istället slingrade du dig. Undrar varför? Som jag sade tidigare, jo, eftersom intellektuell och högerman är en implicit självmotsägelse. Högermännen vågar överhuvudtaget inte ens läsa vänsterförfattare, varför? Jo för de vet att de skulle vara tvungna hålla med. Så ser det ut. Vad detta "moraliskt förkastliga" skulle vara får du gärna förklara. Mycket klyschor du hasplar ur dig, ser gärna att du backar upp dem också.

Levee

Inläggav Levee » 01 jun 2009 15:22

Jensleo skrev:Jag tror för egen del att så många unga människor i dag är individualister att Vänsterpartiets kollektiva-primitiva självmordspolitik inte kommer gå hem hos dem. Samtidigt finns det många ungvänster så den slutsatsen kan diskuteras.

Som min gamle statsvetenskap-professor sade en gang i tiden, nar ungvanstern blir vuxen, borjar arbeta och tjana egna pengar sa blir det visst inte sa roligt att dela med sig. Det ar enkelt att vara vansteridealist nar man inte behover bidra med nagot sjalv.

/Levee

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 jun 2009 15:23

AV. Men jag har inte sagt något om Stalin. Det var ju du själv som lyfte fram denna filur. Varför denna vurm och fixering vid Stalin?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2009 18:25

Denna fixering vid Stalin? Jag tänkte snarast på var i helvete du finner detta i vänsterns partiprogram?:

Kallekula skrev:Men tänk vad grått och trist det hade varit utan dessa neonskyltar i våra städer. Tänk vad trist att aldrig få läsa om vad man kan köpa, att aldrig få läsa om vad företag gör. Att enbart ha någon statlig utgiven företagstelefonkatalog (om ens det vore tillåtet). Internet? Krux. Detta forum skulle bort med en gång tex. Skulle man få tala om vad man har köpt till sina vänner eller skulle detta också ses som reklam och förbjudas. Brr vilket samhälle.

Dessutom vad hände med yttrandefriheten?

Vad fan har vänstern i Sverige och detta stalinistspöke, som DU talar om här, att göra med varandra?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2009 18:28

Levee skrev:

Som min gamle statsvetenskap-professor sade en gang i tiden, nar ungvanstern blir vuxen, borjar arbeta och tjana egna pengar sa blir det visst inte sa roligt att dela med sig. Det ar enkelt att vara vansteridealist nar man inte behover bidra med nagot sjalv.

/Levee

Och, det omvända, så fort någon borgarbracka som vuxit upp på föräldrakapitalet gjort slut på arvet så börjar de ropa efter socialt skyddsnät. Bah! Fy fan vilket trams. Ingen som kan försöka hålla uppe nivån här?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 jun 2009 19:12

Avantgardet skrev:Denna fixering vid Stalin? Jag tänkte snarast på var i helvete du finner detta i vänsterns partiprogram?:

Kallekula skrev:Men tänk vad grått och trist det hade varit utan dessa neonskyltar i våra städer. Tänk vad trist att aldrig få läsa om vad man kan köpa, att aldrig få läsa om vad företag gör. Att enbart ha någon statlig utgiven företagstelefonkatalog (om ens det vore tillåtet). Internet? Krux. Detta forum skulle bort med en gång tex. Skulle man få tala om vad man har köpt till sina vänner eller skulle detta också ses som reklam och förbjudas. Brr vilket samhälle.

Dessutom vad hände med yttrandefriheten?

Vad fan har vänstern i Sverige och detta stalinistspöke, som DU talar om här, att göra med varandra?

Nu får du hjälpa mig lusläsa texten AV ser inget om Stalin i det. Hur ser du Stalin i det? Intressant hur vänstern får ihop det med Stalinvurmen hela tiden. Beskriv gärna.

Vänsterns partiprogram min text om det statligt reglerade samhället samt  Stalin. Ja det verkar ju tydligen finnas någon koppling, men som sagt du får gärna beskriva det.  

Ständigt denna Stalin hos vänstern. Suck.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2009 20:19

Så du diktade bara fritt ihop nån skrämselpropaganda? Det hade alltså ingenting med vänstern att göra det där inlägget?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 01 jun 2009 20:38

Kalle är insnöad på Marx ej Stalin, så går det när man tjuvlyssnat på Pappa.
Visa nu på ditt intellekt Kalle och berätta för alla din egen historia om Marx’s papper.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 02 jun 2009 09:25

Kör en biggenklassiker, är inte det uppenbart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association

Das Papper ja fy saten vilken humor. Ha ha. Jag tror jag dör av skratt.

Marx är väl en kul prisse. Har en del trevliga teorier. Det bästa med Marx är väl att hans teorier inte kan motbevisas, så det handlar mer om tro än vetenskap. Men en ganska actionfylld historia.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 02 jun 2009 10:02

Vilken teori går att motbevisa?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Återgå till "Politik och samhälle"