Nåt bra om sex

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Nåt bra om sex

Inläggav Anders » 07 apr 2009 14:58

Svårt hitta en bra rubrik här. Känner mig sexuellt tillfredställd just nu och känner behov att uttrycka det. Skulle vilja ha en bra rubrik och en bra tråd på temat. Men det är f-n hopplöst att få igång en bra sån tråd, så at det inte blir plumpt och så att man kan prata om det fritt och glatt. Går det? Kan man ens formulera en bra rubrik?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 07 apr 2009 15:11

funkar väl som den är....eller ta bort Nåt :wink:

Satt just och funderade över just att vara nöjd(tillfredställd). Är det just då man helt gett upp sina mål och nöjer sig med mindre?

Men det är ju bra att man kan se bilden imellanåt, utan att vara kritisk.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 apr 2009 23:37

Jag känner att det här behövs utvecklas, genom att invecklas.

Jag menar vad är bra sex? Är det det som ger dig eller er, eller den andre?

Vad är det som är bra med sex? Kan det vara ett mål i sig, så att bra sex är bra utan medföljande effekt eller känsla?

Måste bra sex involvera en partner?

Jag ogillar egentligen termen sex eftersom det inbegriper en hänvisning till det engelska sex, kön, vilket gör det till en egenskap, något som tillfredsställs, snarare än en verksamhet, vilket tillfredsställer.

Kopulera? Nej alldeles för mycket ägande i det. Vad tycks om njutningskrevera? Fångar det inte den stipulativa samt den faktuella aspekten av sex?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 09 apr 2009 09:01

Sex, bra sex, vad är det?

Håller fullkomligt med om att kopulerandet inte är målet där. Målet för kopulerandet i sig skulle jag säga är skapandet av avkomma. Och eftersom det är ett alldeles nödvändigt men rätt bökigt förfarande så har Darwin gjort det, i de flesta fall, alldeles förtjusande tillfredsställande.

Och orgasmen är lite trist, den är som en dj-a fylla, bara det att man blir bakfull direkt efter. Men det kan diskuteras! Vad "njutningskrevera" är orkar jag inte googla upp just nu, är det orgasm? I så fall, håller du med?
Bra sex för mej är då jag hetsas upp till bristningsgränsen, tillbaka igen, om och om igen. riktigt länge. Men nu skall vi inte bli specifika.

Jag skulle säga att sex är då den delen av hjärnan känner sig stimulerad, och hoppas då på att ni är med på vilken del det är. När man blir sexuellt upphetsad - för mej är det i alla fall en helt avgränsad tanke. Tror jag. Håller ni med? Och att det är just det som är bra med sex. Att man blir stimulerad. Se det gärna som knark eller nåt, men jag tycker att det är målet i sig.

För att referera till barnalstringen igen - Nej det är inte målet, men det är oerhört vackert att sex leder fram till detta, för mänskligheten, ännu större mål. Kanske det för Darwin är målet, men då har vi knäckt Darwin nu. Barn blir det så det räcker i alla fall. Så ser jag det.

Behövs en partner? Det korta svaret säger jag är - nej. Det kan verkligen diskuteras, men jag hävdar att det inte är så. Kamratskap, kärlek, tillhörighet är en sak, men jag hävdar att sex inte kräver en partner. Däremot, alla sexuella känslor åtminstone jag känner är riktad mot någon annan, i mitt fall till kvinnor i vuxen ålder. Och då man umgås i olika grader med en sexuellt attraktiv partner så blir det turbo på det hela. Men ren masturbation är i min bok sex. Och det är inte riktat mot en enbuske eller ett cementrör, utan i mitt fall mot en, eller fler, sexuellt attraktiva kvinnor.

Men för att komplicera lite - Det ÄR verkligen turbo i en partner. Mest i det, att den andras fantasi, humör och känsla kommer in i bilden, att det blir något man själv inte styr. Bortsett från hud, bröst, läppar osv ...

För att svara på det här med det engelska "sex", så kan jag bara referera till det jag varit inne på ovan.  Möjligen framavlades sex som ett fortplantningshjälpmedel, en verksamhet, och det har ju hittills krävts en hona och en hane för det, så att det är tvetydigt i engelskan är ju inte så konstigt kanske. Men det könsindelande  kan vi lämna därhän. Jag hittar dock ingen bättre synonym. Utan sex är sex.

Lite reaktioner på detta?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2009 14:11

-----

henkeq
Kontakt:

Inläggav henkeq » 11 maj 2009 19:35

Sex= En Endorfin källa.

Nej, skämt os ido. Att älska och att älska med någon annan är en rolig och skön upplevelse.

Man kan ju skriva poesi om det. Men det är på något sätt då man sätter sex på en pidestal och gör det till något super duper speciellt.

Porrnovell skildrar, inte alltid, men ofta den trevliga akt där man njuter tillsammans eller själv.

(Jag är inte filosof i mitt skrivande, bara i mitt agerande)
Regret is Useless

(Jag är inte filosof i mitt skrivande, bara i mitt agerande)

Användarvisningsbild
Knyttet

Inläggav Knyttet » 01 okt 2009 11:11

Sex är ju speciellt just eftersom det kan inbegripa så mycket, och att alla de olika aspekterna kan njutas av på olika sätt.
En avkopplande sexuell upplevelse på egen hand efter en stressig dag. En eldig sexuell session med valfri partner för att tillfredställa ett behov. En känslomässig upplevelse av sexuell närhet med någon man älskar.

Sex är viktigt på många olika sätt och bör talas om, diskuteras, hyllas och ibland problematiseras - men det är viktigt att det görs på rätt sätt. Det är svårt att hitta den där balansen och få fram att sex är speciellt och viktigt - men att det är det på ett naturligt och vardagligt sätt. Om något kan förstå vad jag menar  :)
Aliquando et insanire iucundum est

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 16 nov 2009 09:31

Sex är endast för vår överlevnad sex ger känslor och känslor får oss att överleva

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2009 11:44

longlong skrev:Sex är endast för vår överlevnad sex ger känslor och känslor får oss att överleva

Bara om vi gillar våra känslor. Gillar man inte sina känslor vad gör man då för att slippa dem?

Sex är till för släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse.

Bra sex är det som leder till släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse. Om sex inte innebär vare sig tillkomsten av nya medlemmar av släktet eller någon individs tillfredsställelse är det dålig sex. God sex kan sedan graderas betingat av hur många nya medlemmar av släktet det ger upphov till och/ eller graden av individens tillfredsställelse.

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 16 nov 2009 14:36

Algotezza skrev:
longlong skrev:Sex är endast för vår överlevnad sex ger känslor och känslor får oss att överleva

Bara om vi gillar våra känslor. Gillar man inte sina känslor vad gör man då för att slippa dem?

Bra sex är det som leder till släktets överlevnad och/eller individens tillfredsställelse. Om sex inte innebär vare sig tillkomsten av nya medlemmar av släktet eller någon individs tillfredsställelse är det dålig sex. God sex kan sedan graderas betingat av hur många nya medlemmar av släktet det ger upphov till och/ eller graden av individens tillfredsställelse.

Tänker Algotezza

Vem gillar inte sex ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2009 14:39

Vem gillar inte sex ?

Frigida!

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 16 nov 2009 14:52

Zokrates skrev:
Vem gillar inte sex ?

Frigida!

Frigida är att ha sex !

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2009 14:59

longlong skrev:
Algotezza skrev:

Tänker Algotezza

Vem gillar inte sex ?

Nu drar du fel slutsats.

Om man har sex får man känslor. Visst. Följer därav att man måste gilla alla sina känslor? Följer därav att om man inte gillar alla sina känslor så gillar man inte sex? Man kan gilla sex i stort utan att gilla precis alla känslor som blir följden. Lite logik kanske inte skadar. Läs t.ex. Bertil Mårtenssons grundläggande bok i ämnet, Logik!

Det finns även asexuella personer som ej kan njuta av sex - en glömd minoritet.

Menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 16 nov 2009 15:47

men du har ju ingen plan !

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2009 16:50

longlong skrev:men du har ju ingen plan !

För vad då?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"