känslor ?

Moderator: Moderatorgruppen

longlong
Avstängd

känslor ?

Inläggav longlong » 16 nov 2009 10:53

är inte känslor det svåraste att förstå ? går det äns att förstå känslor ?
Många säger ju "känslor är omöjligt att förstå"

Det är ju det enda vi känner ?

unknown

Inläggav unknown » 17 nov 2009 00:32

Känslor är på sätt och vis omöjliga att förstå..
Man kan känna igen någons känsla när dom beskriver den men aldrig förstå eftersom en känsla alltid kommer ur ens egna perspektiv och ur ens egna inre.
Om man frågar 10 personer vad kärlek är kommer man få 10 olika svar, men alla kan känna igen sig i alla svaren och på så vis "förstå" känslan.
Filosofi...?

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 23 nov 2009 01:59

jag tror att hjärnan lurar en att tror att man känner något alltså som en illusion.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2009 02:03

Är känslor så knepiga? Ett slags färgton som appliceras på ett visst stoff. Inte knepigare än "förhållningssätt" och dylikt. Samma sak med "att mena", vad är det annat än ett slags "färgning" på det tänkta?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 nov 2009 09:52

Ser känslor som känsel ungefär. Nåt som funkar utan att man direkt måste viljestyra det. Finns nåt medicinsk ord för det som jag glömt. Varningssignaler som man får ta in och behandla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 29 nov 2009 18:49

Känslor är jobbiga på det viset att man inte vet varför de infinner sig. känslor är ju ibland beklädda tankar och tanke föregås av perspektiv. Men när man inte har någon koll på vilket perspektiv man har då? Man tror att man vet vad man tycker och tänker men i själva verket har man tagits över av det kollektiva medvetandes trossystem vare sig man vill eller inte. Det ligger där och stör ens naturliga bärvåg omedvetet. Man får göra det omedvetna medvetet så man vet vad man har för skelett i garderoben. Men det är ju inte det enklaste... hur tar man sig ner i sitt undermedvetna liksom? Inget man direkt gör över en natt (eller ja kanske om man är uppmärksam och ber om vägledning genom drömmarna) ... ahja...
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

MaRRiZZ

Re: känslor ?

Inläggav MaRRiZZ » 10 jan 2010 22:19

longlong skrev:är inte känslor det svåraste att förstå ? går det äns att förstå känslor ?
Många säger ju "känslor är omöjligt att förstå"

Det är ju det enda vi känner ?

Man kan styra sina känslor med hjälp av tankar, för alla känslor börjar med tankar. Tänk på någon du tycker mycket om eller som gör dig glad.

Sen, fokusera och tänk på något dåligt, någon som gör dig arg och se om du känner något annat.

Är du lessen någon dag, tänk på något roligt, positivt, och troligtvis kommer du må bättre.

Återgå till "Filosofi"