Att trösta sig själv. Med vilket tänk då?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 jan 2010 00:33

nytt namn skrev:försök leka med perspektiv slav kontra herre,
se världen som om den vore i din hand

Att se på världen på det sättet även i rejäl motgång, innebär inte det att du måste förfalska historien, förfalska ditt minne, och inbilla dig att det var du själv som valde att få motgången i fråga, och att du valde motgången för att få en spännande utmaning att sysselsätta sig med, typ? Ska man verkligen tänka så, oavsett hur svåra motgångar man möts av?

Jag tvivlar på att en sådan felaktig världsbild kan vara bra. Skulle inte, logiskt sett, en sådan världsbild väldigt lätt kunna leda till att man fick för sig att försätta sig i precis hur jävliga situationer som helst? Jag menar, varför skulle man skygga för sådant, om man verkligen, uppriktigt, tror att man har världen i sin hand? Nackdelen är att det kan ta väldigt lång tid att reda ut vissa verkligt jävliga situationer som man skulle kunna komma att få för sig att skapa (bara "på kul") med en sådan världssyn. Är det verkligen värt det, tror du?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 jan 2010 00:37

För jag menar, om du verkligen tror att du har världen i din hand, kommer du rimligen inte att vara särskilt noga med vad du försätter dig i för situationer - du kommer att lita på att vad som än händer, kan du alltid dra dig ur om det börjar bli alltför obehagligt så att du inte vill fortsätta ta tjuren vid hornen. Om det då visar sig att det de facto är så att du inte har världen i din hand, fastän du hade trott det, befinner du dig plötsligt i en situation du inte kan ta dig ur, trots att du, när du valde situationen, valde den utifrån bl.a. premissen att du när som helst kan ta dig ur den. Högmod går före fall, eller vad det heter. Men du kanske har någon lösning på det här problemet?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 jan 2010 16:45

Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:
nytt namn skrev:
Skogsälvan skrev:
nytt namn skrev:försök leka med perspektiv slav kontra herre,
se världen som om den vore i din hand

Så olika vi är. Spela kula med universum är direkt ångestframkallande hos mig.

då menar du att du istället vill vara kulan?
Helt klart om jag nu måste välja.

Det är inte fråga om att du måste välja. Tvärtom - du kan inte välja. Vi är alla både kulor och kulkastare. Du, Skogsälvan, liksom alla vi andra som gör inlägg här, "spelar kula med universum" redan genom att överhuvudtaget göra inlägg här. Redan med det beteendet påverkar du andra delar av universum än dig själv, och de delarna påverkar i sin tur andra delar av universum, och så vidare ad infinitum. Detta är helt klart ett kulkastande med universum från din sida! Och när du får svar från oss spelar vi kula med dig. Livet är ett ständigt kulkastande från alla medvetna varelsers sida! Att föreställa sig att man skulle kunna vara enbart kulan må vara en uppkåtande fantasi för någon som vill bli dominerad, men det har inget med verkligheten att göra. Du kan inte vara enbart kulan, hur mycket du än försöker, Skogsälvan! Du spelar kula med universum hur mycket du än försöker låta bli!

Usch, vilken existensiell ångest du ger mig! Jag får leta upp en kram.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 jan 2010 23:40

Jag glömde att den här tråden gick ut på att trösta. Kram på dig Skogsälvan!  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 15:05

Du är förlåten, jag är som tur var inne i en rapid cycling-period, annars kan sånt här ge mig ångest som är så grav att den klassas som psykotisk, kram! Och nu får du vara schysst nog att sluta dra mig i håret, iaf i den här tråden  :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 17:43

Och, Justin, jag tänker ta upp dina och mina kommunikationssvårigheter med min psykolog. Envis som den stenbock jag är vill jag förstå. Ibland gör du mig nervös helt enkelt och då tror jag att du vill skada mig, men jag vet inte varför. Andra gånger tror jag att du vill förstå mig, alternativt hjälpa mig att förstå mig själv bättre. Men du gör mig nervös, ofta när jag börjar skriva tänker jag "... åhnej, nu kommer Justin och hackar på mig".

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2010 17:50

Skogsälvan skrev:Och, Justin, jag tänker ta upp dina och mina kommunikationssvårigheter med min psykolog. Envis som den stenbock jag är vill jag förstå. Ibland gör du mig nervös helt enkelt och då tror jag att du vill skada mig, men jag vet inte varför. Andra gånger tror jag att du vill förstå mig, alternativt hjälpa mig att förstå mig själv bättre. Men du gör mig nervös, ofta när jag börjar skriva tänker jag "... åhnej, nu kommer Justin och hackar på mig".

Varför då inte bara göra det självklara - gardera dig i förväg - eller är det för besvärligt att behöva tänka också och inte bara tycka? Det är inte att "hacka på" någon att argumentera emot dem, det är att berika deras föreställningar med nya perspektiv. Men är man inskränkt så kan det naturligtvis förefalla som att de "hackar på" en då.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 18:03

Jag är känslig och gardera mig i förväg kräver en tillgjordhet som jag inte vill anamma. Jag tänker nog mer än de mesta, har konstanta tankerusningar, men kanske inte så borgeligt indelat som andra. Jag är som sagt nyfiken på min relation till Justin och tänker undersöka den.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2010 18:11

Skogsälvan skrev:Jag är känslig och gardera mig i förväg kräver en tillgjordhet som jag inte vill anamma. Jag tänker nog mer än de mesta, har konstanta tankerusningar, men kanske inte så borgeligt indelat som andra. Jag är som sagt nyfiken på min relation till Justin och tänker undersöka den.

Vad är "tillgjort" i att se till så att ens resonemang håller? Varför skulle man överhuvudtaget vilja ha en åsikt om något innan man förvissat sig om att den stämmer? Går som t.ex inte bara slänga omkring ett begrepp som "tillgjordhet" på måfå. Varför skulle det vara specifikt borgerligt att se skillnader mellan saker? Alltså jag tycker det är dags att du tar och ändrar attityd, bara acceptera, du är ingen drottning eller prinsessa, ditt ord är inte lag, och du får lov att delta på precis samma villkor som andra (det vill säga att också argumentera för din sak). Tyckande räcker ingenstans. Inte ens om man försöker dra växlar på sin kvinnliga hjälplöshet. Har ingenting med känslighet att göra, utan helt enkelt att du vill bestämma men förmår inte fylla ut rocken. Makt och inget annat söker du, men då får du fan jobba för den också.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 18:14

Jag är vid det här laget medveten om att du vill att jag ändrar mig, avant, men nu är jag som jag är, även om jag kanske kan utvecklas på vissa plan.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2010 18:27

Skogsälvan skrev:Jag är vid det här laget medveten om att du vill att jag ändrar mig, avant, men nu är jag som jag är, även om jag kanske kan utvecklas på vissa plan.

Jag vill inte att du ändra Dig, jag vill att du slutar med din djävla översittarattityd. Det är skillnad på sak och person. Ska man spela översittare så gör man bäst i att ha kött på benen. Du kan väl inte mena att vi andra ska sitta och tiga och ge dig företräda hela tiden bara för att du är "känslig"? Vad är det för rim och reson i det? None what so ever. Är du så djävla livrädd för att få en ny uppfattning om nånting att du tar argument som påhopp så är du riktigt fel ute, och då har jag svårt att se vad man ens gör på ett forum? Är du här för att hävda dig själv eller för att lära och diskutera? Det är så lite begärt, det enda du behöver göra är att sluta bete dig som en översittare och börja ta diskussionerna. Tycker alla skall kunna hörsamma det. Men en viss grupp individer gör inte det, och det är ni religiösa. Ni ska visst ha företräde, ni ska visst bara bestämma utan att kunna ge skäl för det. Svara själv på frågan då: varför skulle vi (andra) överhuvudtaget tillåta det?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 18:32

Du är väldigt ensam om att betrakta mig som en översittare, iaf vad jag har upplevelser av irl. Jag lyssnar och tar till mig så gott jag förmår. Är det någon som predikar här så är det du, avant.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2010 19:05

Skogsälvan skrev:Du är väldigt ensam om att betrakta mig som en översittare, iaf vad jag har upplevelser av irl. Jag lyssnar och tar till mig så gott jag förmår. Är det någon som predikar här så är det du, avant.

Jamen se då vad fan du gjorde nu! Du bara sket i att besvara frågorna och fortsatte hävda dig själv, som att du hade piss att komma med. Du bara bluffar, bluffar, bluffar, bluffar, och man ska inte få säga det (alltså sanningen) för då skall du direkt utmåla en som ond och "okänslig". Vad är det om inte översittarfasoner och "härskarteknik"? (För hade du besvarat frågorna hade hela det sken du försöker upprätthålla rämnat och den ruttna husgrunden kunnat skådas för vad den är, och det vet du, så du bara fortsatte med översitteriet istället.)

Men jag förväntar mig inte att du skall svara på en enda fråga. Jag förväntar mig att du är åt helvete för mån om att fortsätta ge sken av att vara auktoritet, alldeles för mån om att inte tappa ansiktet, och fortsätta agera pajas. Är det ens mycket begärt att nån ska hålla sig till sanningen istället för att bara manipulera och försök bestämma? Jag blir skitledsen på dig, jag tycker du beter dig som ett djävla svin. Man beter sig helt enkelt inte så där mot andra.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jan 2010 19:19

...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jan 2010 19:42

Skogsälvan skrev:...

Von oben! Bemöt istället för såna här tramsiga gester. Men det är klart, då löper du ju risken att ändra uppfattning, och det går ju inte för dina "åsikter" är "heliga". Fascist!

Återgå till "Tankar och känslor"