Att trösta sig själv. Med vilket tänk då?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Re: Att trösta sig själv. Med vilket tänk då?

Inläggav Justin Case » 28 jan 2010 17:51

Skogsälvan skrev:För ditt intresse så har jag ätstörningar. Det är stundtals jobbigt för mig att ens äta grönsaker och då måste de vara kokta. Jag har skitjobbigt för att jag måste beröva liv för att överleva, men jag ser inget annat val än att jag måste äta. Du gör ett väldigt förhastat och grundlöst bedömande om mig. I verkligheten göder jag snarare än äter människor.

Okej, så du tror att grönsaker lider, så du kan bara äta dem kokta, d.v.s. "redan döda", så att du slipper döda dem just genom att tugga ihjäl dem, det vill säga döda dem själv. (Jag antar således att du inte kokar dina grönsaker själv utan köper färdigkokta?) Vad är det värsta: att dessa grönsaker dör, eller att det är just du som dödar dem? Är det inte en väldig narcissism, detta som så oerhört många vegetarianer, veganer och frukterianer drivs av? Man fäster väldig vikt vid huruvida just man själv orsakar lidande och död. Man fäster långt mindre vikt vid hur mycket lidande och död som verkligen orsakas beroende på hur man väljer att leva. Du skulle med hyfsad sannolikhet kunna rädda några miljoner djur från djurindustrins plågor, på sikt, genom att göra allt för att bli en mäktig politiker som kunde driva igenom hårdare regler för hur djur får hanteras. Det kanske är ett tjugo års projekt eller något sådant. Vill man så kan man. Anta att du för att kunna nå en sådan makt måste äta så att du blir stor och stark, och så att du kan tänka klart. Varför då inte offra några morötter, brockoliar och kanske rentav fiskar på vägen, för att bli stor och stark och klartänkt så att du kan rädda miljontals djur längre fram? Är det inte bättre om sammantaget färre varelser plågas och dödas?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 jan 2010 17:57

Det kallas dålig självkänsla, men varför har folk dålig självkänsla.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 jan 2010 17:57

Nu glömde jag återigen trådens tröst-tema. Sorry. Kunde bara inte hålla mig.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 jan 2010 18:00

haralddavidsson skrev:Det kallas dålig självkänsla, men varför har folk dålig självkänsla.

För att evolutionen inte sållar fram de perfekta mutationerna, utan de mest överlevnadsdugliga, vilket inte är samma sak.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 jan 2010 18:10

Jag skulle inte kunna skjuta ett rådjur, men jag kan dra upp en morot och även en fisk. Jag kan skala den, men mår ofta dåligt av det. Jag har väldigt svårt för sallader, dessa ljud som finns där även om jag inte kan höra dem. Rent solidariskt anser jag att vi borde gå över till vegetarisk kost då det skulle kunna mätta alla munnar, men jag har som sagt problem. Jag tycker inte om att skiva en tomat, men nu vill jag inte prata för mycket om det här och dra på andra mina ätstörningar. Konstigt tycker jag förstås att det är att en köttätare som aldrig testat hundmat rynkar på näsan åt det men gladeligen äter korv.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2010 19:40

Men förstå då för guds skull att det snällaste nån kan göra är att ifrågasätta din idiotiska religiösa tro! Du dömer dig själv! Och du dömer andra. Allt utifrån en livsfientlig religiös övertygelse som är rent djävla nonsens. Varför vill du tro på det där? Jo, för att du känner dig lite förmer och bättre än andra genom att intala dig själv att du är så förbannat moralisk (det är också därför du måste hålla så hårt på skenet och ytan). Det är dock inte enda sättet att förklara dina upplevelser. Om du inte vore så lat hade du kunnat läsa och finna femtioelva mer övertygande tolkningar på dina upplevelser, men du väljer att tro på just den där och håller krampaktigt fast vid det. Lita inte för mycket på ditt överjag, du blir bara neurotisk och fascistisk. Renhetsideologier är perverterade i grunden! Se på Hitler...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2010 19:49

Justin Case skrev:
haralddavidsson skrev:Det kallas dålig självkänsla, men varför har folk dålig självkänsla.

För att evolutionen inte sållar fram de perfekta mutationerna, utan de mest överlevnadsdugliga, vilket inte är samma sak.

Vilket är en nonsensförklaring som inte besvarar frågan överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 28 jan 2010 19:50

Stor brist i upplärningen. De tidiga präglingarna sätter sina spår...

När idioter för över sin idioti på ett instrument kan den ju inte bli annat än idiot. Så fortsätter det i generationer tills någon är beredd att bryta mönstret.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2010 19:51

J R Auk skrev:För övrigt Avantgardet, fan vad jag garva, det är ju sådana där godbitar som man skall vårda och njuta av.

Sådant är livet och sådant bygger karaktär. Fan se din rikedom och tacka för att de inte gjorde dig fattig istället.

Vad är ett sådant krav på bekännelse i det stora? Och för övrigt är det inte talande om det ömsesidiga förhållande vi intar mot varandra?

Själv växte jag upp med en självbild som var att jag enbart slogs med de som var större än mig, stod upp för de svaga osv. Men så helt plötsligt såg jag att jag påstods vara rötägget, vilket snöpligt slut på den "karriären", dock var det bara namnet som förbyttes ;)

Jag klagar inte. Allt som får upp ögonen på oss är bra i någon mening. Men vad fan garvar du åt!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 jan 2010 20:17

Avantgardet skrev:Men förstå då för guds skull att det snällaste nån kan göra är att ifrågasätta din idiotiska religiösa tro! Du dömer dig själv! Och du dömer andra. Allt utifrån en livsfientlig religiös övertygelse som är rent djävla nonsens. Varför vill du tro på det där? Jo, för att du känner dig lite förmer och bättre än andra genom att intala dig själv att du är så förbannat moralisk (det är också därför du måste hålla så hårt på skenet och ytan). Det är dock inte enda sättet att förklara dina upplevelser. Om du inte vore så lat hade du kunnat läsa och finna femtioelva mer övertygande tolkningar på dina upplevelser, men du väljer att tro på just den där och håller krampaktigt fast vid det. Lita inte för mycket på ditt överjag, du blir bara neurotisk och fascistisk. Renhetsideologier är perverterade i grunden! Se på Hitler...

Är du insatt i min tro? På vilka grunder kallar du den "idiotisk"? Du vet ju inte vad du talar om och vill bara trycka ner mig. Väldigt tråkigt när du besitter den kompetens du gör. "Varför vill du tro på det där?" Först och främst har du inte en susning om vad "det där" är och jag är nog en av de mest skeptiska på den här sidan.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2010 20:25

Skogsälvan skrev:
Avantgardet skrev:Men förstå då för guds skull att det snällaste nån kan göra är att ifrågasätta din idiotiska religiösa tro! Du dömer dig själv! Och du dömer andra. Allt utifrån en livsfientlig religiös övertygelse som är rent djävla nonsens. Varför vill du tro på det där? Jo, för att du känner dig lite förmer och bättre än andra genom att intala dig själv att du är så förbannat moralisk (det är också därför du måste hålla så hårt på skenet och ytan). Det är dock inte enda sättet att förklara dina upplevelser. Om du inte vore så lat hade du kunnat läsa och finna femtioelva mer övertygande tolkningar på dina upplevelser, men du väljer att tro på just den där och håller krampaktigt fast vid det. Lita inte för mycket på ditt överjag, du blir bara neurotisk och fascistisk. Renhetsideologier är perverterade i grunden! Se på Hitler...

Är du insatt i min tro? På vilka grunder kallar du den "idiotisk"? Du vet ju inte vad du talar om och vill bara trycka ner mig. Väldigt tråkigt när du besitter den kompetens du gör. "Varför vill du tro på det där?" Först och främst har du inte en susning om vad "det där" är och jag är nog en av de mest skeptiska på den här sidan.

Du sade ju alldeles nyss vad du trodde på. Sen antar jag att du grundar det i dina föreställningar om reinkarnation och "maya" och hela det där köret, men det var överflödigt för att jag skulle ha fog att göra det uttalande jag gjorde. Allt jag behövde veta för att kunna göra det hade du precis skrivit.

Att jag vill trycka ner dig är rakt av falskt. Jag skrev ju just att det gjorde du bra på egen hand. Jag ville ta bort förtrycket (som du åsamkade dig själv med en viss renhetsideologi - eller, i Nietzsches termer, "vilja-till-intet", eller "nihilism"). Man kan nog inte kalla sig "skeptisk" om man tror på "maya" (och dess motsats) och "reinkarnation". I själva verket är det ju just antaganden som aldrig kan bevisas, och följaktligen själva motsatsen till att vara skeptisk.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 jan 2010 20:37

Till TekheeTaiteilijan

Var har du varit? Vem är du ? Jag trodde dom hade anställt dig för att göra mig tyst.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 jan 2010 20:41

Mm, det där var ett par bitar i min tro. Men du svarade inte på mina frågor. Att vara skeptiskt till att verkligheten inte är vad den ser ut att vara är en fullgod anledning till skeptisim och troendet på maya.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jan 2010 20:55

Skogsälvan skrev:Mm, det där var ett par bitar i min tro. Men du svarade inte på mina frågor. Att vara skeptiskt till att verkligheten inte är vad den ser ut att vara är en fullgod anledning till skeptisim och troendet på maya.

Nej det är en anledning att vara skeptisk, inte att köpa grisen i säcken. På samma sätt är det fullt legitimt att tvivla på att Bin Ladin låg bakom attackerna den 11 september, men det är inte anledning att tro att Bush låg bakom dem.

Om du läser lite noggrannare så finner du att jag faktiskt besvarade dina frågor. Om det är någon du anser att du inte fick svar på så upprepa den.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 jan 2010 21:05

Okeeej, är du insatt i min tro att a och b ingår i alfabetet är inte en tillräcklig förklaring. På vilka grunder kallar du den idiotisk? "Varför vill du tro på det där?" Vad är "det där" och varför förutsätter du att jag "vill" tro på det?

Återgå till "Tankar och känslor"