Vara kränkt/ känna sig kränkt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 08 aug 2010 02:14

Skogsälvan skrev:Mitt råd är att ta det lugnt med psykologin, nuddle. Det är en smärtsam process och på många sätt ångrar jag att jag har läst så mycket sånt. Det är en berdrövlig känsla att sitta inne med den typen av kunskap.

varför upplever du det så? tex så kan jag mycket om näring o träning, men jag tycker inte det är påfrestande

för mig känns det som att jag är död människa som lever... fast när jag ser någon annan, ett barn eller en stor papegoja så växs någons-slags kärlek inom mig... de verkar också döda levande... gamlingen kanske är nära döden och tänker ofta på det och barnet kanske ännu inte utvecklat förmåga till att vara högmodig... för ifall vi tar bort allt såsom språk, utseende, kultur, dialekt, då återstår bara människan som hon är... och den känslan då livet är som mest nära inpå en, det är då man är som mest död... och som mest fri
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 08 aug 2010 11:35

Känner DU dig kränkt?

Relativisten har svaret! http://www.youtube.com/watch?v=IUtIuf2bhPI

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 aug 2010 19:55

Jag är rätt säker på att man kan känna sig kränkt även om det inte var avsikten från den andre. Låt säga att ett mord har skett och A frågar B "Var det du som mördade honom?" Om B är av inställningen att h*n under inga omständigheter skulle mörda och iallafall inte den personen som blev mördad så är det lätt hänt att B känner sig kränkt, ju närmare A och B står varandra desto intensivare blir kränkthetskänslan. Det var ett drastiskt exempel, men för att förtydliga vad jag menar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 aug 2010 15:54

Oerhört kränkande när ni tuggar sönder denna fina tråd på detta sätt.  :lol:  :lol:  :lol:

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"