New Age Parti?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Skulle du rösta på ett New Age Parti?

Ja
5
25%
Nej
11
55%
Vet ej
4
20%

Antal röster: 20

Angelina

New Age Parti?

Inläggav Angelina » 23 aug 2005 00:22

Skulle ni rösta på det?

Jag menar rent hypotetiskt om dess agenda motsvarade erat spirituella livsåskådningssystem på ett ungefär.

Hymer

Inläggav Hymer » 23 aug 2005 09:07

Om det vore tillräckligt litet, sådär 5-10%, så skulle jag rösta på det för att stödja lite komiska inslag i politiken. Om new age-partiet däremot skulle få dominerande ställning så skulle nog samhället kollapsa, och det skulle jag inte vilja bidra till. Politiken bör nog mest hållas på ett praktiskt, ekonomiskt plan.

Är det förresten överhuvudtaget meningsfullt för en individ att gå och rösta? Man kan ju invända att "sin" röst med allra största sannolikhet inte påverkar någonting alls, eftersom resultaten aldrig brukar hänga på en enda röst. (nej, nej, säg inte "jamen, tänk om alla tänkte så...")

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 aug 2005 12:00

Angelina skrev:Jag menar rent hypotetiskt om dess agenda motsvarade erat spirituella livsåskådningssystem på ett ungefär.

Jag har inget särskilt andligt livsåskådningssystem, men mitt livåskådningssystem innefattar andlighet. Om New Age-partiet bara sysslade med auramassage och astral världshelning skulle det vara en lika dålig halvmesyr som dagens politiska partier. Som ett komplement till en koalitionsregering skulle det säkert vara urnyttigt.

Hymer skrev:för att stödja lite komiska inslag i politiken

Du måste mena koSmiska inslag? Komik finns det redan tillräckligt av i politiken.

Hymer skrev:Politiken bör nog mest hållas på ett praktiskt, ekonomiskt plan.

Håhåjaja, titta så praktiskt det blir då.

-narr-

Angelina

Inläggav Angelina » 23 aug 2005 19:21

Ibland när jag små tankar om världsherravälde och då brukar idén om ett new age parti göra sig påmind. Nej men, skämt åsido, eller varför det egentligen...?
Komik eller kosmik, spelar det någon roll om resultatet innebär mer glädje för människorna?

Nu har jag inte utarbetat någon agenda, men jag kan tänka mig en realitet där ett sådant parti fungerar som filosofisk och etisk grund i en regering.

Det praktiska samhället finns redan där, så det mesta handlar om att fördela resurserna rättvist. Ett new age parti skulle då agera mer humanitärt än kapitalistiskt. Arbeta för att göra samhället mjukare, mer i symbios med naturen och uppmuntra ett andligt tänkande.

Visst skulle astralhealing finnas där, men också mer fokusering på rymdprogrammet tex. Det börjar bli dags att avlasta Jorden och besöka nya planeter.

Det handlar aldrig om antingen eller utan en gyllene medelväg, samarbete.
Den medvetet spirituella delen av befolkningen börjar bli såpass stor att den behöver sin plats i samhällets organisation.

Jag vet att det redan finns vissa politiker i de vanligare partierna som redan är inne på den här vägen, men att de håller tyst om det och utför sitt arbete i det fördolda.
New age är forfarande lite skamligt, ungeför som homosexualiteten var förut. Det är dags att kommu ut och stå för vilka vi är.

Det här är en relativt ny idé för mig, som jag nu kastar vind för våg ut på nätet för att se vilken respons jag får. Vem vet, det kanske blir verklighet en dag, har hört rykten om ett kärleksdepartement också..

:D

Hymer

Inläggav Hymer » 23 aug 2005 20:43

Angelina skrev:...mer fokusering på rymdprogrammet tex. Det börjar bli dags att avlasta Jorden och besöka nya planeter.

Då har du definitivt min röst! Vi kanske kan få se mer av den här varan, en röd stuga på månen:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 70,00.html

:D :D :D

Angelina

Inläggav Angelina » 23 aug 2005 21:25

Ok, det där var helt sanslöst. :lol:
Kanske lite väl mycket pengar; 500 miljoner att lägga på en gimmick när stora delar av Afrikas befolkning svälter ihjäl. Man får hoppas den har ett större syfte att fylla. Man kanske lär sig hur man snabbt sätter upp en bosättning på en annan planet. Skapar motivation för mänskligheten att söka sig utåt, som konstnären själv sade, vilket är vad som behövs.

Patrizia

Inläggav Patrizia » 23 aug 2005 22:20

Jag är en av de som tror på historiens dialektiska utveckling. Om historieanden väljer sin gestalt så finns det ingenting som kan ändra på det. Så varför inte. Vi kanske bevittnar en ide, en epoks start. Det är kanske du, Angelina, som är den utvalda. Och att tanken startades på ett filosofiskt forum, bland filosofer, är ett högt värderat merit som du kan ha nytta av även internationellt, tro mig.

Angelina

Inläggav Angelina » 23 aug 2005 22:49

Tack Patrizia, det känns väldigt bra att få en sådan positiv respons redan på idéstadiet.
Visst kan man vara utvald av universum till en uppgift, fast jag ser det mer som ett samarbete även där, man väljer ut sig själv att göra någonting man tror på helt enkelt, som om det går bra är i samklang med universums vilja.
:D

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 aug 2005 15:08

Jag trodde New Age var en religiös genre, inte en politisk? Och om de stämde överens med min agenda, så absolut; varför skulle jag inte rösta på ett parti vars agenda jag instämmer med? Men jag tror inte vi ska blanda in religion i politiken (eller politik i religionen heller, för den delen).

Angelina

Inläggav Angelina » 24 aug 2005 16:16

Mm, säg det till Kristdemokraterna! :lol:
New Age är väl inte endast en religion, om man nu kan beteckna det som religion överhuvudtaget, utan fungerar mer som samlingsnamn för de andligt engagerade människorna. Dessa kan då tillhöra olika andra religioner också eller ingen alls. Och politken behöver all inblandning den kan få från alla möjliga olika håll. Och det här med att hålla olika delar av livet segregerade på det där viset leder bara till splittring inom en själv, man börjar spela olika roller beroende på vilken grupp man umgås med för tillfället. Och skulle världarna kollidera...
Man är den man är och man gör vad man vill, hela tiden. Vill man föra in andligheten i politiken, så gör man det.

Angelina

Inläggav Angelina » 24 aug 2005 16:20

Jösses, det låter som om att jag håller på att propagera för något som faktiskt kommer att hända...ugh, man är ju faktiskt lat också. :shock:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 aug 2005 16:40

Det fanns ett parti förut som hette Enhet: http://www.enhet.se

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 24 aug 2005 16:44

Angelina skrev: Man är den man är och man gör vad man vill, hela tiden. Vill man föra in andligheten i politiken, så gör man det.
[/color]

Hur skulle det gå till - konkret?

Angelina

New Age Parti?

Inläggav Angelina » 24 aug 2005 18:55

Jo, jag googlade new age partier och fann Enhet där, men det känns som att det inte är någon direkt aktivitet där.

Viola, man får en vision och sedan går man efter den, ett steg i taget. OM jag nu skulle starta ett parti så är nästa steg att skriva en agenda och sedan värva medlemmar och tillsammans bygga upp någon slags organisation, registera ett parti osv.

Det finns många andra vägar än att starta ett parti, om man vill föra in andligheten i polititken, men det är nog den vägen som har störst genomslagskraft.

Sedan kanske det är någon annan som faktiskt tar tag i saken och förverkligar den, det har med timing och motivation att göra.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 25 aug 2005 13:16

archaxe skrev:Men jag tror inte vi ska blanda in religion i politiken (eller politik i religionen heller, för den delen).

Jag tycker, föga kontroversiellt, att ett lands ledning ska leda landet på bästa möjliga sätt. Låt oss kalla detta att föra en god politik. En god politik bör inte utesluta några faktorer (t.ex. sociala, andliga, ekonomiska) av någon art som är av intresse för landets medborgare. Om man sedan tycker om att dela upp världen i ämnesområden (som politik och region), de fyra elementen, svarta och vita, vi och dom, mina barn och andras ungar eller glass och icke-glass har mindre betydelse. En sådan uppdelning utgör aldrig någon sanning/verklighet an sich, utan just en (förhoppningsvis belysande) uppdelning av verkligheten.

archaxe skrev:Jag trodde New Age var en religiös genre, inte en politisk?

Angelina skrev:New Age är väl inte endast en religion, om man nu kan beteckna det som religion överhuvudtaget, utan fungerar mer som samlingsnamn för de andligt engagerade människorna. Dessa kan då tillhöra olika andra religioner också eller ingen alls.

Sannerligen, "new age" är ett riktigt luddig begrepp. Jag skulle aldrig utsträcka det till att beteckna andligt engagerade människor överlag. Här är två definitioner som kanske hjälper att reda ut vad det är fråga om:

answers.com skrev:New Age
adj.
1. Of or relating to a complex of spiritual and consciousness-raising movements originating in the 1980s and covering a range of themes from a belief in spiritualism and reincarnation to advocacy of holistic approaches to health and ecology.
2. Of, relating to, or resembling New Age music.

n.
A style of modern music characterized by a relaxing or dreamy texture derived from quiet harmonies and drones, often incorporating synthesizers and acoustic and ethnic instrumentation.

watchman.org skrev:NEW AGE DEFINITION
Because the New Age is simply an umbrella term which covers a myriad of groups, with scores of authors, it is impossible to identify all its doctrines.

The following, however, is a brief overview of the basic teachings of the majority of the New Age groups.

1) All is one: all reality is a unitary whole;
2) Everything is God (god) and God (god) is everything;
3) You (as an individual) are God. You are divine; God is within you;
4) You will never die; You have lived before and you will live again (reincarnation);
5) You can create your own reality or transform your own consciousness;
6) All religions are true and, therefore, one;
7) A new world is coming; a New Age is dawning.

Jag tycker den första definitionen är bäst. Det är orimligt att kalla exempelvis en andlig praxis som sett likadan ut de senaste hundra åren för "New Age" bara för att den stämmer in på de sju kriterierna i den andra definitionen. Att knyta det till en rörelse som dök upp under 80-talet snävar in begreppet betydligt. Själv använder jag termen "new age" om nya andliga uppfattningar som inte tillhandahåller några hållbara argument, vare sig de är rationella eller mystiska, till den ståndpunkt de företräder, alternativt ger argument som är uppenbart felaktiga.

-narr-

Återgå till "Politik och samhälle"