Justin Case skrev:Okunnig skrev:Till sist vill jag repetera ett misslyckat argument någon gav mig om vad som är "troligt". Han sa "Om en bäbis föds i en grotta, och aldrig sett något annat, så är det troligt att hela världen är en grotta. Personen som skrev detta trodde att han hade motbevisat ordet "troligt" men i själva verket demonstrerade han vad ordet verkligen betyder:
Det som är troligt idag är inget mer än summan av vår kunskap av omvärlden. Det är därför antikens genier ( Sokrates, descarté osv ) ofta hade fel sett ifrån dagens uppdaterade synvinkel. Missförstå mig inte, flertalet av deras visdom verkar fortfarande som troliga, men antalet "korrekta" visdomar från dessa antikens genier minskar för varje observation som görs, upptäckter som begås, och år som förflyter. Mänsklighetens visdom är helt enkelt obönhörligt begränsad till den tid som vi lever i. För en bäbis som enbart har sett en grotta hela sitt liv, så är det 100% troligt att hela världen är en grotta! 100%! Men allt efter som tiden går, ökar vår kunskap av omvärlden, och därmed kan nya saker te sig troligast. Något som vetenskapen, men inte religioner, har insett.
Idag anser vi det som mest sannolikt att världen är sfärisk. Men risken kommer alltid finnas att vi imorgon finner något som antyder att en annan form av jorden är än mer trolig.
"Troligast" är en färskvara.
"Kunskap" är en illusion.
Du pratar utifrån bäbisens perspektiv. Jag pratar utifrån vad jag tror vara verklighetens. Bäbisens perspektiv visade sig vara för litet, och människors perspektiv har gång på gång visat sig vara för litet. Det tycks mig tala ganska starkt för att även det perspektiv vi har idag är för litet. Så jag är med dig när det gäller att vi är okunniga om det mesta. Men mig tycks en världssyn som utgår från Descartes "je pense donc je suis" ge bättre konsekvenser än en världssyn som förkastar även den världssynen, därför tror jag på att anamma den - även om den inte nödvändigtvis måste vara sann för det.
Verklighetens perspektiv? Jag vet inte vilken definition du har för ordet "perspektiv" men jag är övertygad om att majoriteten av människor anser att "perspektiv" är något som enbart tillhör något levande, och att död materia, eller "verkligheten" därmed inte kan ha. jag tror dessutom att du missförstår ordet "världsyn" som om det vore världen som hade sin egen syn, då det istället anses vara en persons syn på världen.
Men visst är vårt perspektiv för litet för att kunna veta något, och även om vårt perspektiv växer i takt med vår teknologi och utveckling, kommer vi aldrig nå ett tillräckligt stort perspektiv för att kunna "veta" något. Men vi kommer dock att göra bättre och bättre rimlighetsbedömningar om verkligheten.