Libyen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 mar 2011 23:14

jag har inget emot islam eller muslimer. (jag är inte religiös)
tvärtom gillar jag muslimska kulturer bättre än väst kulturer. (i det stora hela)
folk får ha sin tro och sin religion och det kommer bli som det var tänkt att bli. (ideologiska krig - och tyvärr tror jag att demokratin kommer att segra)
Jag tror att muslimska länder har en starkare social gemenskap än kristna länder.
Det kan vara en av orsakerna till varför islam skulle växa.

Men förklara för mig varför muslimska länder får urusla demokratiska betyg trotts att dom har stark social samhörighet.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 24 mar 2011 23:27

Kotten

Inläggav Kotten » 24 mar 2011 23:28

Lill-Leif skrev:
Guds tjänare skrev:
Kotten skrev:
Guds tjänare skrev:Demokrati= folket bestämmer.
Jag hävdar att det råder demokrati överallt, det är en fråga huruvida ifall folket bestämmer att agera eller inte. Är koranen ett hinder?  En bok har ingen kraft, ett folk kan ju få för sig att leva efter Koranen, ja men då har folket valt det. Det som skedde i Egypten var rent demokratiskt slag, folket gick ut bestämde.

Muslimer räds inte att offra sina liv för det dem tror på. Dagens västerländska befolkningarna bryr sig generellt mer om sina liv än sina starka viljor (Nu hävdar jag inte att befolkningarna i de muslimska ländera är alla beredda att dö för deras starka viljor, dem är en minoritet men den minoriteten är mycket större än den i väst). I den mening så är de muslimska länder långt före demokratiskt. I skrivande stund har fler än 50 dödats i den syriska staden Daraa, mer än 100 i Jemen, 10-tals döda i Bahrain, tusentals döda i Libyen, 100-tals döda i Egypten.
Länge leve folkets vilja

Va..? Hur många dog i franska revolutionen eller amerikanska frigörelsen? Vi har demokratier, i mer eller mindre utsträckning vari man alltid kan gnälla på att det inte är tillräckligt demokratiskt men åtminstone någon del av motivationen att offra sitt liv försvinner. Att västerländska moderna sekulära samhällen ser till sitt människovärde gör det dessa "svaga"?

Ska vi ta till alla fritänkande som satte sig emot sovjetunionen så är det miljoner, och det gör dina siffror ganska patetiska...

Läs igen. Ditt inlägg bevisar att du inte läst mitt inlägg noga. För jag skrev ju "dagens västerländska ..."
Franska revolutionen..? Dagens västerländska befolkningar? Hmmm... Har svart att få ihop det

Desto mer man värderar sitt liv desto försiktigare är man att välja/bestämma ifall det innebär en fara. Huruvida det är "svagt" att prioritera sitt liv framför annat. Beror självklart i vilket kontext vi talar om, i ett demokratiskt sammanhang så skulle jag definitivt hävda att det är svagt.

Dagens västerländska samhällen är redan demokratier om du har missat det. Våra förfäders blod har redan gjutits. Dessutom är väl poängen med demokratier att man använder demokratiska medel för att påverka, inte tar på sig ett bombbälte och spränger sig i luften eller marscherar mot riksdagen för att bli martyr.

Jag håller med Lill-Leif!

-Det är ju inte direkt samma fenomen som råder i dagens västvärld som i arabvärlden. "Vi" om du nu gillar att särskilja på befolkningar lever inte under samma förhållanden! Vad är det du jiddrar om att det är svagt i ett demokratiskt sammanhang? Vad är det som gör den västerländska människan svagare än den österländska i ett sådant här s.k. demokratiskt sammanhang? Kan jag få ett klart svar på detta(- helst inte baserat på något som står i koranen om arabers överhet.)

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 24 mar 2011 23:46

Marko skrev:
Men förklara för mig varför muslimska länder får urusla demokratiska betyg trotts att dom har stark social samhörighet.

Dem har rätt på sitt sätt, men jag ville sätta lite perspektiv på demokrati (jag spelade lite dum med mening). Vi får inte glömma demokratins egentliga mening. Dem här undersökningar mäter hur mycket rättigheter befolkning är serverade från landets. En befolkning som valt en diktatur får ändå kassa demokratibetyg.

En befolkning som våldtas av sin ledare och väljer att inte reagera och störta ledaren har likaså valt det.

Svaghet i min argumentation är att folket är olika, och därför kan en
minoritet förtryckas av majoriteten.
Därför är det viktigt med rättigheter, men rättigheter har inget med demokratin. Den bästa demokratin kan vara den mest brutala och inhumana.

Nu har jag sagt mitt.
Dags att lägga sig
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2011 13:09

Om ni kunde ge fan i att blanda in religion i varenda tråd, det sabbar ju mer än det gagnar.

Vilka är oppositionen i Libyen, vad vill de förutom att störta styret och framförallt, hur många är de och hur stort stöd bland Libyens folk har de?

Detta är de frågor jag inte kan få fram siffror på, men tveklöst så är det bisarrt att så många i väst ger sitt fulla  stöd åt dem som vill ha bort Khadaffi, självklart undrar jag varför?

Om jag bodde i ett land med näst intill fri skolgång, fri sjukvård, gratis boende, gratis el, kraftigt subventionerade priser på livsmedel,  så skulle jag själv ställa mig väldigt tveksam till att byta bort detta oavsett styre, mot den fria marknadens schackrande ockerhuliganer. Vilka är då naturliga opponenter till styret i Libyen, jo självklart de som vill tjäna pengar på oljan för sin egen glada vinnings skull, de som vill bedriva illegal handel med prostitution och droger, svartabörshajar, bordellägare, narkotika och vapenhandlare, kriminella, samt givetvis alla de som gått miste om att kunna ta ut saftiga hyror på hus och mark som deras släkt en gång ägt.

Det är synd om dem, ja verkligen och jag frågar mig varför de har misshandlats, fängslats, torterats och jämför med hur vilket annan demokratiskt styrt land som helst behandlar sina kriminella? Hur är det t.ex med fångarna i Guantanamobasen och vem skall befria dem i humanitetens namn med flygbombningar?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 13:34

Bra skrivet Zok.
Det som väst bedriver är realpolitik, allt måste dock kläs i vackra ord som demokrati, frihet bla bla osv.  vi har hört visan förr.
Och svensk massmedia spelar med, senaste ”nyhet” var att Kadaffi har placerat ut lik som ”mänskliga sköldar”, uppgiften kommer från nån amerikansk minister. Med största sannolikhet är nyheten banal krigspropaganda som så mycket annat som förmedlas av media.
Jag får intrycket att rebellerna är en liten klick utan större folkligt stöd. Var finns alla dessa hundratusentals som stöder rebellerna? Varför inga stora demonstrationer till stöd för rebellerna?
Kadaffi har alltid varit en nagel i ögat på väst p g a sin självständiga hållning gentemot väst.

USA stödde Mubarak i nästan 30 år, efter upproret bytte USA fot kvickt och började kräva Mubaraks avgång. Värre hycklare än USA finns inte.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 31 mar 2011 13:35

Var det någon som faktiskt lyssnade på youtube klippet - det var innehållet där som denna tråd handlar om.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2011 13:40

Sceptisk skrev:Var det någon som faktiskt lyssnade på youtube klippet - det var innehållet där som denna tråd handlar om.

Ja jag lyssnade...

Men jag återupprepar lite av det jag skrev tidigare i tråden.

Vad jag reagerar mot är att EU hade accepterat och kommit överens med Libyen att Libyen skulle vara en buffertzon mot illegala invandrarare från Afrika, för att därefter ha mage att klaga över att de mänskliga rättigheterna åsidosätts!
Så länge invandrarna stoppades så var ju Europas ledare nöjda, dubbelmoral...

Att Khaddaffi förmodligen har rätt, utan dem vid makten ökar risken för att Islamska grupperingar med anknytning till Al Qaida infiltrerar och destabiliserar Libyen, just det faktumet verkar många bortse från, han står ju på USA och EUs sida i kampen mot dem.

Jag tycker det verkar skit med alltihop som händer därnere, ett listigt iscensatt rävspel för att ta över landets tillgångar.

Varje lands regim har en suverän rätt att försvara sig mot folkliga uppror och det med vapenmakt av militär och polis, eller?
..............................
Om det nu skulle visa sig att opinionen bara är en liten fjuttig minoritet, har de då verkligen rätt att störta styret för att införa demokrati till varje pris,  i mina ögon skulle det vara lika befängt som att några tusen anarkister med vapen får omvärldens stöd för att  störta demokratin i Sverige bara för att de är i opposition. Kan man göra en sådan jämförelse, ja. De har ungefär liknande rätt att försöka, precis som jag har rätt att försöka begå ett brott, men misslyckas jag får jag ju ta konsekvenserna av mina handlingar. ( Vill de verkligen införa demokrati, vem säger det och faktum är att Khaddafi tillsattes med stöd av USA)

Demokrati är inte alltid givet den bästa styrelseformen för varje land, det bör finnas utrymmen i världen även för småstater med egna lösningar för i slutändan så gagnar mångfalden människans överlevnadschanser, för om alla agerar politiskt och kulturellt likvärdigt så går det verkligen illa.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 14:29

zokrates,
varför ska vi bortse från en komponent i rävspelet ?
jag har själv funderat på om inte demokrati i våran form är en förlängning av kristendomen.
det blir ett korståg med demokrati ala väst som ska komma åt resurser i öst.

Jag ska snart se en debatt om religioner som jag fick tidigare i veckan,
det handlar om bush rådgivare som var en extremistisk kristen person.
alltså kan en av komponenterna i dessa krig vara just religion, hur utjatat det än är att debatera.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 14:54

Zokrates skrev:Demokrati är inte alltid givet den bästa styrelseformen för varje land, det bör finnas utrymmen i världen även för småstater med egna lösningar för i slutändan så gagnar mångfalden människans överlevnadschanser, för om alla agerar politiskt och kulturellt likvärdigt så går det verkligen illa.

Kan bara hålla med.
Demokratin är egentligen kass styrelseform. Den funkar inte i en nationalstat med motstridiga intressen. Den vinner som har makten över massmedia eftersom 70% av befolkningen är dödkött utan egna åsikter.

Om nu väst vurmar för demokratin i arabländerna så borde de ta itu med Saudi-Arabien som är arabvärldens mest konservativa och odemokratiska land. Men icke, Saudi-Arabien samarbetar fullt ut med väst och levererar olja, vilket ju är det absolut viktigaste för väst sen får landet vara hur mycket diktatur som helst.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 31 mar 2011 17:02

Om man följer en moralåskådning som innefattar tron på människornas  lika värda, så kan man inte kritisera väst flyganfall om man är en person som följer nyheterna.

Ett folk har levt under ett påtvingat ledarskap i mer än 40 år där det inte finns plats för opposition. Ingen frihet.
Efter inspiration från succéer i grannländerna så startar upproret på allvar inom 10 dygn faller 3/4 städer i oppositionens händer trots ett stort militäriskt underläge. Ett annat belägg för oppositionens stöd är att många av Gaddafis old boys lämnat regeringen och ställt sig på oppositionens sida, dessutom så ljuger regeringen och den statliga ägda tv-stationen.

Jag har förmånen att kunna det arabiska språket liksom det engelska och följt den arabiska vårrevolutionen noggrant.

Att  länder som ingriper och hjälper oppositionen kanske inte har goda intentioner är en helt annan femma. Dem har ju struntat att ingripa förr, tex. irak 91 och rwanda 94
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 18:17

Guds tjänare skrev:Om man följer en moralåskådning som innefattar tron på människornas  lika värda, så kan man inte kritisera väst flyganfall om man är en person som följer nyheterna.

Du är nog inte den enda som följer nyheterna. Människors lika värde säger du, på vilket sätt ökar det med bombningarna?

Ett folk har levt under ett påtvingat ledarskap i mer än 40 år där det inte finns plats för opposition. Ingen frihet.

Med frihet menar du införande av muslimska sharialagar som för Libyen 500 år tillbaka?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 18:31

Problemet för dej är att du som muslim ser allt med ”muslimska glasögon”.  Du har en politiska agenda och som plattform har du en nödtorftig tolkning av Koranen. Koranen kommer i andra hand men som den opportunist som du är använder du religionen som bas, du vet mycket väl att Koranen är mumbo jumbo men idioterna ute i byarna vet inget annat, därför försöker nå de via Koranen. LOL.
Ingen skillnad mot kristendomen, den gråa korkade massan kan endast påverkas genom enkel stimuli, yttre retning på enkla nervbanorna som styr sexualdriften och matbegärdet.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 31 mar 2011 21:09

Varför fokusera på mig? Det leder bara till fördomar och en massa spekulation från din sida.
Möt istället sakfrågorna.

Du bör ändra ditt förhållningssätt lösdrivaren.

För övrigt finns det inget svar på ditt inlägg utan att sjunka i nivå.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 21:55

Men CBS reportern Lara Logan våldtogs på Tahrirtorget av dina glada kompisar, ”frihetskämparna”, en samling jävla kamelknullare som inte har respekt för kvinnor-

Detta är stort problem för muslimer, deras nervärderande syn på kvinnor.

Ta och rannsaka din medeltida bullshit, alla dina mysko skäggpolare ser ut som kriminella, vilket de säkert också är.

Återgå till "Politik och samhälle"