kort skrev:J R Auk skrev:Det är bara det att jag inte ser någon möjlighet att investera i framtiden. ... Eller jag ser möjligheter men dem är motbjudande.
Själv tänker jag aldrig framåt, jag tänker aldrig i flera steg. Det finns olika sätt att investera på. Man kan vara ägaren eller den som driver, den som konsumerar eller försäkringsbolaget. Alltså jag står inte för något förutom mig själv, så jag kan omöjligt vara ägare, jag producerar heller ingenting så jag kan inte vara drivaren. Däremot konsumerar jag, och jag gillar att komunicera med människor så jag är ett slags försäkringsbolag. Första gången man dricker kaffe tycker man vanligtvis att det är osmakligt, men kroppen vänjer sig, ju mer man dricker desto bättre smakar det - det kan handla om droger, och det är samma med sömn, kroppen mår inte bra av att vara sömning, kroppen mår bra av att vara i farten och att sova. Anledningen till att du inte sover skulle jag säga är att du ständigt pressar din kropp till gränsen, så du vänjer dig, istället är det bättre om du lyssnar till din kropp. När man mår dåligt så händer det att man ställer sig frågan om man mår dåligt för att man bryr sig, eller om man sig bryr sig för att man mår dåligt, det sist skrivna stämmer, man bryr sig för att man mår dåligt, det omvända är absurt. Vi bör oftare fråga oss själva vad vi mår bra av... det är enkelt och ibland effektivt!
Det handlar inte om att jag inte sover. Det handlar om hur sömnrytmer ser ut.
Du har helt rätt angående varför vi bryr oss. Vet att man nu till och med börjat diskutera depressioner och det negativa i att söka "bota" dem då det kommer sig av att organismen befinner sig i en dålig miljö. Visst först och främst är det väl näringsmässigt. Men för oss människor behövs det ju så mycket mer än bara kroppslig näring.
Dock med detta att må bra. Det är inte problemet. Jag har inga problem med att "må bra". Om man med det menar lycka osv. Problemet är att det går att vara lycklig i en meningslös tillvaro. Lycka räcker inte.
Jag ser det här med morgnar som cyklisk tid. Och cyklisk tid är när man skall växa, eller när man odlar något. Eller i väntan på något där ute i världen, som man kan vänta på vintern och veta att det är 43 dagar (och nätter) innan den kommer.
Men vårt samhälle är inte anpassat för det. Man måste knyta sig till idealiteter som man sätter upp som mål. Tomma abstraktioner.