Är vänskapen död mellan människorna idag?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 30 jun 2011 12:51

nuddle skrev:
Harald Davidsson skrev:Alla djuren har alltid varit mina vänner, jag vet inte varför,

min mor har alltid sagt att djur vet
vem som är god och även barn vet

ifall barn och djur gillar dig är du en god människa
enligt min mor

Men jag är också en totalt maktlös människa, för då jag kommer t.ex. till rosgarden och hundarna däromkring får syn på mig så hoppar alltid en av hundarna extatiskt upp på mig och skitar ner mina byxor och ibland skjorta, men då jag säger till hunden ...sluta hoppa...så lyssnar den aldrig på mig, jag saknar därför totalt makt över dessa jyckar, men omedelbart brukar det vara nån besökare där som hjälper mig, och säger till hunden..sluta hoppa..och hunden slutar då omedelbart.

jag har zero makt över djuren. Faktiskt tog sig en ekorre in i ett av husen, det tog mig två veckor att få ut den, för den kunde ju äta på skjortor böcker osv.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 jun 2011 17:34

Jag har heller ingen bra koll på med vissa djur som hamstrar, dom bara biter mig.
Kaniner gillar inte mig. Katter går det bättre med, men dom vill gärna bestäma över mig och vi brukar ha en fight om vem som ska bestämma vad. Djur är som människor, man kommer bättre övrerrens med vissa individer och sämre med andra.

Barn är de enda som uppskattar mitt skådespel och lekfullhet. jag ger nog barn mer tid än djur och vuxna.
Jag gillar att lära barn att dom har ett värde som ska respekteras.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 jul 2011 13:33

Jag reagerar på den obefogat negativa rubriken på tråden, "Är vänskapen död mellan människorna idag?" Dels är det uppenbart att det finns vänskap mellan massor av människor; frågan är alltså besvarad: nej, vänskapen är inte alls död mellan människorna idag. Dels ger ordet "idag" i slutet på frågan känslan av att frågeställaren har intrycket att människor kanske är mindre kapabla till vänskap idag än vad de var förr i tiden. Inte heller det tror jag är fallet. Människor har utfört hemska handlingar mot varandra i alla tider - tidvis långt mer än idag, per capita räknat. Det har nog alltid varit så att de flesta människor haft vänskap med en utvald krets vänner och släktingar, och kanske ingen vänskap med de flesta andra människor på jorden.

Att en del människor gör andra människor fruktansvärt illa, t.ex. genom att stjäla organ från dem, behöver inte bero på total avsaknad på vänskap i gärningsmannens liv. Bödlar i Hitlers koncentrationsläger kunde vara hur kärleksfulla som helst mot sin egen familj, efter att just ha gasat ihjäl en massa andra människor. Knarkare kan ha verkliga vänner, och ändå emellanåt vara - utan egen skuld till det - beredda att skada andra människor hur mycket som helst för att få tag på de pengar de behöver för att få tag på det knark de behöver få i sig för att slippa det fasansfulla, outhärdliga lidande deras knarkabstinens innebär för dem. Det skulle alltså inte förvåna mig om många som utför organstölder och organhandel är knarkare som känner ett obetvingligt behov av att få tag på pengar till sitt knarkande. Vad som orsakar illgärningarna behöver alltså inte vara ondska eller brist på förmåga till vänskap, utan snarare rent neurologisk oförmåga att avstå från knarket. I andra fall är det kanske inte knarksug som är orsaken till illgärningarna, utan stora skulder till t.ex. maffioso som hotar misshandla en invalidiserande eller döda en om man inte betalar snart. I andra fall är det taskig barndom som spökar - och en persons taskiga barndom beror inte heller den på att "vänskapen mellan människorna är död idag", utan på att det på sin höjd saknades vänskap mellan någon eller några människor och barnet i fråga i det fallet, eller att vänskap fanns men att den inte kunde mäta sig med den mängd "mentalt gift" som t.ex. en förälder gick och bar på och som tog sig uttryck i barnmisshandel och liknande. Vänskapen mellan människorna är definitivt inte död, den finns hos massor av människor. Däremot är den kanske död hos en del människor. Men hur som helst är frågan som utgör rubriken på den här tråden - "Är vänskapen död mellan människorna idag?" - besvarad med ett rungande nej!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jul 2011 14:21

- besvarad med ett rungande nej!

Jag svarar definitivt att den är det med ett och ett par miljarder JA, den e nästan helt borta i dagens samhälle.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 jul 2011 14:45

Bödlar i Hitlers koncentrationsläger kunde vara hur kärleksfulla som helst mot sin egen familj, efter att just ha gasat ihjäl en massa andra människor, skriver du Justin

du menar att ondskan är betingad av situationen,

inte av att människan är på ont och gott,

att människan är varken ond eller god,

att det handlar om att kunna överleva i situationen,
och just det att försöka överleva kan inte begränsas till antingen ont eller gott,
utan är bortom dessa värden.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 jul 2011 07:11

Harald Davidsson skrev:Bödlar i Hitlers koncentrationsläger kunde vara hur kärleksfulla som helst mot sin egen familj, efter att just ha gasat ihjäl en massa andra människor, skriver du Justin

och just det att försöka överleva kan inte begränsas till antingen ont eller gott,

det som är så farligt i din text, Justin, är att du beskriver människan
som att hon ser världen endast med överlevnadas-instinktens ögon, att hon är totalt fri från
att ens försöka värdera världen i gott och ont, att hon är totalt nihilistisk, alltså utan annan känsla i sin kropp än att kunna överleva situation till situation, och även efteråt som dommar menar du att godheten aldrig kan hävda sin rätt emot    överlevnadas-instinkten,

därför att den känsla som vägleder överlevnadsinstinken är enligt dig den högsta och viktigaste känslan som existerar i mänsklighetens medvetande.

men säga mig, Justin, varför gasade tyskarna ihjäl judar,
vad var den egentliga orsaken,
enligt dig måste det beror på att tyskarna kände sig hotade av judarna,
och därför ett resultat av överlevnadesdriftens beskyddande av
den egna gruppen

är judarna så farliga

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 jul 2011 10:14

Marko skrev:
- besvarad med ett rungande nej!

Jag svarar definitivt att den är det med ett och ett par miljarder JA, den e nästan helt borta i dagens samhälle.

Nästan helt borta är inte detsamma som död.

Och den är heller inte ens nästan helt borta. Jag vet inte vad ni som försvarar påståendet att "vänskapen är död mellan människorna idag" har för definition på "vänskap". Är inte vänskap allt från minsta lilla välvilja och uppåt? Eller drar ni gränsen högre, för vad som krävs för att få kallas vänskap? Var någonstans i så fall?

Om den nedre gränsen ska gå vid minsta lilla välvilja, är jag rätt övertygad om att det finns ytterst få människor på jorden som aldrig upplever vänskap. Dock går det kanske långa perioder av total avsaknad av vänskap mellan många människor, mellan perioderna/stunderna av vänskap. Men dessa perioder är överlappande, så att det vid varje tidpunkt ändå finns ett stort antal människor som har/känner vänskap. Det är hoppingivande. Vill ni inte se det hoppingivande?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 jul 2011 10:38

Harald Davidsson skrev:
Harald Davidsson skrev:Bödlar i Hitlers koncentrationsläger kunde vara hur kärleksfulla som helst mot sin egen familj, efter att just ha gasat ihjäl en massa andra människor, skriver du Justin

som att hon ser världen endast med överlevnadas-instinktens ögon, att hon är totalt fri från
att ens försöka värdera världen i gott och ont, att hon är totalt nihilistisk, alltså utan annan känsla i sin kropp än att kunna överleva situation till situation, och även efteråt som dommar menar du att godheten aldrig kan hävda sin rätt emot    överlevnadas-instinkten,

därför att den känsla som vägleder överlevnadsinstinken är enligt dig den högsta och viktigaste känslan som existerar i mänsklighetens medvetande.

Jag är inte nihilist, jag tror på utilitarism. Jag anser inte att överlevnad har något egenvärde, endast lycka (eller rättare sagt att maximera överskottet av lycka över lidande i världsalltet över all rumtid sammantaget) har egenvärde. däremot har mänsklighetens överlevnad ett så oerhört stort instrumentellt värde, som nödvändig förutsättning för framtida lycka, att det nog i praktiken oftast går lika bra att (i och för sig faktamässigt felaktigt) tänka och handla som om mänsklighetens överlevnad också hade egenvärde.

Samtidigt ser jag också en fara med det. Någon gång måste överlevnadsframgångarna "växlas in" till lycka, om vår mödosamma historia av överlevnad ska komma till någon nytta någon gång. Men å andra sidan framstår det för mig som kanske minst lika farligt att inte satsa allt krut på just överlevnad, åtminstone för ett bra tag framåt än, för den händelse att det endast är på det sättet som vi kan överleva typ detta århundrade (om vi klarar det, väntar oss därefter kolossala mängder lycka). Var den på oändligt lång sikt lyckoöverskottsmaximerande balansen går mellan överlevnadschansmaximering och mer kortsiktiga "lyckouttag" är en svår och intressant fråga. Så länge minnet av att lycka är det som egentligen har egenvärde finns kvar, i någon mån tillgängligt, någonstans, medan våra redskap för överlevnadsmaximering växer sig starkare och starkare och vi tar över mer och mer av universum, finns det frö kvar som någon gång i framtiden kan tillåtas slå ut i intergalaktiskt enorm blom och ge upphov till ett superlyckligt paradis för oöverskådlig tid därefter.

den egna gruppen

är judarna så farliga

Jag kan inte mycket om det där, så jag vill inte ens spekulera.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 jul 2011 08:51

Justin Case skrev:
Harald Davidsson skrev:

Jag är inte nihilist, jag tror på utilitarism. Jag anser inte att överlevnad har något egenvärde, endast lycka (eller rättare sagt att maximera överskottet av lycka över lidande i världsalltet över all rumtid sammantaget) har egenvärde. däremot har mänsklighetens överlevnad ett så oerhört stort instrumentellt värde, som nödvändig förutsättning för framtida lycka, att det nog i praktiken oftast går lika bra att (i och för sig faktamässigt felaktigt) tänka och handla som om mänsklighetens överlevnad också hade egenvärde.

Samtidigt ser jag också en fara med det. Någon gång måste överlevnadsframgångarna "växlas in" till lycka, om vår mödosamma historia av överlevnad ska komma till någon nytta någon gång. Men å andra sidan framstår det för mig som kanske minst lika farligt att inte satsa allt krut på just överlevnad, åtminstone för ett bra tag framåt än, för den händelse att det endast är på det sättet som vi kan överleva typ detta århundrade (om vi klarar det, väntar oss därefter kolossala mängder lycka). Var den på oändligt lång sikt lyckoöverskottsmaximerande balansen går mellan överlevnadschansmaximering och mer kortsiktiga "lyckouttag" är en svår och intressant fråga. Så länge minnet av att lycka är det som egentligen har egenvärde finns kvar, i någon mån tillgängligt, någonstans, medan våra redskap för överlevnadsmaximering växer sig starkare och starkare och vi tar över mer och mer av universum, finns det frö kvar som någon gång i framtiden kan tillåtas slå ut i intergalaktiskt enorm blom och ge upphov till ett superlyckligt paradis för oöverskådlig tid därefter.

den egna gruppen

är judarna så farliga

Jag kan inte mycket om det där, så jag vill inte ens spekulera.

Då vet vi det, att Justin ej är Darvinist,,,för som du säger  ..... Jag anser inte att överlevnad har något egenvärde,.......betyder faktiskt att du förkastat Darvins springande tes.

och det du säger vidare.......endast lycka (eller rättare sagt att maximera överskottet av lycka över lidande i världsalltet över all rumtid sammantaget) har egenvärde.....för att göra ett sådant här övergripande uittalande måste du först veta källan till lycka och källan till olycka,  och det var just detta Buddha frågade sig, hur kan vi reducera lidandet i världen, ja, ta det till ett definitivt slut..och då såg han karma-lagen att allt byggde på orsak och verkan...att vi måste betala för våra missgärningar, och han menade att i slutänden nådde vi ett tillstånd av blankness. TOMHET, och det är nirvana...men på samma  vis som du som inte anger källorna för lycka och olycka har också Budddha fastnat i en ofruktsam intellektualism som då födde den ofattbara kompromissen..alltså Nirvan,, som ingen fattar vad det är..men precis som du fattar inte Buddha att vårt universum inte bara är orsak-och-verkan men också nyskapas varje sekund av den skaparkraften som är bortom vårt fysiska kausala universum.. så gå lite djuare ner i begreppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 jul 2011 20:59

Harald Davidsson skrev:Då vet vi det, att Justin ej är Darvinist,,,för som du säger  ..... Jag anser inte att överlevnad har något egenvärde,.......betyder faktiskt att du förkastat Darvins springande tes.

Vilken är "Darwins springande tes"? Vad jag vet hävdade aldrig Darwin att det skulle vara fel att välja lyckomaximering framför att maximera sina geners överlevnadschanser (när dessa två mål inte är helt förenliga med varandra). Hans lära förklarar bara varför arterna på jorden (inklusive människorna) är sådana som de är. Den stipulerar inget om vilken sorts liv man gör klokast i att leva. Darwin, liksom alla människor, levde säkert själv inte alltid maximalt gen-överlevnadschansmaximerande utan prioriterade säkert ibland lycka framför gen-överlevnadschansmaximering, och såg säkert inte heller något fel i det.

Det är bra att känna till Darwins lära, och jag tror även att man alltid bör leva maximalt överlevnadsfrämjande (eftersom jag tror att det maximerar lyckan på sikt), men det betyder inte att överlevnad har egenvärde. Om jag var tvungen att välja (och om följande två alternativ kontrafaktiskt överhuvudtaget skulle vara möjliga), skulle jag hellre leva ett ändligt men lyckligt liv än leva ett evigt liv i konstant lidande - trots att det sistnämnda skulle innebära oändligt mycket längre överlevnad för mig och mina gener än det förstnämnda. Att lycka har egenvärde är inte på något sätt oförenligt med Darwins lära. Man kan inte härleda ett "bör" från ett "är", och i synnerhet kan man inte härleda ett "detta har egenvärde" från ett "är". Att vi är sådana att vi oftast tenderar söka maximera våra geners överlevnadschanser framför att vara maximalt lyckliga innebär inte automatiskt att vi alltid bör välja på det sättet.

och det du säger vidare.......endast lycka (eller rättare sagt att maximera överskottet av lycka över lidande i världsalltet över all rumtid sammantaget) har egenvärde.....för att göra ett sådant här övergripande uittalande måste du först veta källan till lycka och källan till olycka,

Nej, det behöver jag inte, jag vet ändå att lycka har egenvärde eftersom jag känner det när jag är lycklig. Jag behöver inte veta vad källan till lyckan är för att kunna veta att lyckan har egenvärde. Och dessutom vet jag faktiskt redan flera källor till lycka, källor som förutsägbart ger mig lycka. Att äta gourmetmat till exempel. Än effektivare källor till lycka kommer förhoppningsvis framtida AI att komma fram till åt oss.

och det var just detta Buddha frågade sig, hur kan vi reducera lidandet i världen, ja, ta det till ett definitivt slut..

Att avskaffa allt vårt lidande för väldigt lång tid framåt (typ årmiljarder och mer ändå) kommer att bli möjligt med nanorobotar och AI, om inte redan med genteknik före det. Dock varar ingen lycka för evigt, lidande återkommer förr eller senare hur man än försöker undvika det. Alltid är det något som "skiter sig" förr eller senare. Exempelvis kan det uppstå slumpmässiga sammanträffanden av kvantfluktuationer, även i den bästa framtida AI-styrda värld, så att man hamnar i lidande, det går inte att helt gardera sig mot i evighet. Men vi bör se till att få mer lycka snarare än mindre, och mindre lidande snarare än mer. Där, i proportionerna mellan lycka och lidande, har vi möjlighet att påverka, och det bör vi också.

Det är inte konstigare än att det är smartare att äta en nyttig och sagolikt god gourmetmåltid än att tvinga i sig kilovis med mögliga exkrementer, till exempel.

och då såg han karma-lagen att allt byggde på orsak och verkan...att vi måste betala för våra missgärningar, och han menade att i slutänden nådde vi ett tillstånd av blankness. TOMHET, och det är nirvana...

Blankness, tomhet, vad ska det vara bra för, det låter fullständigt ointressant och meningslöst. Om det är det som är nirvana, vill jag inte nirvana. Jag vill inte meningslöshet, jag vill meningsfullhet. Jag vill vara lycklig (och emellanåt är jag lycklig, redan nu i denna pre-AI-värld, men ännu hellre vill jag bli ännu lyckligare, och framtida AI kommer att kunna göra mig ännu lyckligare, och det blir ännu bättre. De buddhister som kallar strävan efter mer lycka för "lidande" är ute och cyklar. Jag vill bli lyckligare än jag är nu, men jag är redan nu lycklig, jag lider inte. Jag är på plus, inte minus (på en skala från lidande till lycka där +-0 är "neutralt läge, utan lycka och utan lidande", är jag kanske nu på +3), och jag vill vidare till ännu högre plus-tal. Ju mer plus desto bättre. Det är inte konstigare än så.).

men på samma  vis som du som inte anger källorna för lycka och olycka har också Budddha fastnat i en ofruktsam intellektualism som då födde den ofattbara kompromissen..alltså Nirvan,, som ingen fattar vad det är..men precis som du fattar inte Buddha att vårt universum inte bara är orsak-och-verkan men också nyskapas varje sekund av den skaparkraften som är bortom vårt fysiska kausala universum..
så gå lite djuare ner i begreppen

Du påstår att jag inte "fattar att universum nyskapas varje sekund av den skaparkraften som är bortom vårt fysiska kausala universum". Att jag inte "fattar att" det är på det sättet kanske beror på att det inte är på det sättet. En liknelse: jag har inte "fattat att" elefanter är rosa, men det beror med all säkerhet på att elefanter inte är rosa. Alltså finns det inget att "fatta". Förstå mig rätt; det finns mycket som är värt att fatta, men vad finns det som talar för att just "att universum nyskapas varje sekund av den skaparkraften som är bortom vårt fysiska kausala universum" är en av de sakerna (mer än vad t.ex. elefanters rosahet är det)?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 30 jul 2011 10:26

Justine.

jag vill ha mera objektivitet i det du skriver, att hela tiden upprepa lycka kontra överlevnad räcker inte för att skapa en
doktorsavhandling,  lyckobegreppet kan du sätta ihop med Freuds lustprincipen eller upanisadernas samadhibegrepp och överlevnad med aggression, extrovert värld, dödsdrift, men också libido kontro mortido som Jung spaltade upp det, vi vet att det finns både positivt eller negativt, och om du bara springer efter det positiva, bara  vill ha det, vad händer då med det negativa, så försök gör en teori av HELHETEN,
och vad jag efterlyser är ifall det finns ett objektivt minne, som de påstår akasha-krönikan är, alltså vårt minne är ju begränsat till skärpan i våra sinnesorgan, vilket typ av kamera vi har, de flesta har en billig lådkamera och deras bilder, minnen bli otydliga, sorgligt men sant, men du vet Fotografen Lennart Nilsson som fotograferade hur en människan blir till, en sådan kamera eller kameror har jag själv personligen, men ändock är detta ju inte ett objektivt minne, men tänka om det finns ett objektivt minne som har mera än vårt sinnes-preceperande, alltså både har sex och sju sinnen, Alttså extra-ordinära sinnen, och dessa bilder där vi själva varit med som människor i situationer kanske då finns registrerade i en super-hjärna som omfattar inte bara alla människornas hjärnor men också super-hjärnans extra ordinära funktion. och att denna super-hjärna är grunden för vårt karma, för vad som verkligen hänt,

alltså skillnaden mellan vad som ojektivt verkligen hänt och det  som subjektivt uppfattas som hänt, alltså skillanden på vårt medvetandes uppfattning av världen och det objektiva medvetandets uppfattning, så karma är då dels vår missförståelse av verkligheten, och dels våra missgärningar vi utfört mer eller mindra medvetet,

för ditt lyckobegrepp associeras lätt till lycko-piller-värld,
men det som driver världen vidare är just den upphetsning en man och en kvinna kan känna då de upplever varandra, deras uppdykande lust att vilja komma ihop
och älska,

denna upphetsning, hur kan den plötsligt dyka upp i oss,

inte genom minnet,
inte genom sinnet,

men genom, själen,
och själen är bortom vårt universum,
för de har inte funnit nån fysisk själ i hjärtat eller i hjärnan

Justin Case

Inläggav Justin Case » 31 jul 2011 21:47

Harald Davidsson skrev:Justine.

jag vill ha mera objektivitet i det du skriver, att hela tiden upprepa lycka kontra överlevnad räcker inte för att skapa en
doktorsavhandling,

Jag tänker inte heller skapa någon doktorsavhandling.

lyckobegreppet kan du sätta ihop med Freuds lustprincipen eller upanisadernas samadhibegrepp och överlevnad med aggression, extrovert värld, dödsdrift, men också libido kontro mortido som Jung spaltade upp det, vi vet att det finns både positivt eller negativt, och om du bara springer efter det positiva, bara  vill ha det, vad händer då med det negativa,

Det där kommer att vara förlegat inom några årtionden. Freud må på sin höjd (om ens det) ha haft rätt om hur människor hittills varit beskaffade, men han har inte rätt om hur människor kommer att vara beskaffade i den framtid då allt lidande är på rent neuroteknisk väg utrotat och då det blivit en självklarhet för varje människa att hela tiden vara superlycklig, eftersom det är tekniskt elementärt att åstadkomma.

Det är inte konstigare än att, medan stenåldersmänniskorna på sin tid hade rätt i att man - då, på den tiden - inte kunde utföra lyckade hjärttransplantationer, det är sant att man idag kan utföra lyckade hjärttransplantationer. Liksom stenåldersmänniskornas föreställning var begränsad till deras tid, är Freuds och Jungs föreställningar begränsade till Freuds och Jungs tid.

så försök gör en teori av HELHETEN,

En Theory Of Everything, som beskriver hela världsalltet, menar du? Det dröjer nog mycket längre innan en sådan kan skapas, än vad det dröjer innan det blir tekniskt möjligt att göra så att man är ständigt superlycklig och aldrig lider.

Man behöver inte veta hur allting fungerar, ja, man behöver inte ens veta hur hela människohjärnan fungerar, för att kunna göra om människohjärnan så att den blir ständigt lycklig - liksom man inte behöver veta hur en dator fungerar inuti för att kunna fylla den med fantastiska program.

och vad jag efterlyser är ifall det finns ett objektivt minne, som de påstår akasha-krönikan är, alltså vårt minne är ju begränsat till skärpan i våra sinnesorgan, vilket typ av kamera vi har, de flesta har en billig lådkamera och deras bilder, minnen bli otydliga, sorgligt men sant, men du vet Fotografen Lennart Nilsson som fotograferade hur en människan blir till, en sådan kamera eller kameror har jag själv personligen, men ändock är detta ju inte ett objektivt minne, men tänka om det finns ett objektivt minne som har mera än vårt sinnes-preceperande, alltså både har sex och sju sinnen, Alttså extra-ordinära sinnen, och dessa bilder där vi själva varit med som människor i situationer kanske då finns registrerade i en super-hjärna som omfattar inte bara alla människornas hjärnor men också super-hjärnans extra ordinära funktion. och att denna super-hjärna är grunden för vårt karma, för vad som verkligen hänt,

Ja, sådant kan man ju spekulera om, men jag ser inte varför. Det verkar som om du inte vill att det ska vara möjligt att på teknisk väg utrota lidandet och göra oss alla superlyckliga. Det är en förkastlig attityd, som håller oss jordvarelser kvar i lidande i onödan. Det som har hänt (och som kanske finns registrerat i något "superminne") är kanske inget att göra något åt, men det betyder inte att livet alltid kommer att fortsätta lika "eländigt" som hittills.

alltså skillnaden mellan vad som ojektivt verkligen hänt och det  som subjektivt uppfattas som hänt, alltså skillanden på vårt medvetandes uppfattning av världen och det objektiva medvetandets uppfattning, så karma är då dels vår missförståelse av verkligheten, och dels våra missgärningar vi utfört mer eller mindra medvetet,

För att använda din vokabulär kan vi "skapa bra karma" genom att se till att mänskligheten överlever så länge som möjligt, så att det hinner ske en teknikutveckling som ser till att vi slipper lidande nästan helt, och får massor med superlycka.

för ditt lyckobegrepp associeras lätt till lycko-piller-värld,

Jag har inget emot lyckopiller om de ger mig minst lika underbar lycka som något annat kan ge mig. Vill man ha ännu starkare lycka än vad lyckopiller kan ge en, får man ta till något annat än piller. Genteknik till exempel. Eller neuromodifiering av vår hjärna med hjälp av nanorobotar. Eller uppladdning till digital form och modifiering i digital form, av AI. Det är både så att 1) folk har obefogat negativa associationer till (framtida, extremt förbättrade) lyckopiller, och så att 2) lyckopiller bara är en av många möjliga metoder och kanske inte alls visar sig vara den bästa, även om den skulle räcka mycket långt redan den.

men det som driver världen vidare är just den upphetsning en man och en kvinna kan känna då de upplever varandra, deras uppdykande lust att vilja komma ihop
och älska,

Det där är bara en av många olika metoder för lyckoalstring. Jag skulle gärna leva helt utan sex och helt utan någon som helst samvaro med andra människor, i exempelvis några miljarder år, om jag i gengäld fick desto starkare lycka på andra sätt istället, exempelvis genom att ett närverk av nanorobotar i min hjärna ökar signalstyrkan i min hjärnas njutningscentra med en faktor 100000 när jag äter god mat, så att maten smakar 100000 gånger så gott som den brukar. Bara för att ta ett exempel.

denna upphetsning, hur kan den plötsligt dyka upp i oss,

Tja, genom signalsubstanser och liknande. Sköna upplevelser verkar vara associerade med vilka kemiska och elektriska processer som äger rum i hjärnan. Vill vi veta mycket mer än vad våra hjärnforskare kan berätta för oss om hur lycka fungerar i hjärnan, får vi ta fram övermänsklig AI som kan förklara det för oss. Men för mig räcker det med att vi tar fram AI som gör mig superlycklig superlänge, jag behöver inte veta hur den bär sig åt eller ska bära sig åt. Det kan den nog tänka ut själv.

inte genom minnet,
inte genom sinnet,

men genom, själen,
och själen är bortom vårt universum,
för de har inte funnit nån fysisk själ i hjärtat eller i hjärnan

Spekulationer. Man har vad jag vet aldrig kunnat observera någon "själ". Allt talar för att vi är rena maskiner. Väldigt komplexa sådana dock.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 01 aug 2011 15:28

Justin.

Det gudomliga tillståndet är högsta fröjd, men att nå denna maximala lycka det gudomlga kan skänka,
man kan inte köpa den på ett apotek,
jag läste att det amerikanska jet-setet i Hollywood brukade strö heroin på det manliga sexorganets huvud för att öka känslan i samlaget, men det är inte detta du menar, men åt det hållet,
du menar dopaminerna ska direkt stimuleras i hjärnan genom nåt kemiskt pulver i blodet,

men för att nå den gudomliga lyckan måste man först dricka den världsliga olyckan, det var detta jag menade med helhetsteori, man får inget gratis i vårt universum, du kan inte heller köpa dig förbi tyngdlagen, så för att nå det positiva måste vi också dela det negativa med universum,

du tar upp flera bra saker, jag hinner inte just nu, jag ska tänka mera på de fenomenen,

men ifall vi försöker ta ut nåpgot extra av en speciell del av kropp, så kommer detta att slå tillbaka emot helheten, för varje kedja är inte starkare än dess svagaste länk.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 aug 2011 11:25

Justin.

jag funderar varje dag på vad du skrev, men vi har inget mått på lyckan direkt,
inte heller fungerar det med entropi-begreppet,
fast männen i Indien tror jag är minst 100 gånger lyckligare än männen i Sverige,
därför att kvinnorna här i Indien är minst 100 gånger vackrare än de fula skatorna i Sverige,
så ifall vi tar kvinnan som idikator för en mans lycka, så stimulerar kvinnornas skönhet här i Indien männens lycka kanske 100 eller 1000 gångerr starkare än kvinnorna stimulerar i Svergie männens lycka.

Här i Indien är kvinnorna så vackra att man aldrig tänker på oh, vilken vacker kvinna jag såg, för alla är vackra, för då jag bodde i Sverige mådde jag dåligt av att nästan aldrig se en vacker kvinna, det var hemskt, så ifall du vill maximera lyckan så flytta till Indien.

Jag minns Lena Olin, hon var vacker, och jag mådde bra varje gång jag såg en bild av henne, ja, det stimulerade min lycka.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 07 aug 2011 09:38

Haralds definition på lycka - att se en vacker kvinna
Han är så besviken på den svenska kvinnan så han flytt landet.

Det är hans livsinnehåll  :roll:

Återgå till "Tankar och känslor"