Vad är sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 aug 2011 12:03

Visst, jag sänder dig purjo mantas, och förföljer dig.
Och så länge du är aggresiv mot mig så får du väl räkna med lite skit tillbaka,
Om jag förföljer dig så hade jag läst alla din inlägg, men inte en människa begriper vad du säger. (antar jag)
Så ge fan i o klanka ner mig så ska du se att jag skiter i dig med.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 12:14

Marko skrev:Visst, jag sänder dig purjo mantas, och förföljer dig.
Om jag förföljer dig så hade jag läst alla din inlägg, men inte en människa begriper vad du säger. (antar jag)

är det inte förföljelse då jag upprepade gånger påtalat att jag skulle vara glad att slippa dig på min tråd, precis analogt till en kvinna som säger till en man, snälla du lämna mig i fred, men ändå fortsätter att  störa henne

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 aug 2011 12:21

Harald Davidsson skrev:
Marko skrev:Visst, jag sänder dig purjo mantas, och förföljer dig.

är det inte förföljelse då jag upprepade gånger påtalat att jag skulle vara glad att slippa dig på min tråd, precis analogt till en kvinna som säger till en man, snälla du lämna mig i fred, men ändå fortsätter att  störa henne

Det jag har sagt är att du inte kan beordra mig ett enda jäkla dugg !
Du är på ett publikt forum där alla och jag får svara på trådar.

Så, vem tror du att du är ?, nån jäkla präst och auktoritet som ska styra andras åsikter och beteenden ?

rara-gossen

Inläggav rara-gossen » 07 aug 2011 12:24

Ett problem med sanning kan ju vara att begreppet uppstod för länge sedan, på den tiden då människorna trodde att det fanns någon upphöjd gudomlig sanning, då vi fortfarande var starkt troende. När vi idag blir allt mer sekulariserade så blir sanningsbegreppet allt mer problematiskt.
För sanningsbegreppet härstammar väl ändå ifrån religionen?

Vetenskapen har i våra dagar utformat en mer jordnära sanning: teorin. Som visar sig oomkullerunkelig tills dess motsats bevisas. Något är alltså sant tills dess schematiska uträkning motbevisas. För det räcker inte enbart med ett konkret bevis mot en teori för att välta omkull den.
Om tex en sten skulle falla uppåt så ser vi snarare till att det är något fel på stenen än vår gravitationsteori.

Likheterna kan verkligen skymtas mellan sanning och tro, ett uppenbart exempel är ju att de bägge gör anspråk på något överjordiskt, något vi människor inte kan inverka på.
Ironsikt egentligen, att sanning baseras på någon som tror...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 12:43

Så, vem tror du att du är ?, nån jäkla präst och auktoritet som ska styra andras åsikter och beteenden ? citat

jag är bara en människa som vill slippa din förföljelse,

jag väcker tydligen känslor inom dig som du inte kan styra,
för det verkar storma ordentligt inombords dig,
och du försöker skyffla över den på mig,
för dels veta du att jag är stark som tusen elefanter,
dels vet du inget annat råd, för du orkar ej bära stormen själv,
detta kallas i psykoterapin att du fått en överföring på mig,
vilket betyder att jag har kapacitet att ta emot dina problem,

men jag tycker din hjärna i förhållande till din muskelkraft
väger ner så mycket att jag vet inte hur jag ska kunna förmedla en djupare förståelse av dig själv,
utan att du reagerar som en uppretad tjur.

Tala med Andreas, han vet hur man ska stilla den inre stormen genom Patanjalis yoga.

Lufier

Inläggav Lufier » 07 aug 2011 13:50

Fantomen har tio tigrar styrka

Lufier

Inläggav Lufier » 07 aug 2011 13:52

När Fantomen kissar rinner floden över

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 14:11

Lufier skrev:När Fantomen kissar rinner floden över

vet du att ett lejon kan pissa en kilometers stråle

Lufier

Inläggav Lufier » 07 aug 2011 14:17

:)  Nej det vsste jag inte. Men jag visste att de gör det hundra gånger om dagen när de är i form.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 14:34

Lufier skrev::)  Nej det vsste jag inte. Men jag visste att de gör det hundra gånger om dagen när de är i form.

då den här tråden handlar om vad sanning är
måste jag säga att jag hade några afrikanska vänner från Kenya,
de var doktorer, vi träffades ett tag ganska ofta, de berättade att ett lejon kunde pissa en kilometer,
jag trodde naturligtvis på dem , för denna sanningen kom alltså från människor som växt upp med vilda lejon omkring sig, så det finns mycket kunskap som ej är publicerad i statistiska årsböcker men muntlig och som man kan springa på om man har tur.

Lufier

Inläggav Lufier » 07 aug 2011 14:38

Intressant harald! Jag läser just nu en bok med liknande sanningar från Sverige.
Den är tryckt 1872. Vill du höra några sanningar från den boken Harald?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 14:40

Lufier skrev:Intressant harald! Jag läser just nu en bok med liknande sanningar från Sverige.
Den är tryckt 1872. Vill du höra några sanningar från den boken Harald?

ja, ifall du inte är ute efter att kallduscha

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 aug 2011 14:45

Harald Davidsson skrev:
freddemalte skrev:
Harald Davidsson skrev:Fredrik,

kan du motsäga följande sats,

det overkliga existerar inte.

och detta är det definitiva ontologiska beviset.
Hej Harald

Jag vet inte vad du avser med (lägger i) begreppet "verklig", men om du med verklig avser "det som existerar" så blir det inte meningsfullt att motsäga satsen. Det är dock lätt att hamna i semantik vid diskussion om sådana satser.

Mvh
Fredrik

Vad jag menar med verklig?
Men Oblivion har redan sagt, att folket här på FF vet allt om mig,
precis hur jag tänker och nästa ord,
att jag är som en öppen bok,

och jag sade till dig en gång att wittgenstein menade att vi skulle använda orden,
begreppen som de används i vardagen,
inte söka efter exakthet som om begreppen vore siffror
och allt vore 2 plus 2, men ungefär är bättre än exakt,

och min djupaste verklighetsbild kan jag ju ej förmedla här på FF
för då ylar vissa att jag är psykotisk

men alltsedan du börja här, Fredrik, har du i stort haft en enda agenda, det ontologiska beviset,
vad är verkligt och vad är overkligt,
vad är sant och vad är falskt,
fast att du kom i kontakt med Rudolf Steiner och gick på waldorf-skola, som du tycker var skit,
är du otillfredsställd med din verklighet,
för du vill rensa den från alla skitiga föreställningar
som gör att glasrutan inte speglar den sanna verkligheten,

alla dessa skiktiga föreställningar
som inte inbjuds då nobelpriset delas ut i Stockholm av kungen,

faktisk kanske dessa föreställningar är den sanna verkligheten.
Hej Harald

Ja så kanske det är.

Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Lufier

Inläggav Lufier » 07 aug 2011 14:51

1730 sist i mars hände sig att en gamal hustru Brita i Hjortåsen, hade gått till sin dotter hustru Britta i Herrstorp, som länge varit sjuk. Modren som vakade till långt på natten, tog en eldbrand i handen och gick ut åt förstugan, som är emellan begge gårdsböndernas stugor. Med detsamma kommer en svart vinterunge eller ung fåle, tager klinkan af norra förstugudörren upp, och går förstugan igenom oaktad att hustrun slog honom med eldbranden, tog klinkan på södra förstugudörren och försvann. Detta spöket skall vara Necken. Hustrun blef samma ögonblick så sjuk, att de måste hjelpa henne i stugan igen, och dagen efter föra henne hem, Hon lefde några dagar, och blef död, så väl som dottren och följdes åt till graven. Samtlige gårdsfolket hafva, efter examinerande, betygat denna händelses sanning

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 15:21

Lufier skrev:1730 sist i mars hände sig att en gamal hustru Brita i Hjortåsen, hade gått till sin dotter hustru Britta i Herrstorp, som länge varit sjuk. Modren som vakade till långt på natten, tog en eldbrand i handen och gick ut åt förstugan, som är emellan begge gårdsböndernas stugor. Med detsamma kommer en svart vinterunge eller ung fåle, tager klinkan af norra förstugudörren upp, och går förstugan igenom oaktad att hustrun slog honom med eldbranden, tog klinkan på södra förstugudörren och försvann. Detta spöket skall vara Necken. Hustrun blef samma ögonblick så sjuk, att de måste hjelpa henne i stugan igen, och dagen efter föra henne hem, Hon lefde några dagar, och blef död, så väl som dottren och följdes åt till graven. Samtlige gårdsfolket hafva, efter examinerande, betygat denna händelses sanning

slaget i Lutzen var 1732 då gustav den andre Adolf var Konung
och Sverige var ett stort rike, vi hade Norge, Danmark och Finland estland osv..
men var någonstan hände detta? I Småland?
Ifall detta verkligen är sant verkar det vara en skrivelse om ett domstolsfall, ..hur hon dog,,och det är svårt att förstå riktigt den svenska som används, och Necken, jag tror sådana här historier att man skyller på spöken är för att fly sin egen inblandning i nåt brottsligt

Återgå till "Filosofi"