Tankar om förälskelse och kärlek

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Tankar om förälskelse och kärlek

Inläggav soilheart » 30 okt 2005 01:07

Skrev precis detta på en så kallad "dagbok" i en community. Så det kanske låter lite sakligt men jag försöker övertyga mina vänner där om att jag "har rätt" :D
Så läs och säg till om ni finner något ni inte håller med om och försök övertala mig om ni känner att det är viktigt. Jag har hittat min "syn" på "kärlek", just nu iallfall :)
Bakgrund: Mark är min nuvarande religionslärare(kristendom) och lite av en filosofilärare också.
Med min förra "dagbok" lyckades jag reta upp mina två bästa vänner... ;)

2) Funderar på torsdagens lektion om Människan som parvarelse. Funderar på vad Mark sa... till exempel att förälskelse bara är en fysisk funktion, antar att jag måste inse det fakumet nu... vägrat godta det allt för länge nu =) För övrigt så avtar också förälskelsernas kvantitet och kvalitet ju äldre man blir, så ta till vara på era förälselser nu medans ni har dom ;)
Sen pratade han om en triangel (inte den jag känner till utan en tysk en) med tre "hörn"/"sidor". Förbindelse, erotisk kärlek och vänskap. Det han sa om den är att i vissa länder har man arrangerade bröllop och då går man in i förbindelsen först och förhoppningsvis kommer dom andra två sidorna sen. Här i västvärden jagar vi den erotiska kärleken först och försöker sedan få dom andra två sidorna. Marks tips var att gå emot båda dom. Börja med vänskap och sedan ut ur det bygga erotisk kärlek och förbindelsen. Detta tycker jag låter väldigt smart.
Nu låter det kanske som att jag bytt åsikt från min förra (uppenbarligen provocerande) dagbok om kärlek. Faktiskt har jag det, fast inte helt. Jag har bytt ut mycket ord och tankar mot mer exakta definitioner. Jag tror jag har kommit fram lite mer hur jag tänker/tycker och försöker leva.
Kärlek ur/i/ibland vänskap är bra, men frågan är om förälskelse är så mycket att jaga i vänskap. Här känner jag att det blir lite problem... för visst måste ju vänskapen få utvecklas till erotisk kärlek enligt triangelbilden, men är det samma sak som förälskelse? Vi drar slutsatsen att det inte är det, men om inte förälskelsen finns vad är det då som kan och ska "trigga" kärleksrelationen, göra om vänskapen till kärlek helt enkelt... svårt... men jag vet hur jag tänker just NU i alla fall. Såhär:
1) Kärlek vid första ögonkastet existerar inte, men finns undantag, som alltid. Till exempel om Gud har en plan att två SKA bli ihop.
2) Förälskelse är inget att jaga efter, för förälskelser är bara fysisk atraktion och en fysik funktion triggad av våra sinnen.
3) Men förälskelse/intresse kan vara en bra start till att lära känna personen och bli vän med den, och därifrån kan man sedan utgå för att skapa en relation.
4) Kärlek kan och "ska" (lättast så iaf) komma ur vänskap. Helt enkelt en förlängning av vänskapen när båda partner känner för det och kan.
5) Kärlek och partner är ett val. Det finns inte en herr/fru rätt till alla, även har finns även undantag. För att citera John Gray: "Det finns tusentals människor som du kan leva ditt liv med och vara lycklig. Ditt uppdrag är att välja en" (fritt citerat ur minnet)
6) Förälskelser i vänskap ska man akta sig för. För förälskelser är något osäkert och faktiskt något kroppsligt mer än mentalt. Varför riskerar något så fint som vänskap för något så osäkert som förälskelser. På sitt sätt är det också ett "tillitsbrott" att tillåta fysiska sinnesintryck och impulser styra sitt tänkande om en nära vän.
7) Man ska lyda rådet att inte gifta sig inom 2 år efter att man blivit ihop. För när man är förälskad, vilket faktisk är grunden till många relationer, så är man blind för bristerna. Det är därför det finns hatäktenskap där parterna verkligen hatar varandra för varandras brister.
Det var nog allt för mig tror jag. Hoppas ni blivit något klokare, jag har iaf fått ventiliera mig.

Observera att jag använder ordet förälskelse i betydelsen "infatuation" och inte "limerent" (Engelska HAR bättre vokabulär. Face the Fact.)
Och där lyckades jag faktiskt klara upp problemet med "men om inte förälskelsen finns vad är det då som kan och ska "trigga" kärleksrelationen".
"Limerent-förälskelsen" helt enkelt.
(Äntligen har jag funnit en funderande metod lite närmare sanningen antagligen)

Korta definitioner.
Infatuation: Förälskad, intressad på grund av några få gemensamma intressen eller utseende. Till exempel intresse på grund av att någon ser trevlig ut eller gillar långa höstpromenader. Eller helt enkelt fysisk attraktion.
Limerence: Vara kär i någon, som par som varit gifta i flera år och fortfarande kysser varandra och verkligen är attraherade av varandra. Det vill säga vara förälskad i någon och veta vem personen är och hur en relation med personen skulle bli.

Längre definitioner av "infatuation" och "limerence":
Q. Isn't ``limerence'' just a euphemism for ``infatuation''?

A. No. All infatuation is limerence, but not all limerence is infatuation. If you're limerent about a spouse of ten years, I wouldn't call that ``infatuation''. (Of course, it's unlikely that you'd have been limerent about her constantly for the entire ten years -- limerence waxes and wanes.)

I would define ``infatuation'' as ``limerence that you feel for someone with whom you have insufficient personal acquaintance to evaluate rationally as a potential SO''. (Wow, I just defined one word that's in my dictionary in terms of two that aren't!)

Here's another definition: ``The literal meaning of infatuation is `to be made foolish of fatuous, to be deprived of sound judgement.' In the context of relationships, infatuation means an intense attraction to another arising from our focusing on one or two aspects of the other as if those aspects represented the whole. I see a beautiful face, for example, and assume it is the image of a beautiful soul. I see how kindly this person treats me and assume we share significant affinities. I discover we share important values in one area and expand this area to include the whole sphere of life.'' (Nathaniel Branden)

If you are limerent about someone, but

* have a realistic notion of what that person is like, and
* have a realistic notion of what a relationship is like,

then you are not infatuated.
”I’ll be here...”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 okt 2005 14:53

Jag tycker inte man ska underskatta förälskelsen. Det är ju en härlig känsla som har stort värde. Vi kan dissikera ner kärleken i hormonsvallningar och behovet att bli sedd. Vissa saker tycker jag personligen inte att det är konstruktivt att behandla så. Njut av känslan istället.

Jag är även lite nyfiken på vad du upplever att det är för skillnad på vänskap och kärlek.

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 30 okt 2005 19:29

Visst är det en skön känsla. Men det är inget att jaga runt och bli ihop med någon för enligt mig, för jag tycker att det skadar mer än gör gott när det tas på allt för stort allvar.
Och nu när jag inte jagar kärleken i förälskelser kan jag faktiskt njuta av det mer, för nu ligger det inga tvångstankar om att säga det till personen eller bli ihop med den. Nu är det mer en gullig känsla som ger mig leenden på ensamma och sena kvällar.

Men skillnaden... djupheten.
Lite enkelt:
Vänskap är att kunna prata med personen på gemensamma grunder.
Nära vänskap är att kunna lita på personen och kunna prata med den om det mesta.
Kärlek är nästan total tillit till en person och kunna dela sitt liv med den, i ord och handling. Att man gör saker för den personens glädje också, att man tänker på personens välstånd mer än en vän.
Ungefär så, lite kort så helt hur jag tänker kanske inte kommer fram, lite svårt att sätta ord på det också...
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 okt 2005 20:06

Jag förstår inte riktigt vad du menar med tvångstankar.

Om jag tolkar dig rätt så ser du kärleken som en djupare form av vänskap? Varför ska man akta sig för förälskelse i vänskap, eller hur du nu formulerade dig?

Jag tycker livet är som mest givande om det är en berg-och-dalbana. Livet vore väldigt trist för mig om det vore helt tryggt. Jag uppskattar kickar och passion. Och jag tror bestämt att kärlek kan utvecklas ur både vänskap och passion/förälskelse.

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 30 okt 2005 22:37

Så du brukar inte känna att du måste/vill säga till den du är i förälskad i att du är det? Det kanske bara är ett problem jag har/har haft =P

Om jag tolkar dig rätt så ser du kärleken som en djupare form av vänskap? Varför ska man akta sig för förälskelse i vänskap, eller hur du nu formulerade dig?

Vänskap är så mycket mer värt än något så bräckligt och osäkert som förälskelser(infatuation). Jag har lyckats kvadda vänskap genom att bli förtjust i personen och fått nobben, folk blir rädda för en på något sätt. Sen har jag sett andra som haft massa problem av det också. Och att gå runt och vara förälskad i någon utan att säga det eller förkasta det är ju ett svek, för då är ditt omdöme antagligen påverkat av din förälskelse.

Jag tycker livet är som mest givande om det är en berg-och-dalbana. Livet vore väldigt trist för mig om det vore helt tryggt. Jag uppskattar kickar och passion. Och jag tror bestämt att kärlek kan utvecklas ur både vänskap och passion/förälskelse.

Jovisst. Kärlek kan utvecklas ur passion/förälskelse, men det är mer stabilt att börja i vänskapsändan om man känner att man fixar det. För när man är förälskad är man oftast förblindad över den andres brister och "fel" vilket kan leda till problem när man "vaknar upp" ur förälskelsen (vilket alla faktiskt gör). Detta tror jag och dom flesta jag känner att det är anledningen till alla dessa skiljsmässor, folk som gifter sig för fort.

För att säga lite hur jag tänker igen (med risk för att upprepa mig)
5) Kärlek och partner är ett val. Det finns inte en herr/fru rätt till alla, även har finns även undantag. För att citera John Gray: "Det finns tusentals människor som du kan leva ditt liv med och vara lycklig. Ditt uppdrag är att välja en" (fritt citerat ur minnet)

Kärlek är ett val, giftermål på grund av förälskelse/passion är en ganska modernt påfund faktiskt.
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 okt 2005 01:44

soilheart skrev:

Så du brukar inte känna att du måste/vill säga till den du är i förälskad i att du är det? Det kanske bara är ett problem jag har/har haft =P

Vänskap är så mycket mer värt än något så bräckligt och osäkert som förälskelser(infatuation). Jag har lyckats kvadda vänskap genom att bli förtjust i personen och fått nobben, folk blir rädda för en på något sätt. Sen har jag sett andra som haft massa problem av det också. Och att gå runt och vara förälskad i någon utan att säga det eller förkasta det är ju ett svek, för då är ditt omdöme antagligen påverkat av din förälskelse.

Jovisst. Kärlek kan utvecklas ur passion/förälskelse, men det är mer stabilt att börja i vänskapsändan om man känner att man fixar det. För när man är förälskad är man oftast förblindad över den andres brister och "fel" vilket kan leda till problem när man "vaknar upp" ur förälskelsen (vilket alla faktiskt gör). Detta tror jag och dom flesta jag känner att det är anledningen till alla dessa skiljsmässor, folk som gifter sig för fort.

För att säga lite hur jag tänker igen (med risk för att upprepa mig)

Kärlek är ett val, giftermål på grund av förälskelse/passion är en ganska modernt påfund faktiskt.

(Ledsen jag drar med hela stycket nu, men jag vet inte hur man plockar ut enstaka citat :oops: )

Jag älskar att säga positiva saker. Senast igår sa jag till granngubben två våningar ovanför att han var så söt när han generat rättade till håret (som hade rufsat till sig i vinden) :)

Hur menar du egentligen med att börja i vänskapsändan då du inte tycker det är positivt om förälskelse är inblandad? Arrangerade äktenskap?

Förälskelsen försvinner inte om man vårdar förhållandet, men den förändras, ja. Jag tycker definitivt att det ska vara känslor inblandade i förhållanden. Faktum är att jag inte kan tänka mig något annat.

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 31 okt 2005 12:02

Vem har sagt att uppmuntring är dåligt? Eller att man tycker att någon är söt *förvirrad* Jag pratar inte om intryck, jag pratar onaturligt mycket intresse för en ny vän eller bekant, förälskelse/infatuation.

Sen trodde jag att jag skulle slippa skriva min vidareutveckling här, men så var uppenbarligen inte fallet =P
"Visst låter det lite motsägelsefullt att infatuation kan uppstå i vänskapsrelationer. Det borde ju vara limerence för man känner ju varandra eller hur? Nej, man känner ingent helt, samtidigt som fysisk attraktion kan uppstå överallt. Infatuation är ett fenomen som kan uppstå varsomhelst. Limerence kan bara uppstå i vänskap eller ännu närmare relation.
Men är det nu fel med förälskelse i relaltioner. 1 och 1/5 ja. Infatuation är nästan alltid fel för det är inget med kärlek att göra och förstör mest. Limerence är fel om man går över gränsen, det vill säga försöker tvinga någon att bli ihop med en eller umgås med en människa endast för att man är förälskad (i meningen limerence), men om båda känner att det är rätt och tycker om varandra så är limerence rättare än rätt."
Så jag klagar inte på förälskelse. Bara "kärlekvidförstaögonkastet" attityden och den förälskelse som uppstår då.

Nä, men den förälskelsen som många jagar ("kärlekvidförstaögonkastet") dör faktiskt ut. Förälskelser går i vågor, det är svårt att alltid försöka hålla kvar samma starka känsla rakt igenom. Och visst ska känslor vara inblandade. Det tycker jag med, (men uppenbarligen är det inget startkrav för ett lyckligt äktenskap) och om det är förblindande känslor så hör dom inte hemma i förhållande, för isf så är det lätt att dom förstör istället för göra förhållandet rättvisa.
Många skiljsmässor idag händer de facto för att personerna upptäcker en annan än den dom gifte sig med i sin förälskelse. Det och att det är förälskelsen som man jagar och kräver ur äktenskapet, folk tål inte lika mycket problem längre, i ett äktenskap ska man vara lycklig, förälskad och vara till helt för varandra.
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 okt 2005 15:32

Först och främst, soilheart, så vill jag säga att jag tycker att det är vänligt av dig att ta dig tid att förklara för mig vad du menar:)

Jag förstår inte vad du menar med "onaturligt mycket intresse".

Jag träffade min sambo på en gräsmatta för typ 9 år sedan då vi rastade våra respektive hundar. Det sa pang och jag frågade om han ville bjuda mig på kaffe. Två månader senare var jag gravid. Vi är fortfarande väldigt förälskade.

Alla människor har tillräckligt mycket gemensamt för att kunna leva tillsammans. Förälskelse är en trevlig känsla och jag blev senast häromdagen halvt förälskad i hovnarr pga av saker han skrev.

Skiljsmässor tror jag till största delen beror på att gräset verkar grönare på andra sidan. Vi människor är ganska egoistiska av oss. I början av en relation visar man vanligtvis sina bästa sidor. De sämre visar sig så småningom. Om man har en realistisk syn på att människor har bra liksom dåliga sidor kommer inte den upptäckten som en överraskning.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Ze powah of lööv

Inläggav hovnarr » 31 okt 2005 17:25

Skogsälvan skrev:Förälskelse är en trevlig känsla och jag blev senast häromdagen halvt förälskad i hovnarr pga av saker han skrev.

Vackra älva - jag blev halvt förälskad i dig så fort du gjorde entré på s/m-tråden. Vissa saker känns helt enkelt som de gör, och då får man låta det kännas.

Jag tror att meningen med en människas liv är att det ska utgå kraft ifrån henne. Vad tror du?

-narr-

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 31 okt 2005 18:06

Först och främst, soilheart, så vill jag säga att jag tycker att det är vänligt av dig att ta dig tid att förklara för mig vad du menar:)

Inga problem, jag vill ju ha respons på mina tankar ju. Det är ju därför jag postade det här =)

Jag förstår inte vad du menar med "onaturligt mycket intresse".

Alla är inte såna men på vissa märks det att förälskelse aktiverar samma hjärncentra som en psykos =P
Exempel: Min vän som blev förälskad i en tjej och frågade mig och en annan vän om han hade någon chans att bli ihop med henne... vi svarade vad vi trodde, dvs nej, men han lyssnade inte förän min andra vän sa "kanske" varvid han tog det som ett ja, blev väldigt glad och ännu mera förälskad.
Det är visserligen extremt onaturligt mycket intresse, att låta förälskelsen råda över hur man ser på personer. Men visst påverkars omdömet och sina känslor i förälskelse, det vill säga... jo, onaturligt är fel ord. Man får mer känlor än vanligt helt enkelt.

Jag träffade min sambo på en gräsmatta för typ 9 år sedan då vi rastade våra respektive hundar. Det sa pang och jag frågade om han ville bjuda mig på kaffe. Två månader senare var jag gravid. Vi är fortfarande väldigt förälskade.

Visst kan förälskelse vara en inkörsport, men vad jag sett och märkt är det mer undantaget än regel i lyckliga relationer.
Bara en bifråga, varför är ni sambos? Är ni för osäkra på era känslor?

Alla människor har tillräckligt mycket gemensamt för att kunna leva tillsammans. Förälskelse är en trevlig känsla och jag blev senast häromdagen halvt förälskad i hovnarr pga av saker han skrev.

Jadu, där kom vi in på definitionen av ordet förälskad =)

Skiljsmässor tror jag till största delen beror på att gräset verkar grönare på andra sidan. Vi människor är ganska egoistiska av oss. I början av en relation visar man vanligtvis sina bästa sidor. De sämre visar sig så småningom.

Man visar och ser dom bästa sidorna. Kärleken är blind säger man ju.

Om man har en realistisk syn på att människor har bra liksom dåliga sidor kommer inte den upptäckten som en överraskning

För att återvända till orginalposten och förklaringen av infatuation/limerence.
"If you are limerent about someone, but

* have a realistic notion of what that person is like, and
* have a realistic notion of what a relationship is like,

then you are not infatuated."
Och som sagt innan är det infatuation jag är emot.

Ämne: Ze powah of lööv

Precis hovnarr, helt underbart =)
Ze powah of lööv :D

Jag tror att meningen med en människas liv är att det ska utgå kraft ifrån henne. Vad tror du?

Som kristen tror jag att meningen med livet i sig är att så många som möjligt ska bli räddade.
Meningen med mitt liv är att finnas till för mina medmänniskor.
Men om man tänker kraft från människan innebär det "ond" kraft eller saker som leder till dåliga känslor?
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: Ze powah of lööv

Inläggav Skogsälvan » 31 okt 2005 18:25

hovnarr skrev:
Skogsälvan skrev:Förälskelse är en trevlig känsla och jag blev senast häromdagen halvt förälskad i hovnarr pga av saker han skrev.

Vackra älva - jag blev halvt förälskad i dig så fort du gjorde entré på s/m-tråden. Vissa saker känns helt enkelt som de gör, och då får man låta det kännas.

-narr-

Blev du? Får man fråga varför? Nej, jag stöter inte på dig :)

Japp, vi sprudlar av energi när vi mår bra och en speciell form av energi uppstår i det sociala samspelet. Mer substral åt folket!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 okt 2005 18:36

Ja, med risk för att låta helt skruvad - vad är det för fel på psykoser då? En fördel med att vi har en till synes orättvis värld är att vi kan uppleva lycka. Jag vill inte ha en mellanmjölksmentalitet.

Det skulle aldrig falla mig in att gifta mig då jag inte är troende. Jag tycker det är ett skamligt hyckleri att gifta sig när man inte tror på gud, bara med orsaken att ha ett trevligt partaj och få en massa presenter.

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 31 okt 2005 19:15

Skogsälvan skrev:Ja, med risk för att låta helt skruvad - vad är det för fel på psykoser då? En fördel med att vi har en till synes orättvis värld är att vi kan uppleva lycka. Jag vill inte ha en mellanmjölksmentalitet.

Beror ju på hur man ser det... jag funner psykoser fel ur min synvinkel visserligen =P

Det skulle aldrig falla mig in att gifta mig då jag inte är troende. Jag tycker det är ett skamligt hyckleri att gifta sig när man inte tror på gud, bara med orsaken att ha ett trevligt partaj och få en massa presenter.

Okristna länder har också bröllopp... Det finns ju borgerlig vigsel, visa att vi hör samman och för att få fler rättigheter som partner...
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 okt 2005 19:42

Jag tycker att jag är helt kapabel att avgöra själv om jag "hör ihop med någon". Det är inget som utomstående behöver bevittna eller intyga. Det finns inom mig, allt det andra är cermonier som jag uppfattar det som man dras till för att man vill leka prinsessa en dag eller liknande. Nu är det ju så att jag leker prinsessa flera dagar i veckan, men det är en annan femma.

Jag tycker att om du förnekar värdet i "psykosbiten" så går du miste om något. Det är gott med glass och chips. Det är härligt att dra efter andan i karusellfärder.

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 31 okt 2005 21:48

Vad menar du är psykos... uppenbarligen inte samma sak som jag, wikipedia och susning... (behövde kolla upp vad det verkligen var =P)

Jag brukar inte få "en ändrad verklighetsuppfattning" och "svårt att ta in och att bearbeta intryck från omvärlden." när jag äter glass och åker karusell. men jag kanske bara är tråkig...

(definition av psykos på engelska wikipedia: "components of rational thought and perception are severely impaired.")

Men f.ö. vad har glass och bergodalbana med förälskelser att göra? Jag brukar inte ha tråkigt och inte gilla saker och personer för att jag är som jag är, vi pratar förälskelse mellan personer här =)
”I’ll be here...”

”Why...?”

”For what?”

”If you come here...”

”You’ll find me.”

”I promise.”

Återgå till "Tankar och känslor"