Jaget?

Moderator: Moderatorgruppen

rammstein

Jaget?

Inläggav rammstein » 16 dec 2011 00:26

Har en rad frågor om jaget som jag är intresserad av att höra era svar på för att kunna se svaren ur ett annat perspektiv än mitt egna.

När och hur bildas egentligen jaget?
Är man samma jag (identitet) under hela livet?
Om vi säger att jag skulle vakna upp från en olycka och inte har några minnen från mitt tidigare liv, vem skulle jag vara då ?

Marko
Avstängd

Re: Jaget?

Inläggav Marko » 16 dec 2011 10:01

rammstein skrev:Har en rad frågor om jaget som jag är intresserad av att höra era svar på för att kunna se svaren ur ett annat perspektiv än mitt egna.

När och hur bildas egentligen jaget?
Är man samma jag (identitet) under hela livet?
Om vi säger att jag skulle vakna upp från en olycka och inte har några minnen från mitt tidigare liv, vem skulle jag vara då ?

Det man sett är väl att tidigt i livet så får man sitt 'jag', man blir medveten om sin egen existens på ett mer påtagligt vis. (tror det var runt 3-4 års åldern) Jag tror jaget bildas ur minnet och med sin förmåga att kunna göra slutsatser om vad som är vad.

Vaknar jag upp och inte har några minnen, så skapar jag dom nog fort igen, jag har ju utvecklat förmågan att göra slutsatser och sen finns minnet kvar i kroppen.. så helt borta är nog aldrig medvetandet om jaget, även om jag skulle tappa minnet.

Om du känner efter vilket område av kroppen som aktiveras när du tänker på ditt jag. Vart känns det mest ?

Jag känner ett område runt innanför bröstkorgen som trycker på, det är nog där jag finns :)
(sen gick tankarna till underarmarnas muskelfästen.. av någon anledning känndes som att det var extra levande där)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 dec 2011 13:00

Ditt jag ligger latent i dig redan från fosterstadiet, ditt jag är du som individ, men självmedvetandet
tycks väckas lite olika från person till person vilket innebär ett spann från 0 till 9 år, därav är det
inte heller så oförståeligt att många inte ens minns sin tidiga barndom mer än möjligtvis som
fragmentariska minnen,  en dag så är du bara där medveten om din existens, därefter förändras
din jagupplevelse beroende på vad du erfar och utsätts för kontinuerligt, små skillnader som kan
vara omärkbara för många men uppmärksammas av andra som du bara träffar sporadiskt som
då har en bild av dig från hur du var då, men möts av en förändrad bild av hur du är nu.

Vid radikala händelser typ vid en svår olycka, handikapp eller skallskador så kan personlighetsförändringar
inträffa men även vid grava fall är du fortfarande du, men kanske agerar och tänker på ett annat sätt.
Minnesförlust ger ju dig även chansen att börja om kanske i en helt annan riktning än den du tidigare
hade slagit in på. Tycker du att du har olika upplevelser av ditt jag typ alteregon, ja då har du en störning.

Återgå till "Psykologi"