Pashupati
Moderator: Moderatorgruppen
Pashupati
Givetvis är det även en meditationspos med i bilden. Så klart inte som sittandes på podiet för att visa upp det. Att de hade någon form av språk för yogaställningar finns inte i Rigveda-verser som styrker. Frågan är hur deras språkbruk var kring kropps och sittställningar. Ingenting åt yogahållet alltså. Själv håller jag det inte osannolikt att denna sittställning sportades med redan när resiterandet av långa serier av verser blev på modet.
Pashupati
När jag mediterade, så spelade inte det någon större roll hur kroppen var förvriden,
Man hamnar i ett tillstånd där kroppen försvinner.'
Men kanske det påverkar något i det stadiet, då man för in kropp i tanken.
Kroppens ställning ger föreställning och mentalt förberedande, som påverkar meditationen. Inom schamani så spelar det ingen större roll hur man tar sig in.
Sport ? Jag brukade ha någon form av medial tillställning i vaket tillstånd när jag utövade idrott. /och ibland gick det hem, jag vann över de som jag inte borde kunna vinna över/
Hur hittar man i känslor ?, kanske genom övning i meditation.
Men den som hittar känslan, har ett övertag. (schack brukar vinnas mentalt mellan likvärdiga spelare, man försöker få någon i obalans, tror kasparov vann ett parti med sina solglasögon han tog av sig, vann tid, styrka och parti)
Man hamnar i ett tillstånd där kroppen försvinner.'
Men kanske det påverkar något i det stadiet, då man för in kropp i tanken.
Kroppens ställning ger föreställning och mentalt förberedande, som påverkar meditationen. Inom schamani så spelar det ingen större roll hur man tar sig in.
Sport ? Jag brukade ha någon form av medial tillställning i vaket tillstånd när jag utövade idrott. /och ibland gick det hem, jag vann över de som jag inte borde kunna vinna över/
Hur hittar man i känslor ?, kanske genom övning i meditation.
Men den som hittar känslan, har ett övertag. (schack brukar vinnas mentalt mellan likvärdiga spelare, man försöker få någon i obalans, tror kasparov vann ett parti med sina solglasögon han tog av sig, vann tid, styrka och parti)
Pashupati
Visst är det så, men att de på den tiden hade ett mer ostört, och faktiskt i ordets rätta bemärkelse naturligt förhållande till kroppen än vad vi har idag. Asanas betydde som bekant först matta. Mycket av det tidigast beskrivna i yogaväg handlar om kroppskontroll av makaber art. I begynnelsen var ordet, men sittställningar snackades det inte om. Däremot kroppshållningar kan ni lita på som gud i himmelen. Huruvida det finns etymologiska kopplingar mellan mudras och bandhas och något ord de även då använde för att beskriva någon hållning eller till och med kroppshållning generelt är kanske en fråga vi aldrig kan besvara säkert kan jag tänka mig. Men andra ord har i alla fall hängt med ett tag. 'Veta' till exempel hette Veda på den tiden. Och det gör det i Bohuslän än idag.
Pashupati
Om det gäller ORD,
så ser jag vissa ord som heliga,
vi missbrukar dem i vardagen, de blir små byggstenar, tappar sitt värde. (men utan byggstenar.. finns inget)
Algotezza, som jag ser som otroligt insiktsfull sade en gång i stil med att ordet kärlek missbrukas. Vissa saker kan inte beskrivas, och bör nog inte beskrivas (tex gud)
Att ha ett mantra är lite det du pratar om ?
Hur kropp, ord och tanke förenas till ett ?
Jag ska försöka läsa igen, och se vad du egentligen frågar efter.
Förstår inte vart du vill komma. ord, kropp och yoga.. försöker se koppling (och i rätt ordning)
Kroppens hållning har jag sett som viktig för hur vi ska må. Ett medvetet tillstånd där det undermedvetna påverkar med kraft, under ett omedvetet tillstånd. Ord ser jag som kraft, om de används rätt. i Meditation ser jag något helt annat. Ett ord eller annat kan byggas upp med kraft,
få en stark betydelse, utan att medvetandet ser det. En undermedveten koppling sker när vissa ord används i medvetet tillstånd, hela kroppen reagerar på signaler eller ord.
Pashupati som sittställning kanske ger det undermedvetna en kraft, har aldrig testat
intressant : ) Jag ser många indier som otroligt kloka och mänskliga, varma och så vidare, andra i minoritet, som dumma och kalla... Kanske yogan har påverkat indiska medvetandet. en sittsällning skapar en hel nations mentalitet : )
sittställningen blir ett ord, en mening och en symbol. En nation.
så ser jag vissa ord som heliga,
vi missbrukar dem i vardagen, de blir små byggstenar, tappar sitt värde. (men utan byggstenar.. finns inget)
Algotezza, som jag ser som otroligt insiktsfull sade en gång i stil med att ordet kärlek missbrukas. Vissa saker kan inte beskrivas, och bör nog inte beskrivas (tex gud)
Att ha ett mantra är lite det du pratar om ?
Hur kropp, ord och tanke förenas till ett ?
Jag ska försöka läsa igen, och se vad du egentligen frågar efter.
Förstår inte vart du vill komma. ord, kropp och yoga.. försöker se koppling (och i rätt ordning)
Kroppens hållning har jag sett som viktig för hur vi ska må. Ett medvetet tillstånd där det undermedvetna påverkar med kraft, under ett omedvetet tillstånd. Ord ser jag som kraft, om de används rätt. i Meditation ser jag något helt annat. Ett ord eller annat kan byggas upp med kraft,
få en stark betydelse, utan att medvetandet ser det. En undermedveten koppling sker när vissa ord används i medvetet tillstånd, hela kroppen reagerar på signaler eller ord.
Pashupati som sittställning kanske ger det undermedvetna en kraft, har aldrig testat
intressant : ) Jag ser många indier som otroligt kloka och mänskliga, varma och så vidare, andra i minoritet, som dumma och kalla... Kanske yogan har påverkat indiska medvetandet. en sittsällning skapar en hel nations mentalitet : )
sittställningen blir ett ord, en mening och en symbol. En nation.
Pashupati
Andreas skrev:Visst är det så, men att de på den tiden hade ett mer ostört, och faktiskt i ordets rätta bemärkelse naturligt förhållande till kroppen än vad vi har idag. Asanas betydde som bekant först matta. Mycket av det tidigast beskrivna i yogaväg handlar om kroppskontroll av makaber art. I begynnelsen var ordet, men sittställningar snackades det inte om. Däremot kroppshållningar kan ni lita på som gud i himmelen. Huruvida det finns etymologiska kopplingar mellan mudras och bandhas och något ord de även då använde för att beskriva någon hållning eller till och med kroppshållning generelt är kanske en fråga vi aldrig kan besvara säkert kan jag tänka mig. Men andra ord har i alla fall hängt med ett tag. 'Veta' till exempel hette Veda på den tiden. Och det gör det i Bohuslän än idag.
Tacka vet jag det svenska språket, det är bara att översätta rakt av.
Asana åstanna, stå stilla, vara still, stanna, sitta stilla i någon särskild pose.
bandha, egentligen, binda, bundna, i överförd betydelse med en kropp, vilken sorts figuration eller position som helst.
mudra, rund, något böjt eller format runt, madrasser och mattor var förmodligen först runda, tänkt på det?
Pashupati
Angelina skrev:Håller på med noshörningen nu, den blir verkligen fin, ett konstverk i sig självt bara den. Vad symboliserar noshörningen i sammanhanget?
Läser du inte inlägg?
http://filosofiforum.com/diskussionsfor ... 01#p207701
Pashupati
Gillar att läsa zokrates kunskap och information, och hans syn på etymologiska samband.
Via ordet kan vi se en historia och den förändring och betydelse orden genomgått.
Synd att vi inte har harald kvar i forumet, han hade nog kunnat ge sin teoretiska och praktiska syn på denna meditation och kontakt med gudarna.

Via ordet kan vi se en historia och den förändring och betydelse orden genomgått.
Synd att vi inte har harald kvar i forumet, han hade nog kunnat ge sin teoretiska och praktiska syn på denna meditation och kontakt med gudarna.

Pashupati
Jag tackar för förtroendet, även om mina utspel är kvasiintellektuella i mångas ögon.
Andreas efterfrågade mudra och hur jag fick det till rund, vilket kräver en svår förklaring av något enkelt.
Om mudra betyder sigill så är det i betydelsen det samma som tecken, även ord är tecken, i det här fallet
är det bilder det handlar om som formas av händerna om jag förstått innebörden av definitionen rätt.
Rent etymologiskt så är det därför inte så svårt att härleda just mudra till mun, varav det i sin tur kommer
av ordet som beskriver formen för munnen som just rund, jmf. till exempel, kopplingen med ordet tecken,
till latinets ord för finger, digitus, handens finger ger alltså upphov till bildandet av ordet rent begynnelsemässigt.
Att utgå från kända funktioner, delar, och sätta dem samman till nya ord med helt egna egenskaper är därmed ett
vanligt sätt att bilda ord.
En bild talar, en bild är ett tecken, därav sigill, jmf t.ex sigill med ordet säga så framstår sambandet att det hör ihop
med munnen, något som därifrån sipprar ut, men jag hade kunnat skriva mun istället för rund, men det hade varit att
stanna för tidigt. Mun, mouth, mudra, bör alltså rent teoretiskt hänga samman med ordet för just rund varav
t.ex fler ord kan bildas som t.ex mynning, mynt, och engelskans mound etc.
Nu har jag googlat och frågat på fikabordet också, så då tycker jag att jag kan fråga här utan att göra bort mig.
Hur får du kopplingen mudra-rund Zokrates?
Andreas efterfrågade mudra och hur jag fick det till rund, vilket kräver en svår förklaring av något enkelt.
Om mudra betyder sigill så är det i betydelsen det samma som tecken, även ord är tecken, i det här fallet
är det bilder det handlar om som formas av händerna om jag förstått innebörden av definitionen rätt.
Rent etymologiskt så är det därför inte så svårt att härleda just mudra till mun, varav det i sin tur kommer
av ordet som beskriver formen för munnen som just rund, jmf. till exempel, kopplingen med ordet tecken,
till latinets ord för finger, digitus, handens finger ger alltså upphov till bildandet av ordet rent begynnelsemässigt.
Att utgå från kända funktioner, delar, och sätta dem samman till nya ord med helt egna egenskaper är därmed ett
vanligt sätt att bilda ord.
En bild talar, en bild är ett tecken, därav sigill, jmf t.ex sigill med ordet säga så framstår sambandet att det hör ihop
med munnen, något som därifrån sipprar ut, men jag hade kunnat skriva mun istället för rund, men det hade varit att
stanna för tidigt. Mun, mouth, mudra, bör alltså rent teoretiskt hänga samman med ordet för just rund varav
t.ex fler ord kan bildas som t.ex mynning, mynt, och engelskans mound etc.
Pashupati
NP, jag är inte själv totalt genomvidrig utan förmåga att säga vad jag tycker är bra.
Inte för att jag bryr min om förlåt, men jag ber om ursäkt för de inlägg där jag gått på dig.
Varför det blivit så kanske är en intressant fråga, jag vet inte varför.
Andra vet jag varför jag givit mig på, ogillar tillgjord mentalitet,
du saknar det tillgjordhet heter..
Mest av allt ångar jag ett inlägg mot Jörgen.
Allt jag där skrev saknar vett och logik,
Går in på intelligens för att någon tycker och tänker, reagerar och bryr sig.
lol, hur dum kan man va .
Inte för att jag bryr min om förlåt, men jag ber om ursäkt för de inlägg där jag gått på dig.
Varför det blivit så kanske är en intressant fråga, jag vet inte varför.
Andra vet jag varför jag givit mig på, ogillar tillgjord mentalitet,
du saknar det tillgjordhet heter..
Mest av allt ångar jag ett inlägg mot Jörgen.
Allt jag där skrev saknar vett och logik,
Går in på intelligens för att någon tycker och tänker, reagerar och bryr sig.
lol, hur dum kan man va .
Pashupati
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151059102238441.424667.530303440&type=3
Ni kan åtminstone få se hur långt jag har kommit. Det tog lite stopp när jag skulle ge mig in på tigern, detta nobla väsen.
Funderar på att göra om ansiktet lite också, eftersom det var det första jag ritade. Nu känns det som att de ska se ut lite annorlunda.
Men, det är väl ingen stress, man tar det lite peu en peu som det heter.
Ni kan åtminstone få se hur långt jag har kommit. Det tog lite stopp när jag skulle ge mig in på tigern, detta nobla väsen.
Funderar på att göra om ansiktet lite också, eftersom det var det första jag ritade. Nu känns det som att de ska se ut lite annorlunda.
Men, det är väl ingen stress, man tar det lite peu en peu som det heter.
Återgå till "Religion och andlighet"