Kristofer skrev:Pilatus skrev:Att utsättas för orättfärdiga straff på det sätt som Bibeln talar om genererar hat och revansch.
"Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led ..."
För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.
Tack för ditt svar Kristofer. Jag hoppas du kan utveckla din syn på den talionprincip som Bibeln (den mosaiska lagen) talar för (ursprungligen Hammurabi lagar från år 2250 fvt). Den är långt ifrån död och lever i konflikten Palestina - Israel.
Men det du säger kräver ett svar. Det kan ju inte utan vidare viftas undan att t ex Paulus och Jesus talar för tolerans och förlåtelse. Sådana dygder förespråkades av t ex stoikern Seneca, ”Den andra parten bör också höras”, eller tidigare av Cicero som talar om orättfärdigheter som "att orsaka skada", eller "att inte handla till andras välgång". Det Jesus säger och predikar om var inte några nya idéer. Men jag vet inte mycket om hur dessa tankegångar spreds till olika områden i Palestina. I Jerusalem måste det ha funnits en hel del folk som var beresta och hade studerat, tankar om rättsutövning, stadsbyggnadskonst, etik och filosofi måste ha förekommit. Herodes den store måste haft en stab av bildade människor kring sig.
Dock: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
Det är åtminstone en motsägelse. De debatter Jesus förde gällde tolkningen och tillämpningen av lagen – exempelvis vad som var tillåtet och inte på sabbaten – men aldrig själva Skriften som sådan.