Fysiskt - andligt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 06:59

Vad menar ni kännetecknar det s.k. fysiska och vad kännetecknar det s.k. andliga?
Algotezza aka Algotezza

Anne

Fysiskt - andligt

Inläggav Anne » 07 aug 2015 10:57

Oj, vilken klurig fråga! Ur mitt perspektiv glider de ihop om man är vidsynt nog. Fragment av det andliga kan ses i det fysiska. En kompis hälsade på mig häromdagen och hon tittade på en av mina blommor och sa "Men det där är ju du!" Ganska träffande faktiskt :) https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-oc ... geloxalis/

Användarvisningsbild
freddemalte

Fysiskt - andligt

Inläggav freddemalte » 07 aug 2015 11:57

Algotezza skrev:Vad menar ni kännetecknar det s.k. fysiska och vad kännetecknar det s.k. andliga?
Ordet andlig kommer av andedräkt och bygger på en gammal föreställning om att en människas personlighet satt i denna. Vad man menar idag med begreppet är inte lika solklart. Fysik kommer av ordet naturlig och avser väl det som framstår som naturligt - det som är. I vardagligt och vetenskapligt sammanhang sådant som är mätbart och intersubjektivt verifierbart etc.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne

Fysiskt - andligt

Inläggav Anne » 07 aug 2015 12:05

Yttre - inre kanske?

klorofyll

Fysiskt - andligt

Inläggav klorofyll » 07 aug 2015 12:46

Algotezza skrev:Vad menar ni kännetecknar det s.k. fysiska och vad kännetecknar det s.k. andliga?

Fysiken påverkar människor direkt och vi kan sätta ord på känslan den ger oss.

Det andliga döljer sig för människans tanke och vi upplever det omedvetet.

Antic

Fysiskt - andligt

Inläggav Antic » 07 aug 2015 13:01

Det inre handlar väl mer om metafysik egentligen. Andlighet däremot är något annat. Andlighet är väl tron och kontakten med Gud. Dvs kontakt med en högre makt och tron på en framtid i en ny värld samt att allt har ett syfte och upphov.

Hittade en gång ett inlägg på Flashback som såg ut så här.

Religionens (andlighetens) bäst-före datum är samma sak som mänsklighetens bäst-före datum. Idag skiter vi människor i allt; vi skiter i oss själva, vi skiter i våra medmänniskor, i vår planet, på kommande generationer, på vår historia, i våra mångtusenåriga kulturer. Utan andlighet är det omöjligt att vända på detta förfall, då vi numera endast drivs av kortsiktiga lustar och begär. Andligheten (religionen) står för det rena, det som tar en bort från begäret och som bygger upp och stärker mänskligheten. Vad man sedan tror på är en helt annan sak, det är upp till var och en. Varför måste alla ateister krångla till religion så mycket, religion är det enklaste av det enkla. Det är snarare den livsstil vi har i dag som är komplicerad, men människor vägrar att inse det.

Jag håller med inlägget. Människan behöver ha en orsak, en tro och ett hopp, oavsett vad den består av. Hon behöver ”andlig mat” likaväl som fysisk föda för att kunna överleva.

Alternativet är att stå snuförnuftig och säga. Vi och universum kom till av en ren slump, det finns ingen som helst mening med något, ingen framtid heller. Vi får passa på att leva just nu. Frågar någon mig så är detta lika poänglöst som hopplöst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:35

lynx skrev:Oj, vilken klurig fråga! Ur mitt perspektiv glider de ihop om man är vidsynt nog. Fragment av det andliga kan ses i det fysiska. En kompis hälsade på mig häromdagen och hon tittade på en av mina blommor och sa "Men det där är ju du!" Ganska träffande faktiskt :) https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-oc ... geloxalis/

Jag ser dem som speglingar av varandra. Två sidor av samma existensmynt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:37

freddemalte skrev:
Ordet andlig kommer av andedräkt och bygger på en gammal föreställning om att en människas personlighet satt i denna. Vad man menar idag med begreppet är inte lika solklart. Fysik kommer av ordet naturlig och avser väl det som framstår som naturligt - det som är. I vardagligt och vetenskapligt sammanhang sådant som är mätbart och intersubjektivt verifierbart etc.

Är det en tillräcklig definition av dem?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:39

lynx skrev:Yttre - inre kanske?

Precisera tack!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:41

klorofyll skrev:

Fysiken påverkar människor direkt och vi kan sätta ord på känslan den ger oss.

Det andliga döljer sig för människans tanke och vi upplever det omedvetet.

Räcker det?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 07 aug 2015 16:44

Antic skrev:Det inre handlar väl mer om metafysik egentligen. Andlighet däremot är något annat. Andlighet är väl tron och kontakten med Gud. Dvs kontakt med en högre makt och tron på en framtid i en ny värld samt att allt har ett syfte och upphov.

Hittade en gång ett inlägg på Flashback som såg ut så här.

Religionens (andlighetens) bäst-före datum är samma sak som mänsklighetens bäst-före datum. Idag skiter vi människor i allt; vi skiter i oss själva, vi skiter i våra medmänniskor, i vår planet, på kommande generationer, på vår historia, i våra mångtusenåriga kulturer. Utan andlighet är det omöjligt att vända på detta förfall, då vi numera endast drivs av kortsiktiga lustar och begär. Andligheten (religionen) står för det rena, det som tar en bort från begäret och som bygger upp och stärker mänskligheten. Vad man sedan tror på är en helt annan sak, det är upp till var och en. Varför måste alla ateister krångla till religion så mycket, religion är det enklaste av det enkla. Det är snarare den livsstil vi har i dag som är komplicerad, men människor vägrar att inse det.

Jag håller med inlägget. Människan behöver ha en orsak, en tro och ett hopp, oavsett vad den består av. Hon behöver ”andlig mat” likaväl som fysisk föda för att kunna överleva.

Alternativet är att stå snuförnuftig och säga. Vi och universum kom till av en ren slump, det finns ingen som helst mening med något, ingen framtid heller. Vi får passa på att leva just nu. Frågar någon mig så är detta lika poänglöst som hopplöst.

Handlar verkligen all andlighet om Gud - gudskontakt?

Andlig mat kan väl även vara allt som finns i kulturen. Böcker, film, musik... Vetenskap filosofi...

Vad skiljer begreppet Gud från begreppet slumpen?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Fysiskt - andligt

Inläggav freddemalte » 07 aug 2015 18:27

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:

Är det en tillräcklig definition av dem?
jag vet inte riktigt vad de som använder sig av orden andlig och andlighet egentligen avser. Vad gäller definitionen av fysisk beror det väl på hur detaljerad man vill va. Man kan naturligas presentera allt som vetenskapen och våra sinnen har observerat, men det blir ju ett lite väl tungrott material.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Fysiskt - andligt

Inläggav Zokrates » 07 aug 2015 19:44

freddemalte skrev:

Om nu ande förr sågs som den livskraft som ger kroppen liv, så blir begreppet andlig det som ger mening åt livet i form av t.ex sinnesnjutning, något som berör på ett djupare plan. Det förra var enbart själva energin som sådan, medan det senare ger livet en mening på ett spirituellt sätt. Rent fysiskt är ju ande en förklaring på att andas, fast de inte hade klart för sig att det handlade om syreupptagning från luften, det var något osynligt som vi bara måste ha för att leva, men de visste ju inte bättre. Anden är således inte själen, för det handlar ju om två olika saker.

Antic

Fysiskt - andligt

Inläggav Antic » 07 aug 2015 21:50

Algotezza skrev:Handlar verkligen all andlighet om Gud - gudskontakt?

Andlig mat kan väl även vara allt som finns i kulturen. Böcker, film, musik... Vetenskap filosofi...

Vad skiljer begreppet Gud från begreppet slumpen?

Ganska mycket eftersom ingenting med Gud handlar om någon slump eller tillfällighet. Tvärtom är allt noga uttänkt och planerat av någon som vi är avbilder av.

Tja, andlighet är ju raka motsatsen till fysik och allt som har med Gud att göra är andligt. Gud är andlig, alla skapade varelser, utom människan är av ande osv. Andlighet i Bibeln syftar på den "andliga oförgängliga världen" som är överordnad den fysiska.

Men visst kan jag hålla med om att andlighet också kan syfta på inre djup hos människan och att vissa aktiviteter kan anses som "andliga".

Wikipedia förklarar det så här och pekar ut olika koncept och själslivet som andliga.

Andlighet, beteckning för det immateriella, själslivet, koncept som utgår från antagandet att människan har en inneboende ande. Ande och materia är traditionella motsatsord. Andlighet är förknippat med begrepp som fromhet, helighet, religiositet, själfullhet, spiritualitet och mysticism.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Andlighet

reflex

Fysiskt - andligt

Inläggav reflex » 08 aug 2015 04:19

Nu har din fråga "legat till sig " och jag ska försöka besvara den.
"Allt kött är hö, och blomstren dö, och tiden allt fördriver...." sjunger vi i sommarpsalmen.
Jag har aldrig riktigt förstått den där strofen, ändå har läsaren alltid tolkningsföreträde.....
Jag minns när min far dog. Han låg på sjukhus och glufsade i sig sjukhusmat och var nästan som vanligt. När han dött var han bara ett stycke kött som låg där i sängen. Ett stycke kött utan ande.....
Jag betraktar mig själv som en "andlig" person. - Varför då? - Därför att jag tänker och känner mycket.... men det är ju min egen definition.
Egentligen är frågan lätt att besvara med Antics terminologi;
Andligt är själva "upplevelsen".
Fysiskt är det som ger upphov till upplevelsen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Återgå till "Filosofi"