Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 23 jan 2018 21:50

Man hör ofta att Jesus tog på sig all människans skulder, att han lät sig dö för att rena oss.

Men.

Det är inte hur jag skulle tolka berättelse ifall de utgår ifrån en verklig händelse. Om jag var en ond person som borde straffas, och om jag hade sett Jesus dö, då hade jag tolkat det som att Jesus dog oskyldig och att jan därmed tar avstånd från ondska samt visar att han inte tar på sig skuld, bara de skyldiga tar öppet på sig skuld. Men framför allt så skulle jag som kriminell tänka, okej, jag får klara det här själv, jag måste ta ansvar, för ingen annan kommer att ta på sig min skuld...

Esther

Inläggav Esther » 23 jan 2018 21:57

klorofyll skrev:Man hör ofta att Jesus tog på sig all människans skulder, att han lät sig dö för att rena oss.

Men.

Det är inte hur jag skulle tolka berättelse ifall de utgår ifrån en verklig händelse. Om jag var en ond person som borde straffas, och om jag hade sett Jesus dö, då hade jag tolkat det som att Jesus dog oskyldig och att jan därmed tar avstånd från ondska samt visar att han inte tar på sig skuld, bara de skyldiga tar öppet på sig skuld. Men framför allt så skulle jag som kriminell tänka, okej, jag får klara det här själv, jag måste ta ansvar, för ingen annan kommer att ta på sig min skuld...

Att bli benådad tycker jag är fint - jag skulle ta emot det tacksamt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Kreativ

Inläggav Kreativ » 23 jan 2018 21:58

Esther skrev:Then We [Allah] said to the Israelites: 'Dwell in this land [the Land of Israel]. When the promise of the hereafter [End of Days] comes to be fulfilled, We [Allah] shall assemble you [the Israelites] all together [in the Land of Israel]."

Ja, de som är tillägnade rätt attitydspraktik bör hålla sig till eviga principer, och när förvandlingen eller pånyttfödelsen sker i sinnet kommer de idéer och mentala tillstånd/attityder bekräftas och samlas ihop i lycksalighetstillståndet (frid, mental hälsa, tillfredsställelse, pånyttfödelse, upplysthet, osv). Detta har inget att göra med den externa världen, bara den interna.

Esther skrev:The Qur'an recognizes the Land of Israel as the heritage of the Jews and it explains that, before the Last Judgment, Jews will return to dwell there. This prophecy has already been fulfilled.

Det är ingen profetia, det är en beskrivning av den tidlösa upplysningsprocessen i individers psyken som sker genom historien. Fysiska städer och linjär mållogik med höjdpunktssyften är inte andlighet.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Esther

Inläggav Esther » 23 jan 2018 22:02

Kreativ skrev:
Esther skrev:Then We [Allah] said to the Israelites: 'Dwell in this land [the Land of Israel]. When the promise of the hereafter [End of Days] comes to be fulfilled, We [Allah] shall assemble you [the Israelites] all together [in the Land of Israel]."

Ja, de som är tillägnade rätt attitydspraktik bör hålla sig till eviga principer, och när förvandlingen eller pånyttfödelsen sker i sinnet kommer de idéer och mentala tillstånd/attityder bekräftas och samlas ihop i lycksalighetstillståndet (frid, mental hälsa, tillfredsställelse, pånyttfödelse, upplysthet, osv). Detta har inget att göra med den externa världen, bara den interna.

Esther skrev:The Qur'an recognizes the Land of Israel as the heritage of the Jews and it explains that, before the Last Judgment, Jews will return to dwell there. This prophecy has already been fulfilled.

Det är ingen profetia, det är en beskrivning av den tidlösa upplysningsprocessen i individers psyken som sker genom historien. Fysiska städer och linjär mållogik med höjdpunktssyften är inte andlighet.

För mig är andligheten djupt knuten till allt som har med människan att göra, samt alla våra aktiviteter och platser. Inte bara för mig - utan för de flesta även om Gud inte behöver dem.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 23 jan 2018 22:41

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev::) - det som står i Quranen är för alla muslimer - ja och amen. Att man inte ens erkänner det som Muhammed sa om Israel är djupt graverande för en troende - det är alla - muslim.

Skall palestinier kunna bygga en modern stat måste de få stöd utifrån. Jag tror det finns flera länder som vill se en sådan vändning. Om vi ständigt skall skuldbelägga någon part så blir det inget av freden. Därför gör Trump en dumhet med att flytta ambassaden, det är en markering. Som alternativ hade han kunnat kalla till samtal om de mest näraliggande frågorna. Terror från jihadister, Gazaremsan och bosättningarna på Västbanken och Palestinas framtid. Det finns många frågor att lösa, man kunde börja nysta i någon ända. En framgång för Trump skulle göra America great, respekten skulle öka och spänningen i Mellanöstern skulle mildras.

De har fått så oändligt mycket pengar utifrån - tror att en av frugorna till en av de fd männen som styrt dem bor i Paris idag med över en miljard... Arafat (information via universitetet) behöll sitt folk överallt i läger (fast de flesta länder tog emot dem som de bor hos oss idag) eftersom detta skulle framkalla andra länders "tycka synd om knapp" som genererade mer pengar i deras privata fickor...
:)
Man kan nog säga att det absolut är ett välgrundat beslut att strypa tillförseln till att göra vissa palestinier rika bortom alla föreställningar och satsa på att se till att de kommer till förhandlingsbordet. De pengar som inte rinner in i privata fickor går till vapen och terrorutbildning samt ett evigt förvrängande av historiska fakta...

För den som inte tror mig... Aftonbladet:
Änkan får 400 000 - om dagen
Suha och PLO har ett hemligt avtal

NYHETERfre 12 nov 2004
Suha Arafat, 41, har slutit ett hemligt miljardavtal med den palestinska ledningen. Hon får 152 miljoner kronor - per år. Drygt 400 000 kronor om dagen.

Enligt uppgifter i natt tvingade hon fram avtalet sedan hon vägrat PLO-ledningen att besöka Arafat vid dödsbädden.

En gråtande Suha Arafat talar i mobiltelefon innan planet med makens kista lyfter från Paris.
FOTO: NIKOLAI JAKOBSEN
Yassir Arafats finansimperium är värt miljarder.
PLO-ledaren, som rankats som världens sjätte rikaste bland kungligheter och ledare, har enligt en tidigare finansminister en förmögenhet på uppåt 30 miljarder kronor.
Pengarna finns på hemliga bankkonton världen över.
I natt kom uppgifter om att Arafats fru Suha slutit ett avtal i största hemlighet med den palestinska ledningen
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 23 jan 2018 22:43

Esther skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Skall palestinier kunna bygga en modern stat måste de få stöd utifrån. Jag tror det finns flera länder som vill se en sådan vändning. Om vi ständigt skall skuldbelägga någon part så blir det inget av freden. Därför gör Trump en dumhet med att flytta ambassaden, det är en markering. Som alternativ hade han kunnat kalla till samtal om de mest näraliggande frågorna. Terror från jihadister, Gazaremsan och bosättningarna på Västbanken och Palestinas framtid. Det finns många frågor att lösa, man kunde börja nysta i någon ända. En framgång för Trump skulle göra America great, respekten skulle öka och spänningen i Mellanöstern skulle mildras.

De har fått så oändligt mycket pengar utifrån - tror att en av frugorna till en av de fd männen som styrt dem bor i Paris idag med över en miljard... Arafat (information via universitetet) behöll sitt folk överallt i läger (fast de flesta länder tog emot dem som de bor hos oss idag) eftersom detta skulle framkalla andra länders "tycka synd om knapp" som genererade mer pengar i deras privata fickor...
:)
Man kan nog säga att det absolut är ett välgrundat beslut att strypa tillförseln till att göra vissa palestinier rika bortom alla föreställningar och satsa på att se till att de kommer till förhandlingsbordet. De pengar som inte rinner in i privata fickor går till vapen och terrorutbildning samt ett evigt förvrängande av historiska fakta...

För den som inte tror mig... Aftonbladet:
Änkan får 400 000 - om dagen
Suha och PLO har ett hemligt avtal

NYHETERfre 12 nov 2004
Suha Arafat, 41, har slutit ett hemligt miljardavtal med den palestinska ledningen. Hon får 152 miljoner kronor - per år. Drygt 400 000 kronor om dagen.

Enligt uppgifter i natt tvingade hon fram avtalet sedan hon vägrat PLO-ledningen att besöka Arafat vid dödsbädden.

En gråtande Suha Arafat talar i mobiltelefon innan planet med makens kista lyfter från Paris.
FOTO: NIKOLAI JAKOBSEN
Yassir Arafats finansimperium är värt miljarder.
PLO-ledaren, som rankats som världens sjätte rikaste bland kungligheter och ledare, har enligt en tidigare finansminister en förmögenhet på uppåt 30 miljarder kronor.
Pengarna finns på hemliga bankkonton världen över.
I natt kom uppgifter om att Arafats fru Suha slutit ett avtal i största hemlighet med den palestinska ledningen
Enligt uppgifter i Jerusalem Post får hon 152 miljoner kronor per år från de palestinska myndigheterna.

Möte vid dödsbädden
Överenskommelsen ska ha slutits under ett möte med Mahmoud Abbas, PLO:s nyvalda ledare. Han besökte henne nyligen vid Yassir Arafats dödsbädd på militärsjukhuset utanför Paris.
Abbas ska personligen ha lovat Suha pengarna för att täcka hennes utgifter i Paris, uppger Jerusalem Post och italienska tidningen Corriere De La Serra.
Abbas blev tvingad
Abbas och den palestinska ledningen ska ha tvingats till avtalet sedan hon förvägrat dem att besöka den döende ledaren på sjukhuset.
PLO-ledningen uppges också ha gett efter för överenskommelsen för att underlätta krisen kring Arafats tillgångar och hemliga bankkonton.
Yassir Arafat, som själv levde spartanskt, har alltid öppnat plånboken för sin fru.
"Som Anna Nicole"
Suha har hånats för att vara en "arabisk Anna Nicole Smith" med sina franska modekläder, lyxliv och shopping - och nu ett rejält tilltaget arv.
Varje månad har hittills minst 700 000 kronor skickats till henne i Paris, där hon bott de senaste åren med parets nioåriga dotter.
I juli i år förde Arafat över en engångssumma på 76 miljoner kronor för att täcka hennes levnadskostnader.
För ett halvår.
Claes Petersson
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 jan 2018 00:22

klorofyll skrev:Man hör ofta att Jesus tog på sig all människans skulder, att han lät sig dö för att rena oss.
Men. Det är inte hur jag skulle tolka berättelse .

Berättelsen om rättegången mot Jesus är inte helt okomplicerad, och än mer svårbegriplig om vi ser till den religiösa tolkningen.

Men i all korthet. Jesus hade retat upp prästerskapet i Jerusalem genom att han bl a ville förhindra dem som växlade mynt (lokal valuta) till dem som kom för att köpa djur att offra. Så man bestämde sig för att han skulle bort. Prästerna tjänade pengar på myntväxlingen. Men Stora rådet (Sanhedrin) kunde inte döma någon till döden. Men det kunde romarna. Så man angav/konspirerade mot honom och med folket som stöd så dömdes Jesus. Han dog under ganska fasansfulla omständigheter.

Den religiösa förklaringen handlar ju om offerlammet. Tron var att det skulle gå att frigöra sig från skuld genom att överföra denna på det offrade lammet. Så Jesus blev genom sin död det offerlamm som påtog sig människornas skulder. Symboliken används än i dag i kyrkan. Nattvarden (eukaristin) sägs ju förvandla vinet och brödet till Jesu blod och kropp i vissa kyrkor. Det är ett av Sakramenten i Svenska kyrkan.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 24 jan 2018 11:25

Jag trodde att man offrade något värdefullt bara... Men det måste vara ett djur eller? Ett liv..? Jag kan tänka mig att man offrade djur som var sjuka, skadade, eller djur man inte kunde föda upp, men det är bara min uppfattning. Hur vanligt var det egentligen att ge offer?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 jan 2018 11:51

klorofyll skrev:Jag trodde att man offrade något värdefullt bara... Men det måste vara ett djur eller? Ett liv..? Jag kan tänka mig att man offrade djur som var sjuka, skadade, eller djur man inte kunde föda upp, men det är bara min uppfattning. Hur vanligt var det egentligen att ge offer?

Det var till de stora högtiderna som man offrade i templet.

Bild
Moderator

xion

Inläggav xion » 26 jan 2018 18:15

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:
Jag har aldrig sagt något om Einstein. Vad jag menade är att jag ifrågasätter dina kunskaper om vad kunskap är.

Vad jag menade är att jag ifrågasätter dina kunskaper om vad kunskap är

På bas av exakt vad?
Känner du mig personligen så att du vet vad jag vet ... eller känner du bara efter?

Ja, känslan ska man inte förakta.
På bas av exakt vad?
Av det du skriver. En samlad bedömning.

Du får ta det med Lunds universitet och klaga på mina betyg i epistemologi då...

xion

Inläggav xion » 26 jan 2018 18:34

xion skrev:xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:
Jag har aldrig sagt något om Einstein. Vad jag menade är att jag ifrågasätter dina kunskaper om vad kunskap är.

Vad jag menade är att jag ifrågasätter dina kunskaper om vad kunskap är

På bas av exakt vad?
Känner du mig personligen så att du vet vad jag vet ... eller känner du bara efter?

Ja, känslan ska man inte förakta.
På bas av exakt vad?
Av det du skriver. En samlad bedömning.

Du får ta det med Lunds universitet och klaga på mina betyg i epistemologi då...

Jag vet att Illusionen vill hålla ovidkommande diskussioner utanför tråden. Därför flyttar jag över svaret hit.
Du tror att du kan få kunskap om Gud via bibeln.
Istället får du endast kunskap om vad som står i bibeln och det är inte samma sak.
Man brukar nu för tiden tala mycket om evidens och fake news. Bevisvärdet för vad som står i bibeln lär inte vara särskilt högt.
När det gäller nya testamentet som vi vet mest om är det sannolikt ett praktexempel på "fake news".
Berättelser baserade på hörsägen och andrahandsuppgifter och dessutom sammanställda efter urval och med en agenda. Dessutom långt senare.
Det går inte att bevisa att något som inte finns inte finns.
Bevisbördan faller helt på den som påstår att det finns.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 13:08

Finns väl inga andra bevis för Guds existens än subjektiva sådana. Varför söka något slags objektiva eller logiska bevis? Inget av dem är ju hållbart om vi ser till filosofihistorien. Man kan ju i o f s definiera Gud som kosmos så finns ju Gud i samma mån som kosmos finns. Men är semantiska trix tillåtet i denna fråga?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 30 jan 2018 14:25

nej det finns det inte det är bara föråldrade barn som behöver en förälder igen.

Men det verkar möjligt att använda vackra ord om och om igen i tusen år, så kommer människan ta dessa ord på stort allvar för att sedan kedjas fast i dumhet.

Men nu börjar religionerna dö, så fokuset att bevara kontroll över den dumma majoriteten kommer bli genom psykologi.

psykologi är den nya religionen eftersom dom gamlas bäst före datum börjar ta slut och dom yngre trotsar.

Så fort man ger gud en personlighet så har man redan förlorat all renhet.

Ord som gudalik fungerar bättre..

universum kan vara ett levande intelligent "Liv" som inte behöver någon skapare. Kanske alltid funnits kommer alltid att finnas.

Glöm inte heller att det vi har att gå på är bara språk, samt att naturen i sig kan vara ett självskrivande språk.

Hur förklarar man hur man simmar i en bassäng om man bara får använda dessa tre ord, Eld, Ångest, Ramlar.

Vi är förmodligen inte nära något med våran förträffliga, briljanta super intelligens :lol:

Du är "bra" på att vara bra.

Du är "bra" på att vara dålig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 jan 2018 14:58

Ranchi skrev:Glöm inte heller att det vi har att gå på är bara språk, ...

Språket är fantastiskt flexibelt. Men hur ser dess begränsningar ut, vad är det vi inte kan uttrycka eller beskriva med hjälp av vårt språk? Ett vanligt exempel är problemet med att förklara färger för en blind. Kanske är det som att förklara musik för den som inte hör (dövhet). Eller att beskriva hur en Chateaubriand smakar för en vegan. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 15:42

Pilatus skrev:
Ranchi skrev:Glöm inte heller att det vi har att gå på är bara språk, ...

Språket är fantastiskt flexibelt. Men hur ser dess begränsningar ut, vad är det vi inte kan uttrycka eller beskriva med hjälp av vårt språk? Ett vanligt exempel är problemet med att förklara färger för en blind. Kanske är det som att förklara musik för den som inte hör (dövhet). Eller att beskriva hur en Chateaubriand smakar för en vegan. :)

Eller att förklara Gud för en ateist...
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"