Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:Alkoholberoende har jag sett vådorna av. Men ofta handlar människor med personliga problem som åtföljs av hög alkoholkonsumtion (för att dämpa ångest). Det är antagligen få människor som finner alkoholrus så stimulerande att de blir alkoholister.
Jag trodde alkoholberoende berodde på biologiska defekter. Som vissa människor - urinvånare i USA som saknar (vet inte om det är ett ensym) som gör att de inte klarar av att ens dricka lite utan att bli beroende.
Ja, det är väl så enkelt som att vi har supit ihjäl oss på fester innan vi hann skaffa barn. De som hade litet större alkoholtolerans hann både dricka ur och skaffa barn. Vi har haft tid att vänja oss, selektionen som Charles Darwin talade om.
Snart är det påsk och då kommer många att
fira med vodka och brännvin. Något får det bli!

Det finns något i starksprit - allt som är nubbe som för mig är starkt äcklande. Jag kan praktiskt taget inte svälja ner det. Det är som Coca Cola det liksom fastnar i munnen tills jag spottar ut det. Smakar som olja - ricinolja i min mun. Det är motbjudande.
När jag var ung kunde jag dricka lite gin och mycket tonic - tonic tycker jag fortfarande om - men jag tror inte jag har druckit något med hög alkoholhalt på många många många år. Och aldrig i hela mitt liv ren sprit. Det kan går inte. Det tar liksom emot.