sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther..
Vad är då centralt?
Moderator: Moderatorgruppen
sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther..
sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther. Dock så måste vi nog kanske få vara det om det ska fungera i samhället.
En katolsk tro låter som en dröm för mig, men även fast jag vill så kan jag inte tro, det är mitt stora problem.
Esther skrev:sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther..
Vad är då centralt?
Illusionen skrev:sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther. Dock så måste vi nog kanske få vara det om det ska fungera i samhället.
En katolsk tro låter som en dröm för mig, men även fast jag vill så kan jag inte tro, det är mitt stora problem.
"Allt har sin skönhet, men det är inte alla som ser den." /Confucius
sökandesjäl skrev: Din katolska tro, Esther, för utan den så finns endast empatin och det är en tvilling till skadeglädjen som lika gärna kan ta överhanden, så det blir oerhört bräckligt att lita på empatin.
Esther skrev:sökandesjäl skrev: Din katolska tro, Esther, för utan den så finns endast empatin och det är en tvilling till skadeglädjen som lika gärna kan ta överhanden, så det blir oerhört bräckligt att lita på empatin.
Det finns ingen skadeglädje hos en sant troende människa. Bara de som inte tror känner denna, samt avund, svartsjuka mm... En katolik som älskar Herren gör Hans vilja. Där hos Honom finns ingen skadeglädje - men väl önskan att människor ska straffas rättfärdigt för sina handlingar - eftersom detta är rättvisa. Utan vilken ingen kan leva här.
Illusionen skrev:sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther. Dock så måste vi nog kanske få vara det om det ska fungera i samhället.
sökandesjäl skrev:Esther skrev:sökandesjäl skrev: Din katolska tro, Esther, för utan den så finns endast empatin och det är en tvilling till skadeglädjen som lika gärna kan ta överhanden, så det blir oerhört bräckligt att lita på empatin.
Det finns ingen skadeglädje hos en sant troende människa. Bara de som inte tror känner denna, samt avund, svartsjuka mm... En katolik som älskar Herren gör Hans vilja. Där hos Honom finns ingen skadeglädje - men väl önskan att människor ska straffas rättfärdigt för sina handlingar - eftersom detta är rättvisa. Utan vilken ingen kan leva här.
Men vilken är denna herre? Jag tycker att det blir uppblåst att tro att vi människor är utvalda över andra organismer, det är förmätet tycker jag.
Esther skrev:Illusionen skrev:sökandesjäl skrev:För mig är inte människan central, Esther. Dock så måste vi nog kanske få vara det om det ska fungera i samhället.
Illusionen --- det kan verka off topic --- men allt det som skrivit tills nu är --- medvetandes referenser (också)...
sökandesjäl skrev:En sån tanke som att jag ( och dom flesta andra väl? ) tänker sig all materia omkring sig som a priori har jag aldrig tänkt på, men det stämmer ju vad det verkar, och om man inte bör tänka så och om du har rätt i detta så har du kanske gett oss tidernas idé.
Förstår jag dig rätt nu?
Hur du nu kom på detta...
Esther skrev:sökandesjäl skrev:En sån tanke som att jag ( och dom flesta andra väl? ) tänker sig all materia omkring sig som a priori har jag aldrig tänkt på, men det stämmer ju vad det verkar, och om man inte bör tänka så och om du har rätt i detta så har du kanske gett oss tidernas idé.
Förstår jag dig rätt nu?
Nej du förstår fel (kanske rätt ... men om du förstår rätt är det du förstått ändå fel...) begreppen man använder inom filosofi är EXAKTA.
Precis lika exakta som att 1 är 1 och inte 2 eller något annat tal.
Ska man - vill man - använda filosofiska begrepp måste man förstå dem - och använda dem rätt i kontexten man använder...
Se här (från Wiki):
A priori (lat. från den förra, det som föregår eller det som kommer innan) är ett uttryck för att beskriva kunskap, härledningar eller sanningar som inte är beroende av sinnesintryck.
Motsatsen är a posteriori (det som kommer efter). I logiskt avseende är något a priori om det går att bevisa dess giltighet utan att använda sig av sinneserfarenheter.
Ett exempel på en sats som är sann a priori är satsen "Alla greker är människor". Satsens sanningsvärde är enbart beroende av de ingående begreppens betydelser, och har ingenting att göra med om det existerar människor eller greker.
sökandesjäl skrev:Esther skrev:sökandesjäl skrev:En sån tanke som att jag ( och dom flesta andra väl? ) tänker sig all materia omkring sig som a priori har jag aldrig tänkt på, men det stämmer ju vad det verkar, och om man inte bör tänka så och om du har rätt i detta så har du kanske gett oss tidernas idé.
Förstår jag dig rätt nu?
Nej du förstår fel (kanske rätt ... men om du förstår rätt är det du förstått ändå fel...) begreppen man använder inom filosofi är EXAKTA.
Precis lika exakta som att 1 är 1 och inte 2 eller något annat tal.
Ska man - vill man - använda filosofiska begrepp måste man förstå dem - och använda dem rätt i kontexten man använder...
Se här (från Wiki):
A priori (lat. från den förra, det som föregår eller det som kommer innan) är ett uttryck för att beskriva kunskap, härledningar eller sanningar som inte är beroende av sinnesintryck.
Motsatsen är a posteriori (det som kommer efter). I logiskt avseende är något a priori om det går att bevisa dess giltighet utan att använda sig av sinneserfarenheter.
Ett exempel på en sats som är sann a priori är satsen "Alla greker är människor". Satsens sanningsvärde är enbart beroende av de ingående begreppens betydelser, och har ingenting att göra med om det existerar människor eller greker.
Om man inte upplever sin omgivning som a priori hur ska man då överhuvudtaget kunna filosofisera? Det var så jag menade. Då blir man ju inställd i världen samtidigt alternativt kommer efter resten av materien, och då kanske allt tänkande blir annorlunda, vad vet jag.
Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster