Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Algotezza » 26 sep 2018 18:07

Illusionen skrev:I resonemangen ni nu för, använder ni er genomgående av atomära begrepp (punkt, rörelse, partikel mm)
hemmahörande inom rumtidens ram. Det innebär att ni tillämpar rumtiden som något absolut,
utan att beakta bakomliggande/underliggande referensberoende samband på fältnivå, som bidrar
till att ”generera” de atomära begreppen. Konsekvensen av detta blir att begreppen ni använder er av,
i aktuella samband, är att betrakta som odefinierade. Ni kan då inte förvänta er att finna de svar ni söker.
Maskeringsprincipen medför, som namnet antyder, att något i sammanhanget (av principiella skäl) är
dolt/maskerat, vilket ingående beskrivs i konceptet.

För att uppmärksamma er på ovanstående skrev jag i tidigare inlägg citat,
”En röd tråd, som löper genom mina inlägg, är att grunden för förda resonemang måste redovisas,
för att slutsatserna skall vara trovärdiga.
När så ej skett har jag försökt ställa ledande frågor som trots att jag upprepar frågorna inte besvarats.
Frågorna, i vilka ”något” refererar till något verkligheten bakomliggande (= ”bortom” rum-tiden), lyder,

Krävs det ”något” för att verkligheten, så som vi förnimmer den, skall existera ?
• Om så är fallet, vilka kännetecken och egenskaper tillskriver du detta ”något” ?
• Kan "något" då beskrivas via vår verklighets begrepp inkl storheter ?”

Några svar på dessa frågor har jag ännu ej sett till.

När Antic återkommande använder begreppet upplevelse/förnimmelse som utgångspunkt för sina
påståenden, utan att närmare ange vad han avser med dessa begrepp, finns det alltså av ovan
redovisade skäl anledning att även förankra detta påstående genom att utförligt besvara frågan,

Krävs det något för att upplevelsen/förnimmelsen, skall existera, och i så fall vad ?

/ Illusionen

Pax vobiscum

Din världsbild liknar en holografisk världsbild.
Algotezza aka Algotezza

Antic

Inläggav Antic » 26 sep 2018 18:33

Illusionen skrev:
Antic skrev:Krävs det ”något” för att verkligheten, så som vi förnimmer den, skall existera?

Det som skapar den, upplevelsen (sinnena). Du kan ta bort "som vi förnimmer den".
Verkligheten skapas av upplevelsen, är 100% äkta, och det enda som existerar.
Just därför är den helt och hållet äkta och verklig. ALLT ANNAT skulle vara lika oäkta som overkligt.
Upplevelsen skapar en verklighet som anpassar sig helt och hållet efter hur den upplevs med sina ständigt formbara objekt, rum och tid.

Om så är fallet, vilka kännetecken och egenskaper tillskriver du detta ”något” ?

Medvetandet går inte att beskriva, bara att uppleva.

Kan "något" då beskrivas via vår verklighets begrepp inkl storheter ?”

Medvetandet går inte att beskriva, bara att uppleva.

Du skriver att verkligheten skapas av upplevelsen, samtidigt som upplevelsen skapas av verkligheten!
Begreppet "skapa" är ett atomärt uttryck med obestämd innebörd, som måste definieras för att dina påståenden
ska bli trovärdiga och något mer än just grundlösa påståenden.
Utan entydig definition av ”skapa” kan du lika gärna skriva ”trolla”. :)

/ Illusionen

Nej det skriver jag inte.

Det jag skriver är att en fysisk värld MED RÖRLIGA OBJEKT, TID OCH RUM existerar. Men det är upplevandet som skapar den. Det finns bara en enda sån värld, den som upplevandet själv skapar. Därför är allt i den lika mycket äkta som det enda som existerar.

DÄRFÖR följer världen upplevelsen och formar om sig efter hur den upplevs. Dvs dina sinnen kommer hela tiden skapa om världen efter hur du upplever den.

En oberoende fysisk värld med fasta objekt, tid eller rum skulle aldrig kunna fungera så.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 19:03

Antic skrev:[/b]. Det finns bara en enda sån värld, den som upplevandet själv skapar. Därför är allt i den lika mycket äkta som det enda som existerar.

DÄRFÖR följer världen upplevelsen och formar om sig efter hur den upplevs. Dvs dina sinnen kommer hela tiden skapa om världen efter hur du upplever den.

En oberoende fysisk värld med fasta objekt, tid eller rum skulle aldrig kunna fungera så.

Du äro vilse i pannkakan.
Upplevelsen skapar ingen värld, upplevelven kan endast notera, observera verklighet. Upplevelsen skapar ingen värld. Du börjar i fel ände.

Antic

Inläggav Antic » 26 sep 2018 19:05

Nämn något utanför upplevelsen. Lycka till. Du hävdar ju att det finns något sånt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 sep 2018 19:25

Antic skrev:Nämn något utanför upplevelsen. Lycka till. Du hävdar ju att det finns något sånt.

Det var ju inte alltför svårt att finna något som existerar utanför vad jag kan uppleva. Ett par exempel:

Antic är med all sannolikhet en person som existerar. Jag upplever inte Antic, men jag är övertygad om att han finns. Skulle han insistera på att han inte existerar så tror jag honom knappast.

Min iPhone ligger till höger på musmattan. Jag behöver inte uppleva den, (ha den i synfältet). Den finns där.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 19:26

Antic skrev:Nämn något utanför upplevelsen. Lycka till. Du hävdar ju att det finns något sånt.

Jag hävdar att det finns en objektiv verklighet som är oberoende av varje enskild individ.
Varför? Helt enkelt för att vi har nått en konsensus som visas i mänsklig aktivitet, främst genom vetenskap men även rättskipning Vi har alla samma värderingar i grundläggande frågor. Denna samstämmighet, samarbete, har gjort människan till överlägsen varelse på jorden.

Antic

Inläggav Antic » 26 sep 2018 20:03

Och detta är då något du upplever?

Berätta om något utanför upplevelsen.

(den verkligheten du pratar om finns, men bara som siffror och värden som är exakt likadana för alla)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 sep 2018 20:18

Nägon gång skall jag knyta ihop Illusionen med er andra, jag är bra på sånt. Men det kommer att kräva mycket energi, måste jobba in en hel den 30 år gammal fysikmatte, tror det är mycket svårt annars. Fär vänta till jag blir arbetslös nästa gång eller då jag får en tidig pension.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 20:23

Antic skrev:Och detta är då något du upplever?

Berätta om något utanför upplevelsen.

(den verkligheten du pratar om finns, men bara som siffror och värden som är exakt likadana för alla)

Nja, jag förutsätter att verkligheten existerar oavsett mej. Sen kan vi tolka den individuellt på olika sätt. I slutändan litar jag på den gemensamma tolkningen som utmynnar i vetenskapen. Om min åsikt kolliderar med seriös etablerad åsikt så förkastar jag min åsikt och accepterar en seriös tolkning.

Vissa outbildade psykfall verkar ha problem med detta.

Antic

Inläggav Antic » 26 sep 2018 20:26

Du förutsätter, men du vet inte?

Det går inte att nämna något utanför upplevelsen. Varför? Det går inte att nämna något som inte existerar.

Utan sinnen försvinner din fysiska värld. Därför att det är de som skapar den. Och det är dem som ser till att skapa om världen till att passa din upplevelse. Världen måste forma om sig efter hur den upplevs. Därför skulle aldrig en fast fysisk värld kunna upplevas.

Den skulle bara kunna ses som fasta siffror och mått.

Esther

Inläggav Esther » 26 sep 2018 20:32

hakkapeliitta skrev:Du äro vilse i pannkakan.

:lol:
Aha.... Det är Pannkakan som är medvetandets referens!!!
Rund och cirkulär är den också.
Som Antics upplevelse av sina upplevelser....
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 sep 2018 20:49

Ang. Det här objektiva, varför är alla egentligen så kåta på att få reda på det? Ok det är användbart. Att veta att solen inte snurrar runt jorden skapar en världsbild som nog stämmer och det gör ju saker praktiskt. Men det som rör mig till tårar är min upplevelse av sakerna. Upplevelsen som sådan är något ytterst attraktivt. En solnedgång är ju rent krasst fotoner som reflekteras mot en massa vatten. Jag gillar egentligen skapelseberättelsen bättre än big bang. Att jorden har funnits i 6k år räcker bra för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Esther

Inläggav Esther » 26 sep 2018 20:52

Anders skrev:Ang. Det här objektiva, varför är alla egentligen så kåta på att få reda på det? .

Att vara kåt på objekt är väl bara hundar som juckar mot stolsben.
Eller?

Gäller din fråga något annat - precisera.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 20:59

Esther skrev:
hakkapeliitta skrev:Du äro vilse i pannkakan.

:lol:
Aha.... Det är Pannkakan som är medvetandets referens!!!
Rund och cirkulär är den också.
Som Antics upplevelse av sina upplevelser....

Pannkakan är inte perfekt.

Redan Platon hade problem med den perfekta cirkeln. I hans perfekta drömvärld fanns en idealiserad cirkel.
Nu när vi har tillgång till mikroskop kan vi konstatera att varje konkret ritad cirkel har ojämnheter. Kollar man noga ser varje cirkel ut som ritad av någon med kraftig baksmälla.
Samma med pizza, köpte häromdagen en "pizzakit", sen mozzarella, rökt korv. Pizzadegen var rullad hur fan veckla ut den?
Ja. till slut fick jag ihop nåt, lekte naturmänniska och kokade egen pizzatomatsås. Efter tio öl var jag glad att jag fick ihop en till format märklig pizza.

Den var faktiskt god.

Antic

Inläggav Antic » 26 sep 2018 21:48

Anders skrev:Ang. Det här objektiva, varför är alla egentligen så kåta på att få reda på det? Ok det är användbart. Att veta att solen inte snurrar runt jorden skapar en världsbild som nog stämmer och det gör ju saker praktiskt. Men det som rör mig till tårar är min upplevelse av sakerna. Upplevelsen som sådan är något ytterst attraktivt. En solnedgång är ju rent krasst fotoner som reflekteras mot en massa vatten. Jag gillar egentligen skapelseberättelsen bättre än big bang. Att jorden har funnits i 6k år räcker bra för mej.

Vad du vet och vad du upplever är två helt och hållet olika saker.

Berätta om en foton utanför upplevelsen?

Återgå till "Filosofi"