Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Anders » 28 sep 2018 18:31

Pilatus skrev:
Anders skrev:Har tyvärr inte tid på ett bra tag... är det ingen som har matten och förklaringsförmågan för att få ner det grundläggande som Illusionen beskriver om hur han har fältteorierna som grund för sina resonemang för hur allt fungerar? Skulle behöva populariseras men jag är helt övertygad om att man måste kunna tränga in åtminstone en bit i ekvationerna för att kunna börja.

Det gick ju att finna tillämpningar för fältekvationerna som kunde ges en verbal mening. Jag har aldrig förstått vad det är Illusionen vill försöka bevisa. Att världen har en för oss dold dimension?

Jag kan inte göra mig en bild av hur Illusionen kommit fram till sina beräkningar och att de nödvändigtvis kan säga oss något om världens natur. Jag tappar bort mig bland hans akronymer.

Tycker mig ändå ana nåt grundläggande klurigt. Men jag tror att man måste ge det en hel del tid. En fråga man kan ställa sig är varför dessa fältekvationer/resonanser skulle vara en bra modell för verkligheten/hjärnan. Illusionen tar det som självklart i början på tråden men det är inte uppenbart alls . Skulle vilja höra , gärna lite populärt, vad det var som fick Illusionen att just välja den modellen. Varför är begreppet resonans så intressant?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 sep 2018 19:21

Antic skrev:
klorofyll skrev:Vad är logik?? Jag tror det är en fråga för dig (och för oss)! Är det så att sanning är något universellt eller är logik mönster vi känner igen?

Det finns bara en enda logik. Och det är den som gör att vi kan veta något överhuvudtaget. Den kommer alltid att vara precis likadan överallt och aldrig ha ett enda fel eller undantag. En del kallar den för "universums funktion" eller "konsekvenser", jag kallar den logik.

Jag har aldrig skrivit detta, fast jag skrivit detta.

Nu bröt jag den, men det går bara att göra i tanken.

Mmm logik är ganska enkel, lösningarna vi söker kan vara komplicerad matematik, men problemet är snarare våra definitioner. Vi tänker inte klart.

Jag tror att subjektet är universellt men att objekten är mönster.

Fick bara för mig att skriva så...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 19:26

klorofyll skrev:Fick bara för mig att skriva så...

Läs föregående inlägg om att hålla sig till trådens ämne. Inte illa menat. :)
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 28 sep 2018 20:49

Antic skrev:i3 = i2·i = (-1)·i = -i och i4 = i2·i2 = (-1)·(-1) = 1.

Blev lite fel där :(

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 22:56

Här är något för Illusionen, det borde vara något att fundera på, verkligen

Julian Barbour on Investigation the Nature of Time
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 sep 2018 22:58

Pilatus skrev:Här är något för Illusionen, det borde vara något att fundera på, verkligen

Jag tror det är psykologiskt - och att logik och förklaringsmodeller inte hjälper...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 sep 2018 23:04

Esther skrev:
Pilatus skrev:Här är något för Illusionen, det borde vara något att fundera på, verkligen

Jag tror det är psykologiskt - och att logik och förklaringsmodeller inte hjälper...

Saken är nämligen den att refent (objektet som förhåller sig som referens till dess mening) till ett medvetande - per definition är något som absolut INTE är medvetandet själv - även om det mänskliga medvetandet är medvetet om sig eget själv.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 23:08

Esther skrev:Jag tror det är psykologiskt - och att logik och förklaringsmodeller inte hjälper...

Julian Barbour är mycket klar, det borde gå att förstå exakt vad han talar om. Ämnet tangerar verkligen vad Illusionen är inne på. Hoppas han ser videon, den är bra.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 sep 2018 23:13

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag tror det är psykologiskt - och att logik och förklaringsmodeller inte hjälper...

Julian Barbour är mycket klar, det borde gå att förstå exakt vad han talar om. Ämnet tangerar verkligen vad Illusionen är inne på. Hoppas han ser videon, den är bra.

''Menade inte Barbour - utan Antic... hos honom (den sistnämnde) är det psykologiskt...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 23:27

Esther skrev:''Menade inte Barbour - utan Antic... hos honom (den sistnämnde) är det psykologiskt...

Antic är en grammofonskiva, litet raspig efter alla uppspelningar. Vi får nog överge tanken på att han skall överge sitt spår.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 sep 2018 23:28

Pilatus skrev:
Esther skrev:''Menade inte Barbour - utan Antic... hos honom (den sistnämnde) är det psykologiskt...

Antic är en grammofonskiva, litet raspig efter alla uppspelningar. Vi får nog överge tanken på att han skall överge sitt spår.

:)
ibland glänser han till när han yttrar sig om saker som gäller tro och politiker :)....
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 23:32

Esther skrev:ibland glänser han till när han yttrar sig om saker som gäller tro och politiker :)....

Han är passionerad snarare än analytisk. Han lånar av den retorik som utgår från SD.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 sep 2018 23:34

Esther skrev:
Pilatus skrev:

ibland glänser han till när han yttrar sig om saker som gäller tro och politiker :)....

Pilatus --- det får bli imorgon (min hjärna känns som Antics just nu - har jobbat sedan 5 fram till för en stund sedan...) med min slånbärslikör och ett glas rött till min entrecote --- är jag lite såsig :)....och kommer att tappa tråden i tråden till din stora irritation.

Se tidigare inlägg angående referent.
:)
Nu säng... referent... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2018 23:34

För att återknyta till ämnet, Julian Barbour.

Timeless Explanation: A New Kind of Causality, Julian Barbour
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 29 sep 2018 00:37

Pilatus skrev:För att återknyta till ämnet, Julian Barbour.

Timeless Explanation: A New Kind of Causality, Julian Barbour

Lyssnade lite snabbt. Han utgick från Newtons plangeometri som var grunden för Newtons teori om planetrörelse.
Sen presenterar han en ny geometri som inte alls är ny kunskap. Han viftar med en triangel, det vi idag vet om rymdgeometri grundas på Einsteins teori om krökta rummet. I vanlig geometri är avståndet mellan två punkter en rak linje och kortaste avstånd. I verkligheten är inte kortaste vägen fågelvägen utan den energisnålaste vägen, denna väg dikteras av det krökta rummet.

Skiver detta i onyktert tillstånd och han endast kolla videon hastigt, så reserverar mej.

Återgå till "Filosofi"