Algotezza skrev:Pilatus skrev:Vad jag avser är att även i det fall vi känner hela förhistorien och alla slags stokastiska slumpvariabler som smugit sig in i en partikulär händelse, så är slumpens natur sådan att vi inte kan veta någonting om utfallet. Det beror på att utfallet på intet sätt är avgjort vid den tidpunkt som du observerar startvillkoren. Historien avgör inte framtiden. Det finns en mycket stor frihet för framtiden att formas som den behagar så länge naturlagarna följs.![]()
Lustigt att du personifierar och gör framtiden till en levande varelse: Det finns en mycket stor frihet för framtiden att formas som den behagar så länge naturlagarna följs
Ja, det är litet lustigt.
Algotezza skrev:Det är väl allt levande i samarbete eller i kamp med naturkrafterna här och nu som formar framtiden. Vissa omständigheter rår vi över, andra inte. Framtiden behagar väl ingenting alls... eller är du hegelian?
Men visst är det litet hegelskt att tala om kamp med naturkrafterna, t ex "motsatsernas enhet och kamp". Hegel var en tramsgubbe som lurade en hel värld med historiens dialektiska utveckling mot ett allt högre stadium. Marxister har alltid översatt Hegels drömstat till en utopi om det statslösa samhället. Min tanke var den rakt motsatta, det enda som styr är en omvänd entropi. Det organiska livets allt högre grad av integration. Häri finns en av komponenterna till den kristna religionen och den antropiska hägringen om människan som skapelsens krona.
Algotezza skrev:Variablerna är oändliga och omöjliga att fånga in för de skiftar hela tiden.
Det var det jag sa från första stund. Och även att tärningen inte kastas förrän själva händelsen är i vardande. Alltså inte mängden av variabler som får sin bestämning i samband med en händelse. Alltså inte mängden spermier, snarare de spermier som av tillfälligheterna hamnar så nära ägget att de har en möjlighet att tränga genom cellväggen innan någon annan. I det olyckliga fall då en spermie med en allvarlig kopieringsmiss råkade bli först försvaras nu av den polska staten. Hegel skulle inte varit nöjd med en sådan kyrkans totalitära anspråk?

AbrahamsSacrifice1655HaarlemBijbelsMuseum.jpg)