Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2020 19:11

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Vad jag avser är att även i det fall vi känner hela förhistorien och alla slags stokastiska slumpvariabler som smugit sig in i en partikulär händelse, så är slumpens natur sådan att vi inte kan veta någonting om utfallet. Det beror på att utfallet på intet sätt är avgjort vid den tidpunkt som du observerar startvillkoren. Historien avgör inte framtiden. Det finns en mycket stor frihet för framtiden att formas som den behagar så länge naturlagarna följs. :)

Lustigt att du personifierar och gör framtiden till en levande varelse: Det finns en mycket stor frihet för framtiden att formas som den behagar så länge naturlagarna följs

Ja, det är litet lustigt.
Algotezza skrev:Det är väl allt levande i samarbete eller i kamp med naturkrafterna här och nu som formar framtiden. Vissa omständigheter rår vi över, andra inte. Framtiden behagar väl ingenting alls... eller är du hegelian?

Men visst är det litet hegelskt att tala om kamp med naturkrafterna, t ex "motsatsernas enhet och kamp". Hegel var en tramsgubbe som lurade en hel värld med historiens dialektiska utveckling mot ett allt högre stadium. Marxister har alltid översatt Hegels drömstat till en utopi om det statslösa samhället. Min tanke var den rakt motsatta, det enda som styr är en omvänd entropi. Det organiska livets allt högre grad av integration. Häri finns en av komponenterna till den kristna religionen och den antropiska hägringen om människan som skapelsens krona.
Algotezza skrev:Variablerna är oändliga och omöjliga att fånga in för de skiftar hela tiden.

Det var det jag sa från första stund. Och även att tärningen inte kastas förrän själva händelsen är i vardande. Alltså inte mängden av variabler som får sin bestämning i samband med en händelse. Alltså inte mängden spermier, snarare de spermier som av tillfälligheterna hamnar så nära ägget att de har en möjlighet att tränga genom cellväggen innan någon annan. I det olyckliga fall då en spermie med en allvarlig kopieringsmiss råkade bli först försvaras nu av den polska staten. Hegel skulle inte varit nöjd med en sådan kyrkans totalitära anspråk?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2020 19:21

klorofyll skrev:Om slumpen bestämmer att jag ska fundera kring slumpen så har jag haft tur i all misär som borde råda...

Nej slumpen bestämmer inte vad du skall göra. Slumpen bestämmer ingenting, det är ingen makt. Om du kastar en tärning, bestämmer då slumpen att varje gång du (klorofyll) försöker få ut dina spelpjäser så slår du en tvåa?

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 16 apr 2020 19:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om slumpen bestämmer att jag ska fundera kring slumpen så har jag haft tur i all misär som borde råda...

Nej slumpen bestämmer inte vad du skall göra. Slumpen bestämmer ingenting, det är ingen makt. Om du kastar en tärning, bestämmer då slumpen att varje gång du (klorofyll) försöker få ut dina spelpjäser så slår du en tvåa?

Bild

Sant!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2020 19:56

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej slumpen bestämmer inte vad du skall göra. Slumpen bestämmer ingenting, det är ingen makt. Om du kastar en tärning, bestämmer då slumpen att varje gång du (klorofyll) försöker få ut dina spelpjäser så slår du en tvåa?

Sant!

Slumpen är bara ett sätt att beskriva din möjlighet att slå en etta eller sexa. Det blir två möjligheter av sex. Varje kast avgör. Sedan tillfogade jag ovan, angående evolutionens möjligheter att utvecklas i en bestämd riktning att spelplanen är klar först sedan du kastat din tärning. Det kan inte bli vad som helst, men det behöver inte heller bli en Homo sapiens. Men det kan bli, ingenting hindrar.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 16 apr 2020 20:24

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej slumpen bestämmer inte vad du skall göra. Slumpen bestämmer ingenting, det är ingen makt. Om du kastar en tärning, bestämmer då slumpen att varje gång du (klorofyll) försöker få ut dina spelpjäser så slår du en tvåa?

Sant!

Slumpen är bara ett sätt att beskriva din möjlighet att slå en etta eller sexa. Det blir två möjligheter av sex. Varje kast avgör. Sedan tillfogade jag ovan, angående evolutionens möjligheter att utvecklas i en bestämd riktning att spelplanen är klar först sedan du kastat din tärning. Det kan inte bli vad som helst, men det behöver inte heller bli en Homo sapiens. Men det kan bli, ingenting hindrar.

Okej, så eftersom vad som helst kan ske, så är slump bara en föreställning vi har (i huvudet)?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2020 21:46

klorofyll skrev:Okej, så eftersom vad som helst kan ske, så är slump bara en föreställning vi har (i huvudet)?

En individ föds med en uppsättning gener. Om de skall passa in i klimat, klara sjukdomar och vara bra i en hel mängd andra avseenden är en öppen fråga. Ibland ändrar sig klimatet, folk flyttar på sig till nya trakter, pandemier och annat är vad vi råkar ut för. Det betyder inte att vad som helst kan hända, men det är tillräckligt ovisst för att inse att mycket kan hända innan vi når pensionsåldern. Några har tur och är tillräckligt begåvade för att undvika vad som är direkt dödligt. Man måste hinna sprida sina gener.

Att allt har en orsak förklarar inte så mycket. Så många andra slumpartade händelser som inte kunnat förutses kan ända en människas liv innan könsmogen ålder. Slumpen förklarar endast att något kan ske med viss sannolikhet. Ex vis sannolikheten att vi smittas av SARS-CoV-2. Gotland har klarat sig väl, men det garanterar inte att de gör det om en månad, trots en tillfälligt låg sannolikhet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2020 04:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Okej, så eftersom vad som helst kan ske, så är slump bara en föreställning vi har (i huvudet)?

En individ föds med en uppsättning gener. Om de skall passa in i klimat, klara sjukdomar och vara bra i en hel mängd andra avseenden är en öppen fråga. Ibland ändrar sig klimatet, folk flyttar på sig till nya trakter, pandemier och annat är vad vi råkar ut för. Det betyder inte att vad som helst kan hända, men det är tillräckligt ovisst för att inse att mycket kan hända innan vi når pensionsåldern. Några har tur och är tillräckligt begåvade för att undvika vad som är direkt dödligt. Man måste hinna sprida sina gener.

Att allt har en orsak förklarar inte så mycket. Så många andra slumpartade händelser som inte kunnat förutses kan ända en människas liv innan könsmogen ålder. Slumpen förklarar endast att något kan ske med viss sannolikhet. Ex vis sannolikheten att vi smittas av SARS-CoV-2. Gotland har klarat sig väl, men det garanterar inte att de gör det om en månad, trots en tillfälligt låg sannolikhet.

Gotland har (hade?) flest soltimmar i Sverige. Rätt attityd hjälper ofta ifall man vill uppnå något... Även en barnslig attityd kan hjälpa. Lite "jävlar anamma". Själv så har jag ingen tävlingsinstinkt längre. Lite passivt, men man får lite tid över när man skippar alla spel... Men det kan vara givande med lite positiv stress ibland.
Det här med Corona.. Kanske kan det vara så att unga mäniskor (under 65) bygger upp imunitet före, de äldre lyckas med detsamma? På min arbetsplats har två varit sjuka och kommit tillbak... Hoppas det har spillt över lite antikroppar på mig..

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 10 okt 2020 14:07

En människans liv kan bevisa för andra att Gud finns eller inte finns.
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 okt 2020 17:53

Det är inte hur man har det utan hur man tar det. Attityden är allt.

Till lycka

Till Guds existens

Till lidande

etc etc etc
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 05 dec 2020 16:26

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 dec 2020 09:36

Dagens namn är Isak. Abrahams avsikt att offra sin son Isak kunde endast i sista stund hejdas. Religionens bud blev viktigare än en levande människas liv, hans egen son.

Du skall inte dröja att offra av din skörd av vin och olja. Den förstfödde av dina söner skall du ge åt mig. På samma sätt skall du göra med dina kor och får: sju dagar skall de vara hos modern, och på åttonde dagen skall du ge dem åt mig. 2 Mos 22:29, 30

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 dec 2020 11:49

Pilatus skrev:Dagens namn är Isak. Abrahams avsikt att offra sin son Isak kunde endast i sista stund hejdas. Religionens bud blev viktigare än en levande människas liv, hans egen son.

Du skall inte dröja att offra av din skörd av vin och olja. Den förstfödde av dina söner skall du ge åt mig. På samma sätt skall du göra med dina kor och får: sju dagar skall de vara hos modern, och på åttonde dagen skall du ge dem åt mig. 2 Mos 22:29, 30

Bild

Att tala med änglar och få minst sagt grymma uppdrag av Gud, idag kallar vi det symtom på schizofreni... Jag undrar vad som i dagens tillvaro motsvarar det där religiösa i bibeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 dec 2020 12:05

klorofyll skrev:Att tala med änglar och få minst sagt grymma uppdrag av Gud, idag kallar vi det symtom på schizofreni... Jag undrar vad som i dagens tillvaro motsvarar det där religiösa i bibeln.

Är det någon som bryr sig om religionen längre? En del säger att de tror på något utan att närmare kunna redovisa vad detta skulle vara. Vi lever förvisso i en kristen kultur och firar julafton, en mycket gammal tradition med inslag av saturnalier (gåvor och fest, Saturnus) och en forntida iransk gud Mithra, från omkring 1200 fvt. Rom övertog gestalten Mithras på hundratalet och romarna var nöjda och Jesus ärvde solens aura eftersom båda betraktades som gudar.

Bild
Mithra
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 dec 2020 12:39

Intressant att det endast är på bysantinska (östromerska) mynt som Jesus tidigt avbildas, sjuhundratalet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 dec 2020 12:53

Pilatus skrev:Är det någon som bryr sig om religionen längre?

Utveckla “nån”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Religion och andlighet"