Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav David H » 09 maj 2021 11:59

Ligger det en duk på bordet hemma hos rekoj? - Ja, det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj.
Stämmer det att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj? - Ja, det stämmer att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj.
Är det sant att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj? - Ja, det är sant att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj.
Är det sanning att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj? - Vad konstigt du uttrycker dig! Visst det är sant att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj
Är det absolut sanning att det ligger en duk på bordet hemma hos rekoj? - Vart vill du komma? Jag ser att det ligger en duk på bordet, men det räcker kanske inte för dig som svar? Du menar att jag kan ha fel i min uppfattning? Javisst, so what!? Fgyllerutth ajxdinwdx shofdcmdro ehhehhe "hueye" sa? Gzoink!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 09 maj 2021 12:03

Är ett problem, vi kan aldrig veta med säkerhet.
Carl Gustaf XVI kan vara en KGB agent, gamla sovjetledaren Brezjnev som återuppstod och skickligt maskerades till att likna knugen.
Hur vet du att detta inte är sant.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 maj 2021 12:11

hakkapeliitta skrev:Är ett problem, vi kan aldrig veta med säkerhet.
Carl Gustaf XVI kan vara en KGB agent, gamla sovjetledaren Brezjnev som återuppstod och skickligt maskerades till att likna knugen.

Jag tar ett leap of faith och antar att det är sant att Carl Gustaf inte är KGB agent...men självklart är jag villig att ompröva det antagandet om jag upplever att jag får tillräcklig anledning till det...fram till dess ser jag det då mer som onödigt slöseri med tid och energi att problematisera sådant som det inte finns tillräcklig anledning att problematisera

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 maj 2021 12:11

hakkapeliitta skrev:Någon absolut sanning finns inte över huvud taget.

Om vi tänker oss den absoluta sanningen som en antonym till relativism, alltså en sanning som inte är beroende av oss som individer. Ett objektivt omdöme.

Sedan kan man ju plussa på med bestämningar om vad det absoluta innebär så att det endast passar någons gudsbevis, eller någon annan bestämning. Vårt behov av (absolut) sanning finns förstås alltid, men kan inte alltid uppnås i enskilda fall där den efterfrågas, i domar, i vetenskapliga utsagor, om vår statschef, vem som är påve, om vår egen identitet mm. Men oftast är vi nöjda med att något är sant i den stund vi uttalar det. Kan vi gå över gatan utan att bli påkörda av någon stressad bilist? Några sekunder kan skilja vår tro från att var falsk.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 maj 2021 12:36

Pilatus skrev:alltså en sanning som inte är beroende av oss som individer.

Ta bort "inte".. så har vi skapat lite mening...

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 maj 2021 12:44

Jag skrev i en annan tråd om att jag ibland får vårda personer med hallucinationer. De kanske är klara i huvudet innan, men så får de åka till operation och blir nedsövda och efteråt pumpade med opioider för att hålla undan smärtan.
Vissa av dessa hallucinerande personer är det nästan omöjligt att resonera med. Säger de att det är en livs levande hund som tryckts in i örngottet, så är det så, det är tveklöst, absolut och inget som de överhuvudtaget går med på att ifrågasätta eller resonera om. Andra däremot lyssnar till vad man säger, och jag har då fått höra kommentarer i stil med ”eftersom du säger det inte är en hund där är det väl inte det, men det känns som det är det”. Jag tänker att det kan ha och göra med personlighet, vem som lättast kan ledas ur en hallucination... någon som förlitar sig mycket till sina sinnen och/eller har absolutistisk perspektiv må vara svårare att avleda. Jag kan tänka att exvis iris eller Pilatus skulle kunna vara en svår utmaning att ta sig an i sådan situation

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 09 maj 2021 12:52

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Är ett problem, vi kan aldrig veta med säkerhet.

Är det en godtagbar anledning, att förneka problemet då man inte bryr sig?

Upp till dej, men är ingen godtagbar anledning.
Vi som är Guds gåva till mänskligheten känner ett ansvar att kolla att saker och ting går rätt till.
Vi är grindvakter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 maj 2021 13:10

rekoj skrev:Jag kan tänka att exvis iris eller Pilatus skulle kunna vara en svår utmaning att ta sig an i sådan situation

Ja, vi är envisa som grisar, har vi fått tag i något som vi vet är sant så är det bara goda argument som kan ändra på vår tro. Problemet kan ju vara att det inte vid varje tillfälle framkommer något sådant argument och då så slutar det med irritation. Det går över, ibland är det bra med litet känslor, man anstränger sig för att komma vidare.
Moderator

xion

Inläggav xion » 09 maj 2021 13:14

förstår mig själv skrev:
xion skrev:Jag frågade min dotter vad hon skulle svara på frågan.
Hon funderade lite , sen sa hon:
Nej, det finns ingen absolut sanning, eftersom en sådan måste vara objektiv.
Och eftersom människan är ett subjekt så blir alla sanningar också subjektiva.
Ungefär så svarade hon.

Håller med där. Men den subjektiva sanningen är även det en sanning. Tex "jag har ont i foten", "jag är glad", "det där ser ut som det jag kallar blå" osv Allt detta är sanningar.

Om jag skulle behöva en "sekond opinion" någon gång så kan jag alltid fråga henne så får jag det rätta svaret.

iris

Inläggav iris » 09 maj 2021 13:38

okej... nu har jag läst alla inlägg sedan jag skrev i morse --- och nu ger jag upp: STÖÖÖÖÖNNNNNNNNN...

Vem sa att människans förmåga att förstå existerar? Absolut.

Inte.. :lol:

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 maj 2021 14:33

iris skrev:okej... nu har jag läst alla inlägg sedan jag skrev i morse --- och nu ger jag upp: STÖÖÖÖÖNNNNNNNNN...

Existensminimum...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 maj 2021 14:48

iris skrev:okej... nu har jag läst alla inlägg sedan jag skrev i morse --- och nu ger jag upp:

Mohammad Fazlhashemi: Iran är det land i Mellanöstern som publicerar näst flest vetenskapliga artiklar, trots att det är en teokrati.

Ibn Rushd.jpg
Ibn Rushd.jpg (20.48 KiB) Visad 323 gånger
Moderator

iris

Inläggav iris » 09 maj 2021 16:45

Pilatus skrev:
iris skrev:okej... nu har jag läst alla inlägg sedan jag skrev i morse --- och nu ger jag upp:

Mohammad Fazlhashemi: Iran är det land i Mellanöstern som publicerar näst flest vetenskapliga artiklar, trots att det är en teokrati.

Ibn Rushd.jpg

Absolut... - mindervärdeskomplex yttrar sig alltid i att vilja bli det man inte är fast man tror det. Jag brukar vara ganska fascinerad av småhundarnas beteende - de tror de är någon slags Rottweiler men är ju bara en chihuahua --- dream on.
Barnvågorna säger jag bara - den som gör sådant kan ju uppfinna vad som helst -- skicka in småbarn som levande minröjare? Det säger allt...
inte undra på man är så intresserad av vetenskap och teknik som mördar...

iris

Inläggav iris » 09 maj 2021 16:47

xion skrev:
iris skrev:okej... nu har jag läst alla inlägg sedan jag skrev i morse --- och nu ger jag upp: STÖÖÖÖÖNNNNNNNNN...

Den kanske är subjektiv, den också?

Förmågan, min uppgivenhet, människan, existensen, det absoluta eller kanske till och med inläggen... =P~

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 09 maj 2021 20:09

iris skrev:Detta är den Absolut Fulaste Hunden...
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/imag ... 2db93b236d

Sant.

Säg relativt sant i stället. Vi alla ska bli relativister. Hatar själv ordet "relativ", folk i gemen tror att man kan snacka skit och sen "relativisera" allt.
Kollade inte länken, var det din f.d. pojkvän?

Återgå till "Filosofi"