rekoj skrev:Vertumnus skrev:rekoj skrev:
Hm, vet inte om jag skulle kalla detta för enkla exempel, men kan hålla med om att miljöförstöringen och tillväxtmentaliteten som finns i samhället utgör faror. Gällande Snowden och Assange så kan de betraktas som hjältar eller skurkar, beroende på vem som frågas. Det må vara möjligt att de gjort en viktig insats för mänskligheten, själv känner jag mig oviss i frågan. Jag hade hoppats på nåt mer "nära" exempel... Men kanske upplevs Assange/Snowden nära för dig, om du följt deras livsbana, och om du tycker att du lärt känna och förstår dem.
Assange och Snowdens avslöjanden rör statshemligheter och hamnar därmed lite utanför vad man kallar för offentliga lögner.
Ifrågasätter du på fullt allvar förekomsten av åsiktskorridorer och offentliga lögner?
Vad kan det här från gårdagens DN tänkas handla om?
https://www.dn.se/debatt/polisens-metoder-kan-skada-utsatta-sexsaljare/
Har du tolkat det som att jag skulle ifrågasätta existensen av åsiktskorridorer och offentliga lögner? I så fall begriper jag mig inte på hur jag bär mig åt för att bli så missförstådd.
Jag bad om att du skulle ge konkret exempel för att det vore mer intressant att betrakta specifikt fall, hellre än en beskrivning i bara abstrakta termer. Varje situation är ju unik i sig. I vissa situationer är det nog alldeles säkert att det döljer sig en stor förljugenhet, medan ibland kan det säkert också vara den som anklagar som vilseledande vinklar och misstar sig om viktiga aspekter.
Angående debattartikeln du länkar till handlar det om kritik gentemot uteblivna vittnesmål i en rapport, vilket såklart kan vara ett problem. För att bäst ta ställning till detta skulle jag dels behöva läsa den bakomliggande forskningen, sen Jämys rapport, men det skulle bli ganska tidskrävande. Stämmer det att rapporten bara gav en "halv bild"? Finns det belägg för att viss typ av vittnesuppgifter systematiskt utesluts? Vad finns det för tänkbara skäl? Är det så illa som debattören menar, eller kan det finnas andra förklaringar? Det hade varit intressant att höra Jämys respons på detta....
---
edit: såg nu också att en person från Jämy skrivit en replik på debattartikeln:
https://www.dn.se/debatt/osakliga-och-f ... astaenden/
Hon valde att gå i polemik och kraftigt slå ifrån sig. Lite tråkigt kan jag tycka att hon inte tog kritiken i debattartikeln på större allvar, men repliken tycker jag ändå hjälper att nyansera bilden något (om än inte alla frågor besvarades).
Underliggande strukturer kan framträda mot ett flertal exempel utan att något enda förmår belysa dem fullt ut.