Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 08 jan 2022 12:05

rekoj skrev:
Vertumnus skrev:
rekoj skrev:
Hm, vet inte om jag skulle kalla detta för enkla exempel, men kan hålla med om att miljöförstöringen och tillväxtmentaliteten som finns i samhället utgör faror. Gällande Snowden och Assange så kan de betraktas som hjältar eller skurkar, beroende på vem som frågas. Det må vara möjligt att de gjort en viktig insats för mänskligheten, själv känner jag mig oviss i frågan. Jag hade hoppats på nåt mer "nära" exempel... Men kanske upplevs Assange/Snowden nära för dig, om du följt deras livsbana, och om du tycker att du lärt känna och förstår dem.


Assange och Snowdens avslöjanden rör statshemligheter och hamnar därmed lite utanför vad man kallar för offentliga lögner.

Ifrågasätter du på fullt allvar förekomsten av åsiktskorridorer och offentliga lögner?

Vad kan det här från gårdagens DN tänkas handla om?

https://www.dn.se/debatt/polisens-metoder-kan-skada-utsatta-sexsaljare/


Har du tolkat det som att jag skulle ifrågasätta existensen av åsiktskorridorer och offentliga lögner? I så fall begriper jag mig inte på hur jag bär mig åt för att bli så missförstådd.

Jag bad om att du skulle ge konkret exempel för att det vore mer intressant att betrakta specifikt fall, hellre än en beskrivning i bara abstrakta termer. Varje situation är ju unik i sig. I vissa situationer är det nog alldeles säkert att det döljer sig en stor förljugenhet, medan ibland kan det säkert också vara den som anklagar som vilseledande vinklar och misstar sig om viktiga aspekter.

Angående debattartikeln du länkar till handlar det om kritik gentemot uteblivna vittnesmål i en rapport, vilket såklart kan vara ett problem. För att bäst ta ställning till detta skulle jag dels behöva läsa den bakomliggande forskningen, sen Jämys rapport, men det skulle bli ganska tidskrävande. Stämmer det att rapporten bara gav en "halv bild"? Finns det belägg för att viss typ av vittnesuppgifter systematiskt utesluts? Vad finns det för tänkbara skäl? Är det så illa som debattören menar, eller kan det finnas andra förklaringar? Det hade varit intressant att höra Jämys respons på detta....
---
edit: såg nu också att en person från Jämy skrivit en replik på debattartikeln:
https://www.dn.se/debatt/osakliga-och-f ... astaenden/
Hon valde att gå i polemik och kraftigt slå ifrån sig. Lite tråkigt kan jag tycka att hon inte tog kritiken i debattartikeln på större allvar, men repliken tycker jag ändå hjälper att nyansera bilden något (om än inte alla frågor besvarades).


Underliggande strukturer kan framträda mot ett flertal exempel utan att något enda förmår belysa dem fullt ut.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 08 jan 2022 13:03

Finns det ofta inte, under dessa strukturer också reella problem som kanske framför allt är komplicerade? Den enes bröd den andres eller den tredjes död i tusen olika varianter inom problemkomplexet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 08 jan 2022 13:09

Vertumnus skrev:
rekoj skrev:
Vertumnus skrev:
Assange och Snowdens avslöjanden rör statshemligheter och hamnar därmed lite utanför vad man kallar för offentliga lögner.

Ifrågasätter du på fullt allvar förekomsten av åsiktskorridorer och offentliga lögner?

Vad kan det här från gårdagens DN tänkas handla om?

https://www.dn.se/debatt/polisens-metoder-kan-skada-utsatta-sexsaljare/


Har du tolkat det som att jag skulle ifrågasätta existensen av åsiktskorridorer och offentliga lögner? I så fall begriper jag mig inte på hur jag bär mig åt för att bli så missförstådd.

Jag bad om att du skulle ge konkret exempel för att det vore mer intressant att betrakta specifikt fall, hellre än en beskrivning i bara abstrakta termer. Varje situation är ju unik i sig. I vissa situationer är det nog alldeles säkert att det döljer sig en stor förljugenhet, medan ibland kan det säkert också vara den som anklagar som vilseledande vinklar och misstar sig om viktiga aspekter.

Angående debattartikeln du länkar till handlar det om kritik gentemot uteblivna vittnesmål i en rapport, vilket såklart kan vara ett problem. För att bäst ta ställning till detta skulle jag dels behöva läsa den bakomliggande forskningen, sen Jämys rapport, men det skulle bli ganska tidskrävande. Stämmer det att rapporten bara gav en "halv bild"? Finns det belägg för att viss typ av vittnesuppgifter systematiskt utesluts? Vad finns det för tänkbara skäl? Är det så illa som debattören menar, eller kan det finnas andra förklaringar? Det hade varit intressant att höra Jämys respons på detta....
---
edit: såg nu också att en person från Jämy skrivit en replik på debattartikeln:
https://www.dn.se/debatt/osakliga-och-f ... astaenden/
Hon valde att gå i polemik och kraftigt slå ifrån sig. Lite tråkigt kan jag tycka att hon inte tog kritiken i debattartikeln på större allvar, men repliken tycker jag ändå hjälper att nyansera bilden något (om än inte alla frågor besvarades).


Underliggande strukturer kan framträda mot ett flertal exempel utan att något enda förmår belysa dem fullt ut.


Ja, så kan det vara. Det kan krävas ett svårt och rigoröst arbete, för att blotta sådana underliggande strukturer. Det är möjligt att debattören i inlägget du postade var en sådan struktur på spåren. Det jag saknade i Jämys replik var en respons på detta. Repliken berörde vissa delar av debattinlägget, men missade kanske kärnan i argumentationen
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 08 jan 2022 13:16

Anders skrev:Finns det ofta inte, under dessa strukturer också reella problem som kanske framför allt är komplicerade? Den enes bröd den andres eller den tredjes död i tusen olika varianter inom problemkomplexet?


Nog kan det vara så...och det kan väl vara ytterligare skäl till varför det är betydelsefullt att verkligen studera det specifika fallet. För att få bättre förståelse gäller att gräva ner sig i empirin, och inte bara tala i allmänna termer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 08 jan 2022 13:30

Anders skrev:Finns det ofta inte, under dessa strukturer också reella problem som kanske framför allt är komplicerade? Den enes bröd den andres eller den tredjes död i tusen olika varianter inom problemkomplexet?


Jag skulle tro att sådana strukturer alltid uppstår där hierarkiska ordningar för en tid organiserat livet.

Väderkvarn
Inlägg: 548
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Väderkvarn » 16 jan 2022 21:55

jag tänker på all glädje livet ger.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jan 2022 02:54

Det blåser rejält i natt och jag förmodar att det är hagel som smattrar mot fönstret. Får se om alla träden runt huset står kvar då det ljusnar.

Meret Oppenheim, 1936.jpg
Meret Oppenheim, 1936.jpg (32.62 KiB) Visad 1569 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 20 jan 2022 21:38

Vem blir först med att upptäcka anomalin?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1133
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad tänker du på?

Inläggav cawi » 27 jan 2022 03:29

Pling ~ VaknaSmartaDuktigtPålästaLynx.
www.theweb.se/LoLynx_afCawi.mp3
..~

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2022 18:21

Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Fick felmedelande ett tag ang. adressen. Det har hänt en del här. Mycket att ta in. Har dessutom dragits med Covid de senaste veckorna trots tre sprutor. Som en vanlig förkylning ungefär men med värre hosta och trötthet i släptåg. Tog dock min första cykeltur på ett tag häromdagen.

Ha det gott, alla!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 09 feb 2022 23:22

Algotezza skrev:Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Fick felmedelande ett tag ang. adressen. Det har hänt en del här. Mycket att ta in. Har dessutom dragits med Covid de senaste veckorna trots tre sprutor. Som en vanlig förkylning ungefär men med värre hosta och trötthet i släptåg. Tog dock min första cykeltur på ett tag häromdagen.

Ha det gott, alla!

Trist, låter inte som några roliga saker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 11 feb 2022 09:08

Anders skrev:
Algotezza skrev:Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Fick felmedelande ett tag ang. adressen. Det har hänt en del här. Mycket att ta in. Har dessutom dragits med Covid de senaste veckorna trots tre sprutor. Som en vanlig förkylning ungefär men med värre hosta och trötthet i släptåg. Tog dock min första cykeltur på ett tag häromdagen.

Ha det gott, alla!

Trist, låter inte som några roliga saker.


Hostan sitter i och man får se till att hosta hemma för att inte uppröra sina medmänniskor när man är ute. Tröttheten är en trötthet som inte känns som en vanlig trötthet som när man sovit dåligt på natten eller varit uppe och härjat. Den genomsyrar ens tillvaro.

Vi har ju varit så himla försiktiga men det hjälpte ju inte, eftersom min fru är gymnasielärare och inte får ha distansundervisning där hon jobbar i Lund. Många med covid på hennes jobb, både elever och personal, men man mörkar och berättar inte öppet om det.

Och så har jag blivit ännu mer dum i huvudet, eftersom jag förlorar match på match i Wordfeud.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 feb 2022 17:12

Frihet ger människan ångest. Gud är den yttersta garanten för människans ofrihet. Gudstro dämpar ångesten inför friheten.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 feb 2022 22:29

Algotezza skrev:Frihet ger människan ångest. Gud är den yttersta garanten för människans ofrihet. Gudstro dämpar ångesten inför friheten.

Är det vad Søren Kierkegaard säger i Begreppet ångest? Längesedan jag läste boken, jag tror den kommit bort i någon flytt. Påminner om hans existentialism. Eller att många trivs med regler, katoliker, judar, mormoner trots att det har sitt pris som Anna Lindman brukar rapportera om.
Själv har jag alltid motsatt mig tvång, vilket inte heller är så bra, alltid. Att vara fri är att sakna ledstång.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 feb 2022 09:07

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Frihet ger människan ångest. Gud är den yttersta garanten för människans ofrihet. Gudstro dämpar ångesten inför friheten.

Är det vad Søren Kierkegaard säger i Begreppet ångest? Längesedan jag läste boken, jag tror den kommit bort i någon flytt. Påminner om hans existentialism. Eller att många trivs med regler, katoliker, judar, mormoner trots att det har sitt pris som Anna Lindman brukar rapportera om.
Själv har jag alltid motsatt mig tvång, vilket inte heller är så bra, alltid. Att vara fri är att sakna ledstång.


Ja, det är ofta existentialismens förklaring till ångesten. Det skrämmande med friheten är kanske inte ansvaret utan just - själva friheten. Vara fri är att skapa sina egna värden i och sin egen mening med den egna tillvaron.

Gud är en sak eller "någon", Gudsbilden något annat. I regel är det gudsbilden, som ofta skapats av andra och som man tagit över, och som man tror på och finner rimlig, sällan Gud själv (vem eller vad det nu kan vara), om man inte haft en mystik upplevelse.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster