Sveriges största investeringsforum - RikaTillsammans.
Där finns bra artiklar för den oinvigde.
VSOMM
Hur tjänar man pengar på börsen?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Hur tjänar man pengar på börsen?
Pilatus skrev:Vega skrev:Hur svårt är det att göra pengar på börsen? Är det något som var femte borde klara?
Det beror på ditt tidsperspektiv. Enklast är väl att sätta en slant på Investor, eller en bank, t ex Handelsbanken A.
Skall du tjäna pengar snabbt måste du veta något om företaget, t ex Tesla, Grängesberg. Där kan det vara avgörande när man köper en aktie.
Jag har tjänat en del på att ställ ut optioner. Bästa strategin är att köpa aktier i välskötta bolag då konjunkturen är i botten. Man kan följa med hjälp av grafer. Teknisk analys är bra för att avgöra när det kan vara tillfälle att gå in i en aktie, t ex MACD (Moving Average Convergence Divergence).
Men det kräver tid och intresse.
Jag skulle nog säga att jag är rätt duktig på att veta vilka aktier jag ska köpa, problemet är att jag inte kan kontrollera mina impulser till handling överhuvudtaget. Om klockan är sju på morgonen, och jag beslutsamt tänker att ’denna’ aktien ska jag inte sälja förrän strax innan börsen stänger, sedan öppnar börsen och den är såld ögonblickligen.
Återgå till "Politik och samhälle"