Ska man göra det man vill?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav unik » 21 jun 2026 07:52

När man lyckats vänder polletten till det mer tystlåtna.
Inte göra så mycket väsen av sig.
För när du vet hur, när, var och vem du kan bli, så finns inga begränsningar och hjärnspöken.
Om du har en fiende, så är det dig själv och ingen annan, så bli vän med dig själv.
De allra flesta är ovän med sig själva, dels pga inre och yttre påverkan.
Allt sitter i huvudet, lös den ekvationen och du blir fri.

VSOMM

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 21 jun 2026 10:14

unik skrev:När man lyckats vänder polletten till det mer tystlåtna.
Inte göra så mycket väsen av sig.
För när du vet hur, när, var och vem du kan bli, så finns inga begränsningar och hjärnspöken.
Om du har en fiende, så är det dig själv och ingen annan, så bli vän med dig själv.
De allra flesta är ovän med sig själva, dels pga inre och yttre påverkan.
Allt sitter i huvudet, lös den ekvationen och du blir fri.

VSOMM

Vad menas med att vara vän med sig själv?

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav unik » 21 jun 2026 10:27

Vega ha en fin dag.
Återkommer med ett mer sofistikerat svar vid ett senare tillfälle.

VSOMM

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Anne » 21 jun 2026 11:53

Det är väl fint att försonas med sig själv :)? Igår snubblade jag över en bild på ett tyg och senare tapeter. Jag tyckte inte bara att det var snyggt/vackert - det var Mycket mer än så. Kollade upp designern William Morris som levde i England på 1800-talet. Det gjorde att jag gled in på arts and crafts rörelsen. Och prerafaeliterna (ett nytt ord för mig) som inriktade sig på konsten i den tidiga renäsansen; före konstnären Raphael. De inspirerades av naturen och jag såg t ex en arts and crafts trädgård med strama linjer kombinerat med - vad ska jag kalla det? - böljande. Nynnade leende för mig själv "vilken kombination - General och Syster sol...". Det här påminde mig om mig själv. Och jag tyckte om stilen. Jag älskar kombinationen t ex rustikt och romantiskt, framfusigt och diskret osv. Sån är jag.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 21 jun 2026 13:39

Anne skrev:Det är väl fint att försonas med sig själv :)? Igår snubblade jag över en bild på ett tyg och senare tapeter. Jag tyckte inte bara att det var snyggt/vackert - det var Mycket mer än så. Kollade upp designern William Morris som levde i England på 1800-talet. Det gjorde att jag gled in på arts and crafts rörelsen. Och prerafaeliterna (ett nytt ord för mig) som inriktade sig på konsten i den tidiga renäsansen; före konstnären Raphael. De inspirerades av naturen och jag såg t ex en arts and crafts trädgård med strama linjer kombinerat med - vad ska jag kalla det? - böljande. Nynnade leende för mig själv "vilken kombination - General och Syster sol...". Det här påminde mig om mig själv. Och jag tyckte om stilen. Jag älskar kombinationen t ex rustikt och romantiskt, framfusigt och diskret osv. Sån är jag.

Det som är bra med att ha en känsla för smak är väl att man då kan omge sig med vackra ting som gör att man mår bra?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 21 jun 2026 18:47

Vega skrev:
Anne skrev:Det är väl fint att försonas med sig själv :)? Igår snubblade jag över en bild på ett tyg och senare tapeter. Jag tyckte inte bara att det var snyggt/vackert - det var Mycket mer än så. Kollade upp designern William Morris som levde i England på 1800-talet. Det gjorde att jag gled in på arts and crafts rörelsen. Och prerafaeliterna (ett nytt ord för mig) som inriktade sig på konsten i den tidiga renäsansen; före konstnären Raphael. De inspirerades av naturen och jag såg t ex en arts and crafts trädgård med strama linjer kombinerat med - vad ska jag kalla det? - böljande. Nynnade leende för mig själv "vilken kombination - General och Syster sol...". Det här påminde mig om mig själv. Och jag tyckte om stilen. Jag älskar kombinationen t ex rustikt och romantiskt, framfusigt och diskret osv. Sån är jag.

Det som är bra med att ha en känsla för smak är väl att man då kan omge sig med vackra ting som gör att man mår bra?


Vackert för en behöver inte vara det för en annan.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 24 jun 2026 17:48

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Anne skrev:Det är väl fint att försonas med sig själv :)? Igår snubblade jag över en bild på ett tyg och senare tapeter. Jag tyckte inte bara att det var snyggt/vackert - det var Mycket mer än så. Kollade upp designern William Morris som levde i England på 1800-talet. Det gjorde att jag gled in på arts and crafts rörelsen. Och prerafaeliterna (ett nytt ord för mig) som inriktade sig på konsten i den tidiga renäsansen; före konstnären Raphael. De inspirerades av naturen och jag såg t ex en arts and crafts trädgård med strama linjer kombinerat med - vad ska jag kalla det? - böljande. Nynnade leende för mig själv "vilken kombination - General och Syster sol...". Det här påminde mig om mig själv. Och jag tyckte om stilen. Jag älskar kombinationen t ex rustikt och romantiskt, framfusigt och diskret osv. Sån är jag.

Det som är bra med att ha en känsla för smak är väl att man då kan omge sig med vackra ting som gör att man mår bra?


Vackert för en behöver inte vara det för en annan.

Inte generellt, men på det personliga planet.

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vertumnus » 24 jun 2026 22:35

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Anne skrev:Det är väl fint att försonas med sig själv :)? Igår snubblade jag över en bild på ett tyg och senare tapeter. Jag tyckte inte bara att det var snyggt/vackert - det var Mycket mer än så. Kollade upp designern William Morris som levde i England på 1800-talet. Det gjorde att jag gled in på arts and crafts rörelsen. Och prerafaeliterna (ett nytt ord för mig) som inriktade sig på konsten i den tidiga renäsansen; före konstnären Raphael. De inspirerades av naturen och jag såg t ex en arts and crafts trädgård med strama linjer kombinerat med - vad ska jag kalla det? - böljande. Nynnade leende för mig själv "vilken kombination - General och Syster sol...". Det här påminde mig om mig själv. Och jag tyckte om stilen. Jag älskar kombinationen t ex rustikt och romantiskt, framfusigt och diskret osv. Sån är jag.

Det som är bra med att ha en känsla för smak är väl att man då kan omge sig med vackra ting som gör att man mår bra?


Vackert för en behöver inte vara det för en annan.


Smak är ett slags omdöme. På samma vis som vi kan utveckla vår omdömesförmåga kan vi utveckla vår förmåga att se. Allt kräver övning, utveckling, perspektiv, smaken är mer än en privatsak. Sen verkar det ha funnits perioder i historien då förmåga att se trädde fram med större skärpa, perioder då man på något vis började se tingen på nytt. Och till dem får man räkna renässansen, holländskt 1600-tal, det sena 1700-talet och sekelskiftet 1900 med arts and craft och fler därtill.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster