Tror alla alltid att de handlar rätt när de utför olika handlingar. Finns det människor som vet att de handlar fel men ändå gör det... Om alla utifrån sin moral anser sig handla rätt hur skall en sådan person handlingar bedömas? Kan man då alls klandra andra - vad nu vitsen med det skulle vara...
Vad slags mentalitet ligger bakom en handling om man vet att man handlar fel och ändå handlar just fel?
Handla rätt och handla fel
Moderator: Moderatorgruppen
Handla rätt och handla fel
Algotezza aka Algotezza
Re: Handla rätt och handla fel
Algotezza skrev:Tror alla alltid att de handlar rätt när de utför olika handlingar. Finns det människor som vet att de handlar fel men ändå gör det... Om alla utifrån sin moral anser sig handla rätt hur skall en sådan person handlingar bedömas? Kan man då alls klandra andra - vad nu vitsen med det skulle vara...
Vad slags mentalitet ligger bakom en handling om man vet att man handlar fel och ändå handlar just fel?
Personligen är jag nog rätt mycket en Utilitarist-Kant. Om man säger så. Kant trodde ju på ”plikt” och ville hitta universella sanningar rill varför man skall köpa entrecote eller fläskkarre till lördagsgrillen. En utilitarist vill veta de verkliga konsekvenserna. Är det bättre äta ko om det är en svensk ko som håller landskapet öppet, eller äta gris som har lägre växthuseffekt? Man kommer inte undan med att grilla morötter, man kommer bli sedd som miljömupp och driva andra att köpa argentinsk oxfile.
Man får liksom ta det lite lagom. Svensson gör alltid, hävdar jag, i slutändan rätt. Man har liksom allt i bakhuvudet, inklusive var egna flocken tycker, priset och vad som är godast. Sen bara gör man nåt, och det blir lite lagom.
Just i det här fallet är det beslutsfattare och lagstiftare som kan påverka. Och det är bäst om det blir lagom. Lagom rätt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Algotezza skrev:Tror alla alltid att de handlar rätt när de utför olika handlingar. Finns det människor som vet att de handlar fel men ändå gör det... Om alla utifrån sin moral anser sig handla rätt hur skall en sådan person handlingar bedömas? Kan man då alls klandra andra - vad nu vitsen med det skulle vara...
Personligen är jag nog rätt mycket en Utilitarist-Kant. Om man säger så. Kant trodde ju på ”plikt” och ville hitta universella sanningar rill varför man skall köpa entrecote eller fläskkarre till lördagsgrillen. En utilitarist vill veta de verkliga konsekvenserna. Är det bättre äta ko om det är en svensk ko som håller landskapet öppet, eller äta gris som har lägre växthuseffekt? Man kommer inte undan med att grilla morötter, man kommer bli sedd som miljömupp och driva andra att köpa argentinsk oxfile.
Man får liksom ta det lite lagom. Svensson gör alltid, hävdar jag, i slutändan rätt. Man har liksom allt i bakhuvudet, inklusive var egna flocken tycker, priset och vad som är godast. Sen bara gör man nåt, och det blir lite lagom.
Just i det här fallet är det beslutsfattare och lagstiftare som kan påverka. Och det är bäst om det blir lagom. Lagom rätt.
Det handlar nog om sunt förnuft och pragmatism i hög grad när det gäller Svensson- och folkhemsmoral, i den mån dessa fortfarande finns kvar.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:Tror alla alltid att de handlar rätt när de utför olika handlingar. Finns det människor som vet att de handlar fel men ändå gör det... Om alla utifrån sin moral anser sig handla rätt hur skall en sådan person handlingar bedömas? Kan man då alls klandra andra - vad nu vitsen med det skulle vara...
Det handlar nog om sunt förnuft och pragmatism i hög grad när det gäller Svensson- och folkhemsmoral, i den mån dessa fortfarande finns kvar.
Det finns kvar. Visst, kneget som livsstil blir mer ovanligt, fler blir fattiga, rika eller bortskämda akademikerbarn. Det är i kneget pragmatismen lever bäst, medan drömmandet och idealismen, av nödvändighet eller bortskämdhet blir störst bland de andra. Men trots globalisering och sociala media tycker jag att det fortfarande finns en stark dragning åt lagom i den stora majoriteten i mitten. Undrar hur nysvenskar i regel reagerar på lagom? De som hade mamma och pappa som kirurger som protesterade mot nån kaosregim men kör taxi själv? De som är här av ekonomiska skäl och med låg utbildning hemifrån? Tror att kneget är vägen in för den senare gruppen. Pragmatism har nog många med sig hemifrån innan de kommer hit, de i den senare gruppen.
Juli 2026
Juli 2026
Arbete i vid mening och då inte bara lönearbete utan öht att göra något konstruktivt, som att förkovra sig i något som intresserar en eller öva upp konstruktiva förmågor ser jag som livets mening eller som något som ger mening. Allt man upprepar blir till vanor och förmågor, även destruktiva sådana. Har man skaffat sig ovanan att gå emot vad ens eget samvete bjuder kommer man att hamna alltmer snett och tappa det moraliska fotfästet.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Arbete i vid mening och då inte bara lönearbete utan öht att göra något konstruktivt, som att förkovra sig i något som intresserar en eller öva upp konstruktiva förmågor ser jag som livets mening eller som något som ger mening. Allt man upprepar blir till vanor och förmågor, även destruktiva sådana. Har man skaffat sig ovanan att gå emot vad ens eget samvete bjuder kommer man att hamna alltmer snett och tappa det moraliska fotfästet.
Om man inte bolstras in som barn kommer livet ge dig tillräckligt med reality checks så att pragmatismen blir rätt självklar. Lagom mycket eget samvete och lagom mycket verklighet.
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Algotezza skrev:Arbete i vid mening och då inte bara lönearbete utan öht att göra något konstruktivt, som att förkovra sig i något som intresserar en eller öva upp konstruktiva förmågor ser jag som livets mening eller som något som ger mening. Allt man upprepar blir till vanor och förmågor, även destruktiva sådana. Har man skaffat sig ovanan att gå emot vad ens eget samvete bjuder kommer man att hamna alltmer snett och tappa det moraliska fotfästet.
Om man inte bolstras in som barn kommer livet ge dig tillräckligt med reality checks så att pragmatismen blir rätt självklar. Lagom mycket eget samvete och lagom mycket verklighet.
Varat inverkar på börat. Eller verkligheten/omvärlden/ medmänniskorna ställer moraliska krav på oss.
Algotezza aka Algotezza
Att vara med social mask och sömngångare, är att vara en del av massan och normen utan uppvaknande.
Vi lever morgondagen idag, det är skillnaden.
Fascineras över hur två av tvåhundra lever fullt medvetna om detta. Då vi på gator och torg samtalat med dessa medmänniskor, likt Sokrates. Häpnadsväckande.
V
Fascineras över hur två av tvåhundra lever fullt medvetna om detta. Då vi på gator och torg samtalat med dessa medmänniskor, likt Sokrates. Häpnadsväckande.
V
Att vara med social mask och sömngångare, är att vara en del av massan och normen utan uppvaknande.
Som att …
Att medvetandegöra likt - Red Car Theory - är att manifestera betingelser hos morgondagen, idag.
Ett uppvaknande som bärs med ett rörligt intellekt.
V
unik skrev:Att vara med social mask och sömngångare, är att vara en del av massan och normen utan uppvaknande.
V
Om man skiter rätt mycket i mask, vill påstå att jag gör det och är enligt egen utsago rätt pigg och vaken men inte så märkvärdig ändå och tar saker rätt mycket som de kommer?
Juli 2026
Juli 2026
unik skrev:Att vara med social mask och sömngångare, är att vara en del av massan och normen utan uppvaknande.
Som att …
Att medvetandegöra likt - Red Car Theory - är att manifestera betingelser hos morgondagen, idag.
V
The present is a gift. Everything is all there is.
Algotezza aka Algotezza
Som att …
V
Ursäkta men vad sjutton snackar du om? Red car theory är för mig guds sätt att visa att han finns.. eller?
Algotezza skrev:Tror alla alltid att de handlar rätt när de utför olika handlingar. Finns det människor som vet att de handlar fel men ändå gör det... Om alla utifrån sin moral anser sig handla rätt hur skall en sådan person handlingar bedömas? Kan man då alls klandra andra - vad nu vitsen med det skulle vara...
Jag tror att en person som vet och behärskar hur saker skall göras i ett bekant sammanhang handlar gott. Men människor flyger ofta för nära solen.