Vad är jag?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 aug 2007 19:55

Skyline, (off-topic)

Vad är denna fria vilja som du talar om? Styrs inte också den, likt allting annat i det kända universum, av naturlagarna?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 16 aug 2007 20:07

Avantgardet skrev:Skyline, (off-topic)

Vad är denna fria vilja som du talar om? Styrs inte också den, likt allting annat i det kända universum, av naturlagarna?

Det tjatas alltid om den fria viljan. Finns den eller inte? Finns Gud eller inte? Det handlar väl om tro antar jag. Jag tror/anser att vi har en fri vilja. Annars skulle inte jag känna så stor glädje i att leva..   :roll:

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 aug 2007 12:41

Skyline skrev:
Avantgardet skrev:Skyline, (off-topic)

Det tjatas alltid om den fria viljan. Finns den eller inte? Finns Gud eller inte? Det handlar väl om tro antar jag. Jag tror/anser att vi har en fri vilja. Annars skulle inte jag känna så stor glädje i att leva..   :roll:

/Skyline

Mår man bättre av att tro på Gud/fri vilja/ reinkarnation etc och får en högre livskvalitet då (livskvalitet behöver man inte heller tro på) så tro på det eller antag att de finns. Om livslögnen avlöjas om vi går in ett  ekande tomt intet efter döden, so what. Lev medan du lever.

Har sanningen (uttryckt i yttre ordformer) ett egenvärde? Bara livet har det. Genom att levas.

Sanningen - sann ingen

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 aug 2007 13:27

Hur kan något kontrollera mig från förut om det inte finns nu? Och om det är i nuet som det som förut var kontrollerar mig, vad händer då om nuet är mer än det kunde vara? Vad händer om jag stannar i detta nu och inte rör mig mot det som det förra söker belägga mig med att göra?

Fri vilja är ett faktum sprunget ur att vi kan vara i dået, nuet, och det kommande just så som vi vill. Genom våran uppfattning skapar vi då och sen, liksom vi skapar nu. Klart att vi är styrda på ett sätt eller annat. Men det är inte intressant, för även om båten styrs av rodret där bak, så är rätt tyngd på rätt plats också avgörande för riktningen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 aug 2007 19:09

J R Auk skrev:Hur kan något kontrollera mig från förut om det inte finns nu? Och om det är i nuet som det som förut var kontrollerar mig, vad händer då om nuet är mer än det kunde vara? Vad händer om jag stannar i detta nu och inte rör mig mot det som det förra söker belägga mig med att göra?

Fri vilja är ett faktum sprunget ur att vi kan vara i dået, nuet, och det kommande just så som vi vill. Genom våran uppfattning skapar vi då och sen, liksom vi skapar nu. Klart att vi är styrda på ett sätt eller annat. Men det är inte intressant, för även om båten styrs av rodret där bak, så är rätt tyngd på rätt plats också avgörande för riktningen.

Das Nichts nichtet nichts - det är hela sanningen.

Haj-dägger

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"