Dividend skrev:1) Rikedom/välstånd föds ur något.
Här är det ju du som drar koppling mellan "prylar" och människovärde, eller vad du nu vill kalla det. Är rikedom något som kan tillta i hur stor utsträckning som helst, eller är det något som kan mättas? Och vad menas med detta "föds ur något"? Menar du månne att människan är helt hjälplös utan marknaden? Det stämmer ju inte så bra med evolutionsläran då marknaden är en modern uppfinning men människan är bra mycket äldre än så.
Dividend skrev:2) I ett innovativt klimat med handel, äganderätt (skatter verkar kontraproduktivt på en person eller grupps ägande uppenbarligen). ökar mängden välstånd snabbare än andra kända system.
Det är väl måhända riktigt att anta att skatter verkar kontraproduktivt på en persons ägande, helt riktigt, men det har ju heller aldrig varit dess syfte. Eller förvisso har ju skatter finansierat både högadel och kyrka, och gynnat deras ägande, sedan långt tillbaka men det är en annan femma som du får sopa under mattan på nåt vänster. Skatter är till för (åtminstone i den form samhället antagit i samtiden)
kollektivt ägande, och i den meningen så ser jag inte hur de på något sätt skulle kunna vara kontraproduktiva, gör du?
Det här "innovativt" kan du slopa, det är ju bara nån typ av retoriskt dravel.
Dividend skrev:3) För sociala reformer behövs skatter.
Det är alls inte sant. Det behövs däremot arbete, i endera eller andra riktningen. Skatter är ett slags substitut för detta, då företagen beslagtar arbetarnas tid som annars hade kunnat användas till just sociala reformer. Med högre löner och kortare arbetsdagar kan till exempel många ta hand om sina barn på dagarna, kanske rent av ta över lite av skolans arbete osv.
Vad är denna syllogism, vill du lotsa mig genom den för jag ser verkligen inte vad du pekar på här.
Dividend skrev:Sen "komma alla till del", så förstår jag inte varför det är ett problem om det för 10000 år sen bara var vid nildeltat och några andra platser man uppfann hur man kunde odla jorden. På samma sätt förstår jag inte idag varför man GENAST DIREKT måste ge INTERNET TILL 3/4 av jordens befolkning pga nån jävla vanföreställning om att människovärde har att göra med hur mycket prylar man äger.
Vore väl väl om det vore så. Men Coca-Cola kapitalism och "demokrati" är det tydligen viktigt att pracka på dessa? Förstår inte varför vi inte skulle vilja dela med oss av vårat internet till dem som saknar, de delar med sig av sina resurser, varför inte omvänt?