Vad är grejen med judar?
Moderator: Moderatorgruppen
Hejsan!
Jepp, judarna har aldrig varit intresserade av att följa FN:s beslut om det gått emot dem själva. Därmed är det bara att invänta verkligheten, och den infinner sig när Iran har atombomben. Då förändras läget radikalt till de israeliska judarnas nackdel.
För då är vapenarsenalen mer jämspelt, och ger inte de judiska fascisterna efter då, så kanske de med hjälp av atomkraft förflyttas från den ockuperade marken vare sig de vill eller inte! :lol:
MVH
bigj
Jepp, judarna har aldrig varit intresserade av att följa FN:s beslut om det gått emot dem själva. Därmed är det bara att invänta verkligheten, och den infinner sig när Iran har atombomben. Då förändras läget radikalt till de israeliska judarnas nackdel.
För då är vapenarsenalen mer jämspelt, och ger inte de judiska fascisterna efter då, så kanske de med hjälp av atomkraft förflyttas från den ockuperade marken vare sig de vill eller inte! :lol:
MVH
bigj
Att verka för det goda...
-
SportFilosofen
amy skrev:alice bailey sa att judarna fick dålig karma för att de dödade jesus och därför är de hatade och förföljda. jag har också hört att judarna är rika och de kontrollerar allt i världen med illuminati och sånt.
Jag trodde Jesus var jude. Jag har för mig att kristendomen är en religion som upprättades efter Jesus död. Sedan var det visst romarna som ägnade sig åt korsfästelse.
Det går att fundera över allt.
-
SportFilosofen
Min poäng är förlåtelse och förståelse. Man får inordna sig i ett system som bygger på dylika värderingar. Alla får göra så. Eller ska araberna vara undantagna från det grundläggande moraliska rättesnöret som omfattar alla religionerna i fråga: kristendom, judendom och islam. Nämligen gästfrihet och hänsyn till sina medmänniskor.
Människor som blivit förföljda bör bli erbjudna en fristad. Det skulle vi själva vilja bli i samma situation. Varför ska då inte judarna få det? Varför ska araberna ha någon slags rätt att sätta sig över FN:s beslut?
FN verkar för fred och rättvisa i hela världen. Således bör alla inblandade anpassa sig till dessa beslut.
Är det mer hedervärt när araber sätter sig över FN:s beslut än när USA gör det? Eller är det bara ok för att det är just judar som aggressionen riktas mot?
Människor som blivit förföljda bör bli erbjudna en fristad. Det skulle vi själva vilja bli i samma situation. Varför ska då inte judarna få det? Varför ska araberna ha någon slags rätt att sätta sig över FN:s beslut?
FN verkar för fred och rättvisa i hela världen. Således bör alla inblandade anpassa sig till dessa beslut.
Är det mer hedervärt när araber sätter sig över FN:s beslut än när USA gör det? Eller är det bara ok för att det är just judar som aggressionen riktas mot?
Det går att fundera över allt.
- Avantgardet
SportFilosofen skrev:amy skrev:alice bailey sa att judarna fick dålig karma för att de dödade jesus och därför är de hatade och förföljda. jag har också hört att judarna är rika och de kontrollerar allt i världen med illuminati och sånt.
Jag trodde Jesus var jude. Jag har för mig att kristendomen är en religion som upprättades efter Jesus död. Sedan var det visst romarna som ägnade sig åt korsfästelse.
Har hört att Jesus var ett biologiskt vapen.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
SportFilosofen skrev:Min poäng är förlåtelse och förståelse. Man får inordna sig i ett system som bygger på dylika värderingar. Alla får göra så. Eller ska araberna vara undantagna från det grundläggande moraliska rättesnöret som omfattar alla religionerna i fråga: kristendom, judendom och islam. Nämligen gästfrihet och hänsyn till sina medmänniskor.
Men varför skulle de boende där flytta sig för anspråk på att återupprätta en tusen år gammal stat?
Jag håller med om att det borde finnas en fristad för alla. Men det behöver inte betyda att alla skall få ett område med självstyre (givet dessa dagars system då). Som jag sa finns det fristäder för judar överallt.
FN verkar inte alltid för fred och rättvisa i hela världen. FN är en politisk arena där stater försöker vidga sitt inflytande över världen. Åtminstone deras politiska falang.
Jag har för mig att det bodde judar i Israels områden och i Egypten och dylikt. Och att problemen uppstod främst när denna nya stat skulle byggas. Har hört berättelser av en del om att deras farmödrar och liknande fått flytta från något arabland för att situationen blev otrevlig efter Israel skapades. De ville inte flytta och trivdes bra i det land de bodde i innan.
Så visst skall det finnas fristäder.
Men är Israel en fristad?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Självklart passar bara FNs beslut vänstern när det stämmer överens med deras aganda, i annat fall är en liknande institution att förkasta. Men det är ju extremvänsterns ständiga inställning till demokrati. Så där vet vi var vi egentligen har dem.
Nåväl. Kommer judarna upplösa Israel? Knappast. Kommer USA sluta att stödja Israel? Knappast? Kommer USA tillåta att Iran utvecklar en atombomb (som kan användas i påtryckningssyfte gentemot Israel)? Knappast.
Då får man väl försöka kompromissa. Och kompromissens utfall bygger väl på vilken strykepostition man har. Kanske därför det inte blir några seriösa försök gjorda. Parterna söker hela tiden den bästa positionen.
Att landsgränser omstöps sker väl ganska så ofta, men hur länga ska man oja sig över det. Finns det skåningar , som annat än på skoj, säger att de vill ansluta Skåne till Danmark?
Nåväl. Kommer judarna upplösa Israel? Knappast. Kommer USA sluta att stödja Israel? Knappast? Kommer USA tillåta att Iran utvecklar en atombomb (som kan användas i påtryckningssyfte gentemot Israel)? Knappast.
Då får man väl försöka kompromissa. Och kompromissens utfall bygger väl på vilken strykepostition man har. Kanske därför det inte blir några seriösa försök gjorda. Parterna söker hela tiden den bästa positionen.
Att landsgränser omstöps sker väl ganska så ofta, men hur länga ska man oja sig över det. Finns det skåningar , som annat än på skoj, säger att de vill ansluta Skåne till Danmark?
Det började som en diskussion om varför judar förföljts. Sen har det fortsatt som en diskussion om judarnas rätt att befinna sig på Medelhavets östra strand. Hänger de här två diskussionerna ihop på nåt sätt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
-
magicadehex
Kallekula skrev:J R Auk skrev:Kallekula skrev:Lite nyfiken.
FNs beslut om staten Israel med 48 års gränser ska detta inte respekteras?
Vadå det är som det är, det var ett helvetes idiotiskt beslut men nu får man ta hänsyn till det.
Det är väl just det som har varit ett stort problem. Länder i närheten till den nybildade staten Israel tog inte hänsyn till det och just därför agerar väl Israel utifrån principen säkerhetszoner. Allt för att skydda staten.
Det där att gemensamt ta beslut är tydligen inte så lätt. Fast jag vet inte hur det gick till när FN tog beslutet om att skapa staten Israel.
Men vilket jä'' sätt att skydda staten. Att meja ner oskyldiga som agerar mänskliga sköldar med pansarvagn, att röja flyktingläger och mörda civila, allt i jakten på "terrorister" som det inte ens finns grund för att de skulle vara terrorister. Nej, fy fan vilket sätt att behandla sina medmänniskor på!
Kan vara läge att tala om den påstådda ockerverksamheten hos judar.
Värt att veta var att dessa fick ta plats i hertigarnas spel i Europa. Man förbjöd mestadels all annan form av verksamhet för judar, detta då deras religion tillät utlåning av pengar vilket den kristna religionen inte tillät.
Så judarna fick agera för hertigarnas syften som penningutlånare.
En sann myt som på intet sätt talar om judarnas karaktär utan enbart om deras religions utformning och de syften denna har brukats i.
Värt att veta var att dessa fick ta plats i hertigarnas spel i Europa. Man förbjöd mestadels all annan form av verksamhet för judar, detta då deras religion tillät utlåning av pengar vilket den kristna religionen inte tillät.
Så judarna fick agera för hertigarnas syften som penningutlånare.
En sann myt som på intet sätt talar om judarnas karaktär utan enbart om deras religions utformning och de syften denna har brukats i.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
magicadehex skrev:Kallekula skrev:J R Auk skrev:Kallekula skrev:Lite nyfiken.
FNs beslut om staten Israel med 48 års gränser ska detta inte respekteras?
Vadå det är som det är, det var ett helvetes idiotiskt beslut men nu får man ta hänsyn till det.
Det är väl just det som har varit ett stort problem. Länder i närheten till den nybildade staten Israel tog inte hänsyn till det och just därför agerar väl Israel utifrån principen säkerhetszoner. Allt för att skydda staten.
Det där att gemensamt ta beslut är tydligen inte så lätt. Fast jag vet inte hur det gick till när FN tog beslutet om att skapa staten Israel.
Men vilket jä'' sätt att skydda staten. Att meja ner oskyldiga som agerar mänskliga sköldar med pansarvagn, att röja flyktingläger och mörda civila, allt i jakten på "terrorister" som det inte ens finns grund för att de skulle vara terrorister. Nej, fy fan vilket sätt att behandla sina medmänniskor på!
Kann jag hålla med om. Dock tror jag inte att judarn har några ”onda gener” i sig. Så varför det agerandet?
Felet kommer från manualen,
där det står skrivet att hemgjorda guden hejar på en,
oavsett vad man gör.
Sen kan skrupellösa använda förutsättningar som följer därav till att hälla på tändvätska på elden.
Ska vi ha religionsfrihet till religioner som är kriminella enligt vilket land i världen som helsts lagstiftning?
där det står skrivet att hemgjorda guden hejar på en,
oavsett vad man gör.
Sen kan skrupellösa använda förutsättningar som följer därav till att hälla på tändvätska på elden.
Ska vi ha religionsfrihet till religioner som är kriminella enligt vilket land i världen som helsts lagstiftning?
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
BuySeeChair10
Kallekula skrev:Kann jag hålla med om. Dock tror jag inte att judarn har några ”onda gener” i sig. Så varför det agerandet?
Varför inte? Gener, har jag hört, har vi/de ju alla. Varför skulle inte några av dem kunna vara jude-unika och - vad somliga skulle kalla - "onda"?
Bara för att göra en av de självkaraste självklarheterna* tydlig: "Ond" är** en definitionsfråga. Innan man*** säger "ond" kan det, som i de flesta andra sammanhang, vara på sin plats att definiera:
- Ond i förhållande till vilken kontext?
- Ond i förhållande till vem?****
* "självklarheterna" = subjektiv självklarhet naturligtvis, inte objektiv
** "är" = i min hjärna förhåller det sig således
*** "man" = jag
*** = eftersom det är jag som är jag, har jag redan definitionerna klart för mig. om någon är intresserad är det bara att fråga, i annat fall ska jag varken ödsla med min egen eller andras tid på att tydliggöra de mest grundläggande axiomerna i mitt eget universum.
BuySeeChair10 skrev:Kallekula skrev:Kann jag hålla med om. Dock tror jag inte att judarn har några ”onda gener” i sig. Så varför det agerandet?
Varför inte? Gener, har jag hört, har vi/de ju alla. Varför skulle inte några av dem kunna vara jude-unika och - vad somliga skulle kalla - "onda"?
Bara för att göra en av de självkaraste självklarheterna* tydlig: "Ond" är** en definitionsfråga. Innan man*** säger "ond" kan det, som i de flesta andra sammanhang, vara på sin plats att definiera:
- Ond i förhållande till vilken kontext?
- Ond i förhållande till vem?****
* "självklarheterna" = subjektiv självklarhet naturligtvis, inte objektiv
** "är" = i min hjärna förhåller det sig således
*** "man" = jag
*** = eftersom det är jag som är jag, har jag redan definitionerna klart för mig. om någon är intresserad är det bara att fråga, i annat fall ska jag varken ödsla med min egen eller andras tid på att tydliggöra de mest grundläggande axiomerna i mitt eget universum.
För att de gener som judar satammar från nog står att finna hos exempelvis palestinier.
- My Captain
Alla folk har förföljt så länge det funnits ett folk att förfölja. Det går våran historia ut på. Judarna har alltid varit i minoritet, har alltid funnits nära till hands, har alltid haft en provocerande religös uppfattning och kultur och vägrat förändras. Frågan är inte varför de har förföljts, det är självklart. Anledningen till att de har förföljts så många gånger är att de inte har dött ut helt enkelt. Att Nazister förföljde judarna är dock en historisk fråga som tar lång tid att sammanfatta. Man kan kort säga att det var mer eller mindre oprovocerat och en slump. Att de nu förtiden slåss mot muslimer är för att Israel bara var en så dålig idé från första början.
Förföljda....
Hejsan!
De flesta som avskyr judarna gör det troligen för att de stulit ett annat folks land! Och det är ju förståeligt! Förföljelser har ej judarna varit ensamma om under historiens lopp, det har många grupper fått uppleva!
Men avskyn mot nazionismen idag beror som sagt på den judiska fascismens övertagande av andras hus och hem! Men med tiden kommer denna ondska att drivas ut ur Palestina - ju förr, desto bättre! :D
MVH
bigj
De flesta som avskyr judarna gör det troligen för att de stulit ett annat folks land! Och det är ju förståeligt! Förföljelser har ej judarna varit ensamma om under historiens lopp, det har många grupper fått uppleva!
Men avskyn mot nazionismen idag beror som sagt på den judiska fascismens övertagande av andras hus och hem! Men med tiden kommer denna ondska att drivas ut ur Palestina - ju förr, desto bättre! :D
MVH
bigj
Att verka för det goda...
Återgå till "Religion och andlighet"