Det tysta folkmordet....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

Det tysta folkmordet....

Inläggav Jbig » 11 jun 2008 10:58

Hejsan!

Svälten har sedan slutet av 2006 åter börjat öka kraftigt i världen. Det beror på olika saker, till mindre del på missväxter och felslagna skördar, men den viktigaste orsaken är folkökningen och att främst miljoner kineser ändrar sina matvanor. Detta leder till att spekulationen tar fart hos de stora livsmedelsjättarna i världen. Dessa föeretag har under år 2007 alltmer börjat spekulera i livsmedel, och därmed har matpriserna i hela världen gått upp. Något som snabbt har drabbat de fyra miljarderna utfattiga som lever på mellan 1 och två dollar per dag!

"...Ett tyst folkmord. Så beskrev nyligen FN:s rapportör om rätten till mat, Jean Ziegler, den svält som kommer att bli verklighet som följd av de ökande matpriserna och som startat matkravaller i bland annat Egypten.
I en intervju i den österrikiska tidningen Kurier am Sonntag, refererad av TT, sade han att västvärlden är direkt ansvarig för massvälten i fattiga länder, på grund av ökningen av biobränsle, spekulationer på matmarknaden och EU:s exportsubventioner.
– Galna handlare, spekulanter och finansiella banditer har konstruerat en värld av ojämlikhet och skräck. Vi måste stoppa detta, sade han...."

Källa:
http://www.etc.se/artikel/17332/matspek ... -om-svaelt  

Här har vi alltså problemets kärna, det är kapitalismen som orsakar svälten. Det gjorde den redan i det slutande 1800-talets brittiska Indien då närmare 100 miljoner människor dog av svältrelaterade och fattigdomsrelaterade orsaker.
Det samma ser vi idag! Skillnaden är bara att det denna gång kan handla om än fler offer.....

Samtidigt som svenska investerare ges möjlighet att spekulera i mat, vilket trissar upp priserna ytterligare. Börsoron och de svaga konjunkturerna har de senaste åren ökat intresset för att investera i mat, till förmån för aktier och fastigheter.
Den internationella banken ABN AMRO erbjuder sedan mars i år svenska investerare att köpa certifikat, ett slags värdepapper, för bland annat kaffe, socker, vete, ris, kött och majs.

"...– Börsen har gått ner och fonderna backar. Börsen har backat 15 procent samtidigt som jordbrukscertifikaten stigit lika mycket. Råvaror är ett nytt alternativ som varit svårt att komma åt tidigare, men med hjälp av certifikaten ska det bli lika enkelt att investera i en råvara som att köpa en aktie i Volvo, säger Niklas Åkerfelt, produktansvarig på ABN AMRO i Norden.

Han berättar att intresset varit stort sedan lanseringen av certifikaten och att banken planerar att utöka antalet. Idag finns 60 certifikat tillgängliga i Sverige, om ett år kan det komma att finnas ett antal hundra, enligt Niklas Åkerfelt.
Har ni diskuterat den etiska aspekten kring att spekulera i mat samtidigt som de ökade priserna leder till svält och fattigdom?
– Ja, det har ju diskuterats en del i medierna, men vi erbjuder en verktygslåda, sedan får investerarna göra vilka investeringar de vill, etiska eller andra. Det är upp till var och en att ta ställning till det. Vi erbjuder även investeringar i Kina trots alla diskussioner om mänskliga rättigheter. Med även där är det upp till var och en, tycker vi.
– Vi tar inte ställning."

Kan man finna ett mer osmakligt uttalande än denne nyliberal gör. Här ser vi faktiskt kärnan i det kapitalistiska systemet - man struntar blankt i hur många miljoner människor som svälter - huvudsaken är att man kan tjäna pengar!
Det är just detta som visar på liberalismens koppling till fascismens idéer - människan värderas bara efter hur stor plånboken är, människovärdet som sådant är föga värt hos detta klientel!

MVH
bigj
Att verka för det goda...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2008 13:07

Jo.

Och till detta hör väl det ökande intresset i att spekulera i odlingsarealer också. Vilka kommer få köpa dem när ägaren skall ha sina 15% avkastning per år?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jun 2008 13:42

MEN VAD SKALL VI GÖÖÖRAAHHH! Suck, det verkar inte finnas alternativ till att stoppa den negativa sidan av kapitalismen, ett par miljarder får väl helt enkelt svälta ihjäl och sedan när epedemierna i likens spår växer till sig så får väl resten av mänskligheten försvinna den med.

För något år sedan kom rapporten från USA att bina höll på att försvinna, inte på grund av klimatförändringar utan troligen med största sannolikhet på grund av strålningen från alla mobilmaster. Utan bin, ingen pollinering, ingen pollinering inga frukter, bye bye alla blomstrande grönskor. Men vad hände, ingenting, för vad skulle hända?

Låt oss säga att det beror på användandet av mobiler, vem tror att alla med en mobil frivilligt lägger den på hyllan för gott? Ingen. Vi, jag, du och resten av er som läser detta skiter fullständigt i att agera, vi ruskar på huvudet åt galenskaperna och fortsätter vår vana trogen med det vi håller på med.

Vi vet att fattiga bönder runt om i världen odlar allt annat än mat vilket innebär att de själva får svälta, men slutar vi dricka kaffe, te och chocklad? Därpå har vi tobak, bomull och sockerplantager, och röjda regnskogar som skall användas för att föda upp nötkött, allvarligt talat, skulle vi alla köpa ekologiskt producerad mat, fick vi nog börja ransonera den.

Det är skit med världsekonomin, det är skit med både USA och EU, det är skit med det skenkommunistiska Kina, men framförallt är det skit med oss Svenskar som stillatigande bockar med mössan i hand, som vore vi statarbarn hela högen, rädda och skrämda till tystnad och lydnad inför maktens dårskap. Nästa val, så röstar 45 % på det röda blocket och 45 % på det borgerliga, med en liten marginal blir det MP och V som blir vågmästare och ingenting har förbättrats mot idag, igår eller imorgon. Vi är mästare i utrotning, thats it! :evil:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 jun 2008 13:59

Hejsan!

Jo, visst ser det mörkt ut, men det finns även alternativ. Runt om i världen pågår olika kamper mot kapitalismen; bonderörelser för ökad jämlikhet, kvinnoorganisationer som kräver ökad rättvisa andra organisationer inom miljöproblematiken och andra därtill. Dessa grupper kan man stödja, åtminstone moraliskt om det inte går på andra sätt!

Så det är bara att ansluta sig, och kanske dra sitt strå till stacken. Själv åker jag kollektivt på vinterhalvåret och cyklar på sommarhalvåret. Inte heller köper jag för mycket onödiga prylar och dessutom så sparar jag på elen genom att nästan aldrig tända mina lampor innomhus. Kanske inte är mycket, men skulle alla göra liknande ingrepp, så går det att vända skutan!

Men än viktigare är att kritisera de nya staterna som lägger om sina matvanor, exempelvis Kina, Indien, Japan och andra stater där delar av befolkningarna blivit "nyrika". Men samtidigt även kritisera de företag i väst som drar nytta av denna billiga arbetskraft som tvingas in i de nya "ekonomiska zonerna" ute i tredje världen!

Kort sagt, ständigt ligga och irritera företagen och deras ägare samt chefer. Gärna "trakasserier" mot dem där de bor, små protester utanför deras bostadsområden så att de inte får något lgn eller någon ro! det skall kännas att vara miljöförstörare och kapitalist!  :wink:

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2008 14:32

Man gör vad man kan, så förändrar man världen.

Det svänger fort när det väl sker. Det vi ser nu är bara det döende likets dödsryckningar. Den stora bluffen håller på och rämnar då de yngre generationerna inte är lika lätta att styra med propaganda kanalerna.

Man försöker skydda sig genom att skapa arméer av knektar (väktare) men dessa kommer till syvende och sist bara vara de som slår in spiken i kistan. Det går inte och fylla leden med enbart idioter, och de som inte är de kommer leda folkets försvarare när tiden är rätt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jun 2008 14:44

Jag gör väl en del jag med för att inte belasta världen för mycket, äter minimalt, förmodligen mindre än vad som är att rekommendera men de flesta svenskar äter förmodligen minst 5 ggr mer mat per dag än vad som behövs, jag tänder inte heller lampor annat än när jag måste se något här i skumrasket, jag ställde av bilen förra året, cyklar om jag måste någonstans, tvättar max en gång i månaden och då i fullknökade maskiner. Jag slutade överkonsumera kläder för flera år sedan, vilket innebär att jag endast köper något nytt när det inte längre är värt att lagas. ( Mina skor köpte jag för 5 år sedan, de håller nog i 2 år till ).
Jag återanvänder ibland andras skrot, t.ex datorn som jag har framför mig, satte jag ihop av lite skrotdelar och reparerade det som var kasst, kostnad noll kronor, ( skulle jag köpa en ny dator med motsvarande prestanda så är nypriset mellan 4500-5000 :-), skärmen fick jag av en datatekniker som sa att den var kass, gjorde en liten lödning på insidan och den blev som ny, dessutom laddar jag ned allt som behövs från nätet, vilket innebär att jag har en mängd gratisprogram från fria användarutvecklare ).

Men, jag dricker kaffe och jag rökar, mitt lilla bidrag till världens undergång.

Fan, jag är ju redan död...

Användarvisningsbild
Dorian

Inläggav Dorian » 11 jun 2008 15:38

J R Auk skrev:Det svänger fort när det väl sker. Det vi ser nu är bara det döende likets dödsryckningar. Den stora bluffen håller på och rämnar då de yngre generationerna inte är lika lätta att styra med propaganda kanalerna.

Visst är det så att systemet vi har haft de senaste 40-50 åren sjunger på sista versen. Men i den generation som ska ta över finns det för få personer med de ledaregenskaper som krävs för att bygga ett nytt system.

De yngre generationerna, framförallt de som är födda kring 80 och framåt är ganska lättstyrda p.g.a. att de är fullständigt obildade, ju närmare 90- talet desto värre (nu generaliserar jag men ni måste inse att det är illa ställt med bildningsnivån i dessa generationer).

Vems fel är då detta? Den stora skulden ligger hos våra föräldrar. För första gången i världshistorien har levandsförhållandena för den yngre generationen blivit sämre än för den äldre. Inte i allt, men i det mesta.  

Vart spenderar majoriteten av dessa ålderskategorier mesta av sin tid? Jo. framför Wastebook och Myspam. Framför X-box eller Wii och spelar Super GTA och andra våldsspel (det är inte fel att spela dem men kan man inte hantera dem blir de ett problem). Dessa propagandakanaler formar en hjärntvätt bestående av vålds-underhållning och social onani. Det värsta är ju att de står ut med det. Vanans makt är stor. De låter sina hjärnor bli kränkta av ren och skär dynga. Blir så ledes hjärnan fylld med dynga blir det svårt att konstruera ett nytt samhällssystem. Än mindre realisera det.

Vad är då lösningen? Tja, att vi helt enkelt utbildar oss och inte låter oss bli itutade en massa trams av "sextioåttorna" (allt är inte trams, men det mesta). De har ju växt upp i välmående och tror att det systemet de växte upp med kommer att vara för evigt och vägrar att överge det trots att detta nu slutar fungera. De offrar hellre sina barn än inser att de har fel.

Vi måste börja med detta nu. Vi kan inte vänta på att föräldrargenerationen ska dö av. Varför då inte börja här på forumet.
Så, vad ska vi ändra på för att inte samhället ska hamna i totalt kaos?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2008 15:43

Kaos är granne med Gud.

Amen

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 jun 2008 16:09

Hejsan!

Jepp, alla kan dra sin lilla pinne till stackenn. Ehuru det också måste tänkas i större banor, och då hamnar man på samhällsplanet! Det måste finnas sätt att skapa en ekonomi som både tillfredsställer det egna egot samtidigt som det inte belastar ekosystemet samtidigt som det också garanterar alla ett drägligt liv.

Och det går att tänka i nya banor, tag bara detta med företagandet som idag är en återvändsgränd på flera sätt. Företagarna fifflar för mycket, smutsar ned för mycket och är oförmögna att skapa ett system som gynnar alla. Det behövs nya tankegångar. På det nationella planet kan mycket göras. jag återkommer till det!

För det första måste man klargöra vissa saker, och vad man menar med dem! En viktig grej är att ta tillvara på det som redan är "uppfunnet" - dvs hjulet behöver inte uppfinnas på nytt!
Exempelvis bör man mer följa FN:s deklarerade mänskliga rättigheter - för dessa har nästan samtliga av världens stater undertecknat - så här kan mycket göras. Bara man tillämpar det hela på rätt sätt!

Vad menar man med demokrati? Låt oss analysera demokratin något!

Demokrati är två ursprungligen grekiska ord, demos (folk) och kratein (styra, härska).
Demokratin härstammar i vår kulturkrets från den grekiska stadsstaten Athén – men precis lika mycket från slavernas, germanernas och kelternas gamla samhällssystem.

Demokratin betyder, och innebär, att samhällets makt och styrning skall utgår från dess befolkning, d.v.s. alla vuxna.
Demokrati innebär att alla i samhället är delaktiga i styrningen och utvecklandet av samhället.
Problemet är bara hur det skall fungera i praktiken, och det är där det gärna uppstår konflikter i hur demokratin skall tillämpas.

Demokratin utgår från följande förutsättningar…
– människan mår bäst om hon kan påverka sitt liv och sin situation
– människan mår bra när hon samarbetar med andra människor
– människan mår bäst när hon känner sig trygg.

Demokratin skall uppfylla följande…
– skapa tillväxt, d.v.s. mer av varor/tjänster åt alla (utan att förstöra ekosystemet)
– vara accepterad och laglig i människornas ögon
– vara ett stabilt och tryggt samhälle att leva i
– vara effektivt på alla områden.

Det finns minst två demokratimodeller…

– deltagardemokrati där styrelseformen förverkligas i samma utsträckning som folket deltar i den politiska beslutsprocessen

– elitdemokrati där folket överlämnar det politiska beslutandet till valda representanter som konkurrerar om folkets röster i allmänna val.

Härutöver finns det möjligheter att kombinera de två ytterligheterna deltagardemokrati och elitdemokrati i olika varianter.

För det första har vi den formella, här kallad den västerländska demokratin. Den innehåller följande:

Yttrandefrihet
Tryckfrihet
Föreningsfrihet
Mötesfrihet
Demonstrationsfrihet
Religionsfrihet
Rörelsefrihet
Informationsfrihet
Rösträtt
Allmänna och hemliga val
Likhet inför lagen
Frihet från rasism

För det andra har vi en fördjupad demokrati som inbegriper de ovan nämnda rättigheterna, och delvis går in i dem, plus följande humanistiska drag:

Frihet från slaveri
Frihet från förtryck
Frihet från svält
Frihet från fattigdom
Rätt till en god barndom
Rätt till ett eget språk
Rätt till ett eget land/samhällssystem
Rätt till påverkan av arbetslivet
Rätt till god utbildning
Rätt till ren luft och rent vatten
Rätt till god hälsovård.

Dessa rättigheter bygger främst på FN:s mänskliga rättigheter. De bygger även på den fackliga rörelsens grunder… liksom de delvis bygger på folkliga föreställningar sedan urminnes tider. Samtidigt som de bygger på humanismens principer.

Demokratin skall gälla inom alla samhällets beslut; exempelvis skall demokratin, och den valda majoriteten, styra skatter, lagar och juridik, skolpolitik, utrikespolitik, kommunikationernas utseende, äganderätternas utformningar och det mesta som berör oss som samhällsmedborgare – med ett viktigt undantag. En majoritet kan inte besluta om att taga livet av någon. Eftersom det strider mot humanismens principer. Ingen, varken enskild eller en majoritet väljare, har rätt att besluta om att ta någons liv.

Därmed förhindras våldsutövningar av typen krig, liksom dödsstraff och annat som har till syfte att mörda människor eller utföra terror mot människor i allmänhet. Humanismens principer och FN:s mänskliga rättigheter ser till att demokratin inte spårar ur, så att säga!

Framtidens melodi ligger att kombinera dessa båda demokratisyner, då blir demokrativallen dubbelt så ”tjock”, och väldans svår att forcera för de fascistiska och totalitära krafterna som lurar där ute; moderater, ny-nazzar, nyliberaler, kapitalister, sverigedemokrater, totalitära yttrandefrihetsbekämpande stjärnor och andra skruvade nötter från snarlika grupperingar med liknande idéstrukturer!

En demokrati värd namnet bör således ha följande tre ben att stå på, att luta sig emot.

1. Det västerländska demokratibegreppet, tillsammans med en fördjupad demokrati.
2. Humanismen.
3. FN:s mänskliga rättigheter.

Då blir det bastant, socialt acceptabelt och i längden vinnande, eftersom mer eller mindre alla då är med på båten. Och bäst av allt, det finns ingen plats i praktiken för kapitalism eller andra totalitära ideologiska varianter, eftersom dessa inte kan överleva i demokratiska miljöer.

När man kommit så långt, kan man även börja genomföra det hela i praktiken! Det återkommer jag till!

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2008 22:00

Algotezza skrev:Kaos är granne med Gud.

Amen

MVH

Algotezza

Utan kaos ingen kärlek, som når utanför sig själv.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2008 22:09

Dorian skrev:
J R Auk skrev:Det svänger fort när det väl sker. Det vi ser nu är bara det döende likets dödsryckningar. Den stora bluffen håller på och rämnar då de yngre generationerna inte är lika lätta att styra med propaganda kanalerna.

Visst är det så att systemet vi har haft de senaste 40-50 åren sjunger på sista versen. Men i den generation som ska ta över finns det för få personer med de ledaregenskaper som krävs för att bygga ett nytt system.

De yngre generationerna, framförallt de som är födda kring 80 och framåt är ganska lättstyrda p.g.a. att de är fullständigt obildade, ju närmare 90- talet desto värre (nu generaliserar jag men ni måste inse att det är illa ställt med bildningsnivån i dessa generationer).

Vems fel är då detta? Den stora skulden ligger hos våra föräldrar. För första gången i världshistorien har levandsförhållandena för den yngre generationen blivit sämre än för den äldre. Inte i allt, men i det mesta.  

Vart spenderar majoriteten av dessa ålderskategorier mesta av sin tid? Jo. framför Wastebook och Myspam. Framför X-box eller Wii och spelar Super GTA och andra våldsspel (det är inte fel att spela dem men kan man inte hantera dem blir de ett problem). Dessa propagandakanaler formar en hjärntvätt bestående av vålds-underhållning och social onani. Det värsta är ju att de står ut med det. Vanans makt är stor. De låter sina hjärnor bli kränkta av ren och skär dynga. Blir så ledes hjärnan fylld med dynga blir det svårt att konstruera ett nytt samhällssystem. Än mindre realisera det.

Vad är då lösningen? Tja, att vi helt enkelt utbildar oss och inte låter oss bli itutade en massa trams av "sextioåttorna" (allt är inte trams, men det mesta). De har ju växt upp i välmående och tror att det systemet de växte upp med kommer att vara för evigt och vägrar att överge det trots att detta nu slutar fungera. De offrar hellre sina barn än inser att de har fel.

Vi måste börja med detta nu. Vi kan inte vänta på att föräldrargenerationen ska dö av. Varför då inte börja här på forumet.
Så, vad ska vi ändra på för att inte samhället ska hamna i totalt kaos?

Exponentiell beskattning av reklam.

Exponentiell beskattning av anställda. (notera att medägande med beslutsrätt är ägare och inte anställda)

Stabiliserad valuta. Inflationen och bankbluffen skall synas. Tillväxt behöver inte incitament.

Alla former av beskattning på basförnödenheter slopas direkt. Mat är helt skattebefriat.

Beslutsprinciper skall kräva konsensus.

Inget stöd skall ges indrivning av skulder. Ansvaret för skuldsättning och indrivning ligger hos den som utlånar.

Patenträtten upphävs.

Copyright rätten upphävs.

Som en start ;)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2008 22:10

Fast det är klart mer realistiskt så borde vi skapa Kibbutzer, fast vi kan skita i religionen.

När vi kontrollerar maten så kan inte marknaden kontrollera befolkningen genom deras nöd.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 jun 2008 22:31

Hejsan!

Man kan behålla samhället precis som det är, bara man lägger in några grejer extra vilka tillåts få "eget liv" så kommer förändringarna med tiden av sig själva!

Men då måste vi tuffa till oss mot EU och skita i en del av dess reglementen, och det är inga problem. EU har inget att sätta emot ändå!  :lol:

Innan dess måste man inse att det finns en balans mellan det egotrippade och allas rättigheter - hämtat från Fred Hirsch tänkande:

Individens vilja och kollektivets behov…

”En viktig justering, som måste göras, gäller utrymmet för det individuella beteendet. Det måste anpassas till flertalets behov. Den traditionella individuella friheten byggde på fåtalets behov, men detta ger i våra dagar upphov till en överbelastning. De uppskruvade förväntningar, som allmänt råder i moderna ekonomier, är identiska med dem som hystes av de högsta inkomstklasserna i forna tiders samhälle. Men för flertalet är en sådan allmän standard ouppnåelig. Den liberala välfärdsstatens framtidsutsikter förefaller i dag mindre ljusa, men dess attraktioner ter sig alltjämt lika förföriska. Vad som måste tonas ned är tron på möjligheten att göra dessa attraktioner åtkomliga för alla.
Det är sant att kapitalismen gjort en lyxartikel som silkesstrumpor, förr ett privilegium för drottningar, åtkomlig för vilken fabriksflicka som helst; på sådana områden har kapitalismen verkligen, som Schumpeter skrev, blivit ”den store utjämnaren”. Men den prestationen kan den inte upprepa på området för icke-materiella nyttigheter och privilegier, vare sig dessa hör hemma i förfluten eller nuvarande tid.”

Egennyttan kontra de allmänna behoven…

” … det viktigaste ekonomiska problemet för dagens avancerade samhällen är att flytta tillbaka gränserna för det egennyttiga ekonomiska handlandet. För detta krävs att man upprättar ett rättsgiltigt system för inkomst- och förmögenhetsfördelning, ett system som dessa samhällen lyckats klara sig utan under en övergångstid, som emellertid nu snart är till ända. I fortsättningen kommer styckvisa ekonomiska beslut av autonoma individer inte att vara tillräckliga. Det betyder inte att det individuella beteendet skall bannlysas, men det kan inte få intaga samma dominerande plats som hittills. Det förefaller troligt att vi befinner oss nära gränsen för våra möjligheter att organisera samhället om vi inte får stöd av en ny sorts moral. Om vi fortsättningsvis måste vara utan en sådan, kommer sporadiska korrigeringar av det sociala systemet att bli resultatlösa. Just häri ligger svagheten i det rent teknokratiska receptet för att få marknadsekonomin att fungera för sociala mål.”

Konkurrensen om de goda jobben…

”Konkurrensen om ledarbefattningar och nyckelposter har många goda sidor. Det stimulerar de enskilda till ökad effektivitet och högre prestanda, och själva tävlandet är för många en källa till tillfredsställelse. De negativa sidorna berör sådana ting som svikna förväntningar, även rimliga sådana, och en ofta onödig och kraftförslösande förlängning av tävlingsbana… Om då konkurrensen om viktiga poster och utmärkelser kunde begränsas till ett för samhället i dess helhet önskvärt minimum, skulle enbart fördelar uppkomma.”

Jakt efter pengar är en dålig drivkraft för att få rätt folk till viktiga poster…

”I alla avancerade samhällen utövar nyckelposter och liknande verksamheter en magnetisk, dubbelverkande dragningskraft på folk. De erbjuder relativt höga löner och relativt stora icke-pekuniära fördela. Den status som följer med innehav av sådana poster hänger ibland samman med den relativt höga lönen, men det finns åtskilliga belägg för att detta samband inte alltid behöver vara påfallande stort. Universitetsprofessorns höga status jämförd med affärsföretagarens är inte hopkopplad med någon särskilt stor lön. Likväl skulle en reducering av nyckelposternas löner kunna minska efterfrågan på dessa poster genom att sålla bort aspiranter som har intresse främst för löneförmånen.

En relativ lönesänkning på det nämnda området skulle alltså minska konkurrensen om de begränsade antal toppjobb som står till förfogande och samtidigt i viss mån förändra karaktären på denna konkurrens. Tävlingen skulle nämligen i större utsträckning komma att stå mellan aspiranter, för vilka själva arbetsuppgiften är det väsentliga. Om sådana förändringar skulle innebära en sänkning av den genomsnittliga kvaliteten och kompetensen hos de sökande, blev i högre grad beroende av omfattningen av det arbetsområde som drabbades av lönesänkningen. En lönereduktion, som endast berörde ett isolerat yrke eller en isolerad aktivitet, skulle få de största negativa effekterna i detta hänseende, eftersom de mest kompetenta aspiranterna skulle ha lätt att finna en alternativ sysselsättning och förmodligen skulle de därigenom bara komma att öka den positionella konkurrensen på dessa andra fält. En landsomfattande lönereduktion för nyckelfolk skulle som konkurrensdämpande medel få långt större effekt och detta skulle i ännu högre grad bli fallet om den blev internationellt tillämpad. Ett sätt vore att man införde en speciell löneskatt, relaterad till lönedifferenserna i företagen och institutionerna. Effektiviteten av sådana åtgärder skulle i hög grad bli beroende av allmänna opinionens hållning till dem. De måste accepteras av folkets flertal.”

Med detta i baktankarna kan man sedan gå vidare i att mer detaljerat sätta igång med förändringsarbetet. Förhoppningsvis har nått av de politiska partierna köpt idéerna, eller så startas det ett nytt parti med detta program som kärngrej!
Vi avvaktar, och sen kör vi vidare!  :oops:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
teoretikern

Re: Det tysta folkmordet....

Inläggav teoretikern » 12 jun 2008 08:50

Jbig skrev:Hejsan!

He he...

Ett av de mest trollande inläggen hittills.

Det är riktigt att EU:s jordbrukspolitik försvårar för tredjevärldenländer. Men du själv uppskattar ju protektionism och tullar så vad är problemet?

Du uppskattar även att Kina växer. Men när detta har efterverkningar, är det inte längre bra.

Vi ska inte heller glömma att det är regeringar i Europa som med skatter och avgifter försöker styra konsumtionen av bränsle till just biobränsle. Den statliga planeringen fick effekter man inte räknade med. Det visar att staten inte är den allvetande alfahannen som kan förutsäga allt och vilken alla människor borde underkastas. Då får du kalla fötter och skyller de ökade priserna på några diffusa kapitalister och inte 'folkvalda' politiker.

Vad gnäller du över när kapitalister investerar i råvaror? Dessa investeringar är till för att öka produktionen, i och med att prissystemet visar var avkastningen är som högst.  Visst är det hemskt att kapitalister ökar produktionen där det bäst behövs? Utan att alfahannen visar vägen. Det finns ett bra talessätt som stämmer in här: "Vulgärsocialisten är ängslig över att det någonstans finns en person som är lycklig". Visst är det skönt att människor svälter? Det verkar så på dig. Är nyhetssändningarna någonting annat än ett roande men egentligen makabert skådespel för dig? Du säger att du är humanist, men hittills ser jag bara krokodiltårar. Jag ser det som ganska saditisk att medan folk svälter sitter du och skrattar. Skäms!  [-X

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 12 jun 2008 09:15

Hejsan!

Så har då teoretikern hamnat här också, hans komiska idéer om att krigen och våldet är människans sanna natur gick som vi sett inte så bra - vetenskapsmännen sablade ned allt i grunden och nu är de däringa evolutionspsykologisterna Pinker, Divale och Keeley ute ur bildera för gott kan vi förmoda! Men bättre lycka denna gång!  :D

Teoretikern påstår:

"...Men du själv uppskattar ju protektionism och tullar så vad är problemet?..."

Jepp, men de skall bara vara förbehållet länderna i tredje världen - Väst samt andra industriländer skall inga tullar alls hava. Ungefär som Kina, där importtullarna äro skyhöga, medan utförseln är avgiftsfri!  :wink:

Teoretikern anser att det är "statens fel" att bränslet bliver dyrare - vi andra vet vart problematiken ligger. Oljan håller på att taga slut! Andra bränslen konkurrerar med livsmedelproduktionen, vilket är lika illa. Det som behövs är mer statlig styrning, främst då fördelning! Och så skall naturligtvis fordonsbrännslet upp mer, helst en fördubbling av priset vartannat år! Då blir det fart! Men det kommer ju ändå, så det är bara att luta sig bakåt!  :lol:

Jepp, kapitalismens vansinniga vurmande för att bara skapa mer sopor och prylar, samt skapande av en ökande växthuseffekt måste stoppas - annars går nog hela vår civilisation under av dynga! Så mer av regleringar, mer av reell livsmedelsproduktion byggd på främst vegetabilier - och framför allt, en fördelning av resurserna.
Idag har fem procent av världens befolkning närmare hälften av tillgångarna. Det är varken rättvist eller ens effektivt. Det måste vi ändra på!  :wink:

Ett sätt att förändra både på lokal och global sikt är att införa nya företagsvarianter. Vilka bygger på ekonomisk demokrati! Men det återkommer vi till! :wink:

MVH
bigj

Återgå till "Politik och samhälle"