Är jag upplyst?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Är Avantgardet upplyst?

Ja
4
44%
Nej
5
56%

Antal röster: 9

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 15 jul 2008 14:05

Algotezza:
Jag ursäktar för mitt långa inlägg.

Algotezza skrev:Ja, detta är förstås "by the book" - och den upplyste eller mystikern ger sig ibland ju själv friheten att nyttja begreppen som hon vill. Är hon då dessutom inte ute efter att kommunicera eller få bekräftelse utan har en egen agenda, lever hon i sin egen monad, och stänger kanske fönster efter fönster.

Visst. det är ditt liv, detta är mitt. Vi möts och tror vi samtalar men vi pladdrar väl mest på i varsin monolog. Kanske båda något von oben gentemot den andre?

Det finns ju inte bara självpåstådda upplysta på detta forum utan en hel hoper självutnämnda genier av olika slag också.
Jag själv ser mig inte som "vaken", men jag har vid vissa få tillfällen känt mig vaken. Jag kan beskriva känslan:

Känslan är att hela tillvaron är totalt självevident. Att behovet av att bekräfta sig själv i tillvaron är bortblåst, eftersom allt redan är "uppenbart". Upplevelsen är att denna "uppenbarelse" alltid existerat.

Men det problematiska med känslan av att "vakna" är att: trots att upplevelsen innebär den perfekta tillfredställelsen så skapas samtidigt ett extatisk lust av att dela med sig av "det underbara".

Låt mig göra en jämförelse: Det är som att vinna på lotto och känna att tillståndet är "helt overkligt" (utifrån den konventionell grådassig måttstock) men högst verklighet (utifrån att du bekräftar det nya tillståndet av rikedom), samtidigt som denna "vinst" av medför en extatisk lust av att dela med sig av rikedomen inför alla man möter. Att det "ekonomiska bördan" inte längre tynger, och du har en förnyad vitalitet av att vilja befria andra.

Problemet, för mig, har varit att känslan varit så pass överväldigande, att jag efter upplevelsen blev mer och mer deprimerad och stadigt gått ner, rakt ner i helvetet.

Jag har igen närmat mitt botten, då jag efter mitt uppvaknande och tillslumrade velat ta mitt liv. Men nu känner jag mer och mer att jag är säkrare i mig själv, att jag blivit mindre ödmjuk rörande den praktiska verkligheten, dvs att jag är mer kapabel att dra gränser - samtidigt som jag blivit mycket mer ödmjuk i den idella verkligheten, jag behöver inte tolkningsföreträde eftersom jag inte behöver bekräftelse.

Hur som helst. Det jag försöker säga är: Trots att vi på detta forum sällan lyckas kommunicera, så är vår kommunikation (på en längre nivå) redan uppenbar. Det är uppenbart att vi kommunicerar. Sen visst är det sorgligt att vi inte når fram till varandra, dvs att alla lever i sin egen monad. Men anledningen till att det är så, är att vi vill ha det så. Vi definierar oss själva som "självständiga individer". Vi vill inte träffas och mötas i någon sorts "andlig extas" eftersom vi har, genom årtionden våldspåtryckningar blivit splittrade inom oss själva och mellan varandra. Detta splittrande är nödvändigt för att tydligare kunna klargöra vem och vad som är ansvariga. Dock har splittringen gått för långt, det har övergått till isolation snare än sund självständighet. Med sund självständighet finns inte längre någon rädsla för att förenas i massan.

Det jag försöker säga är: Det finns ett möte, men vill du delta så måste du anlända själv. De flesta anländer aldrig, eftersom de hämmas av rädlsor - dvs intryck de fått av andra. Med att anlända själv, menar jag med att komma naken - att anlända till möten utan iklädd andras symboler.

Det finns andra, som Åkes granne, som istället kommer med sina egna symboler, dock kommer dessa i överfylla väskor.

Sanningen är naken och självevident, den behöver inte försöknas. Men när du ser den blir du bländad av Sanningens nakna skönhet. Det är svårt att inte inte dras med. Men när vi står nakna har vi inget att förlora, här gäller det att vi är starka, att vi gjort ett gedigiet förarbete så ingen kan stympa oss från oss själva.

Algotezza skrev:Det finns ju inte bara självpåstådda upplysta på detta forum utan en hel hoper självutnämnda genier av olika slag också.

Var och en är dock expert och geni på en sak: att vara och utveckla sig själv - i dialog med omvärlden, på ena eller andra sättet...
Gällande dig specifikt hag jag ofta fått intrycket av dig att du lider av ett slags mindervärdeskomplex (å andra sidan är du mer än andra befriad från storhetsvansinnet).

Genom att du själv upplevt rädsla och att du till viss del låtit denna rädsla sugas in och bli del av din karaktär är du rätt för att erkänna andras storslagenhet (eftersom du, genom din rädsla, blockerar möjligheten att du själv skulle kunna vara storslagen - och genom detta samtidigt "drar ner andra" - en process som i många sammanhang kan vara väldigt sund, men som i andra, kan vara väldigt hämmande).

...

Vad vi pratar om är en slags "utveckling" i enligt ett naturligt förlopp. Äldre människor äcklas av att ynge utvecklats snabbare - av deras progressivitet - de upplever att utvecklingen skett orimligt snabbt och därför måste avisas som "fusk". Anledningen att de inte vill ge unga plats, är för att de identifierar sig med sitt egna arbete, och känner att de vill ha respekt av de yngre - eftersom anledningen att yngre växt snabbare än de själva - är just p.g.a. de villkor som de äldre med slit och möda satt upp. De äcklas de yngre som inte ser arbetet bakom att hitta den balanserade formen. De äldre ser också att de yngre ofta kan växa snabbt på längen, men att bygget inte är stabilt - de unga är förblindade av sin egen fartblindhet.

Likaså äcklas yngre människor över de äldres konvervatism, att inte tillåtas växa fritt, att inte tillåtas ta plats. Att inte få ett erkännande att det nya de snya system de har att komma med är mycket mer sofistikerade.

osv.

...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 15 jul 2008 14:31

Det jag försöker säga är detta:

Vissa skapar musik för att skapa en känsla av flödet.

Jag är en ordkonstnär. För mig finns ingen Sanning bortom flödet.

Se det jag skriver som musik. Det finns ingen anledning att argumentera mot musiken.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 16:53

J R Auk skrev:Symbol som symbol, den rätta meningen finner man väl bara när avsikt och begrepp står klart för den som läser någons mening. Eller hur skall vi annars förhålla oss till det förnuftiga i att söka avtäcka varat med ord.

Jag vet att du har långt större tilltro till ordens grepp om tillvarons natur, men jag ser inte hur de kan utgöra det som de avser representera, i sin helhet.

Därav trancendensen, den hermeneutiska cirkeln. Tolkningen av tolkningens mening. Meningen med tolkningens tolkning!

Fast jag ser inte hur detta är möjligt, och jag vet samtidigt att du är djupt nedgrävd i Humes och Kants mylla. Detta tangerar på sätt och vis den övergripande diskussion som du och jag är inbegripna i, men jag skulle nog säga att ord aldrig kan avtäcka varat. Varat - som vi förstår det - ges oss genom begreppen, begreppen är inget ting som vi applicerar i efterhand. Transcendensen menar jag vara romantiskt svärmeri utan egentlig grund, och visst, frågan förblir då: "Hur förmår man tala bortom sin historiskt bestämda position?". Är det nödvändigt? Har vi inte nog med skäl att tala ändå? Måste vi kunna ställa oss utanför det hela, räcker det inte att vi gör ett så bra jobb vi kan inifrån. Det absoluta undsmiter oss, givetvis, men vad gör det? Bara en vanföreställning mindre att kånka runt på.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 17:02

PopJimmy skrev:
Avantgardet skrev:Fast jag har ju både mött och pratat med Gud, räknas inte det Jimmy? Min Gud var inte giltig för jag var psykotisk då, eller? Tyckte då att det var det största som hänt mig, kände mig genuint "upplyst" och sprang omkring med Gitan i ryggsäckan och hasplade ur mig "visdomar" på löpande band. Lustigt nog, så här i efterhand, så kan jag ju konstatera att det var mest en massa triviala grejer som i min hjärna blåstes upp till gigantiska proportioner. Även om jag blev lite impad av Guds makt - i den skepnad som han framträdde för mig då -, så var han likväl ett djävligt menlöst och onödigt kryp som jag klarar mig långt mycket bättre utan. Det "tillstånd" som du beskriver låter för mig exakt som jag brukar tänka och uppleva en svamptripp, men jag förstår inte vad som skulle vara så märkvärdigt med det tänkandet och sättet att se på saker. Har som vuxit ifrån det där, kan inte säga annat, ledsen om nån blir sårad (för möjligheten till ett vanligt liv efter "upplysningen" är en absurditet). Fast jag vet ju redan på förhand att det kommer tolkas som att jag inte var upplyst på riktigt, och att jag inte fattade grejen på riktigt osv. Säkert har man också rätt i detta.

[...]
Om allt nu är så "trivialt", hur kommer det sig att du envisas med att behöva ordbajsa så pass långa stycken för att förklara dig?

Att kalla det för ordbajs är att göra anspråk på meningen med det hela - dess telos. Och emedan du nu vet avsikten, så kan du ju tala om varför det hela är ordbajs? Jag anar att du vill provocera, lite barnsligt faktiskt. Ordbajs är däremot att skriva långa texter som man själv anser bara är svammel, vilket någon annan just gjort i en annan tråd, men likväl söker jag att sakligt bemöta det hela, bevärdigar den andre med ett allvarligt och riktigt svar - det är det minsta man kan göra för sina medmänniskor (men vissa tycks ha gjort nåt slags dygd av att kasta sten i glashus, och ber man dem konkretisera det hela så smiter de bara undan - rör det sig om mindervärdeskomplex, eller vad? -, börjar kännas rätt fånigt).

Om du nu, trots allt - och trots din egen övertygelse, eller såsom måste tolkas av ditt svar här till mig -, ändå inte riktigt har koll på vad jag ämnade göra med detta, som du kallar det (och på samma gång urholkar begreppet på dess mening genom att använda det synnerligen slarvigt, och endast med en grund i ren affekt) "orbajseri", så var min tanke att helt enkelt ge dem, de som i denna tråd har möjligheten att fälla sitt utlåtande om min "upplysnings" vara eller icke-vara, något att gå på. Något konkret att grunda sina antaganden i. Därför skrev jag så att både fakta, och mitt eget sätt att förhålla mig till dessa fakta kom fram. Det var min avsikt, om jag lyckades eller inte vet jag inte. Nu när jag står inför skranket kan jag bara hoppas att man tror sig ha tillräcklig grund för att fälla sin dom över mig.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 17:06

Zokrates skrev:
Avantgardet skrev:Tre stycken som sagt nej, och då undrar jag: hur visar det sig att jag inte är "upplyst"? Ni får hemskt gärna göra mig den tjänsten och berätta, jag blir på inga sätt ledsen.

Detta var roligt, hur kan du veta det på förhand, eller bryr du dig inte om vad andra tycker om dig, varför då ens undra?

Själv tycker jag att du är tillräckligt allmänbildad för att titulera dig upplyst, därmed inte sagt att jag håller med dig i allt, även om jag håller med dig i mycket du skriver, vilket förövrigt gör det svårt att debattera med dig.
Men just detta inslag, vad skiljer det från fåfänga? :wink:

Egentligen ganska enkelt. Emedan jag inte vet vad denna "upplysning" är så vore det ju dumt av mig att ta det som en förolämpning mot min person om jag inte är "upplyst", jag anar dock att man menar något positivt med detta "upplysning" och därför formulerade jag mig på det sätt du ser ovan för att undanröja deras farhågor inför att konkretisera sina synpunkter på mitt tänkandes status.

Min tanke med tråden har mindre - enligt mig - att göra med mig själv än med dem (de "upplysta"). Kanske var det lite fult av mig att dölja detta, men jag trodde man kunde ana sig till det.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 17:21

Johan Ågren skrev:Du har ett upplyst tänkande; ett tänkande som visar på att du genomgått en fördjupning (med svampen kanske). Men du verkar inte upplyst i din känsla, och du ger ett förvirrat intryck som visar att du inte har det fokus och plattform som kännetecknar en upplyst människa. Samtidigt så tycker jag att du mentalt kan handskas med din förvirring och har styrkan att inte bli dogmatisk. Less is more kännetecknar upplysningen. Jag menar därför att det finns ett tillstånd för dig att uppnå som du själv skulle känna igen som en befrielse. Jag tror du ständigt söker det med drogerna. Men jag tror du inte kan självmedicinera dig fram till detta. Inte ens svampar kan allena hjälpa en person att få ett kontinuerligt flöde. De kan dock vara en hjälp att se vad vi trasslat in oss i, men grundproblemet är inte vad vi är intrasslade i, utan att vi trasslar in oss. Detta bara återupprepas om fokuset inte behålls.

Jag är själv inte upplyst just nu. Den största skillnaden mellan dig Avantgardet och mig är att jag inte (eller försöker inte) tar mina tankar på så stort allvar. Jag vet mina tankars båda riktningar, och de kan både vara strukturalistiska, eller så går ekvationen ut och summan blir noll. På sätt och vis så är det som om de är två ytterligheter. Jag är tveksam till att tankemässig strukturalism kan leda till upplysning, i alla fall så länge den tankemässiga traditionen är som vi känner den. Den är en avart, och som sådan flyttar den bara fokuset från vad den försöker beröra, därav behovet av meditation.

Meditationen hjälper oss inte i längden att bli en bättre människa, som samhället generellt definierar en bra människa.

Så sammanfattningsvis: Du har varit och fäktat i upplysningens domäner, har skalat bort, är inte upplyst. Överlag en vettigare människa än de flesta, men är farligt fri i din förvirring. Din största svaghet är ditt behov av en alternativ identitet som försvar mot det konventionella - och det blir ditt största hinder mot att nå upplysning.

/Johan

Din tolkning av mitt tänkande är ungefär vad jag själv skulle ha svarat, och jag förstår helt klart vad man vill ha sagt med detta. Det jag tycker man missar (och som jag försöte lyfta fram) är att det inte riktigt är så enkelt. Tar man fasta på detta (det vi skulle kunna kalla min "dubbla alienation"), och hade en någorlunda riktig uppfattning om hur jag betraktar mina medmänniskor, samt det patos jag ständigt bär kring på, så blir det krångligare. Man skulle då kunna betrakta mig som ett slags boddhisattva som gett sig fan på att jobba i det fördolda, helt utan anspråk på nånting, eller att jag aldrig riktigt nådde ända fram. Det du kallar en "alternativ identitet som försvar mot det konventionella" röjer egentligen en stor fördom om mig. När man erkänner detta fenomen (beskrivet på ett helt annorlunda sätt - på det sätt som jag själv förstår det, det enda sätt jag kan förstå det på) såsom något ofrånkomligt, och ingen strävan på något sätt, som ett slags öde som helt enkelt fallit på min lott, genom att se till min bakgrund, så öppnar man också upp möjligheten till det förra ("boddhisattvatolkningen"). Men det är samtidigt något som "upplysta" människor - nu talar jag förvisso fördomsfullt - aldrig skulle kunna acceptera, vilket av nödvändighet leder till slutsatsen att ingen ur arbetarklassen kan bli "upplyst" annat än genom fullkomlig självförnekelse, annat än genom att ta avstånd från allt han eller hon bär med sig osv.

Jag förstår helt klart att mitt "temperament" (eller vad man nu vill kalla det), kan förefalla främmande. Själv finner jag universiteten (för att inte tala om "upplysta", buddhister och liknande) vara ett slags tillhåll för en fjäskig människotyp med endast falska gester och åtbörder. Det finns en klassaspekt på det hela, som man från borgarklassens sida inte vill erkänna (alla slåss ju på lika villkor, i samma gemensamma värld, hegemonier finns inte annat än som marxistiskt begrepp osv.). "Snällhet" vägrar man acceptera kan ses som något annat än ett positivt värde. Man blundar för det man exkluderar. Den egna föreställningen om "Människan" är förhärskande.

Så, för att summera, om upplysning är det som jag själv tidigare förstått det som, och som andra ger uttryck för (i synnerhet här på forumet) så är det det sista jag vill. Hellre stannar jag kvar i den värld (kalla den ofullkomlig, kalla den rännsten, kalla den dekadent, naiv och meningslös), för att kunna dela mina bröder och systrars sorger och glädjeämnen, på deras nivå. De behöver en jämlik, en nolla om man så vill, inte något abstrakt väsen som de inte förstår eller kan relatera till. Men det är ett sätt att se på saken som ogillas, det vet jag. Får väl nöja mig med att jag aldrig begrep det där med upplysning, och aldrig kommer göra det heller...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jul 2008 18:46

PopJimmy skrev: Algotezza:
Jag ursäktar för mitt långa inlägg.

Algotezza skrev:Ja, detta är förstås "by the book" - och den upplyste eller mystikern ger sig ibland ju själv friheten att nyttja begreppen som hon vill. Är hon då dessutom inte ute efter att kommunicera eller få bekräftelse utan har en egen agenda, lever hon i sin egen monad, och stänger kanske fönster efter fönster.

Visst. det är ditt liv, detta är mitt. Vi möts och tror vi samtalar men vi pladdrar väl mest på i varsin monolog. Kanske båda något von oben gentemot den andre?

Det finns ju inte bara självpåstådda upplysta på detta forum utan en hel hoper självutnämnda genier av olika slag också.
Jag själv ser mig inte som "vaken", men jag har vid vissa få tillfällen känt mig vaken. Jag kan beskriva känslan:

Känslan är att hela tillvaron är totalt självevident. Att behovet av att bekräfta sig själv i tillvaron är bortblåst, eftersom allt redan är "uppenbart". Upplevelsen är att denna "uppenbarelse" alltid existerat.

Jodå, den känslan/upplevelsen kan jag känna igen, speciellt i de hypnagoga/hypnopompa tillstånden (vid insomnade och invaknande). Genomskinligheten, min och världens. Transparens, kunskapens andra frukt, transparent blanche - om jag nu får ordleka lite.

Men eftersom allt då är självklart - är det inte mycket att orda om.

PopJimmy skrev: Men det problematiska med känslan av att "vakna" är att: trots att upplevelsen innebär den perfekta tillfredställelsen så skapas samtidigt ett extatisk lust av att dela med sig av "det underbara".

Låt mig göra en jämförelse: Det är som att vinna på lotto och känna att tillståndet är "helt overkligt" (utifrån den konventionell grådassig måttstock) men högst verklighet (utifrån att du bekräftar det nya tillståndet av rikedom), samtidigt som denna "vinst" av medför en extatisk lust av att dela med sig av rikedomen inför alla man möter. Att det "ekonomiska bördan" inte längre tynger, och du har en förnyad vitalitet av att vilja befria andra.

Men här kommer den intrikata frågan: hur? Det är ingen lätt sak. Via konst och kreativt skapande skulle jag föreslå, snarare än att ta på sig gururollen. Det finns för många "vishetslärare" och för få livskonstnärer! Livskonstnärer behövs som  inte snackar en massa utan gör - eller icke-gör!

PopJimmy skrev: Problemet, för mig, har varit att känslan varit så pass överväldigande, att jag efter upplevelsen blev mer och mer deprimerad och stadigt gått ner, rakt ner i helvetet.

Kontrasterna avlöser varandra. Livets berg- och dalbana. Angstglück.

PopJimmy skrev: Jag har igen närmat mitt botten, då jag efter mitt uppvaknande och tillslumrade velat ta mitt liv. Men nu känner jag mer och mer att jag är säkrare i mig själv, att jag blivit mindre ödmjuk rörande den praktiska verkligheten, dvs att jag är mer kapabel att dra gränser - samtidigt som jag blivit mycket mer ödmjuk i den idella verkligheten, jag behöver inte tolkningsföreträde eftersom jag inte behöver bekräftelse.

Vad är andras bekräftelse värd om de i grunden inte förstår vad man menar? Om de bekräftar bilden de gjort av en och inte den man är... Vill jag vara andras etikett, leva upp eller ned till den?

PopJimmy skrev: Hur som helst. Det jag försöker säga är: Trots att vi på detta forum sällan lyckas kommunicera, så är vår kommunikation (på en längre nivå) redan uppenbar. Det är uppenbart att vi kommunicerar. Sen visst är det sorgligt att vi inte når fram till varandra, dvs att alla lever i sin egen monad. Men anledningen till att det är så, är att vi vill ha det så. Vi definierar oss själva som "självständiga individer". Vi vill inte träffas och mötas i någon sorts "andlig extas" eftersom vi har, genom årtionden våldspåtryckningar blivit splittrade inom oss själva och mellan varandra. Detta splittrande är nödvändigt för att tydligare kunna klargöra vem och vad som är ansvariga. Dock har splittringen gått för långt, det har övergått till isolation snare än sund självständighet. Med sund självständighet finns inte längre någon rädsla för att förenas i massan.

Då ser aldrig på sport live, eller hur? Går då på livekonserter? Var finns rädslan att förenas i en gemensam upplevelse där?

PopJimmy skrev: Det jag försöker säga är: Det finns ett möte, men vill du delta så måste du anlända själv. De flesta anländer aldrig, eftersom de hämmas av rädlsor - dvs intryck de fått av andra. Med att anlända själv, menar jag med att komma naken - att anlända till möten utan iklädd andras symboler.

Är det möjligt på nätet?

PopJimmy skrev: Det finns andra, som Åkes granne, som istället kommer med sina egna symboler, dock kommer dessa i överfylla väskor.

Sanningen är naken och självevident, den behöver inte försöknas. Men när du ser den blir du bländad av Sanningens nakna skönhet. Det är svårt att inte inte dras med. Men när vi står nakna har vi inget att förlora, här gäller det att vi är starka, att vi gjort ett gedigiet förarbete så ingen kan stympa oss från oss själva.

Den sanningen är bortom ord. Den möter vi i tystnaden.

2005 var min fru och jag i Varnhems kyrka. Jag tänkte tanken: Detta är kallas Guds hus? Men var finns Gud? Då kom en ordlös visshet, ett ordlöst svar,  inom mig: Jag är den osynliga närvaron (om jag skall översätta det till ord). Ett tidlöst genomskinligt  ögonblick stod jag där bara. Sedan hörde jag en bekant röst och inkarnerade i världen igen: Dick Harrison höll hov med ett antal pottklippta kulturtanter kring sig och orerade om Arn och medeltiden. Tala om kontraster!

PopJimmy skrev:
Algotezza skrev:Det finns ju inte bara självpåstådda upplysta på detta forum utan en hel hoper självutnämnda genier av olika slag också.

Var och en är dock expert och geni på en sak: att vara och utveckla sig själv - i dialog med omvärlden, på ena eller andra sättet...
Gällande dig specifikt hag jag ofta fått intrycket av dig att du lider av ett slags mindervärdeskomplex (å andra sidan är du mer än andra befriad från storhetsvansinnet).

Genom att du själv upplevt rädsla och att du till viss del låtit denna rädsla sugas in och bli del av din karaktär är du rätt för att erkänna andras storslagenhet (eftersom du, genom din rädsla, blockerar möjligheten att du själv skulle kunna vara storslagen - och genom detta samtidigt "drar ner andra" - en process som i många sammanhang kan vara väldigt sund, men som i andra, kan vara väldigt hämmande).

Storslagen är en beteckning jag inte kan använda om någon. Den är mig helt fjärran. Rädslan är bara ett problem om man är rädd för att vara rädd. Rädslan är min vän, förnekad eller erkänd. Men storslagenhet - vad är det? Det luktar för mycket Ranelid och pottklippta kulturtanter (som jag innerst inne i hemlighet älskar och avundas - är själv pottklippt och min fru tycker ofta att jag är en kärring! Man skall odla sin inre tant!)Så här kan det låta:  "Du måste läsa Kapten Corellis mandolin - den är helt underbar, ja storslagen!"  "Mama Mia är en storslagen film!" Storslagen är ett ord som för mig att mentalt kräkas. Kanske har det med rädsla att göra - jag vet inte. Det som tilltalar mig hos andra är inte deras eventuella storslagenhet utan deras helt naturliga, icke påklistrade enkelhet och ödmjukhet. Samt humor. Utan att krysta för mycket.

...

PopJimmy skrev: Vad vi pratar om är en slags "utveckling" i enligt ett naturligt förlopp. Äldre människor äcklas av att ynge utvecklats snabbare - av deras progressivitet - de upplever att utvecklingen skett orimligt snabbt och därför måste avisas som "fusk". Anledningen att de inte vill ge unga plats, är för att de identifierar sig med sitt egna arbete, och känner att de vill ha respekt av de yngre - eftersom anledningen att yngre växt snabbare än de själva - är just p.g.a. de villkor som de äldre med slit och möda satt upp. De äcklas de yngre som inte ser arbetet bakom att hitta den balanserade formen. De äldre ser också att de yngre ofta kan växa snabbt på längen, men att bygget inte är stabilt - de unga är förblindade av sin egen fartblindhet.

Likaså äcklas yngre människor över de äldres konvervatism, att inte tillåtas växa fritt, att inte tillåtas ta plats. Att inte få ett erkännande att det nya de snya system de har att komma med är mycket mer sofistikerade.

Jag tror på reinkarnation så det bekymrar mig inte det minsta. Jag har själv varit med om att bygga upp de förutsättningar jag har i detta liv och bygger i detta liv upp de förutsättningar jag får i nästa. Jag skapar själv mitt öde i samarbete med omvärlden som för mig gestaltar delar av Guds organism/ medvetande. Så är jag en gammal get nu blir jag en ung killing i nästa liv. Killing me softly! (Onödig ordlek!)

Så jag är ingen gammal grå avundsjuckare - mitt perspektiv på livet är bredare än  att jag lever ett enda och bara får en chans på allt. Man gör vad man kan i varje liv men eftersom man inte blir mätt på det fysiska livet fortsätter det tills man blivit mätt på det fysiska livet som jag ser som en inskolning till högre dimensioner där ännu skönare sex / sammansmältning med andra väntar! Inte är de högandliga världarna några platonska grå tillhåll för stilla tänkande! Allt är sex, enligt Martuinus, dvs. vi befruktar varandra med varandra ord, tankar och handlingar, går havande och föder nya tankar, ord och handlingar att befrukta varandra med! Och så mal det på - det som upprätthåller vår tillvaro evigt är vårt okuvliga, blinda osläckbara urbegär att öht leva, alllså att skapa och uppleva - och det som leder oss är vår hunger och mättnad! Oj, nu svävade jag nog ut lite här! Det får stå kvar!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jul 2008 18:50

Behöver den som är upplyst eller ett med Gud berätta detta för andra? Genomsyrar inte detta hela hans/hennes väsen och hans/hennes tankar, ord och handlingar på ett fullständigt övertygande och trovärdigt sätt utan att han/hon behöver berätta om sitt tillstånd för andra?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 15 jul 2008 20:23

Avantgardet:
Ditt nästa steg för att bli "mer upplyst" mot din mer "egentliga identitet", är att släppa din "klassidentitet". Detta är en falsk diktotomi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi

Problemet är att du vill rädda underklassen, men har inte insett att det är deras eget ansvar att rädda sig själva. Det finns en form av undertryckt sentimentalitet och sorg du själv inte vill hantera. Du sätter dig på höga hästar när du tror att du kan rädda "underklassen". Frustrationen och aggressionsutfallen är ett sätt att lägga över ansvaret för din egen smärta och rädsla på externa objekt du kallar "borgare".

...

Du måste erkänna för dig själv att du hycklar kring identitetsbegreppet. Du slår hål på andras identiteter samtidigt som du håller dig kvar i romantiska förenklingar som "klasskamp" etc.

Det finns en mer abstrakt form av kamp som är ädlare än klasskampen.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 15 jul 2008 21:05

Algotezza, jag ursäktar mig, men detta inlägg kan upplevas tämligen förvitrrat. Under skrivandets gång jag har jag kastats mellan olika känslolägen....

Hur som helst, jag märker att detta inlägg mer är riktat till mig själv än dig.

Algotezza skrev:Men här kommer den intrikata frågan: hur? Det är ingen lätt sak. Via konst och kreativt skapande skulle jag föreslå, snarare än att ta på sig gururollen. Det finns för många "vishetslärare" och för få livskonstnärer! Livskonstnärer behövs som  inte snackar en massa utan gör - eller icke-gör!
Jag skulle nog snarare säga att det finns för många livskonstnärer. De flesta jag träffar i min vardag verkar vara fullt upp med att leva livet, de är kanske inga storslagna konstnärer men de är större än mig. Jag är ingen vidare livskonstnär. Jag söker vishetslärare, det har jag alltid gjort, en lärare som kan kommunicera på ett sätt jag förstår.

Jag söker vishetslärare, har alltid gjort det och har aldrig skämts över det.

De flesta verkar ha stora problem med vishetslärare, det har inte jag.

...

Ursäkta mig Algotezza, jag drabbades plötsligt av en ofattlig känsla av pinsamhet och sorg inför mina taffliga försök att möta autentisk kontakt.

Jag förstår inte vad det är med mig. Jag är väldigt rastlös.

Jag antar att andra har mycket att lära mig, jag förstår inte varför jag har så svårt att lära mig av andra, jag undrar om jag blivit mer korkad på senare tid.

...

Jag söker en högre form av mer autentisk gemenskap. Det är det enda jag göra. Antagligen för att bekräfta mig själv, men egentligen inte på bestnad av någon annan. På något sätt känner jag att jag ofta får fel svar av andra människor. Jag vill att de ska lyfta upp mig och erkänna mig som storslagen för det jag gör, jag förstår inte varför.

Samtidigt inser jag att jag ofta sätter mig över andra människor, och detta beror på att jag är rastlös. Jag upplever att de jag möter diskuterar altl för triviala saker, samtidigt som jag behöver bekräftelse för min storslagenhet. Jag lider av en slags kronisk social rastlöshet. Jag undrar vart felet ligger. Ofta blir jag för ivrig för att kunna förklara detta för andra människor.

...

Här kommer en mycket ärlig fråga: Vad ska jag göra? Jag vet att det är "mitt ansvar" att komma fram till detta, men jag misslyckas hela tiden, jag förstår inte vart jag ska hitta mig själv. Samtidigt söker jag då en äkta gemenskap som kan visa mig min plats, dock upplever jag att de gemenskaper jag hittar hakar sig fast i ytliga symboler byggda på godtyckliga och småskurna identiteter. Jag vill ha något större och mer storslaget. Jag vill ta del av en global by där uppriktighet och ärlighet råder. i de sammanhang jag verkar i så råder inte detta. Eller, det kanske det gör, men på något sätt så upplever jag mig "se" vart andras värderingar kommer från, jag "ser" hur många onödiga konfliter som skapas p.g.a. människor inte lyckas kommunicera med varandra, och samtdigt blir jag rädd, jag flyr mitt ansvar att vara ärlig mot mig själv, jag går in i en slags roll som "vishetslärare", detta för att jag vill försöka få kommunikationen i gruppen att fungera så att jag kan bli bekräftad, så att jag blir av med den här förbannelsen av att behöva vara så ensam.

Kanske är det inte så att andra människor ÄR rädda, utan detta är bara något jag projicerat på dem, som en ursäkt. Nu när jag tänkter lite på det, rädsla är, för mig, helt obefintlig, i både mig och andra.

Jag ursäktar min monolog, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till gruppen, jag vet inte.

Jag märker att gruppen är dysfunktionell och detta gör mig förtvivlad. Vad har jag egentligen för alternativ? Jag försöker gång på gång kommunicera, men mycket går inte fram. Antagligen är jag för ivrig. Jag måste kanske förenkla och klargöra det hela för migsjälv ännu mer.

Detta resulterade i en avstickar tråd: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 8501#98501

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 22:00

PopJimmy skrev:Avantgardet:
Ditt nästa steg för att bli "mer upplyst" mot din mer "egentliga identitet", är att släppa din "klassidentitet". Detta är en falsk diktotomi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi

Problemet är att du vill rädda underklassen, men har inte insett att det är deras eget ansvar att rädda sig själva. Det finns en form av undertryckt sentimentalitet och sorg du själv inte vill hantera. Du sätter dig på höga hästar när du tror att du kan rädda "underklassen". Frustrationen och aggressionsutfallen är ett sätt att lägga över ansvaret för din egen smärta och rädsla på externa objekt du kallar "borgare".

...

Du måste erkänna för dig själv att du hycklar kring identitetsbegreppet. Du slår hål på andras identiteter samtidigt som du håller dig kvar i romantiska förenklingar som "klasskamp" etc.

Det finns en mer abstrakt form av kamp som är ädlare än klasskampen.

Läste du mig rätt? Jag vill inte bli upplyst om det innebär att förneka den verklighet jag vistas i varje dag. Vidare så handlar det inte om någon identitet jag håller fast vid, utan - igen - den konkreta verklighet jag vistas i, och alltid vistats i. Varför skulle jag släppa ett klassperspektiv, när jag ser förtrycket under- och inifrån varje dag? Försöker inte rädda någon, jag finns där för de som också finns där för mig, men jag talar högt om de orättvisor jag ser - och de är många, då jag är förunnad att se dessa utifrån min på sätt och vis privilegierade position (om man med detta menar en position där det falska och oärliga i konventionerna visas upp som allra tydligast - på alla andra sätt är den allt annat än privilegierad).

Förklara för mig varför klassperspektivet skulle vara en s.k. falsk dikotomi? Jag ser inte nämligen varför det skulle vara det. Min aversion mot borgare grundar sig i verkliga möten och relationer (kunde här ta ett exempel från i förra veckan), på ett riktigt och upplevt "förtryck". Jag märker det redan i detta att du inte kan se det som något annat än mitt ansvar att "ta mig ur" den sits jag sitter i, att det finns något annat och "bättre" som jag bör sträva efter. Sug kuk liksom! Jag är inte sämre än nån för att jag är fattigare, har taskiga tänder, slitna kläder, svär, gormar, och knarkar, det är så vi är här, och jag trivs som fisken i vattnet. Varför är det inte din uppgift att anpassa dig till mig och de mina? Just den frågan, låt den dröja kvar, låt den för alltid dröja kvar...

Och nej, det är inte vårt "eget ansvar" att ta oss ur den situation vid blivit födda till och det sociala arv som vi fötts med. Tycker inte "makten" (löst begrepp här) om det som den själv framavlar så är det dess problem. Jag trivs med mig själv, och jag trivs med de mina, och jag tänker inte låta mig kuvas längre, det är slut på det nu.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 15 jul 2008 22:12

Okej jag ska inte stå ivägen och hindra dig utkämpa din "klasskamp". Själv har jag har viktigare strider att lägga mitt krut på.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

POP-JIMMY!

Inläggav Algotezza » 15 jul 2008 22:53

Med livskonstnär menar jag inte främst en som skapar konst i vanlig begränsad mening utan som gör sitt liv till ett konstverk - med dess ljus och dess mörker. Låter väl lite pretto kanske. En som kan vara en lärare för andra med det hon ärligen är - inte via det hon säger. Och som lär av andra genom det som de är. Livskonsynär - på en gång elev och lärare. öppen. ärlig...

Orden är bara skum på ytan som kan leda rätt eller vilseleda.

Det sanna varat/ varandet...

Men jag vet inte, famlar som du i dimman...

Där: en utsträckt hand... eller en kal gren... ensam igen... längtan...

MVH

Algoteza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 23:08

PopJimmy skrev:Okej jag ska inte stå ivägen och hindra dig utkämpa din "klasskamp". Själv har jag har viktigare strider att lägga mitt krut på.

Vet inte vad du menar med detta "klasskamp", för mig är det en realitet - att hjälpa mina vänner som sitter i precis samma båt som jag själv. Att det finns teoretiker som sett på detta med klarsyn ser jag som en tillgång för mig och alla som just sitter i samma båt. Tror du gör exakt samma sak, men vad du ser är inte samma som jag, och var du befinner dig är inte på samma ställa som jag. Lustigt nog så har jag alltid känt ett visst slags respekt för dig, ett slags frändskap som kanske inte alls är ömsesidig, då jag i dig ser nån som är lika hängiven "sitt kall" som jag, även om det inte är samma kall, och att denne också inte kommer stanna inför något hinder på vägen för att ställa de saker till rätta som han menar vara fel och galna. Det, i sig, är tillräckligt för mig för att veta att du gör rätt, även om jag själv betraktar ditt "viktigare" som underordnat mitt eget "viktigare".

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 jul 2008 23:31

PopJimmy skrev:Okej jag ska inte stå ivägen och hindra dig utkämpa din "klasskamp". Själv har jag har viktigare strider att lägga mitt krut på.

Det här förstår jag inte alls och jag blir tacksam om du ville förklara vad du menar, jimmy. (Låtsas att det var någon annan som frågade, mig brukar du ju ignorera.)

Återgå till "Tankar och känslor"