Evolution vs. Kreationism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jun 2008 21:45

suchanother skrev:
Algotezza skrev:
suchanother skrev:Algotezza, efter några år kan jag konstatera  att du ältar problemet tomrum/existens.
Du stödjer dej på flumskiten Martinus, där hela ditt snack går ut på, i nåt konstigt dilemma mellan intet och alltet.
Trodde faktiskt mer om dej Göran, men du ät ok och jag har den största resoekt,

Har du läst något av honom? Eller bara om honom? Sievert Öholms åsikter?

MVH

Algotezza

Erkänner att mina åsikter liknar Sievert Öholms.
Mina åsikter är färdigpaketerade och djupfrysta. Återupplivas de om 100000000000 år så är första meddelandet; Martinus är urtypen för flummare, har ingen anledning att byta åsikt trots 100000000000 år av frysning.

Jaha. Och...? Har du öht läst något han skrivit (inte Öholm - Martinus!)?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jun 2008 21:48

Zokrates skrev:Jag fattar det som att den andliga utvecklingen går parallellt med människans dito, som helt enkelt har gjort och format mänskligheten till vad den är. Utan andlighet ingen människa.

I stort sätt har det ingen betydelse vad, vi tror på, vi har en medfödd förmåga att, tro. Dödar man den tron, dödar man samtidigt grunden för vad som kännetecknar just människan. Denna tro går inte att ersätta med tro på sig själv eller vetenskap, all sådan tro leder till återvändsgränder där det endast blir en tidsfråga innan psyket brakar samman, trots en konstgjord andning av verklighetsflykt med en allt högre konsumtion av substitut i form av droger, musik litteratur mm.

Om jag tar exemplet med barn och barns animism, så är det just där som jag vill påvisa att det handlar om en medfödd instinkt att tro, inget inlärt och absolut inget utifrån vuxna påtvingat. Alternativet till tro, leder till själslig isolering.:)

Bara tron kan spränga de egna gränserna. Nämligen tron att gränserna kan sprängas. Just via tron. På någon/något som... spränger dessa gränser. Genom att man tror det. Är möjligt.

Se cirkeln som en sfär - så kommer du ur den. Till sfären. Livsbubblan.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 05 jul 2008 19:42

kaktus skrev:. Här följer ett par länkar, som jag har hittat, men som jag inte har läst igen, en formel för evolutionen är kort och kompakt och jag väntar på en formel. :) .,för att slippa läsa kompendier och avhandlingar på tusentals sidor med argument.

http://gluefox.com/skap/evol/evol7.shtm

http://medlem.spray.se/exnihilo/daterin ... ebevis.htm

"Med respekt för individen"

MVH:Kaktus
Det går knappast att undvika att se att de där sidorna gör ett stort antal gravt felaktiga och misskrediterande uttalanden. Låt mig ge dig en liten utmaning: välj ut några av de kreationistiska argument som du tycker är mest övertygande och posta dem här så ska jag bemöta dem. Ta god tid på dig, jag kommer att vara bortrest den närmaste tiden.

kaktus

Inläggav kaktus » 05 jul 2008 20:52

Jag tänker sluta skriva här och jag kommer aldrig att återvända, du har din övertygelse och jag har min. Jag orar inte med det här längre, tack för att du inte har skrivit att jag "horar" för andra och sånt. Det är för mig oacceptabelt och jag finner mig absolut inte i sånt. Det här blir bland det sista jag skriver här och det anstår mig inte att bli utsatt för övergrepp av ngn knarkare och andra.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2008 20:56

Tack för att du lämnar in.
Ett pucko som du är inte värdig att diskutera med.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2008 21:04

Men such! Gud, så osmakligt!

Kaktus: Bry dig inte! Någon kanske har en motsatt åsikt, och...?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2008 21:09

Men Skogsälvan varför försvarar du allas rätt till åsikter?
Finns väl ingen anledning.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2008 21:15

Kanske inte det, men jag vill ha rätt till mina och då tycker jag att man ska vara generös.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2008 21:58

Demokrati är komplicerat, i praktiken ogenomförbart.
Finns flera faktorer i demokratin som redan idag pekar åt helvete.
Demokrati betyder då folkmakt, men när har folket haft makt? Är det inte så istället att demokrati är ett ord för kapitalistisk utsugning? När folk är hjärntvättade med ordet demokrati så är det fritt fram för utsugning?
Idag orkar inte folk bry sej om väsentligheter utan är nöjda med sin fredagsgrogg, "hoppas ingen kommer och sliter av mej gångbyxerna, som nördsvensk är jag nöjd annars"
Indien kallas ibland för världens största demokrati….ho..ho..ho…där sitter analfebeta bonnläppar med trasig transistorradio och lyssnar på regeringens propagandasändningar, detta är då demokrati?

Engels skrev om denna "demokrati" som den mest gångbara för tillfället.

Tyvärr är demokratin ett stort skämt idag.

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 05 jul 2008 22:11

kaktus skrev:Jag tänker sluta skriva här och jag kommer aldrig att återvända, du har din övertygelse och jag har min. Jag orar inte med det här längre, tack för att du inte har skrivit att jag "horar" för andra och sånt. Det är för mig oacceptabelt och jag finner mig absolut inte i sånt. Det här blir bland det sista jag skriver här och det anstår mig inte att bli utsatt för övergrepp av ngn knarkare och andra.

Du antar alltså inte utmaningen?

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 05 jul 2008 22:15

"Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.

Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
" (Mat. 5.38-39)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 22:17

kaktus skrev:Jag tänker sluta skriva här och jag kommer aldrig att återvända, du har din övertygelse och jag har min. Jag orar inte med det här längre, tack för att du inte har skrivit att jag "horar" för andra och sånt. Det är för mig oacceptabelt och jag finner mig absolut inte i sånt. Det här blir bland det sista jag skriver här och det anstår mig inte att bli utsatt för övergrepp av ngn knarkare och andra.

Varför springer du omkring här och snackar skit om mig? Har du nåt att säga mig så finns jag här, var åtminstone så anständig att du vänder dig till mig om du har nåt att säga mig! Jag anser, och har min fulla rätt att så göra, att du är "själsligt prostituerad" när du gör beställningsjobb och söker publikens smicker. Har du nån invändning mot det som inte bara är en substanslös upprördhet, eller ska jag tolka det här som att jag helt enkelt bara har alldeles för rätt i det och att du också vet det nånstans?

Varför bemöter du inte den hyggliga gest som swingpirate bjuder dig på genom att söka möta dig i en diskussion? Är det under din värdighet? Har du ens förstått att det här är ett forum?

Kom igen nu kaktus, jag tror faktiskt du kan ha en del att ge om du bara slutar spela nåt slags porslinsdocka och kastar dig in att gå en rond i ringen. Så här är det i verkligheten, den sekulära världen. Vi som inte vuxit upp i en religiös familj där alla varit eniga om dogmen, vi diskuterar faktiskt saker, och vi finner njutning i det också, och vi ifrågasätter, och tänker, och det är faktiskt också hela djävla poängen!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2008 22:32

Fattar inte jag heller Kaktus inställning. Hon har en utgångspunkt att någon av oss vill utnyttja henne "vill inte ha med det motsatta könet att göra".
Sen blandas allt i en konstig blandning av musik, Mozart, åsikter där det "materialistiska" är skit.
Bra så men varför resa upp en mur mot oss andra? Vi vill ju endast diskutera och varje åsikt som är mot dej behöver inte var fientlig. Tolka inte allt så.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 22:35

Fattar inte heller, helt plötsligt har vi nåt slags hegemoni på forumet som fått för sig att om man motsäger ett påstående som någon hasplat ur sig så har man också "hoppat på" vederbörande, eller gjort ett påhopp, eller vad de nu vill kalla det. Liksom, va?! Jag begriper ingenting av det här.

Och Skogsälvan som kliver in och vill försvara det där. Kanske lika bra att lägga ned skiten, byta namn på forumet till "Vuxendagis" och sitta och skvallra istället.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2008 22:38

Bitsk retorik kan man gärna använda när man känner/halvkänner någon. Ja, vill man nå förståelse och sånt så kan det vara värt att tänka på. Tänk: man knallar inte fram till någon med morska steg på krogen och stoppar in handen under byxlinningen.

Återgå till "Religion och andlighet"