Är Gud rättvis?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2007 01:33

Nostalgisk blir jag, men jag är rörlig nu. En mobil käft på två, tre, ben. "Cut me up before you go", sjöng vi hemmavid, använd mitt skinn till ditt rakblad, och folk trodde vi var tokiga - och det var vi. Vi slamrade i glasen, som tomtar på loftet: väckarklockor. Tar dem under vingarna. Som Jesus tänkt sig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Är Gud rättvis?

Inläggav Algotezza » 30 jan 2007 09:34

Harold skrev:Det är viktigt att inse att det är en tolkning av en historisk händelse att Jesus med nödvändighet måste dö för människornas synder. Redan inom tidig teologi är uppfattningen att Guds människoblivande är tillräckligt för människornas frälsning dock utbredd. Jesu död är därmed inte nödvändig, utan en följd av att människorna vägrade att acceptera honom. Jesu död visar att Gud inte ger upp sin frälsningsplan, även om människorna motverkar den. Dessutom kan man dra slutsatsen att Jesu död på korset i viss bemärkelse verkligen var ett misslyckande, men ett misslyckande som inte berodde på Gud, utan på människorna.

Det finns ingen synd. Men medvetande om "synd". Det handlar bara om okunnighet vad gäller skapande av och ansvaret för sitt eget öde. Och bristande kärlek till medmänniskan. Jesus visar vägen hur vi kan lära oss bemästra vårt öde, bli ödessmarta, genom nästakärlek och förlåtelse. Fjällen faller från ögonen.

A
Algotezza aka Algotezza

Tatjana

Inläggav Tatjana » 24 mar 2007 01:12

Gud har fyra framträdande egenskaper, kärlek, rättvisa, vishet, kraft.
Han kan inte göra något som inte överrenstämmer med dessa egenskaper. Störst är hans kärlek, dvs att han främst ser till den egenskapen. (som att "fria ist för att fälla")

Jesus valde att genomlida detta han var inte tvungen i den bemärkelsen att hans fria vilja blev överkörd.
Adam var precis som jesus fullkomlig (dvs född direkt av gud) och han syndade medans jesus levde ett liv fritt från synd, när jesus dog uppvägde det den synden som Adam skapat och gett oss människor i arv. Där är ett bevis på guds rättvisa. Dessutom var det rättvist av gud att låta herodes ta ett eget beslut om han ville döda jesus eller inte, hade gud dödat herodes hade det inte varit rättvist för då hade han (herodes) inte haft möjlighet att använda sin fria vilja.
Däremot kanske han inte är förtjänt av en uppståndelse. (jag vet inte).

Herodes och alla vi andra här på jorden är skapade att leva en viss tid ca 80år, under den tiden så har vi möjlighet att göra olika saker och ta olika beslut utan att Gud inverkar eller straffar oss, vi kan välja att följa gud eller leva enligt människor. Detta är ett bevis för att gud är rättvis.

Om vi väljer att följa mänskliga lärare och inte gud så kommer vårt liv att te sig på ett sätt som är i överrenstämmelse med det och om vi låter oss ledas av gud så ter sig livet på ett annat sätt.
När vi sedan dör, för det gör ju båda dessa sorter av människor tillslut, så summerar gud vårt liv och våra motiv, det är också rättvist.

Om vi känner till guds egenskper så som rättvisan så behöver vi inte vara oroliga för att han inte kommer att agera rättvist i fallet med herodes, vi vet att han har hela bilden klar för sig (vi känner ju inte ens Herdoes) och han vet exakt vad Herodes tänkte osv.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 24 mar 2007 18:52

Undrar om ni såg Uppdrag Gransknings reportage om Livets Ord?
Ulf Ekman var med i SKP, det maoistiska lilla partiet på 70-talet. (märkligt föresten att dessa fakta inte kommer fram i olika reportage)
Han verkade här i Göteborg och jag vet genom kompisar att han betraktades som ett pajas, ett munväder. En sån där kille som alla kännersom bara pratar och pratar men säger inget vettigt.
Kan tänka mej att Ulf Ekman tröttnade och bytte idéer som så att (snällt) sagt bättre motsvarar hans begåvning men ändå uppfyller alla krav på att stå på podiet å predika (spelar ingen roll vilken lära)
Hohoho

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 mar 2007 12:47

suchanother skrev:... jag vet genom kompisar att han betraktades som ett pajas,

wow, imponerande: "jag vet genom kompisar"...

En kompis har sagt till mig att han varit på månen...

Enligt vad jag har sätt av Ulf Ekman så håller jag inte alls med om vad du säger. Och ditt inlägg har förresten inte med ämnet att göra.

/Skyline

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 mar 2007 13:00

Ylwa skrev:..Att vara tvungen att döda honom för att Gud bestämt att han ska dödas för att alla ska få förlåtelse är orättvist.

Det var nog så att Gud hade sätt hur grymma och onda vi männsikor är. Så Gud tvingade oss inte att döda Jesus men han antog med stor säkerhet att de skulle göra det. Han lät sin oskyldige son bli torterad, slaktad och spikad på ett kors för att vi grymma männskor ska kunna bli förlåtna för det vi gjort och för att sedan kunna komma till paradiset i himmelen.

Jag vill också citera vad en vis man en gång sa om rättvisa:

"Jag vill inte ha rättvisa från Gud. I så fall vore jag på väg till helvetet just nu. Nej, det enda jag vill ha, är hans nåd."

--- Lester Sumrall

/Skyline

Benjie

Inläggav Benjie » 25 mar 2007 23:28

Skyline skrev:
Ylwa skrev:..Att vara tvungen att döda honom för att Gud bestämt att han ska dödas för att alla ska få förlåtelse är orättvist.

Det var nog så att Gud hade sätt hur grymma och onda vi männsikor är. Så Gud tvingade oss inte att döda Jesus men han antog med stor säkerhet att de skulle göra det. Han lät sin oskyldige son bli torterad, slaktad och spikad på ett kors för att vi grymma männskor ska kunna bli förlåtna för det vi gjort och för att sedan kunna komma till paradiset i himmelen.

"Jag vill inte ha rättvisa från Gud. I så fall vore jag på väg till helvetet just nu. Nej, det enda jag vill ha, är hans nåd."

--- Lester Sumrall

/Skyline

Kan man anklaga GUD  för att vara orättvis  ogenerös?? Jag menar ,,, vad händer då människan BRYTER/AVVIKER från HANS föreskrivna VÄG, den väg han öreskriver  varje  MÄNNISKA/INDIVID???

De Dessa begår väl INTE vilket litet skitbrott som helst...?

Frågar de inte ...är Vi inte SKAPADE???

BENJIE

Angelina

Inläggav Angelina » 26 mar 2007 01:03

Jag vet inte om det här är relevant överhuvudtaget, men av någon anledning känner jag mig manad att dela med mig av mina visdomar.
Alltså, Jesus var nu inte riktigt den Jesus som det skrivs om i Bibeln, utan den karaktären har han blivit påklistrad, och anammat för den delen, på senare tid. Rising to the occasion. Och samma gäller Hitler, de var egentligen på samma nivå, men deras liv blev större än de ursprungligen anat.  Annan avancerad planering fanns givetvis också, men för den enskilda individen Jesus/Hitler var denna inte riktigt klar för den fysiska personligheten, bara delvis. Det var sådant de fick ta del av innan/efter(nu)  den existensen.  Meningen med Jesus liv var att förlåta människorna för deras synder, att ta på sig deras synder. Hitler gjorde samma sak fast tvärtom, han syndade för att kunna bli förlåten. Det är meningen att vi ska förlåta Hitler och ta emot förlåtelse från Jesus. Det är deras uppgifter som symboler.

Benjie

Inläggav Benjie » 26 mar 2007 08:51

Vad religionen angår ...

så intresserar mig all mänsklig aktivitet lika mycket.... dvs jag frågar mig här vad människan är, håller på med och varför.

Därför skrev jag här ovan om en Bibelns en föreskrivna väg och frågar därmed  människorna om deras okunskap/kunskap om vem vad hur de kommit till.... av sig sjäva ( Naturen) eller av GUD?

Inte för att onödigtvis göra dem osäkrare på sin identitet utan tvärtom göra dem starkare på den.

Sedan menar jag att vi - av bestämda orsaker! - följer eller går dit våra INTRESSEN leder!

Jag tror alltså också på fullaste allvar att livet är en den tuffaste match vi har att genomgå....och att vi bör gå in i den så iskallt seriöst det bara är möjligt.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 mar 2007 11:15

Benjie skrev:
Skyline skrev:

--- Lester Sumrall

/Skyline

Kan man anklaga GUD  för att vara orättvis  ogenerös?? Jag menar ,,, vad händer då människan BRYTER/AVVIKER från HANS föreskrivna VÄG, den väg han öreskriver  varje  MÄNNISKA/INDIVID???

BENJIE

Framförallt är vi skapande. Den fysiska kroppen är vår egen skapelse i samarbete med omvärlden, omvärlden är Gud. Vi är något mer än den fysiska kroppen. Vi har ett djupare ansvar än det vi råkar genomföra med hjälp av kroppen. Vi har ansvar för allt vi skapar i tanke, ord och handling. Kan vi bära det ansvaret? Och bära de fulla konsekvenserna av detta?

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 26 mar 2007 13:09

Algotezza skrev:
Benjie skrev:
Skyline skrev:

--- Lester Sumrall

/Skyline

BENJIE

Framförallt är vi skapande. Den fysiska kroppen är vår egen skapelse i samarbete med omvärlden, omvärlden är Gud. Vi är något mer än den fysiska kroppen. Vi har ett djupare ansvar än det vi råkar genomföra med hjälp av kroppen. Vi har ansvar för allt vi skapar i tanke, ord och handling. Kan vi bära det ansvaret? Och bära de fulla konsekvenserna av detta?

A

SORGLIGARE ord än dessa kan formodligen aldrig komma ut ur min egen kropp ......ty de är...NEJ!.... jag tror inte vi kan ta ANSVAR inför våra ord eller handlingar..viket gör mig äckligt fruktansvärt obekväm!!

Sorgligt är att behöva erkänna sin litenhet inför ett ALLSMÄKTIGT MEDVETANDE ...om  det  finns!

Eftersom frågan blir   - Varför är det så?

BENJIE

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 26 mar 2007 17:41

Benjie skrev:[...NEJ!.... jag tror inte vi kan ta ANSVAR inför våra ord eller handlingar..
BENJIE

Och varför inte det? Jag tar ett exempel: Om en kär vän till dig talar om en av dess djupaste hemligheter och sedan säger att du absolut inte får säga det till någon och du lovar att inte göra det. MEN SEDAN GÅR DU OCH GÖR DET ÄNDÅ! Hon blir då fruktansvärt ledsen och sårad och gråter i dagar. Var det inte ditt ANSVAR att inte avslöja detta till någon? Borde det inte vara du som får ta konsekvenserna för din handling? eller vem skall annars göra det?

Bara en tanke..

/Skyline

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 mar 2007 11:04

Benjie skrev:
Algotezza skrev:
Benjie skrev:
Skyline skrev:

--- Lester Sumrall

/Skyline

BENJIE

A

SORGLIGARE ord än dessa kan formodligen aldrig komma ut ur min egen kropp ......ty de är...NEJ!.... jag tror inte vi kan ta ANSVAR inför våra ord eller handlingar..viket gör mig äckligt fruktansvärt obekväm!!

Sorgligt är att behöva erkänna sin litenhet inför ett ALLSMÄKTIGT MEDVETANDE ...om  det  finns!

Eftersom frågan blir   - Varför är det så?

BENJIE

Det är sin sak att ta något slags kosmiskt absolut och ultimat ansvar, en annan att ha ansvar i juridisk och vardaglig mening. Det senare kan vi ha utan att ha det första, då grundat på överenskommelser människor emellan, ej på metafysik. Samma sak gäller den fria viljan. Den kan finans i vardaglig common sense mening men inte alls metafysiskt sett. Metafysiken behöver vi bara på söndagarna, ej i vardagen... Vardagen är min plats i verkligheten. Söndagsspekulationerna är kul underhållning men behövs ej för min överlevnad. Dock får man ett helvete om man obetänskamt mixar nivåerna när man argumenterar för att t.ex. gå fri från straff, eftersom "Gud ytterst har allt ansvar".

Skit samma om du har för andra obekväma åsikter. Är du bekväm med dem själv så OK för min del. Är du inte det får du väl arbeta dig vidare till en ny ståndpunkt.

A
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 29 mar 2007 15:43

deleted

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 29 mar 2007 18:22

Word.
Gud är orimlighetens alibi.

Återgå till "Religion och andlighet"