Zokrates skrev:Det finns ju mängder med exempel på före detta alkoholister som efter att de blivit omvända predikar med all kraft mot flaskan. Varför skulle inte något liknande kunna vara fallet med biggj? Har han gjort det ni tillskriver honom, samt besegrats av förnuftet att förkasta detta beteende, då skall han väl inte gå och dränka sig, tvärtom uppvisar han ju då en än rakare rygg.
Ja precis som alla nyfrälsta talar om att man måste hitta gud osv. Det är intressant ur ett psykologiskt perspektiv eftersom enbart om det är så att man till och med kan predika om det, om det intrinsikalt är något dåligt i det (sjukdomen droger, alkoholism och dylikt detta semantiska löje) blir predikaren fri från skuld.
Anhöriga brukar också inta en liknande position. Det är hujiamig så farligt säger de, det är djävulen som bor i flaskan, livsfara som psykopaterna som säljer nätdroger producerar ovs. Allt för att de skall behöva säga, min son/dotter, far/mor, faster/farbror klarar inte av att hantera dessa saker. Denne är en svag stackare som inte klarar av att ha hälsosamma relationer till dessa ting.
Nej, ondska, sjukdom, högre makter till och med gener, inte dåliga förstås utan anpassade, gjorde att:
Patetiskt.
Du missar uppenbarligen en sak här. Jag är inte för förbud mot prostitution, så varför skulle jag hylla någon som börjar predika emot det för den våndas över sina tidigare möten med prostituterade?
Allt handlar om hur mötet skedde gör det inte? Jag menar sex är en intim situation, tänk vad mycket kärlek och ömhet du kan visa denna människa som säljer sig till dig. Skall du skämmas om du gör det?
Så nej du de där äskandet för sympatier, och det där retoriska "förnuft" som du smugglat in gör vitten för något slags "bevis" eller "argument" för eller mot.
Vi vet att ni inte gillar, mer än så har inte presenterats, förutom den öppna frågan om att det är "sämre" istället för "bättre" med laglig prostitution (för att det alltid kommer finnas prostitution är ju alla rörande överens om).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno