LSD

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Inläggav Morningstar » 30 jun 2008 21:45

------

kaktus

Inläggav kaktus » 30 jun 2008 21:51

Jag tänker inte vara er morsa, ni gör som ni vill. Jag håller med Magicadehex och vill i övrigt tillägga att man bör ta dem hälsomässiga konsekvenserna i betraktning, om man tänker experimenter med droger. Jag vill inte att du ska hoppa ut genom fönstret eller nåt sånt Sailaways. Res bort istället, det hjälper att komma bort från sin vardag.Var rädd om dig.

MVH:Kaktus

Xinea

Inläggav Xinea » 30 jun 2008 22:07

Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 30 jun 2008 23:29

LSD kommer länge väcka rädsla genom sitt namn och sin historia. Jag har heller inte särskilt stor erfarenhet av det preparatet, endast två trippar för 8 år sedan. Och jag ser inte för mig att jag kommer använda det i framtiden.

De olika växterna lär jag mig att använda i en helig och mystisk inramning, med öppenhet för livets mysterium. Jag började med trippande, mestadels psilocybinsvamp så som inte är helt ovanligt bland 20-åriga killar (är 31 nu). Samtidigt lärde jag mig och praktiserade kundalini kriyas från den tantriska yogatraditionen. Så småningom växte detta samman. Det var en ny öppning som inträffade när jag praktiserade dessa tekniker under påverkan av svamp. Teknikerna innebär bland annat kontrollerad andning (jag lärde mig hålla andan uppemot 5 minuter utan att drabbas av panik). Denna öppning fick mig också att söka mig utåt, för att komma i kontakt med djupare kunskap av användandet av de heliga växterna. Jag lär fortfarande mycket om det cerimoniella användandet och kommer fortsätta med det. För närvarande har jag deltagit på drygt 30 ceremonier med i genomsnitt 25-30 personer per ceremoni, bara jag och en kvinna i skogen igår, och en större ceremoni med drygt 60 personer för ett par veckor sedan. Totalt har jag snart passerat delandet av 1000 personprocesser. Jag har vänner från Brasilien som levt hela sina liv i samklang med växterna, så som den naturnära människan levt i alla tider. I februari planerar jag åka till mina vänner i amazonas och ska tillsammans med dem möta två ursprungsstammar och dricka te med dem, samt delta i en 10 dagars ceremoni där vi kokar tet som vi hämtar ifrån skogen (vi planterar tillbaka lika mycket av de heliga växterna som vi tar, det kräver även lagarna i brasilien).

På sikt tror jag att den ceremoniella användningen av växter kommer bli lagligt här i en andlig kontext, liksom det har blivit i större delen av sydamerika, usa, holland och spanien som jag känner till. Det verkar lovande även för santo daime i tyskland.

Någon som såg vetenskapens värld för ett par månader sen, där de listade de olika drogernas farlighet? När det kom till LSD var det två läkare som vädjade om att de skulle få börja använda den här typen av medicin igen till de patientgrupper som vi har svårt att hjälpa nu. Min förhoppning är att det ceremoniella användandet (som har stöd av FN's deklaration om männskliga rättigheter) ska hjälpa den medicinska användningen på traven.

Jag kan lova att i dessa sammanhang behövs ingen benso, hjärtats sång är vad som helar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 jul 2008 02:13

Xinea skrev:Kom ner på jorden: http://www.emedicine.com/ped/TOPIC2809.HTM

Deaths due to the primary effects of LSD have not been well documented. The lethal dose of LSD has been estimated to be 14,000 mcg. Few cases of massive ingestions have been reported; because of its large index of toxicity, patients must have access to unusually concentrated forms of LSD if they are to overdose. In massive overdoses, respiratory arrest, coma, emesis, hyperthermia, autonomic instability, and bleeding disorders can occur.

The US Drug Enforcement Administration (DEA) reports that the strength of LSD samples currently obtained from illicit sources ranges from 20-80 mcg of LSD per dose.

Alltså ca: 160 trippar skall man smacka i sig.

Och:
Emergency department (ED) visits from patients with adverse reactions to hallucinogens are uncommon. Highlights from the 2003 Drug Abuse Warning Network (DAWN) estimate that approximately 627,923 drug-related ED visits occurred nationwide in the third and fourth quarters of 2003. Of these, only 656 cases, or 0.1%, involved LSD, whereas cocaine was involved in 125,921, or 20%, of all drug-related ED visits.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Xinea

Inläggav Xinea » 01 jul 2008 11:23

JR, du har lyckats hitta "fördelarna av LSD"  i artikkeln. SÅ att summa summarum vill du säga????
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 01 jul 2008 12:44

Xinea, det verkade som om du presenterade den artikel som du länkade till som ett stöd till att LSD är farligt, men det gör ju inte artikeln. Det finns ingen forskningsrapport som visar på mer än enstaka olyckliga fall, försvinnande få jämfört med hur mycket preparatet har använts och fortfarande används. Det som understöder bilden av lsd som särskilt farlig är en fördom i samhället, samt många privatpersoners tolkning att närstående personers psyksjukdom uppkom på grund av lsd användning. För att få ihop den ekvationen krävs den lite magstarka slutsatsen att alla dessa personer som hävdar att någon de känner blev galen av lsd använder det som en undanflykt eftersom ämnet är så känsligt. Det som är skadligt med lsd är att det är straffbart och att det ger panik hos människor som inte vet något om det.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 jul 2008 13:04

Xinea skrev:JR, du har lyckats hitta "fördelarna av LSD"  i artikkeln. SÅ att summa summarum vill du säga????

Nej jag har lyft fram vad som främst är intressant i avseende argument emot dessa preparat. Att du är på heligt korståg kan jag inte göra något åt.

Men jag kan se till att du inte fortsätter tro att du kan slänga in vetenskapliga utredningar av skadeverkningar samt effekt och automatiskt motsäga bruket av dessa substanser.

De är ganska harmlösa.

Har du något annat där du vill lyfta fram så citera det gärna.

Jag tror inte ens du läste vad som stod där innan du gav oss länken, verkar snarare troligt att du tror att dina invanda föreställningar som propaganda har gett dig är vetenskapligt understödda. Något jag betvivlar starkt. Så mest nytta av läsningen tror jag att du har.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 jul 2008 13:13

Loke skrev:Xinea, det verkade som om du presenterade den artikel som du länkade till som ett stöd till att LSD är farligt, men det gör ju inte artikeln. Det finns ingen forskningsrapport som visar på mer än enstaka olyckliga fall, försvinnande få jämfört med hur mycket preparatet har använts och fortfarande används. Det som understöder bilden av lsd som särskilt farlig är en fördom i samhället, samt många privatpersoners tolkning att närstående personers psyksjukdom uppkom på grund av lsd användning. För att få ihop den ekvationen krävs den lite magstarka slutsatsen att alla dessa personer som hävdar att någon de känner blev galen av lsd använder det som en undanflykt eftersom ämnet är så känsligt. Det som är skadligt med lsd är att det är straffbart och att det ger panik hos människor som inte vet något om det.

Vi måste se och erkänna den "ansvarslättnad" som det innebär att skylla på externa substanser.

Se på skillnaden mellan alkohol och droger.

Alkohol kan de med bristande karaktär inte hantera, droger är livsfarliga för alla. Så säger normen och jag tycker gott man kan fråga sig varför.

Jag blir redigt trött på alla före detta "knarkare" som blir frälsta och tror att de kan bli av med sin synd genom att säga att preparatet tog över dem, att de inte kunde göra annorlunda osv.

Eller för den delen folk som jobbar med missbrukare, jag menar klart att de inte ser de goda sidorna då, och går ut och säger sig veta vad drogen är. Det är väl rimligen de negativa sidorna de vet vad de är. Inte drogen i sig.

Vi har alltid val, och vi gör alltid val. Alla substanser påverkar oss och vissa mer än andra, därav måste man respektera alla intag, precis som alla djur gör när de smakar det okända försiktigt först.

Inse att det oftast är människor som har problem som får problem med droger. Men det samma kan nog sägas med pengar, eller sex, eller what so ever.

Du har en bra poäng när du talar om tabun av att ha någon som har psykiska problem i sin närhet, och hur många vill hitta externa anledningar för problemet Loke. Jag tycker det är mycket lätt att se hur kopplingen görs och vad som motiverar det. Det är blodsbandet som fruktas, ärftligheten.

Om den är galen och det är något personligt, så ligger det och smittar den egna personen. Det är en flykt från den obehagliga idén att de närstående kan vara sammanbundna på något sätt.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 01 jul 2008 13:15

Samtidigt delar jag Johans uppfattning om att psykosen har ett värde och mycket att lära oss. För att jag ska känna mig hemma mår jag bäst av att vara nära både de som drabbats av psykiatriskt klassad psykos/schitzoreni som de som utan sjukdomsinsikt lever i den stora samhällspsykosen. Helst samtidigt.

kaktus

Inläggav kaktus » 01 jul 2008 19:13

Jag är inte medicinare, så jagräknar nog inte med ngt annat än att sportsfilosofen kommer att korrigera mig :) .Utifrån en enkel slutsats så tänker jag att droger minskar din livskvalitet, vilket gör att varken den visuella eller audiella perceptionen fungerar optimalt, utan en god livskvalitet blir det nog mkt svårt att uppleva lycka.  Alkohol förslöar, rökning luktar illa. droger leder till en negativ personlighetsförändring dessutom.

Xinea

Inläggav Xinea » 01 jul 2008 20:07

Tack för all uppmärksamhet. Jag ah rläst igenom artikeln och tyckte att den är förtpelig flr alla.
"Highlights from the 2003 Drug Abuse Warning Network (DAWN) estimate that approximately 627,923 drug-related ED visits occurred nationwide in the third and fourth quarters of 2003. Of these, only 656 cases, or 0.1%, involved LSD, whereas cocaine was involved in 125,921, or 20%, of all drug-related ED visits."
...det är ju bsara toppen på isberg...Många som skulle behöva vård hamnar aldrig i akuten eftersom de är själva när de tar droger. VAd är det så bra att ta hallucinogener? som det står i artikeln: "Patients generally present with sympathomimetic signs, including mydriasis, hypertension, flushing, tachycardia, and, rarely, hyperthermia. Behavior can be agitated or withdrawn. ...
Rarely, morbidity or mortality may be associated with the complications of hyperthermia; such complications include rhabdomyolysis, myoglobinuric renal failure, hepatic necrosis, and disseminated intravascular coagulopathy." - de senaste diganoser är väldigt allvarliga som ni ser. Om någon drog orsakar rhabdomyolysis tas den bort från marknaden.

Sedan följande:  LSD primarily produces illusions (pseudohallucinations), which are impressions derived from the misinterpretation of an actual experience. One common type of illusion produced by these drugs is called synesthesia (ie, transposition of sensory modes, or sensory crossover). For example, a particular sight may cause the user to perceive a sound. True hallucinations also can occur, with visual hallucinations being the most common. Users typically have awareness that what they are seeing, hearing, or smelling is distorted or not real; however, acute adverse effects can include panic reactions, psychosis, and major depression  - vem vill ha hallucinationer.  Har ni haft några eller sett några ha dem?" Jag tycker fortfarande att det måste finnas andra sätt att dämpa sin livskris elelr vad det nu är som tvingar en att ta droger. Sedan känner jag ju att de jag säger är en tom röst i öknen. Ni borde jobba i akuten några månader och seda yttra sig igen.
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 01 jul 2008 21:29

Ja, det hade varit skönt att jobba i vården igen, i alla fall på deltid. Det här med att sitta framför en dataskärm hela dagen är inte det bästa. Men jag trivs med mitt jobb, kanske om nått år när jag etablerat mig att jag går ned i tid med ingenjörandet och jobbar deltid på ett ålderdomshem. Det ger så mycket att jobba med gamla människor och jag kan verkligen sakna det.

Jag är för övrigt nära vän med en tjej som jobbar natt på psykakuten, hon gillar verkligen inte sammanblandningen av det vi gör i ceremonierna, med annat som diskuteras i den här tråden. Hon tycker också ofta att det är jobbigt att få in trippare i cirkeln eftersom det påverkar alla mycket och det lätt blir en vild energi som tar bort kontakten med de viktiga subtila strömmarna.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2008 21:54

Av vad jag har lärt mig så är alkohol den farligaste drogen. Den är legaliserad. Om det beror på vanligheten där vill jag inte uttala mig om. Men de flesta vuxna människor har ju varit fulla, så jag börjar i den änden. Det vanliga är att inneboende känslor förstärks, men visst släpps det på gränserna. Det är inte ovanligt att flygrädda tar ett par huttar innan avfärd, men finns det en djuplodande vrede eller sorg så glider det lätt upp till ytan. Psykadelika är way more vispande för brukaren. Bra att Auk förstår att det inte är att rekommendera till nevsvaga personer, ja som mig tex.

kaktus

Inläggav kaktus » 01 jul 2008 22:31

Du verkar vara så förtvivlad, sänder dig här en odödlig klassiker, som lättar tungsinnet:

http://www.youtube.com/watch?v=EXUYO7NpcEU

Återgå till "Tankar och känslor"