Vad är jag?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är jag?
Om jag inte är mitt beteende, inte mina tankar och inte mina känslor - vad är jag då? Är det någon skillnad på VAD jag är och VEM jag är?
Undrar Ylwa
Undrar Ylwa
Ett enkelt svar på vad är att du är en levande varelse, en människa, med ett inre som består av beteenden, tankar och känslor. Alla människor är likadana på detta "vad", men själva beteendet, tankarna och känslorna skiljer sig från person till person och beskriver vem du är.
Fast misstänker att du söker ett djupare svar.
Fast misstänker att du söker ett djupare svar.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
- Avantgardet
Det är Du som är "är" i frågan, hänger du med? "Vem"? "Vem" är en kategorisering som olika "är" gör för att förstå sitt "är", för att skilja ut och strukturera. Om du frågar "vad" så kan man säga "självuppfattning" (som kan innefatta hela världsbilder med vetenskap, religion, eller vad än det vara månde). 
- Avantgardet
VAD har att göra med människans egenskaper, VEM med hennes personliga identitet.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
Re: Vad är jag?
Ylwa skrev:Om jag inte är mitt beteende, inte mina tankar och inte mina känslor - vad är jag då? Är det någon skillnad på VAD jag är och VEM jag är?
Undrar Ylwa
Du är vad du genom din tanke, dina ord och dina handlingar gjort dig till. Vad du är är vad du för tillfället manifesterar i tanke, ord och handling. Annars måste man ta till att man är något slags immateriellt opåverkbart vara bortom bortom...
Vilket inte är fel, men det säger ju inte så mycket om vem man är om man bara är ren existens...
Jag har andra beskrivningar också, ang. vem och vad, inspirerat av Martinus kosmologi... Jag håller dock här. Tar mer om intresse finns.
En sak kan jag säga: vi är varandras omvärld.
A
Algotezza aka Algotezza
Ylwa skrev:Om jag inte är mitt beteende, inte mina tankar och inte mina känslor - vad är jag då? Är det någon skillnad på VAD jag är och VEM jag är?
Om du inte är ditt beteende, inte dina tankar och inte dina känslor, vem/vad är du då? Man kan väl inte vara någon annan en sig själv.
Vad man är, är saker som beskriver vem man är.
Så tolkar jag det hela.
Tänkaren skrev:Ylwa skrev:Om jag inte är mitt beteende, inte mina tankar och inte mina känslor - vad är jag då? Är det någon skillnad på VAD jag är och VEM jag är?
Om du inte är ditt beteende, inte dina tankar och inte dina känslor, vem/vad är du då? Man kan väl inte vara någon annan en sig själv.
Detta är intressant. Att om ens tankar, ord och handlingar är den man är - Och man bestämmer sig för att börja handla och tänka helt annorlunda, då är man ju fortfarande sig själv men inte som man var innan. Man kan alltså ändra sig själv, sin personlighet. Tur det.. Passande citat;
"Bete dig som du vill vara och snart kommer du vara som du beter dig" /Minns inte
/Skyline
Meningen med livet är att leva det.. /DS
Du har helt rätt Skyline, ens personlighet ändras och formas under ens hela liv. Så som jag tänker och beter mej idag kommer jag inte att göra om 10 år.
Det här med ens personlighet har jag haft några funderingar på, t.ex varför jag/vi gör som jag/vi gör.
Det är inte vi själva som bestämmer vem eller vilka vi ska vara, den vi är beror mycket på hur våran uppfostran, miljö och vänner är osv.
Det här med ens personlighet har jag haft några funderingar på, t.ex varför jag/vi gör som jag/vi gör.
Det är inte vi själva som bestämmer vem eller vilka vi ska vara, den vi är beror mycket på hur våran uppfostran, miljö och vänner är osv.
Undrar Ylwa
Då är vad du gjort och genom att hela tiden fortsätta göra omskapar du dig själv.
Det som håller ihop hela härligheten är din grundläggande vilja/ begär att leva, uppleva och skapa.
A
Algotezza aka Algotezza
Tänkaren skrev:Det är inte vi själva som bestämmer vem eller vilka vi ska vara, den vi är beror mycket på hur våran uppfostran, miljö och vänner är osv.
Tänkaren, Visst påverkas vi hela tiden av omgivningen och miljön samt sin uppfostran men det är ändå du själv som tar besluten om hur kommer bli och bete dig/hur din personlighet blir. Vi tar ett exempel;
-Du växer upp i New Yorks förort där droger och gäng är din vardag. Grupptryck och tillvaron gör att du dras med och blir våldsam och och argsint mot alla. Men efter hand så känner du att du inte mår bra av det och vill sluta med det hela. Du bestämmer dig för att lämna gänget och vill istället bli en snäll människa för att sona för att dumt du gjort i ditt liv.
Så visst påverkas av andra och annat men man har alltid ett val.
/Skyline
Meningen med livet är att leva det.. /DS
Återgå till "Tankar och känslor"