2 HJÄRNOR ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

2 HJÄRNOR ?

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 23 mar 2009 21:31

Hälften av människans nervceller finns i magen...
Vagusnerven gör att de två kommunicerar med varandra...
Jag har inte tidigare tänkt på på det sättet , men efter att ha läst en del artiklar , tycker jag att det finns en viss poäng , kanske , att tänka på det sättet... :shock:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 23 mar 2009 22:37

magkänsla ey? ;)
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

transversal

Inläggav transversal » 24 mar 2009 16:14

Vad är det som gör att bara hjärnan ger upphov till ett självmedvetande?

Användarvisningsbild
Kulle

Inläggav Kulle » 24 mar 2009 18:57

Hälften av människans nervceller finns inte i magen.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 mar 2009 21:24

transversal skrev:Vad är det som gör att bara hjärnan ger upphov till ett självmedvetande?

Vår övertygelse att bara hjärnan ger upphov till ett självmedvetande.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 mar 2009 13:09

Kulle skrev:Hälften av människans nervceller finns inte i magen.

ok....kanske inte hälften , men lika många som hjärnan har , ungefär , har jag läst.
Det är hursomhelst en massa nervceller där... :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 mar 2009 13:12

Logos skrev:
transversal skrev:Vad är det som gör att bara hjärnan ger upphov till ett självmedvetande?

Vår övertygelse att bara hjärnan ger upphov till ett självmedvetande.

Försök att filosofera när du har ont i magen , typ när du har kräksjuka... :shock:
Det funkar inte så bra  :roll:

mvh

Morningstar

Inläggav Morningstar » 25 mar 2009 15:27

-----

Användarvisningsbild
Kulle

Inläggav Kulle » 25 mar 2009 15:37

LJUSUPPLEVELSE skrev:

ok....kanske inte hälften , men lika många som hjärnan har , ungefär , har jag läst.

mvh

Nej, det finns inte en massa nervceller där. Överlägset antal nervcellskroppar finns i det centrala nervsystemet, d.v.s. hjärnan och ryggmärgen. Magen må vara rikt innerverad, men det är en annan sak.

Hittar du mycket grå substans i magen? Nej.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 mar 2009 10:04

Kulle skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:

mvh

Nej, det finns inte en massa nervceller där. Överlägset antal nervcellskroppar finns i det centrala nervsystemet, d.v.s. hjärnan och ryggmärgen. Magen må vara rikt innerverad, men det är en annan sak.

Hittar du mycket grå substans i magen? Nej.

Det var en intressant distinktion med "nervcellskroppar".
Jag har inte pratat om någon grå substans i magen , det har du gjort...
Hjärnan har flera slags funktioner än rent viljestyrda , som du kanske känner till , mr KKK... :P

En nervcell eller neuron är en celltyp i nervsystemet som är ansvarig för mottagandet och överförandet av nervimpulser. Den kan betraktas som nervsystemets mest grundläggande enhet, även om neuron inte är den enda celltyp som finns i nervsystemet. Antalet neuroner i hjärnan, hjärnceller, beräknas uppgå till ungefär 100 miljarder.

Alla neuron är dock uppbyggda på samma sätt. De har en eller flera dendriter som tar emot nervsignaler, en cellkärna "soma" i mitten samt ett axon som skickar ut nervsignaler. Nervsignalen består av en elektrisk impuls som fortplantar sig genom nervcellerna genom aktionspotentialer. När en aktionspotential anländer till den bortre änden av axonen (presynaptisk terminal), överförs signalen på kemisk väg genom att neurotransmittorer frisläpps. Dessa neurotransmittorer binder till receptorer på dendriten och ger eventuellt upphov till en aktionspotential i nästa neuron. På detta sätt sker informationsbearbetningen i hjärnan och ger upphov till det komplexa beteende som människor och djur uppvisar.

mvh

Användarvisningsbild
Kulle

Inläggav Kulle » 26 mar 2009 10:41

Vad försöker du bevisa genom att kopiera text från Wikipedia? Hjärnan skickar och tar emot impulser från magen. Det betyder inte att magen fungerar som en hjärna, eller att vi har två hjärnor.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 26 mar 2009 11:48

Jag försöker inte bevisa någonting... :shock:
Det krävs viss förmåga att tänka abstrakt här...
Jag försöker , möjligtvis , att stå för någon slags inspiration , kanske en ny infallsvinkel , som kan , möjligtvis, leda till något bra ...
...kanske ökad förståelse om den mänskliga kroppen , kanske något uppslag av någon sort för någon framöver... :idea:

Vad är din agenda ?

mvh

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: 2 HJÄRNOR ?

Inläggav Algotezza » 26 mar 2009 12:58

LJUSUPPLEVELSE skrev:Hälften av människans nervceller finns i magen...
Vagusnerven gör att de två kommunicerar med varandra...
Jag har inte tidigare tänkt på på det sättet , men efter att ha läst en del artiklar , tycker jag att det finns en viss poäng , kanske , att tänka på det sättet... :shock:

mvh

Medvetandet  genomsyrar hela kroppen som ett slags livgivande elektrokemisk surdeg. Dags lämna Descartes gamla dualism, se mer Spinozaaktigt på det hele. Tillvaron har en materiell och en immateriell sida, som vi finner genom att se på samma något-verklighet antingen ur materia-aspekt eller immateria-aspekt. Dessa sidor är helt jämlika.

Medvetandet genomsyrar och använder fysisk hjärna och fysiska nervceller att förverkliga livsviljans begär eller önskningar med. Då vi ofta tänker och handlar rätt ologiskt och okunnigt får vi inte alltid det vi vill.

Jag känner kättja i könet, oro i magen, glädje i hjärtat, skapar tankebilder i hjärnan. Människan lever icke allenast i hjärnan.

Men allt är delar av medvetandet,

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Liam

Inläggav Liam » 04 okt 2009 19:42

Om jag skulle ta en kniv och slumpmässigt börja skära ut saker ur din mage skulle du då förändras som person? Förlora minnen eller känslor? Tveksamt enligt mig

(Förutom då uppenbara saker som hat mot mig då jag står och skär i dig osv.)

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 04 okt 2009 20:34

I "teorier" kring chakran finns inte 2 hjärnor utan 7 st "energicentrum", som allså är 7 typer av intelligens, men inte 7 st hjärnor.

Bild
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Återgå till "Psykologi"