Pashupati
Moderator: Moderatorgruppen
Pashupati
Har fått i uppdrag att göra ett träsnideri (!) av den hinduiska guden Pashupati- beskyddaren av djuren, som jag förstått det.
Undrar om någon är väldigt insatt i denna mytologi och kan tillföra lite visdom och upplysning gällande alla symboler som omgärdar denna bisarra figur.
[url]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pashupati[/url]
I färdigt skick ska denna sitta ovanför en dörr utomhus, så även praktiska och tekniska råd gällande behandling av träet för att skydda mot väder och vind tages tacksamt emot.
Tänkte att furu är enklast att arbeta i. Måste bara hitta en bra verkstad att hushålla i alternativt ljudisolering till köket och en del träsniderivertyg skulle också vara bra. Var hittar man billiga såna? Finns det någon i Gävletrakten som har och vill låna ut?
Undrar om någon är väldigt insatt i denna mytologi och kan tillföra lite visdom och upplysning gällande alla symboler som omgärdar denna bisarra figur.
[url]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pashupati[/url]
I färdigt skick ska denna sitta ovanför en dörr utomhus, så även praktiska och tekniska råd gällande behandling av träet för att skydda mot väder och vind tages tacksamt emot.
Tänkte att furu är enklast att arbeta i. Måste bara hitta en bra verkstad att hushålla i alternativt ljudisolering till köket och en del träsniderivertyg skulle också vara bra. Var hittar man billiga såna? Finns det någon i Gävletrakten som har och vill låna ut?
Pashupati
Angelina skrev:Har fått i uppdrag att göra ett träsnideri (!) av den hinduiska guden Pashupati-
Det låter mycket svårt att åstadkomma i furuträ. Hade det inte varit enklare att modellera reliefen med t ex plastilina elle lera på en träplatta, t ex 12 mm plywood eller kanske ännu hellre en MDF-skiva (MDF = Medium Density Fibreboard). Sedan gör man en gjutform i lera och häller gips i. Fördelen är att småfel kan rättas till om man gör reliefen i lera. Man kan arbeta med modellen under flera dagar utan att den torkar om man lägger en fuktig trasa över + eventuellt en plastpåse.
Moderator
Pashupati
Angående symbolerna på översta raden. Forumlerar de någon form av sammanhängande budskap? Är det andra tecknet (det efter gubben) en tidig variant av svastika? Eller någon form av redskap? Ovanför huvudet och längst till höger ser lite ut som tvåhövdade ormar, eller är man ute och cyklar då? Är det uppenbart någon form av bänk Pashupati sitter på? Vad är då de två smala stöttorna upp till hans ben?
Pashupati
Zokrates, upplys oss gärna om vad alla tecken mm betyder. 
Gips? Men hur efterbehandlar man gips så att det håller för utomhusbruk, är det ens möjligt? Men lera skulle naturligtvis vara mycket lättare, och den går ju att härda och glasera så det håller för ganska extrema temperaturer.
Ja, det är en hel vetenskap i sig att skapa konst som håller för utomhusbruk.
Gips? Men hur efterbehandlar man gips så att det håller för utomhusbruk, är det ens möjligt? Men lera skulle naturligtvis vara mycket lättare, och den går ju att härda och glasera så det håller för ganska extrema temperaturer.
Ja, det är en hel vetenskap i sig att skapa konst som håller för utomhusbruk.
Pashupati
Intressant, du har fått ett beställningsjobb på den behornade Guden.
Tror liksom Andreas att det är den tvåhövdade ormen (serpent).
Han har definitivt erektion. Symboliken finns spridd över stora delar av världen. Har ändrat betydelse genom åren.
En hel del av symboliken finns i Norden ex Ållebergskragen. Kanske inte så konstigt med tanke på att vårt språk är indoeuropeiskt.
Skulle ur konstnärlig synvinkel vara intressant att göra den kvinnliga motsvarigheten på andra sidan. Det finns många exempel.
Varför inte den Gotländska.

Beröringspunkterna är påtagliga trots avståndet i tid och rum.
Tror liksom Andreas att det är den tvåhövdade ormen (serpent).
Han har definitivt erektion. Symboliken finns spridd över stora delar av världen. Har ändrat betydelse genom åren.
En hel del av symboliken finns i Norden ex Ållebergskragen. Kanske inte så konstigt med tanke på att vårt språk är indoeuropeiskt.
Skulle ur konstnärlig synvinkel vara intressant att göra den kvinnliga motsvarigheten på andra sidan. Det finns många exempel.
Varför inte den Gotländska.

Beröringspunkterna är påtagliga trots avståndet i tid och rum.
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen
Pashupati
Angelina skrev:Gips? Men hur efterbehandlar man gips så att det håller för utomhusbruk, är det ens möjligt? Men lera skulle naturligtvis vara mycket lättare, och den går ju att härda och glasera så det håller för ganska extrema temperaturer.
Ja, det är en hel vetenskap i sig att skapa konst som håller för utomhusbruk.
I så fall, välj brons! Kontakta någon som kan hantverket och du får all den information du behöver.
Moderator
Pashupati
Lufier skrev:Intressant, du har fått ett beställningsjobb på den behornade Guden.
Tror liksom Andreas att det är den tvåhövdade ormen (serpent).
Han har definitivt erektion. Symboliken finns spridd över stora delar av världen. Har ändrat betydelse genom åren.
En hel del av symboliken finns i Norden ex Ållebergskragen. Kanske inte så konstigt med tanke på att vårt språk är indoeuropeiskt.
Skulle ur konstnärlig synvinkel vara intressant att göra den kvinnliga motsvarigheten på andra sidan. Det finns många exempel.
Varför inte den Gotländska.
Beröringspunkterna är påtagliga trots avståndet i tid och rum.
Initialt var motivet bakom figuren definitivt en kvinna, men kanske passade det bättre just då 3000 f.k att ändra om
henne, först göra henne lite androgyn sedan till en man?
I vilket fall som helst så var motivet vida spritt från Afrika till kina, i dag skulle det kallas plagiat, någon skulle
hävda copyrighträtt, stämningarna skulle haglat in.
Översta raden
Man, krabba stängd, krabba öppen= olika tidpunkter.
Mittsymbol= Halvår (lika delar).
Sista symbolen, fisk, kvart,stjärntecken som anger tidpunkter.
Näst översta raden.
Noshörning symboliserar våren, vatten och liv, elefant symboliserar styrka, alltså arbete, tämja djur.
Mittenrad
Tjur, symboliserar vitalitet, tigern symboliserar slakt, här även skörd.
Understa raden
Två getter, (basföda), symboliserar liv och sammanhållning, att äta och ätas.
Två stjärnstrålar, symboliserar månader, två skorpioner, många.
Fötterna på skivan symboliserar vågor, alltså floder, här är de fundament, alltså förmodligen på ett delta.
Mittenfiguren
Egentligen är det en fiskvarelse, initialt en kvinnlig sådan, fiskstjärten ger intryck av en lotusställning, men betyder här
vändning, de tre strecken på armarna symboliserar att det är en gudinna, armlutningen symboliserar dels, att dela, dels helig.
Symbolen mellan benen är ingen fallos, utan en livmoder som symboliserar tillväxt och hälsa.
Ansiktet är de fyra väderstrecken. Hornen på huvudet är symboler för månen, vetet som växer är symbolen för liv, hela
figuren är samtidigt en symbol för livsträdet. Skivan hon sitter på är jorden, ovanför är stjärnhimlen, under bordet är
underjorden, jag skönjer där två pärlhöns? i kombination med skivan, fasthet, i kombination med figuren upprepa,
skulle kunna vara en symbol för kultur.
Sammantaget föreställer bilden bara en simpel månkalender, delad på mitten så är första halvåret till vänster, andra till höger.
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster

