jag har under en tid funderat över tidsresor. efter att ha sett flera filmer om tidsresor(donnie darko, timeline,tillbaka till framtiden, m.fl).
jag började det hela med frågan "måste det finnas ett öde för att kunna resa framåt i tiden?" ja! men det beror på vad man menar med att resa i tiden. Einsteins tvilling paradox är ju inte beroende av ett öde.
Men om vi säger att jag skall göra ett svårt val, och åker framåt i tiden för att se konsekvenserna. Då måste det finnas ett öde för att jag skall kunna se vad mitt val ledde till. Men om så är fallet att ödet finns har jag ju inget val, det är redan bestämt!
för att vi skall kunna resa bakåt i tiden behöver vi flera fysiska omöjligheter. Men om vi kunde åka i tiden hur skulle vu se det: i första person eller tredje person? om ja dödar mina föräldra innan dom har fött mig skulle jag då försvinna?
Ja Ja, allt detta är ju bara mina tankar och ideér. Skulle gärna höra vad ni tror.
tidsresor
Moderator: Moderatorgruppen
- AlLvEtArEn
Om en människa skulle kunna åka framåt i tiden för att se vad ett val ledde till så känns det som att hon skulle se sin möjliga framtid och inte en bestämd. Om hon däremot åkte tillbaka och döda sina föräldrar så tror jag att hon skulle skapa en ny väg. Hon skulle med andra ord inte dö själv eftersom hon kommer från en annan framtid. Frågan är vad som händer när hon ska åka tillbaka till sin tid igen. Antagligen så åker framåt i det nya spåret till en helt annan värld, eller nåt...
- AlLvEtArEn
Jag rör mig framåt i tiden hela tiden.
Jag rör mig ibland långt in i framtiden. Jag värderar och avväger och fattar mina beslut på grundvalar av vad som framtiden förtäljer att den kommer ha i beredskap för mig.
Jag rör mig ibland långt in i framtiden. Jag värderar och avväger och fattar mina beslut på grundvalar av vad som framtiden förtäljer att den kommer ha i beredskap för mig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Hej André!
Om jag förstår dig rätt menar du att man gör ett hopp framåt i tiden, tar en titt och sedan återvänder till en tidpunkt strax efter att man for iväg, vilket kräver att man även kan göra resor bakåt i tiden. Sedan lever man sitt liv som vanligt. Tidshoppet gick alltså ut på att se hur man själv har det efter att man gjort sitt tidshopp.
Logiskt sett tycker jag att detta verkar möjligt, förutsatt att världen är deterministisk (en fråga i vilken jag inte tagit ställning). Det man ser när man besöker framtiden är hur man själv har det utifrån vilka val man gjort efter att man besökt framtiden. Dessa val determineras utifrån bl.a. de upplevelser man hade när man besökte framtiden. Man kan alltså inte undgå sitt "öde".
Om jag har förstått dig fel och du istället menar att man reser framåt i tiden och sedan inte återvänder så kan man ej finna sig själv där i framtiden. I och med att man reste iväg så lämnade man ju tiden och dyker inte upp igen förrän man anländer vid den framtida tidpunkten i sin tidsmaskin.
Vänligen
Camilla
Om jag förstår dig rätt menar du att man gör ett hopp framåt i tiden, tar en titt och sedan återvänder till en tidpunkt strax efter att man for iväg, vilket kräver att man även kan göra resor bakåt i tiden. Sedan lever man sitt liv som vanligt. Tidshoppet gick alltså ut på att se hur man själv har det efter att man gjort sitt tidshopp.
Logiskt sett tycker jag att detta verkar möjligt, förutsatt att världen är deterministisk (en fråga i vilken jag inte tagit ställning). Det man ser när man besöker framtiden är hur man själv har det utifrån vilka val man gjort efter att man besökt framtiden. Dessa val determineras utifrån bl.a. de upplevelser man hade när man besökte framtiden. Man kan alltså inte undgå sitt "öde".
Om jag har förstått dig fel och du istället menar att man reser framåt i tiden och sedan inte återvänder så kan man ej finna sig själv där i framtiden. I och med att man reste iväg så lämnade man ju tiden och dyker inte upp igen förrän man anländer vid den framtida tidpunkten i sin tidsmaskin.
Vänligen
Camilla