MrTambourinMan skrev:Om vi har en "oändlig" mängd lotter med endast begränsad mängd vinstlotter, är det naturligtvis per definition, sannolikhet = 0 att slumpvis dra en vinstlott och på exakt samma vis håller jag inte med om att någonting med sannolikhet = 0, efter oändligt lång tid, någonsin skulle inträffa.
Jag förstår Tores och tamburmajorens resonemang rent matematiskt, men det känns ohyggligt icke-intuitivt att säga att någonting som faktiskt har inträffat hade sannolikheten 0 att inträffa. Dessutom menar MrTM att något med sannolikheten 0 alltjämt inte skulle inträffa efter oändligt lång tid. Såvitt vi vet har det inte gått oändligt lång tid och lik förbaskat sitter vi här. Kan sannolikheten för att liv ska uppstå ändå vara 0?
Finns följande matematiskt riktiga ståndpunkter?
Givet: Liv existerar (på jorden)
Antagande 1: Liv existerar ingen annanstans
a) Univserum är oändligt -> sannolikheten för att liv ska uppstå = 0
b) Universum är ändligt -> sannolikheten för att liv ska uppstå är liten men > 0
Antagande 2: Liv existerar annorstädes
a) Universum är oändligt -> sannoliketen för att liv ska uppstå >=0
b) Universom är ändligt -> sannolikheten för att liv ska uppstå är > 0
Om man antar att universum är oändligt är alltså sannolikheten för att liv ska uppstå, i frågan om det finns annat liv i universum, bara relevant för att avgöra om det finns en ändlig mängd planeter med liv (P=0) eller en oändlig mängd (P>0). Antar man istället att universum är ändligt måste P > 0 (då vi existerar) och då finns alltid chansen att någon annan planet gått samma öde till mötes. Alltså verkar det, paradoxalt nog i mitt tycke, som om sannolikheten för att liv ska uppstå i universum är av ringa betydelse för att avgöra om vi är "ensamma" eller inte.
§