vad är lycka?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 nov 2008 23:49

Zokrates skrev:
Chase, det engelska ordet för jakt, påvisar en likhet med ryskans motsvarighet, jachta, som i sin tur är likt vårt ord jakt igen, men om vi kollar noggrannare så finner vi även en likhet med ryskans ord för timme, chas, därmed kan vi lättare se likheten med ordet chase igen,samt att vi nu inser att jakt har med en viss tidsaspekt att göra, för att återkoppla det till det ryska ordet för del, chastj, till odatja, tur, som i sin tur är väldigt likt det svenska ordet för ödet. Därmed återknyter jag det hela till att ursprunget för lycka, är just en del av något, som i sin tur är i händerna på ödet, eller rättare sagt det okända. Denna del ger upphov till framgång inom något, men denna framgång är helt baserad på tur, inte på eget slit eller egen uppoffring. Det finns en tidsaspekt kopplad till begreppet lycka. Den är inte att betrakta som något varaktigt.

Att orden är just dem de är, är ingen slump, det hela är noggrant uträknat. Ord skapas ur en symbolisk begreppsvärld, i avsikt att vara så självförklarande till sin innebörd som det bara är möjligt, för att underlätta förståelsen och minimera missförstånd.
Historiskt har människor utgått från en och samma begreppsvärld,
att orden skiljer sig beror på dialektala orsaker i första hand, i andra hand på att människor under längre tider separerats från varandra och därmed levt avskilda, samt skapat nya ord då behovet funnits. Trots det är tillvägagångssättet bakom ordbildningarna till största delen bevarad genom tiderna.

Det skulle inte vara möjligt att kalla vad som helst för något helt godtyckligt, således skulle de aldrig kalla ett ting för något som associerades med något helt annat, det vore ju inkonsekvent och ologiskt. Orden är alltså självreflekterande så att innebörden skall vara så självklar som möjligt, något som dagens språkvårdare tydligen ofta missförstått. Begreppsvärlden bör ha varit likartad, därmed bör tankesättet bakom ordbildandet stamma från ett gemensam ursprung.

För att pröva om detta stämmer, så kan man ju jämföra med t.ex kinesiskan. Om de har liknande metaforer för sitt begrepp lycka, men eftersom jag inte begriper kinesiska, så tvingas jag förlita mig på en översättare på nätet mellan engelska och kinesiska.
( Oj, upptäcker att Kinesiskans "chiaka" denna del, "chång" tid, påminner tillsammans om ryskans ord, chas, som de förmodligen lånat från mongolerna, men detta ord borde tillhöra ett äldre urord då även tyskans "zeit" ( tsait ) överensstämmer i likhet).

"Yuentchie" lycka, kan det egentligen vara en ombildning av yang + chi? Yang är bl.a förknippat med himlen, dvs en böjd del som ett valv, samt med det ljusa, varma och det manliga som tillsammans står för något positivt.
Chi är kopplat till en andlig, övernaturlig naturenergi, som flödar i tiden.
Om detta stämmer så är tankesättet bakom ordbildningen för lycka i grunden likartad, från öst till väst.

Kan någon kinesiska här, så kommentera gärna.

The Thinker
Kontakt:

Inläggav The Thinker » 30 nov 2008 00:01

Din definition av vad lycka är baseras i grund i botten på en massa ordkunskap inte på lycka som ett begrep. Ord behöver inte vara logiska då de skapas av människor som inte alltid är logiska. Ett ord kan skapas av vem som helst och behöver inte ens vara förståligt för mer än ett par människor. Om jag t.ex. använde ordet satfläsk i en conversation med dig skulle du inte försåt ett dyft. Men om jag däremot använde det när jag pratade med någon av mina vänner skulle dom direkt förstå vad jag menade.

Ord precis som språk är väldigt dynamiska (speciellt svenskan) och olika ord kan ha olika betydelser för olika människor. Men generellt sett så brukar människor ha ungefär samma uppfattning om vad ett ord betyder. Men när det kommer till diffusa saker som t.ex. lycka så blir det mycket svårare då nästan alla har en lite egen bild av vad exakt lycka är.
"Allting kan lösas med en slägga och lite finnes!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2008 02:32

The Thinker skrev:Din definition av vad lycka är baseras i grund i botten på en massa ordkunskap inte på lycka som ett begrep.

Det är endast själva begreppet jag fokuserat på, inget annat.

The Thinker skrev: Om jag t.ex. använde ordet satfläsk i en conversation med dig skulle du inte försåt ett dyft. Men om jag däremot använde det när jag pratade med någon av mina vänner skulle dom direkt förstå vad jag menade.

Nu är det varken hemliga språk eller egna påhittade ord som en mindre grupp är insatta i som diskuteras, utan ett ord som dels är vedertaget och har ett antal decennier på nacken. Om du sitter hemma och onanerar eller filar på hammarskaftet, eller runkar, är upp till dig vad du kallar det.
Skall vi vara strikta säger vi onanerar, lite informella, runkar, lite elaka, filar på hammarskaftet. Förmodligen finns det fler människor i Sverige som förstår det första alternativet och allt färre som förstår de efterföljande. Skulle du dessutom tillsammans med en runkpolare hitta på ett alldeles eget ord, ex.vis plitta, så är det självklart endast ni två som förstår ordets innebörd, tills dess att ni säger att ni skall plitta och någon annan ser er onanera och därav drar slutsatsen, ( vilket ni också gör i en annan bemärkelse ) vad ordet plitta betyder för er. :roll:

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Fråga till Zokrates!

Inläggav * KYREUS * » 30 nov 2008 14:12

Vedertaget, hävdar du kategoriskt!
Skulle ordet ´lycka ´ha en vedertagen - förståelse/betydelse??
Hur kan du belägga ett så svepande påstående??

/Noggrann KYREUS/
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Fråga till Zokrates!

Inläggav Zokrates » 30 nov 2008 16:17

(c) KYREUS skrev:Vedertaget, hävdar du kategoriskt!
Skulle ordet ´lycka ´ha en vedertagen - förståelse/betydelse??
Hur kan du belägga ett så svepande påstående?

Vedertagen
i allmänt bruk, allmänt accepterat, varför skulle inte, lycka=tur vara allmänt vedertaget? Synen på tur, att det handlar om tillfälligheter och slumpens utfall, är det något att egentligen ifrågasätta? Synsättet verkar vara allmänt vedertagen runt om i världen, att en del däremot inte förtjänar tur, lycka, framgång är däremot något att diskutera liksom motsattsen, vem förtjänar tur, kan man ens förtjäna det?

Lite varianter på ordet lycka i Europa.

turkiet sans
kurdiskt sans, ( skulle varit intressant att utveckla detta ordet ).
grekiska tychi
ryska odatja, ( även samma ord för tur )
ryska sud´ja, öde, förmodl. likn. seothan, koka, sv. sjuda, bubbla, ( komma upp till ytan ),lat, subitus, gå upp, grund för engelskans sudden, plötslig, oväntat, sub underifrån, under, wunder, wonder, undran, oförklarligt, häpnadsväckande, fantastiskt, övernaturligt mm.
fornfranska. cheance, händelse, tärningskastsutfall, seoir att sitta och lat. cadentem, att falla. Jmf. chans.
tyska glück
engelska luck, kortvariant av gheluc, god lycka

( sv. tur, liknar albanskans lumturi, spanskans suerte samt fortuna, sv. tur närmast från tour, resa av grek.tornos,vridning, vändning och varför inte koppla ihop det med grek. thyrsos-stam, ( senare bildat lat. torso-bål ) något växer upp ur marken och vrider sig och från stammen utgår grenar i alla riktningar. Jmf sv. rot och röta, tanken bakom uttrycket, vilken jävla röta! )

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2008 17:26

Språk följer människor och människan har en förmåga att vandra runt, vilket innebär att ord faller i glömska, lånas ut och lånas in på nytt. Att följa ett ord hur långt tillbaka i tiden som helst, låter sig inte alltid göras, då det oftast slutar vid den första källan där ordet skrevs ned. Muntliga traditioner är mindre tillförlitliga, än det skrivna ordet, men sedan uppstår problemet med transkriberingen, hur uttalades det? Ett annat problem är att ord kan få flera betydelser just genom att människor lånar ord av varandra, därtill kommer att ordet anpassas via dialekten till att passa dem som talar, ändelser försvinner, förled läggs till, i stort sett finns bara roten kvar av ordet, vilket oftast innebär en till tre bokstäver.

Ordet lycka, uppskattar jag till att ha varit relativt oförändrat under de senaste 1500 åren, med bibehållen betydelse, därför är det synd anser jag om ordet inte skulle vara vedertaget under denna tid. Vad som däremot bör vara föremål för förändring, är synen på hur lyckan drabbar någon, kanske från att initialt ha setts som något övernaturligt, skapat och givet av gudar, andar och väsen, till att närmast enbart handla om en icke levande slump baserad på tillfälligheter.

Jag träffade en indiska för cirka 10 år sedan av en händelse vid ett gammalt stenröse utanför Sollentuna, ja i skogen kan man då träffa på allt möjligt, vi pratade lite och kom in på språk, jämförde mellan svenskan och Hindu, det fanns en mängd ord som var lika och jag frågade bland annat vad en gren, pinne, benämns, varpå hon svarade "lackli", det närmaste vi har svarade jag, var klyka. Jämförs det med tyskans glück, så ses sambandet till ordet glyf, som i hieroglyf, grekiska glyphikos,tecken, glyf=ristning, som förmodligen återbildas i styv, stav senare bokstav.

För att binda ihop detta logiskt, så utgår jag bildligt från en hård träpinne i form av en gren. Den delar på sig, klykan symboliserar ett vägskäl, där ett val kan leda till tur, ett annat otur, benämner detta utifrån klykan, vilket ger upphov till ordet lycka. För att befästa detta logiskt, så härleder jag klykan till orden klyfta och klyva, vilket ger att dela något. Om detta stämmer återfinner vi i tyskans glück samma tanke, roten blir glub, latinets dela, återgår till grekiskans glyf, rista, skära.
Därmed är bilden bakom lycka klarlagd i dubbel bemärkelse. Lyckan är kluven, som i vägvalets delning bestäms av ödet, turen. Den lyckosamme blir märkt, liksom ristad, av lyckan. I början upplevs glädje, men glädjen kan förbytas i sorg, det är också delat precis som det ljusa, det mörka, det goda och det onda, men allt är övergående, endast tillfälligt. Ett klyftigt svar. :wink:

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Re: Till Magister Rolf!

Inläggav Logos » 30 nov 2008 23:34

(c) KYREUS skrev:Tar helt avstånd från den uppfattning om lycka du citerar.
Ett mänskligt liv UTAN det som till synes verkar (upplevs som) - negativt är/vore en schimär.
Det lyckliga i sammanhanget är när man kan se helheten i sammanhanget och harmonisikt inkludera hela den existentiella paletten i tavlan som speglar ens liv.

/luttrad :? / KYREUS

Om jag upplever mig sakna faktorer i mitt liv som jag antar att jag skulle uppleva som negativt så skulle väl detta kunna räcka för att jag skulle uppleva mig som lycklig?

Men... det är alltid problematiskt att diskutera en subjektiv upplevelse. Jag skulle ha stannat vid min första definition.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 12 dec 2008 01:09

Zokrates - är du lingvist? Jag blir osäker på om du faktiskt har de kunskaper i språkhistoria du vilar hela din argumentation på. Om du har det skulle det vara kul med källor, för ämnet är ruggigt fascinerande. Och det går ofta att hitta ett helt fantastiskt släktskap mellan ord från helt olika kulturer och delar av världen. Tyvärr går det inte att gissa sig till, eftersom ämnet är fullständigt översållat av falluckor.

Oavsett det, skulle din argumentation fungera lika bra på frågan: Vad betyder rolig? Och den givna slutsatsen är att det betyder lugn, för att det en gång har haft den betydelsen.

Håller däremot med om att det finns en klar koppling mellan öde och lycka. Om inte annat, så för likheten mellan "bli sin egen lyckas smed" och "ta sitt öde i egna händer", som dock båda innebär att öde och lycka mycket väl kan vara något mer än bara tur.
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
J de Koof

Inläggav J de Koof » 22 dec 2008 09:17

Lycka infinner sig när ens behov är tillfredsställda. Alltså samtliga behov - basala, extraordinära, verkliga eller inbillade.

Varav följer att uppnåendet av lycka, såsom vi söker den idag, är en funktion av att hålla kontroll över sina behov.

"Behöver jag ett hus med 14 badrum?"
What kinda name is Lynyrd Skynyrd anyway?

scirocco

Inläggav scirocco » 22 dec 2008 12:03

Lyckan finns här nu, vare sig alla behov är tillfredställda. Det finns ju hur många som helst. Ni veit no itj ka allt jag behöver nei.Gräv er också in i allt dåligt,vältra er i det. Då kommer det positiva att fråga...Men jag då,ser du inte mig?   ...Jo välkommen..du är min bästa vän...lycka

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 23 dec 2008 23:26

J de Koof skrev:Lycka infinner sig när ens behov är tillfredsställda. Alltså samtliga behov - basala, extraordinära, verkliga eller inbillade.

Varav följer att uppnåendet av lycka, såsom vi söker den idag, är en funktion av att hålla kontroll över sina behov.

"Behöver jag ett hus med 14 badrum?"

Finns det inte en lycka i att medvetet betvinga ett visst behov också?
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
J de Koof

Inläggav J de Koof » 26 dec 2008 00:41

Doe skrev:Finns det inte en lycka i att medvetet betvinga ett visst behov också?

Jo. Jag kan i det samhälle vi lever i uppleva många "behov" som uppstår i exponeringen av allt som erbjuds, och förnimmer en sorts lycklig tillfredsställelse av att säga nej tack.

På ett mer allvarsamt plan finns det ju många exempel genom historien på människor som verkligen förvägrat sig alla former och yttringar av livets goda, och av eget val gått in i ren askes.... och uppenbarligen funnit någon form av själslig ro och 'lycka'.

En helt annan fråga är ju om lycka är något att ägna tid och energi åt, det tenderar ju lätt att bli en evinnerlig jakt efter det fiktivt grönare gräset på andra sidan.
What kinda name is Lynyrd Skynyrd anyway?

Användarvisningsbild
OWE

Lycka=Dopaminutsöndring

Inläggav OWE » 26 dec 2008 02:03

Det förvånar mig att det inte kommit upp. Alltså, en rent biologisk/medicinsk/mekanistisk förklaring till lyckobegreppet. Det har forskats mycket på detta det senaste decenniet och mycken ny kunskap har kommit fram. Klart är att signalsubstansen dopamin har en central roll. Detta förklarar också varför individer dricker alkohol och tar droger. Drogerna triggar utsöndringen av dopamin i hjärnan varvid ett "lyckorus" uppstår.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Till OWE!

Inläggav * KYREUS * » 26 dec 2008 15:05

Alla vi som arbetar med människor i kris (bla mitt jobb; i mitt jobb som präst), ser hur droger knappast har med genuin lycka att göra. Visst kan droger stundtals ge den som tar dem, en tillfällig sk eufori.

Men i längden relaterar GENUIN LYCKA till livsöden och omständigheter och självförståelse i en komplex värld. Då hjälper inte den starkaste drog.

Mvh CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus

- dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
OWE

Re: - Till OWE!

Inläggav OWE » 27 dec 2008 00:53

[quote=]Alla vi som arbetar med människor i kris (bla mitt jobb; i mitt jobb som präst), ser hur droger knappast har med genuin lycka att göra. Visst kan droger stundtals ge den som tar dem, en tillfällig sk eufori.[/quote]

Kära medmänniska,
Jag förstår din reaktion på mitt inlägg, men min avsikt var definitivt inte att rättfärdiga eller uppmuntra till bruk av droger. Jag ville bara föra in en annan infallsvinkel på det här med lycka. Som individer "känner" vi olika saker beroende på att våra hjärnor tolkar sakerna på olika sätt. Vidare, så är vi som biologiska individer utrustade med olika förutsättningar för tolkningarna. Vissa är långa och ser mer av solnedgången än de som är korta. Synonymt har vissa utrustats med ett "bättre" dopaminsystem än andra, och dessa är därför inte lika benägna att ta till droger för att få del av den lycka som borde vara lika för alla.

Dopaminsystemet triggas av flera olika, både okända och kända faktorer. Givetvis är drogerna och alkoholen bara ett känt enkelt exempel på trigger. Om jag får gå till mig själv så tror jag att "heliga" och "religiösa" upplevelser, som när jag besöker domkyrkans rum, eller lyssnar på stor musik, eller kommer på en ny insikt, triggar dopaminsystemet på "samma sätt" som när jag tömmer en flaska vin.

Givetvis är frågan inte så enkel att det enbart handlar om dopaminkoncentrationen i hjärnan. Hjärnans funktion och fysiologi är sagolikt komplicerad och andra signalsubstansers (GABA, adrenalin, serotenin, noradrenalin, acetylcholin, med flera) inverkan har nog också relevans för individens upplevelse av lycka.

För att mina kommentarer inte ska misstolkas vill jag tillkännage att jag INTE är ateist.

Återgå till "Filosofi"