Syndabocken
Moderator: Moderatorgruppen
-
JennyMaria
JennyMaria skrev:Igår drog tog jag själv fram penseln.
Att försöka leva helt i sin ande, och utestänga egot, ska inte betyda att man inte deltar i spelet, har jag förstått.
Det står i tao te ching att den som kan dö utan att förgås, kommer leva ett långt liv. Det som åsyftas är just egot. I essens handlar det också om att faktiskt lära sig dö - vilket är upplevelsen av det, från det perspektiv man står i idag. Men rent tekniskt så är det just egot som egentligen sas 'dör'. När detta väl är, så spelar det förvisso inte längre någon specifik roll om man själv faktiskt lever vidare eller dör - eftersom att man då inte längre förhåller sig till döden som sådan vi känner den idag (något man inte vill ta i med tång). Förvisso är det också sagt, att den som är rädd för att dö, inte kan leva fullt ut.
Men jag vete fan, jag upplever att jag har anledning någonstans att gå den här vägen. Och jag vete fan vart jag slutar någonstans. Så jag är egentligen inte pigg på att få andra att gå åt samma håll - jag vet inte ens om det är en korrekt observation jag gjort (även om jag måste säga att den verkar sannolik). Disclaimer, liksom.
JennyMaria skrev:Jag tror inte att något är förutbestämt. Fri vilja är starkare än allt annat, finns inte det finns inte livet. I sådana fall är det motsägelsefullt att en bestämd mening med varje andes roll finns, exempelvis att vara syndabock, katalysator eller ledare. Och egot kan alltså inte frånsäga sig den rollen, vägra att leva upp till det.
Vilken lämnar mig med en ny fråga: vad är det då som särskiljer varje mans ande, om det inte är en bricka i spelet, en roll i kollektivet? Anden måste ju ändå ha en drivkraft. Har allas andar samma drivkraft, som döljs av egots och själens behov och längtan? Eller har anden individuella kryddor och drivkrafter? Eller är det så att samtligas andars drivkrafter är att enas, att älska förbehållslöst i Guds närhet/Nirvana, fria från egon?
Haha, fri vilja diskuterades alldeles nyss i en annan tråd, den kan du vilja läsa
Än så länge utgår jag bara från mitt perspektiv, ett samhälle och vidare utvecklat är fortfarande för sofistikerat för mig. Om inte samma saker gäller - vilket förvisso är sannolikt. Det stora i det lilla, liksom.