Tiden
Moderator: Moderatorgruppen
- Midgårdsormen
- LJUSUPPLEVELSE
En del av problemet är att vi inte vet var i tiden vi befinner oss just nu...
Är vi i närheten av universums skapelse, och i så fall , hur länge kommer det att finnas ?
Är vi nära slutet?
Återupprepas det hela?
mvh
Är vi i närheten av universums skapelse, och i så fall , hur länge kommer det att finnas ?
Är vi nära slutet?
Återupprepas det hela?
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
- Midgårdsormen
Jörgen skrev:Tidstämplarna för era meddelanden här tyder på att tid existerar
Snarare att klockor existerar...
eller skulle siffrorna bara vara [...] efterhandskonstruktioner?
"Efterhand" - i förhållande till vad menar du då? Vad skulle "förhand" innebära i detta sammanhang?
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?
- Midgårdsormen
Midgårdsormen skrev:Jörgen skrev:Det kanske är vi som skapar tiden?
Om du frågar mig, så... ja!
Upplevelsen av tiden ja. Men är tiden mer än en upplevelse och något som existerar oberoende av oss, sååå... Så det beror hur vi definierar tiden... Det mesta är en fråga om, semantik... Trist men sant. Handlar filosofi om något annat än ord, bilder av världen? Handlar den om världen alls?
Tinget-i-sig kan vi inte ens kalla så. Det är ju en verbalbild av något som inte är det.
"Die Welt ist alles was das Wort ist."
Witzgenstein
Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Midgårdsormen
- Midgårdsormen
GEOrgij skrev:Tid är rörelse.
Rörelse är beroende av tid, menar du? Att tiden är ett slags drivkraft?
I rymden tid går snabbare, i kärnan av jord långsammare.
Men är inte det bara den mätbara tiden (dvs den vi läser med klockor) som förändras i hastighet? Vad säger den om någon egentlig tid?
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
Hmm, tiden går vare sig vi vill eller inte, oberoende av vad vi väljer att kalla den. Om jag skulle välja eremitliv ett tag, ingen klocka, inget som talar om tiden mer än det jag ser omkring mig, naturen, himlakropparna, så blir nog upplevelsen av tiden annorlunda, men dock så går den ändå. Har en känsla av att tiden nog inte "springer" iväg lika fort som den gör nu, mycket blir beroende av tid i det liv jag lever, som många lever.
Jag skulle vilja prova eremitlivet faktiskt, under en begränsad tid, bara för att få veta. Men åter igen, att få sådant att passa in i mitt tidsschema.....
Jag skulle vilja prova eremitlivet faktiskt, under en begränsad tid, bara för att få veta. Men åter igen, att få sådant att passa in i mitt tidsschema.....